Gå til innhold

Syk barn dager- sjef krever dokumentasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har tatt ut syk barn dager og idag er den 4dagen, hvorav sjefen har bedt meg om dokumentasjon. Jeg har ikke hatt syk barn dager før og jeg er usikker på hvilken dokumentasjon han mener. Skal jeg ta med barnet til legen og få legeerklæring? Eller hva slags dokumentasjon trenger han.

Anonymkode: 4dd23...04d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde GLATT sendt bilde av oppkast i do, snørr ut av nesa, diare i bleie eller febertermometer i rævva. 

Anonymkode: a744e...5d9

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står vell at arbeidsgiver kan forlange dokumentasjon i form av. Eks en legeerklæring, men om barnet har vannkopper, så kan det godt være et bilde av det er greit. Hør med arbeidsgiveren din. 

Anonymkode: 67c82...e9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at det kreves dokumentasjon eller legeerklæring etter dag 3. 

Ta kontakt med fastlege og bare få en legeerklæring på at barnet ditt er syk. Vi hadde en runde i fjor med lungebetennelse hos eldste og da ville jobb ha det på dag 3. ikke fordi min sjef ikke trodde meg, men fordi reglementet er slik. Siden de ble en langvarig affære så hjalp hun meg med prosessen å få omsorgspenger slik at jeg slapp å bruke opp alle 10 dagene på én runde sykdom 😊 

Anonymkode: 9c5b7...42b

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du spør lederen om hva slags dokumentasjon hn trenger. Legeerklæring i dag blir vel vanskelig i dag med tanke på at det straks er helg.

Anonymkode: d177e...82e

• Liker 4
Skrevet

Jepp, arbeidsgiver kan etterspørre dokumentasjon. Særlig ved mønstre (hver fredag) eller mer enn tre sammenhengende dager. Du må skaffe en legeerklæring. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når man leser her inne om folk som tar ut de «sykt barn»-dagene de har igjen bare for å kose seg hjemme, siden de ikke har brukt de opp- så forstår jeg arbeidsgiver veldig godt. 

Anonymkode: d13c4...afa

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Men legekontoret stenger nå om 15min og jeg får heller ikke time siden det er ikke "hast" da barnet er vanlig forskjølet og ikke akutt. Skal jeg da ringe legen til mandag iog be om legeerklæring på at barnet er syk tirsdag til fredag? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier.
Det er normalt at man må dokumentere etter 3 dager.
Trenger ikke være at dem ikke tror deg, men at systemet krever det.

Ring legekontoret og forklar situasjonen, så kan dem ordne det om det trengs.
Ikke alltid dem krever at du møter opp.

Har selv fått sykemelding over telefon ved influensa.
Når det ikke er tvil vil dem at du skal holde deg hjemme og ikke smitte andre.

Anonymkode: 95923...5e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Men legekontoret stenger nå om 15min og jeg får heller ikke time siden det er ikke "hast" da barnet er vanlig forskjølet og ikke akutt. Skal jeg da ringe legen til mandag iog be om legeerklæring på at barnet er syk tirsdag til fredag? 

Ring nå siden dem ennå er åpen.
Så kan du få papirer fra dem uten at du må møte opp.
Forklar situasjonen så forstår dem.

Anonymkode: 95923...5e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du vært hjemme i fire dager fordi barnet ditt er "vanlig forkjølet"? 

Anonymkode: 98b1c...5e3

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er hast nå jo, siden du ikke får godkjent sykt barn dag. Enten trekk i lønn eller bruk av feriedag om du ikke har dokumentert sykdom hos barnet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ringe dem i dag, så ordner dere dette på mandag. Da blir det som med sykemelding som kan tilbakedateres til den dagen man først var i kontakt med legekontoret. Eventuelt kan dere oppsøke privat lege.

Anonymkode: f3121...886

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Barn skal ikke på skole eller i bhg når de er syke. 

Lærte dere ingenting sv corona? :klo: 

Anonymkode: a744e...5d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du synes det er bedre at foreldre sender slappe og syke barn i barnehage eller skole?

Anonymkode: f3121...886

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanlig forkjølelse kommer gjerne med feber, og da må man være hjemme. 

Eventuelt så er ungen slapp, og da må man også være hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå at du i denne situasjonen på fredags ettermiddag kaster bort tiden med å spørre tilfeldige mennesker på nettet? Jeg hadde ringt arbeidsgiver eller legekontoret og forhørt meg med de som kan svare riktig umiddelbart 😅

Anonymkode: 59ff5...4e1

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du spør lederen om hva slags dokumentasjon hn trenger. Legeerklæring i dag blir vel vanskelig i dag med tanke på at det straks er helg.

Anonymkode: d177e...82e

Hun kan ringe legekontoret i dag og få registrert at barnet er sykt, så kan legeerklæring skaffes til veie til uka.

Anonymkode: 58419...5e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring i dag, trenger sjelden ta med barnet dit. Men få registrert i dag at du har ringt vedrørende barns sykdom 

Anonymkode: 58419...5e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei

Jeg har tatt ut syk barn dager og idag er den 4dagen, hvorav sjefen har bedt meg om dokumentasjon. Jeg har ikke hatt syk barn dager før og jeg er usikker på hvilken dokumentasjon han mener. Skal jeg ta med barnet til legen og få legeerklæring? Eller hva slags dokumentasjon trenger han.

Arbeidsgiver har rett til å kreve dokumentasjon. Du får spørre arbeidsgiver hvilken dokumentasjon som ønskes. Aldri opplevd at arbeidsgiver har giddet å spørre, men enkelte er vanskeligere enn andre.. 

Anonymkode: a1e70...5a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...