Gå til innhold

Hvordan fungerer «slankesprøyer» ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor og hvordan fungerer det med vektnedgang på disse sprøytene.

Er det slik at man gå ned i vekt pga at man får mindre apetitt som resulterer i et kaloriunderskudd eller går man også ned fordi at at medikamentet brenner fett av seg selv? 

Jeg vet at man må gjøre livsstilsendringer som sunnere kosthold og trening for å få optimalt resultat men jeg får et inntrykk av at svært mange som går på dette ikke trener. 

Anonymkode: 8c287...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man går ned i vekt fordi man får mindre appetitt. 

Anonymkode: 15f79...def

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det påvirker apetitten så man fyser mindre, men stort sett også spiser noe mindre til måltider.

Jeg får sprøyte, også driver jeg med kost- og livstilsomlegging ved siden av. Små steg, så jeg finner en vei jeg klarer å holde på, for jeg har ikke tenkt å gå på sprøytene evig, men som en starthjelp. Når jeg har kommet dit jeg ønsker, må jeg klare å holde vekten uten, det blir den vanskelige jobben.

Men det er ikke bare lett å gå ned med sprøyte heller, man kan helt fint forspise seg, har ikke den fysiske påvirkningen som slankeoperasjon har hvor man ikke har plass til like mye mat. Hjelpen er særlig i at man ikke fyser, så holder meg til de faste måltidene og slipper de unødige snacksekaloriene som er lett å dra på seg. Også blir jeg noe fortere forsynt, akkurat som man spiser mer etter behov, og ikke etter hvor digg maten er.

Anonymkode: cdac8...372

Skrevet

Slankesprøytene er kun apetittregulerende. De inneholder noe som etterlikner et eller flere hormoner som signaliserer sult og metthet til hjernen. Det er hormoner som mange av oss overvektige selv produserer for lite av til å få en normal styring av sult/metthet. Medisinen fører til at du trenger mye mindre mat for å føle deg mett, og du er mett lenger slik at behovet for mellommåltider og snacks blir kraftig redusert eller helt borte. På den måten blir det mye enklere å spise lite nok til å gå ned i vekt.

Det er aldri feil å ha en livvstil med trening og sunn mat, men det er ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Alle som ligger i kaloriunderskudd vil gå ned i vekt uansett livsstil og slankemedisiner gjør det mye enklere å ligge i kaloriunderskudd. Selv har jeg gått ned mye på slankemedisin uten trening og uten å endre livsstil, men jeg kunne nok gått ned raskere, eller klart meg med lavere medisindoser, dersom jeg hadde økt kaloriforbrenningen ved å trene.

AnonymBruker
Skrevet

Helt konkret så gjør det at magen tømmer seg saktere, fordøyelsen går treigere.

Derfor kjenner en på mindre sult, og vil spise mindre.

Det er også derfor slankemedisin ikke funker for alle, f.eks personer som bruker mat til følelsesstyring. Siden de ikke i utgangspunktet bruker følelsen av sult for å bestemme om de skal spise.

Medisinen forbrenner ikke fett nei. Mange misforstår og tror det, du er ikke alene.

Anonymkode: 71acc...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt konkret så gjør det at magen tømmer seg saktere, fordøyelsen går treigere.

Derfor kjenner en på mindre sult, og vil spise mindre.

Det er også derfor slankemedisin ikke funker for alle, f.eks personer som bruker mat til følelsesstyring. Siden de ikke i utgangspunktet bruker følelsen av sult for å bestemme om de skal spise.

Medisinen forbrenner ikke fett nei. Mange misforstår og tror det, du er ikke alene.

Dette er også grunnen til at symptomer fra mage/tarm-systemet er vanlige bivirkninger. En må bl.a være flink med å drikke godt for det er lett at det oppstår forstoppelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at de må sprøyte det inn, kan man ikke bare ta piller? Hvorfor skal alt sprøytes inn nå?

Anonymkode: e602b...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke at de må sprøyte det inn, kan man ikke bare ta piller? Hvorfor skal alt sprøytes inn nå?

Anonymkode: e602b...996

Det jobbes med å utvikle piller som kan gjøre samme jobben også. Er visst noen som er mer eller mindre godkjent i utlandet, så det vil nok bli godkjent her etterhvert også, det vil antagelig gjøre at dette blir billigere. 

Anonymkode: 1515c...f82

AnonymBruker
Skrevet

Det gir som det nevnes mindre appetitt. Har en kollega som gledet se hvelving til å prøve, men hadde ingen effekt. Problemet var at hun bruker mat til å regulere følelser. Altså hun spiste selv om hun ikke var sulten. Så da hjalp det dessverre ikke at hun ble fortere mett.

Anonymkode: 32992...d77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...