Gå til innhold

Sterilisering

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Endret:

Jeg er kvinne 30 år, og ønsker å sterilisere meg uten å ha fått barn. Lurer på om det er noen kvinner som har erfaring med det❤️

Endret av Jenny30
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du lurer på? Antar du er kvinne, men prosessen er vel den samme. Du bestiller time hos fastlege, personen kommer sikkert til å fraråde deg å gjøre det (det gjorde han med meg, enda jeg har flere barn), så legger legen inn en henvisning. Mulig det er noen egne regler hvis du ikke har barn eller er ung, men det vet ikke jeg. Jeg var 34 da jeg gjorde det (men er mann).

Anonymkode: 27bde...879

Skrevet

Altså inngrepet er svært forskjellig mellom kvinner og menn, men hvordan du går fram for å få gjennomført det er jo likt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du lurer på? Antar du er kvinne, men prosessen er vel den samme. Du bestiller time hos fastlege, personen kommer sikkert til å fraråde deg å gjøre det (det gjorde han med meg, enda jeg har flere barn), så legger legen inn en henvisning. Mulig det er noen egne regler hvis du ikke har barn eller er ung, men det vet ikke jeg. Jeg var 34 da jeg gjorde det (men er mann).

Hvordan var det, og hvor lenge er man «ute av drift» etter mannlig sterilisering? 

Anonymkode: cb6c5...db4

Skrevet

25 års grense og du må være samtykkekompetent - ellers må det søkes godkjennelse av Steriliseringsnemnda 

se   Helsedirektoratet.no - sterilisering - det ligger brosjyre, skjema, sjekkliste mm for deg og fastlege 

Anonymkode: 3f3a7...f2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan var det, og hvor lenge er man «ute av drift» etter mannlig sterilisering? 

Var vondt en god stund mens det leger. Du kan i en periode ikke trene hardt og hvis jeg husker riktig skulle det helst ikke onaneres en periode heller.

Så skulle det gå en gitt periode før du leverer prøve for å se om det er sædceller igjen. Her var det tomt.

I etterkant har jeg ikke merket noe. Det er heller ingen merkbar forskjell på verken orgasmene eller ejakusjonene før og etter operasjonen.

Det er noen som rapporterer om smerter i lenger tid, men det er jo en generell fare ved alle inngrep.

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ble sterilisert forrige uke, endelig!

Prosessen startet tidligere i år med en samtale med fastlegen. Ble henvist videre til samtale med lege/spesialist/gynekolog, husker ikke helt. Også må du skrive under på et skjema som heter begjæring om sterilisering. 

Fikk da info om hvordan inngrepet utføres, egenandel og ventetid. Jeg venta i 9 måneder på timen og måtte betale 6000,- i egenandel. Fikk samtidig fjernet hormonspiralen.

Selv om jeg har vondt, føles det veldig godt at kroppen er på tur tilbake i normal drift uten påvirkning av hormoner som tukler med systemet. Man bør beregne 1-3 uker sykemelding avhengig av smerter og hvilken type jobb man har. Jeg er på dag 4 etter operasjon og det aller meste gjør vondt. 

Kvinne 37, ingen barn.

Anonymkode: 4cb28...6b2

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg steriliserte meg samtidig som et keisersnitt, så det ble litt to i en type ting. Veldig kort inngrep da. 
Det er nå 7 år siden. Ingen komplikasjoner, VELDIG deilig å slippe p tenke prevensjon. Jeg reagerer veldig dårlig på hormonell prevensjon, så sterilisering var en befrielse.

Anonymkode: eb3ec...ba9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble sterilisert, men etter jeg fikk barn. De steriliserte meg under ett keisersnitt. Det var fryktelig vondt i en uke etterpå. Jeg har fått voldsomme blødninger og mens smerter etter inngrepet, og er pr i dag på p piller for å regulere dette. Smertene o forbindelse med dette kan ikke sammenlignes med vanlig keisersnitt. Hadde snitt med første også(hast) og var omtrent smertefri på dag 2. Var som vanlig stortsett på dag 3. Måtte selvsagt ta hensyn i forhold til tunge løft osv

Anonymkode: c6c81...7f8

Skrevet

Fikk utført sterilisering, fjerning av cyste og brenning av livmorslimhinne samtidig. Var vondt pga den gassen de fyller på med 3 dager. Så var jeg fin. Litt øm bare i de tre snitta

