Gå til innhold

Karpaltunellsyndrom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av 30årene. Jeg våkner hver natt med helt fullstendig nummen hånd. Den dovner bort og jeg får etterhvert smerter i den. Det er så ubehagelig. Jeg har ikke gått til legen enda men jeg skal det, så jeg lurer på om det kanskje kan være karpaltunellsydrom? 

Anonymkode: 4cb51...85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres sånn ut, ja!

Anonymkode: e7ec2...d52

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres sånn ut, ja!

Anonymkode: e7ec2...d52

Må man sykemeldes eller hva gjør man for at det skal bli bedre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man sykemeldes eller hva gjør man for at det skal bli bedre? 

Hvis du trenger operasjon må du som regel sykemeldes et par uker pga at du ikke kan bruke hånda/håndleddet noe særlig i begynnelsen. 

Hvis du ikke skal opereres, er det vel skinne til bruk på natta som er løsningen. 

Anonymkode: 6f0f2...bbc

Skrevet

Det kan bare være nerver i klem pga. sovestillingen også. Pass på å ha riktig høyde på puta avhengig av hvordan du liker å sove. 

Anonymkode: b5606...2b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kan bare være nerver i klem pga. sovestillingen også. Pass på å ha riktig høyde på puta avhengig av hvordan du liker å sove. 

Anonymkode: b5606...2b8

Det kan være. Har hatt problemer med nakken tidligere. Er massør og renholder, så mulig sistnevnte er årsaken. Samme bevegelse og merker hendene dovner bort bare jeg tar i kosten omtrent🫢

Skrevet

Jeg har karpaltunnellsyndrom. Våkner av smerter på natt, har vondt stort sett hele dagen, sliter med bilkjøring, holde mobil, strikke kan jeg bare glemme. Har vært på sykehus på nevro for undersøkelse med strøm gjennom arma, og her var det ingen tvil. Skinne funker ikke for meg, blir bare værre av det. Har fått time til operasjon rett over nyåret. Så håper det retter seg med det. 

Anonymkode: 64216...ed5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde samme symptomer, det var karpatunnelsyndrom. 

Jeg ble operert men ble ikke helt bra. 

Hvis du har fysisk arbeid vil du bli sykemeldt ved operasjon, hvor lenge kommer an på når du greier å bruke hånda igjen. 

Du må bare oppsøke lege, er jo en del ventetid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har karpaltunnellsyndrom. Våkner av smerter på natt, har vondt stort sett hele dagen, sliter med bilkjøring, holde mobil, strikke kan jeg bare glemme. Har vært på sykehus på nevro for undersøkelse med strøm gjennom arma, og her var det ingen tvil. Skinne funker ikke for meg, blir bare værre av det. Har fått time til operasjon rett over nyåret. Så håper det retter seg med det. 

Ja okei. Men jeg vet ikke hvor store smerter man skal ha for at det kan være det. Her prikker det fort når jeg sitter på mobilen også, ofte når jeg holder noe i nevene så begynner prikkingen. Det har nå den siste tiden begynt å gjøre vondt også, verking, så frykter dette mer og mer. Er 35år, er d ungt for å få dette? Jeg har en fysisk belastende jobb så er ikke overrasket over at det kan komme av det. Redd jeg ikke blir tatt på alvor av legen, jeg har vært der endel den siste tiden med å gå ut helt frisk. Hatt migrene også og ikke fått noe mer utredning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja okei. Men jeg vet ikke hvor store smerter man skal ha for at det kan være det. Her prikker det fort når jeg sitter på mobilen også, ofte når jeg holder noe i nevene så begynner prikkingen. Det har nå den siste tiden begynt å gjøre vondt også, verking, så frykter dette mer og mer. Er 35år, er d ungt for å få dette? Jeg har en fysisk belastende jobb så er ikke overrasket over at det kan komme av det. Redd jeg ikke blir tatt på alvor av legen, jeg har vært der endel den siste tiden med å gå ut helt frisk. Hatt migrene også og ikke fått noe mer utredning. 

Hva man legger i smerte er jo litt individuelt. Jeg har klaga til legen min et par år 😳 nå sist så sa jeg at nå KLARER jeg ikke mer! Smertestillende fungerer ikke, eneste som fungerer er paralgin forte, tar ikke smertene, men jeg går i "koma", men våkner ikke av ungene da, så....ja....kan ikke ta dem. 

Si klart i fra og få henvisning. 

