AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Bare for å gjøre det klart: jeg er ikke mannehater, og mener at menn kan være like gode omsorgspersoner som kvinner. Likevel burde menn kanskje ikke arbeide på barnevernsinstitusjoner, etter at det har skjedd flere overgrep på flere institusjoner i det siste: https://www.vg.no/nyheter/i/4B0AVq/ny-kartlegging-ni-ansatte-paa-barnevernsinstitusjoner-doemt-for-overgrep-mot-barn https://www.nrk.no/norge/jobbet-pa-barnevernsinstitusjon_-tiltalt-for-overgrep-mot-fem-jenter-1.17058730 https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/barn-og-foreldre/nyheter---barn-og-foreldre/2025/01/alvorlige-funn-i-tilsyn-med-barnevernsinstitusjoner/ https://www.nrk.no/stor-oslo/varsler-mot-barnevernsansatte_-overgrep_-voldtekt-og-trakassering-av-barn-1.17138831 Statistisk sett er de fleste overgripere menn. Jeg har ikke sett konkret på alle tallene jeg linker til, men regner med at kjønnsrepresentasjon på overgripere i institusjon er cirka det samme som ellers i samfunnet. Burde man ha latt utelukkende kvinner jobbe i slike institusjoner, for å begrense risiko for overgrep? Anonymkode: eafe7...57d 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Herlighet så glad jeg er for de mennene som Jobber på slike institusjoner. Gutta trenger skikkelige mannlige forbilder, og alle de mennene jeg har jobbet med har vært helt fantastiske. Anonymkode: 3cd43...e06 12 2
Gliffy Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Jeg tror man kan gjøre stor skade om man utestenger menn fra de jobbene. Ungene trenger stødige mannlige forbilder. 5
DesmondMiles Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden (endret) Lykke til med å utelukkende la kvinner jobbe med utagerende ungdom 👍 Endret 3 timer siden av DesmondMiles 9 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Nei. De er høyst nødvendige på institusjoner. Ja, risikoen for overgrep er vesentlig høyere med en gang menn er involvert. Men det vil være både generaliserende og upraktisk å forby menn i alle stillinger som involverer kontakt med sårbare barn. Barnehage, skolebussjåfør, lege? Anonymkode: 36d30...b69 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Selvfølgelig ikke. De fleste menn begår ikke overgrep, selv om de fleste som begår (fysiske) overgrep er menn. Alle barn og unge trenger gode mannlige rollemodeller og gode relasjoner til trygge voksne menn. Man får heller sørge for å endre rutiner og styrke bemanningen, for dette går begge veier: ansatte blir også utsatt for vold og har blitt drept på jobb. Det er åpenbart at det ikke bør være rom for å være alene på jobb i slike institusjoner - for å beskytte både ansatte og brukere. Anonymkode: 341a5...7c9 3 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Absolutt ikke. Så må man jobbe for å unngå overgrep på andre måter. Anonymkode: 36f85...ba8
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Det bør være mulig å screene mannlige søkere til denne typen jobber sånn at man får luket ut de som er i risikosonen for å begå overgrep. Jeg tror at den store majoriteten av menn aldri hadde gjort noe sånn, mens det lille mindretallet som mangler de grensene, kan gjøre enorm skade. Gjelder alle jobber der man jobber med barn og unge. Anonymkode: 87349...449 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Du tenker at kvinner aldri gjør noe? Anonymkode: 8782d...82b 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tenker at kvinner aldri gjør noe? Anonymkode: 8782d...82b Veldig sjelden. Den største risikoen for å utføre overgrep, er å være mann. Anonymkode: 87349...449
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du tenker at kvinner aldri gjør noe? Anonymkode: 8782d...82b De aller fleste som har blitt oppdaget nå, er menn, ja. Som jeg har sagt, så viser statistikken at menn er overrepresentert. Det er ikke det samme som at alle kvinner alltid er uskyldige, men hvilken risiko er forbundet med hvert kjønn. Anonymkode: eafe7...57d 2
Gregarious Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Hvorfor stopper det der? Hvis man først skal regulere samfunnet etter statistisk sjeldne hendelser som er overrepresentert i en gruppe, kan man i prinsippet fjerne svært mange. Da må man ikke bare bruke kjønn, men også alder, etnisitet, religion, helse, utseende, bakgrunn og utdanning OSV. Så kan man sende de få som er igjen inn i den allerede overbelastede omsorgssektoren.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det bør være mulig å screene mannlige søkere til denne typen jobber sånn at man får luket ut de som er i risikosonen for å begå overgrep. Jeg tror at den store majoriteten av menn aldri hadde gjort noe sånn, mens det lille mindretallet som mangler de grensene, kan gjøre enorm skade. Gjelder alle jobber der man jobber med barn og unge. Anonymkode: 87349...449 Man må alt levere uttømmende politiattest. Hvilke andre screeninger som finnes i dag tenker du er brukbare her? Anonymkode: fd4dc...185 2 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/OoG4jk/institusjonens-metoder-vekker-oppsikt Jeg synes for øvrig denne artikkelen var interessant. De lykkes bedre enn andre, de har flere menn, og den første tiden en ungdom kommer dit, er det bare menn på jobb rundt denne ungdommen. Anonymkode: fd4dc...185
