Gå til innhold

Nabobarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nabojenta er hos oss nesten hver dag. Gjerne flere timer, ukedag som helg. Og hver gang er det mas om mat. Det tar 1 minutt og gå hjem å spise hos seg selv. Jeg har vært streng, og sagt konsekvent nei. Får litt dårlig samvittighet da det ikke virker som de spiser middag hjemme der. Hvis de gjør det, skjønner jeg bare ikke når med tanke på at hun er såpass mye hos oss. Jeg syns også det er vanskelig å be henne gå hjem, da det ikke alltid passer så godt å ha ett ekstra barn i hus (jeg stoler ikke helt på henne, og må være litt på føler jeg). 

Hva slags regler har dere når det gjelder nabobarn?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hatt noen faste regler. Sender dem hjem om det ikke passer, sier nei til mas, sier fra om de er uhøflige.

Anonymkode: 3d0db...ae8

• Liker 1
Skrevet
luckyyou skrev (5 minutter siden):

Nabojenta er hos oss nesten hver dag. Gjerne flere timer, ukedag som helg. Og hver gang er det mas om mat. Det tar 1 minutt og gå hjem å spise hos seg selv. Jeg har vært streng, og sagt konsekvent nei. Får litt dårlig samvittighet da det ikke virker som de spiser middag hjemme der. Hvis de gjør det, skjønner jeg bare ikke når med tanke på at hun er såpass mye hos oss. Jeg syns også det er vanskelig å be henne gå hjem, da det ikke alltid passer så godt å ha ett ekstra barn i hus (jeg stoler ikke helt på henne, og må være litt på føler jeg). 

Du tror ikke ungen får mat hjemme, og er streng og sier nei? Stakkars barn.. 

Anonymkode: 7128f...c6f

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Er får alle mat uansett. Gjør aldri forskjell på barn. 

Anonymkode: 75e6d...e17

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du tror ikke ungen får mat hjemme, og er streng og sier nei? Stakkars barn.. 

Anonymkode: 7128f...c6f

Ja, da hadde jeg iallfall vært raus mot barnet..

Anonymkode: aeb26...5c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hvis du tror barnet ikke dår middag hjemme, hvorfor kan hun ikke få middag hos dere? Det forstår jeg ikke. Jeg bruker alltid å la venner spise her, og hadde i alle fall gjort det om jeg trodde de ikke fikk middag hjemme.

Anonymkode: cf4b8...234

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er alle velkommen, og alle får mat. Har fra barna var små hatt tro på å være et åpent og raust hjem for barnas venner. Det har virkelig betalt seg. Nå er de ungdommer og ingen ting gleder meg mer enn å komme hjem fra jobb og se det står 7 par ekstra sko i gangen, og høre latter fra underetasjen. 

Dette er jo helt klart et barn som trives bedre hos dere enn i eget hjem, samtidig som du  mistenker de ikke spiser middag. Da hadde jeg virkelig vært raus. Om du ikke har store økonomiske problemer selvsagt..

Anonymkode: d9de1...fa5

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Hos oss har alle barn og ungdom vært velkomne. 

Og har alltid noe frossenmat eller enkelt de kan lage og servere. Har jeg ikke nok middag, løser jeg det på en måte ❤️ 

Verdien i å kjenne sine barns venner er enorm, spesielt når de kommer i tenårene :) 

Anonymkode: c3481...486

Skrevet

Når barna mine var så små så hadde jeg dialog med foreldrene når det kom til mat. En brødskive i hånda/frukt var uproblematisk når de lekte, men hvis de ønsket å bli til middag tok jeg alltid kontakt med foreldrene. 

Jeg hadde ikke noe problem med at andre barn spiste hos oss, men ville samtidig ikke at det skulle være sånn at de ønsket å spise hos oss fordi hjemmet skulle ha fisk (eller annet de ikke likte) til middag. Middag har flere funksjoner enn næringsinnhold og jeg ønsket ikke å lage kluss i andre familiers struktur. 

• Liker 6
Skrevet

Går jo an å høre med foreldrene da. Tross alt naboer. Det kan jo hende at barnet ikke vil spise hjemme fordi de skal ha fisk el noe sånt. 

Anonymkode: 332d4...f53

Skrevet

Jeg er alene selv, og veldig dårlig råd. Når jeg ser hva dere skriver, får jeg ekstremt dårlig samvittighet. Syns dette er veldig vanskelig. 

• Hjerte 1
Skrevet

Alltid middag her. Har vi lite blir det litt ekstra pasta, et par poteter el ekstra. I noen tilfeller har jeg kokt tomatsuppe til barna. Et barn skal ikke være sultent her og spesielt ikke hvis jeg tror det ikke får mat hjemme.

Har hatt barn en del år og det har jevnet seg ut med tiden. I perioder er de her hele tiden og andre periode er de hos venner hele tiden.

Og jeg ser at du skriver at du er alene og har dårlig råd, men kjøp inn first price tomatsuppe, flere poteter osv. det koster ikke mye ekstra.

Anonymkode: f350c...cd2

• Liker 1
Skrevet

Alle på besøk får tilbud om middag her. Vi har spontane middagsbesøk og det hender at jeg gir bort min laks eller kylling og tar en brødskive i stedet. Men hva vi gjør, er jo ikke relevant. Vi har ikke samme unge på besøk daglig. Barn spiser her noen dager, og min spiser hos andre noen dager.

Det er ikke meningen at du skal sørge for middag til jenta hver dag. Du må ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke sørger for kost, og barnevakt hver dag i timesvis! Snakk med foreldrene. Tror du at hun ikke får nok mat hjemme, så må du melde bekymring. Det er lov å  sette grenser. 

Anonymkode: 74b63...199

Skrevet

Stakkars barn! Får hun ikke mat hjemme?! 

Anonymkode: fbf57...3c8

Skrevet
Nooni skrev (3 timer siden):

Når barna mine var så små så hadde jeg dialog med foreldrene når det kom til mat. En brødskive i hånda/frukt var uproblematisk når de lekte, men hvis de ønsket å bli til middag tok jeg alltid kontakt med foreldrene. 

Jeg hadde ikke noe problem med at andre barn spiste hos oss, men ville samtidig ikke at det skulle være sånn at de ønsket å spise hos oss fordi hjemmet skulle ha fisk (eller annet de ikke likte) til middag. Middag har flere funksjoner enn næringsinnhold og jeg ønsket ikke å lage kluss i andre familiers struktur. 

Ja, dialog er bra. Når min begynte å ha med venner hjem, så kontaktet jeg foreldrene og spurte om det var greit at jeg serverte middag, og om de er allergisk mot noe. Nå når de er større, så går det av seg selv, og barna sier ifra hvis de skal hjem å spise. 

Skrevet

Her har nå døra altid vært åpne for vennene til unga. Fått middag osv når de er her. Og ser hvor mye det har gjort.

Nå er de 19 og 21 og vennene dems sender må melding g og spør om de kan komme innom for kaffe, og vi inviterer de og på middag hvis det passer seg slik. Så minst 1 dag i uka er beste kompisen til sønnen  på middag her. De kan og fort sitte her en lørdags kveld bare for å prate. Samme med 2 av vennene til jenta

Anonymkode: b5d10...4ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alltid middag her. Har vi lite blir det litt ekstra pasta, et par poteter el ekstra. I noen tilfeller har jeg kokt tomatsuppe til barna. Et barn skal ikke være sultent her og spesielt ikke hvis jeg tror det ikke får mat hjemme.

Har hatt barn en del år og det har jevnet seg ut med tiden. I perioder er de her hele tiden og andre periode er de hos venner hele tiden.

Og jeg ser at du skriver at du er alene og har dårlig råd, men kjøp inn first price tomatsuppe, flere poteter osv. det koster ikke mye ekstra.

Anonymkode: f350c...cd2

Det er fint tenkt å være hjelpsom og det er snilt av deg å vise omsorg. Jeg lurer likevel på om det i denne situasjonen vil være riktig å fortsette å gi nabojenta mat. Tenker at hvis det er noe som ikke er som det skal være, enten at hun ikke trives hjemme (er hos ts hver dag i timesvis), eller at foreldrene har dårlig råd, så kan det dekke over at familien har behov for hjelp. Ikke nødvendigvis  barnevern, men kanskje nav. Jeg har ikke så veldig god råd selv for tiden, men tenker at det er ganske alvorlig hvis man så og si aldri har råd til mat til barna sine. Og da bør familien få hjelp. 

Skrevet

Naboen: Jenta mi spiser aldri hjemme fordi naboen gir henne alltid noe å spise når hun er der. 

Anonymkode: 05707...f10

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naboen: Jenta mi spiser aldri hjemme fordi naboen gir henne alltid noe å spise når hun er der. 

Anonymkode: 05707...f10

kan være Det er derfor det er viktig at ts snakker med foreldrene. 

• Liker 1
Skrevet
luckyyou skrev (13 timer siden):

Hvorfor SNAKKER du ikke med foreldrene hennes? 

Anonymkode: 52608...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...