Jeg var på sykehuset, så fikk jeg beskjed om å bestille legetime 14 dager frem i tid, da ville alt være analysert. Så henviser legen til operasjon. Er gjerne lang ventetid...her i byen var det 20 uker på konsultasjon hos kirurg, og 24 til på operasjon 😳 Men sjekka på helsenorge og ba om å få henvisning til Aleris 30 min unna her. Der var det 10 uker på konsultasjon og 4 ekstra på operasjon. De hoppa tydeligvis over konsultasjon, for fikk time til operasjon 6 uker frem i tid

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt plager i et halvt år med at fingrene sovner når jeg kjører bil, holder telefonen og bestikk ol. Så fikk jeg mer smerter med brennende og stikkende smerter. Jeg kan ikke holde noe i hånda mer enn noen sekunder før jeg får kramper og smerter. Jeg har fått nedsatt følelse i fingrene som er der hele tiden, jeg håper virkelig det går over etter operasjonen. Jeg fikk time hos en avtalespesialist med ventetid på 3 uker.

Anonymkode: 8748f...69b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt plager i et halvt år med at fingrene sovner når jeg kjører bil, holder telefonen og bestikk ol. Så fikk jeg mer smerter med brennende og stikkende smerter. Jeg kan ikke holde noe i hånda mer enn noen sekunder før jeg får kramper og smerter. Jeg har fått nedsatt følelse i fingrene som er der hele tiden, jeg håper virkelig det går over etter operasjonen. Jeg fikk time hos en avtalespesialist med ventetid på 3 uker.

Får noe av det samme. Nå inatt så kjentes det ut som blodtilførselen stoppet helt. At hånden min var diger og tjukk. Det er vondt...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette. Opererte den ene hånden for 9 år siden. Den ble ikke helt bra så orket ikke operere den andre.

Men nå er det intense smerter, våkner hver natt med smerter og stikking. Hører dere har samme symptom ved bilkjøring osv. Har ny jobb så har ikke lyst å bli sykmeldt og operere enda, men må vel dra og sette meg på venteliste. Frykter jeg skal miste helt følelsen i fingrene. 

Anonymkode: d3089...f59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Får noe av det samme. Nå inatt så kjentes det ut som blodtilførselen stoppet helt. At hånden min var diger og tjukk. Det er vondt...

Jeg har hatt samme og jobber også som massør. Løsningen ble å dempe inflammasjon generelt i kroppen. Jeg kjøpte cgm og lærte meg masse om blodsukker og spiser riktig for min kropp. Brukte chatgpt daglig. Det tok tid, men har reddet jobben min, som jeg elsker!

Anonymkode: 2a68f...480

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette. Opererte den ene hånden for 9 år siden. Den ble ikke helt bra så orket ikke operere den andre.

Men nå er det intense smerter, våkner hver natt med smerter og stikking. Hører dere har samme symptom ved bilkjøring osv. Har ny jobb så har ikke lyst å bli sykmeldt og operere enda, men må vel dra og sette meg på venteliste. Frykter jeg skal miste helt følelsen i fingrene. 

Anonymkode: d3089...f59

Jeg får mye symptomer når jeg kjører bil ja. Starter med at det prikker i fingrene og om jeg ikke legger hånda ned på låret så øker det til at hånda blir varm, så at den kjennes ut som den er kjempestor også brenner det og jeg får kramper. Jeg løser det ved at jeg legger hånda på låret omtrent annenhvert minutt. Håpløst.

Jeg er også redd for at den nedsatte følelsen i fingrene blir permanent. Er veldig glad for at jeg får komme raskt inn til operasjon.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 9.46):

Tror ikke 35 år er spesielt ungt, nei. Jeg var tidlig i 20-årene da jeg fikk det første gang; var ikke så ille de første årene, men ble gradvis verre, og helt forferdelig i/etter graviditeter midt i 30-årene. Jeg var dum og ventet alt for lenge med operasjon, og endte opp med fryktelige smerter før jeg knota meg til lege. Ble operert for et par år siden, og fikk nærmest et nytt liv, smertene ble borte på dagen. :) 

Anonymkode: 49485...3a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2025 den 9.42):

Jeg er i midten av 30årene. Jeg våkner hver natt med helt fullstendig nummen hånd. Den dovner bort og jeg får etterhvert smerter i den. Det er så ubehagelig. Jeg har ikke gått til legen enda men jeg skal det, så jeg lurer på om det kanskje kan være karpaltunellsydrom? 

Er sånn pga kronisk senebetennelse i albue

Anonymkode: e12cb...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...