Anonymkode: 18682...aad

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ble sterilisert, men etter jeg fikk barn. De steriliserte meg under ett keisersnitt. Det var fryktelig vondt i en uke etterpå. Jeg har fått voldsomme blødninger og mens smerter etter inngrepet, og er pr i dag på p piller for å regulere dette. Smertene o forbindelse med dette kan ikke sammenlignes med vanlig keisersnitt. Hadde snitt med første også(hast) og var omtrent smertefri på dag 2. Var som vanlig stortsett på dag 3. Måtte selvsagt ta hensyn i forhold til tunge løft osv

Det er jo en grunn til at det som oftest er mannen som tar den jobben, da sterilisering for menn omtrent ikke har bivirkninger. Mens det kan ha flere kjipe bivirkninger for kvinner. 

Anonymkode: 2701b...32e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo en grunn til at det som oftest er mannen som tar den jobben, da sterilisering for menn omtrent ikke har bivirkninger. Mens det kan ha flere kjipe bivirkninger for kvinner. 

Anonymkode: 2701b...32e

Jeg ble anbefalt av sykehuset å gjøre det, derfor ble det gjort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2025 den 21.11):

I noen dager.

Anonymkode: 2cbed...416

Skrevet

Noen menn merker ingenting, og noen får varige men. De er alltid en risiko ved operasjoner

Skrevet
Soft mann skrev (2 minutter siden):

Noen menn merker ingenting, og noen får varige men. De er alltid en risiko ved operasjoner

Som må sees mot at 1) risiko, kostnad og plager for kvinnen med å gå på prevensjon i enda en årrekke, 2) at inngrepet for kvinner utgjør en betydelig større risiko i seg selv, er mer omfattende, og oftere gir langtidsplager. 

Oppegående menn som er ferdig med barn klipper strengen. 

Anonymkode: 8afea...885

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har fått voldsomme blødninger og mens smerter etter inngrepet, og er pr i dag på p piller for å regulere dette

Jeg fikk også økt blødninger og slet mye med det i ettertid. Fikk derfor brenne bort slimhinnene i livmoren og det fjernet alt, har ikke blødd en dråpe siden. Er veldig lett å få det igjennom når du allerede er steril (brenningen gjør deg jo steril hvis du ikke allerede hadde vært det).

Anonymkode: 2cd13...21a

Skrevet

Ble sterilisert da jeg ikke ønsker flere barn og har cyster som gjør at jeg ikke kan bruke hormonprevensjon (og kobberspiral tålte jeg ikke), så fikk det dekket.

Sendte inn henvisning fra fastlege i august, kom inn til første samtale med kirurg og signering i mars. Fikk operasjonstime i juni, men dagen før ble jeg skikkelig forkjølet (hvor typisk er ikke det!!), så måtte ombooke. Satte meg opp på ringeliste, og fikk ny time i oktober (fikk da sms 3 dager før). Gikk egentlig ganske greit etterpå. Sårt, ømt, spesielt det største kuttet i navlen slet litt med å gro, var støl i magen en stund etterpå. Men gikk relativt raskt tilbake. Nå er det et par år siden jeg gjorde det, og sexlivet har vært veldig mye bedre (hadde konstant angst for å bli gravid før). Så noe av det beste jeg har gjort for meg selv.

Og til de som sier at mannen burde gjøre det. Nei, den som ikke vil ha barn bør gjøre det. Hva om det blir slutt, skal du få hver partne etterpå til å sterilisere seg liksom.

Anonymkode: ddd4f...83d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og til de som sier at mannen burde gjøre det. Nei, den som ikke vil ha barn bør gjøre det. Hva om det blir slutt, skal du få hver partne etterpå til å sterilisere seg liksom.

Anonymkode: ddd4f...83d

De fleste av oss lever i langsiktige og stabile forhold, og går ikke rundt og tenker på hvem den neste vi skal få barn med er ;)

Kondolerer med mannen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som må sees mot at 1) risiko, kostnad og plager for kvinnen med å gå på prevensjon i enda en årrekke, 2) at inngrepet for kvinner utgjør en betydelig større risiko i seg selv, er mer omfattende, og oftere gir langtidsplager. 

Oppegående menn som er ferdig med barn klipper strengen. 

😳Ok🤔oppgående kvinner gjør de ved siste fødsel, eller var det kvinnefiendtlig å si???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...