Gå til innhold

''Nordmenn har 170mrd i forbruksgjeld''

Fremhevede innlegg

Skrevet

''Nordmenn har 170mrd i forbruks-gjeld'', men hva betyr det egentlig?
på dagsrevyen er det i den sammenheng mye prat om kredittkort, noe mange bruker for alle kjøp, og betaler noen uker senere, alle måneder, og betaler ingen rente.

Altså informerer den figuren lite, fordi ''forbruks-gjeld'' antyder at det ødelegger folks økonomi, og sløser folks penger på renter, dvs folk som har hundretusener i gjeld, som de på luksusfellen.
Er feks 80% av forbruksgjelden penger det aldri blir betalt renter på? Jeg vet at det er veldig vanlig å bruke kredittkort slik.

Finnes det tall som spesifiserer ''forbruks-gjeld som er over 30 dager gammel, eller som har påløpt renter''?
Teller bil-lån i forbruks-gjeld?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Det må avgrenses til den rentebærende forbruksgjelden. Den begynner å nærme seg 150 milliarder. Og det er jo en del. 

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (13 timer siden):

Enig. Det må avgrenses til den rentebærende forbruksgjelden. Den begynner å nærme seg 150 milliarder. Og det er jo en del. 

Det er en issue, men jeg ønsker gjerne å få alle relaterte data på bordet. Hvis billån med 2,0% renter er med i bildet, så fremstår kritikken noe skjør. 

Vi er et land som for øyeblikket har relativt høy inflasjon : det er ekstremt vanskelig å spare til noe i denne økonomien, så lån i mange tilfeller er økonomisk sunn løsning. 

Utfordringen jeg ser, er alt forbrukslån vi IKKE ser : alt det lånes til som ligger i boliglånet. Mesteparten av mine kapitalvarer er kjøpt inn i boliglånet. 

Skrevet
Druid skrev (49 minutter siden):

Det er en issue, men jeg ønsker gjerne å få alle relaterte data på bordet. Hvis billån med 2,0% renter er med i bildet, så fremstår kritikken noe skjør. 

Vi er et land som for øyeblikket har relativt høy inflasjon : det er ekstremt vanskelig å spare til noe i denne økonomien, så lån i mange tilfeller er økonomisk sunn løsning. 

Utfordringen jeg ser, er alt forbrukslån vi IKKE ser : alt det lånes til som ligger i boliglånet. Mesteparten av mine kapitalvarer er kjøpt inn i boliglånet. 

Billån er pantesikkerhet og derfor ikke med i denne statistikken vil jeg tro.

• Liker 2
Skrevet

📈 China's Broad Money Supply Surpasses Combined U.S. and EU Since 2023 -  Voronoi

Norge ligger i samme båt og alle kjøper dollar for å kjøpe varer. Reell inflasjon er over 7-8% hver år etter 2019 nok. Så spørsmålet er når man kaster det gamle pengesystemet og får noe nytt. Jeg tenker at kronen er verdiløs nå og folk flest har ikke forstått dette enda, akkurat nå så er faktisk bare bitcoin og gull penger. Jeg antar det som skjedde i weimarkt skjer nå i hele vest Europa og først når England og Frankrike går teknisk konkurs så følger vi med i drag suget. Kanskje 2-4 år med hard fattigdom i Norge før det blir bedre.   

Skrevet
Nasjonalisten skrev (På 27.11.2025 den 19.26):

''Nordmenn har 170mrd i forbruks-gjeld'', men hva betyr det egentlig?
på dagsrevyen er det i den sammenheng mye prat om kredittkort, noe mange bruker for alle kjøp, og betaler noen uker senere, alle måneder, og betaler ingen rente.

Altså informerer den figuren lite, fordi ''forbruks-gjeld'' antyder at det ødelegger folks økonomi, og sløser folks penger på renter, dvs folk som har hundretusener i gjeld, som de på luksusfellen.
Er feks 80% av forbruksgjelden penger det aldri blir betalt renter på? Jeg vet at det er veldig vanlig å bruke kredittkort slik.

Finnes det tall som spesifiserer ''forbruks-gjeld som er over 30 dager gammel, eller som har påløpt renter''?
Teller bil-lån i forbruks-gjeld?

Er vel slik at hvis du har kredittkort på 100 k, så har du forbruksgjeld på 100 k sel om du ikke har brukt noe?

slik regner bankene det ivertfall

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...