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man må alt levere uttømmende politiattest. Hvilke andre screeninger som finnes i dag tenker du er brukbare her? Anonymkode: fd4dc...185 Jeg tror faktisk det ville hjelpe å innføre kompetansekrav. Som var planen, men ble fjernet igjen fordi det er for få som vil ha jobbene. All statistikk tyder på at høyere utdanning i seg selv siler ut en del med økt risiko, og selvsagt at det å få opplæring i profesjonell grensesetting bidrar noe. Anonymkode: 36d30...b69 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Bare for å gjøre det klart: jeg er ikke mannehater, og mener at menn kan være like gode omsorgspersoner som kvinner. Likevel burde menn kanskje ikke arbeide på barnevernsinstitusjoner, etter at det har skjedd flere overgrep på flere institusjoner i det siste: https://www.vg.no/nyheter/i/4B0AVq/ny-kartlegging-ni-ansatte-paa-barnevernsinstitusjoner-doemt-for-overgrep-mot-barn https://www.nrk.no/norge/jobbet-pa-barnevernsinstitusjon_-tiltalt-for-overgrep-mot-fem-jenter-1.17058730 https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/barn-og-foreldre/nyheter---barn-og-foreldre/2025/01/alvorlige-funn-i-tilsyn-med-barnevernsinstitusjoner/ https://www.nrk.no/stor-oslo/varsler-mot-barnevernsansatte_-overgrep_-voldtekt-og-trakassering-av-barn-1.17138831 Statistisk sett er de fleste overgripere menn. Jeg har ikke sett konkret på alle tallene jeg linker til, men regner med at kjønnsrepresentasjon på overgripere i institusjon er cirka det samme som ellers i samfunnet. Burde man ha latt utelukkende kvinner jobbe i slike institusjoner, for å begrense risiko for overgrep? Anonymkode: eafe7...57d Nei. Menn er viktige, også i helse- og omsorgssektoren. Folk kjører seg i hjel i trafikken. Flyulykker skjer. Men vi forbyr ikke all bilkjøring. Vi legger ikke ned alle flyselskap.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden Selvfølgelig ikke. Jeg har litt erfaring fra å jobbe med en svært utagerende ungdom. Vi var alltid minst to tilstede og minst en måtte være sterk nok til å holde ungdommen fast. Husker sjefen så på meg da jeg møtte opp første gang (som vikar) og sa med en gang "du må være den som løper etter hjelp, for du er ikke sterk nok til å holde). Og jeg er 175 høy og har godt med muskler til dame å være. Anonymkode: c28b0...b17 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden Statistisk sett er det nok vesentlig flere kvinnelige overgripere og utøvere av vold enn det som synes i dommfellinger. Det er ikke lengre tilbake enn 4-6 år at en mor i norsk rett ble frikjent selv om hun beviselig hadde dengt egne barn med gjenstander fordi (og dette stod i rettens vurdering!) hun jo var sliten og barna dessuten var irriterende. En mann i samme situasjon ville blitt dømt. Og årsaken til at hun ble frikjent (og fikk tilbake «omsorgen» for barna, som vi alle jo aner ikke faktisk fikk omsorg verken før eller senere) er kvinnediskriminering: en kvinne forventes ikke for 4-6 år siden i slik grad ha kontroll på egne handlinger at hun kunne dømmes. Mens barn ble forventet ha selvkontroll, fordi en kvinne før var vurdert som lavere fungerende enn barn. Og «før» i norsk rett er ekstremt nylig. Så statistikken over vold og det du vil finne om du blar i rettsprotokoller, ts, er to ulike ting. Dessuten har jo menn som er overgripere ikke sjelden kvinnelig partner. At de ikke godt vet og som oftest oppmuntrer får du meg ikke til å tro på. Anonymkode: 13f11...a4f 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man må alt levere uttømmende politiattest. Hvilke andre screeninger som finnes i dag tenker du er brukbare her? Anonymkode: fd4dc...185 Politiattest har ingen verdi for innvandrere. De kan ha gjort hva som helst før de kom til landet. Anonymkode: e8411...c98
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig sjelden. Den største risikoen for å utføre overgrep, er å være mann. Anonymkode: 87349...449 Så menn skal holdes unna alle steder det potensielt kan begås overgrep mot barn? Så vi skal nekte menn å bli lærere, jobbe i barnehage, på sykehus, være trenere i idretten, prest, osv? Fordi et fåtall menn begår overgrep? Kan vi ikke samtidig nekte menn å bli fedre og bestefedre da, siden de også kan begå overgrep? Anonymkode: df323...4a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå