Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke de som føler for å diskutere forskjellen på å være brutalt direkte, og si alt man tenker som også kan såre en annen, kontra det å komme med løgner for å dekke over egen illojalitet. Jeg tipper det er det som er kjernen i spørsmålet til ts. Ikke om det er ok at partner lyver fordi han ikke vil si at han syns den nye kjolen din er grusom, eller at han planlegger en overraskelse. Tipper de som argumenterer med at alle lyver med disse argumentene, gjør det for å lage unnskyldinger for seg selv, fordi de lyver om ting de absolutt ikke burde lyve om. 

Anonymkode: 1f099...ec8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Det handler om at folk som sier de ikke lyver er moralsk overlegne. De kan ikke ies imot, pga. jo, de aldri lyver og de representerer sannheten og det som er riktig. De tåler sjelden å være utfordret eller de har en rigid forhold til egen selvoppfatning. Mao. de er vanskelige å kommunisere med.

Anonymkode: 39f28...99c

Jeg har sagt noe som er sant, nemlig at jeg lyver lite. Det handler ikke om å ha best moral, men at akkurat løgn ikke er noe jeg driver særlig med. Man kan selvagt ha ulike feil og være helt ærlig om dem. 

En del av det å leve i gjensidig sannhet, er å ta imot inntrykk fra andre. Dessverre er sannhet så uvant for en del, at de uansett kan oppfatte det som usant. Folk med vanskelige opplevelser er for eksempel overbevist om at alle rundt dem lyver, fordi de har blitt utsatt for mye løgn tidligere. Et annet moment er at folk har ulik personlighet og dermed lett kan oppfatte andres perspektiver som falske eller tom løgnaktige, rett og slett forbi det er vanskelig å forstå en person som er motsatt en selv på mange felt. Da vil det lett komme ut ting som, du lyver fordi ingen jo kan x/y/z.  Men det blir jo like dumt som å si at siden jeg aldri har hørt noen prate lao, så finnes ikke det språket. 

Anonymkode: d5a3e...091

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det høres ut som om din språkmodell er enig med mine argumenter, med andre ord? 

Anonymkode: 9913b...7ed

Det er ikke fordi språkmodeller nødvendigvis generer "feil" argumenter, men fordi argumentasjonen ofte blir diffus og intetsigende. Det gjør diskusjonen monoton og lite interessant.      

I tillegg faller mye av poenget med diskusjoner bort når man i praksis bare diskuterer med en språkmodell. Mange bruker slike modeller til korrektur og grammatikk, og det er greit. Problemet oppstår når man ikke klarer å utforme egne argumenter uten hjelp. Da burde man kanskje la være å delta.            

Vi nærmer oss et punkt hvor det blir vanskelig å skille mellom menneskelig og genererte innlegg. Den dagen vil mye av diskusjonen forsvinne fra den digitale verdenen. 

Til spørsmålet ditt er poenget at hvis du ber dem lage et motsvar, så gjør de nettopp det, uansett hvor svakt det objektivt sett er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...