Gå til innhold

Babynavn test

Fremhevede innlegg

Gjest bleiebaron
Skrevet

Både jeg og kona er skikkelig svake for Juda. Men det ligner jo på judaS. Hvilket ikke er bra. Kan også ligne på Jøde (det er faktisk derifra jøde kommer). Men hva tenker dere? 

Vi liker også Klara. Men er det for kobla opp mot KlaraKlok? Eller den kua? 

Har du forslag mottas de med takk egentlig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klara er veldig fint. Juda var bare rart. Klara er et helt vanlig, og fint navn, ingen normale tenker KlaraKlok eller Klara ku. 

Anonymkode: f1dd2...107

• Liker 10
Gjest bleiebaron
Skrevet

Vi faila med å si til familien hvilke navn vi kunne tenkt oss, og de kom også med en overraskende negativ respons på Juda. Hvilket suger, vi bestemte oss for å ikke ta det opp med noen før navnet er bestemt. Siden slike responser gjør det kjipt om en likevel går for det. Da vet vi hva svigermor tenker....

Skrevet

Juda blir ikke godkjent i Norge som fornavn, for det er et beskyttet etternavn. Klara er fint og klassisk, unge i dag har ikke assosiasjoner til KlaraKlok eller kua i Disney.

Ønsker du forslag til navn dere kan vurdere i stedet for Juda?

• Liker 6
Gjest bleiebaron
Skrevet
8 minutter siden, Mymlen said:

Juda blir ikke godkjent i Norge som fornavn, for det er et beskyttet etternavn. Klara er fint og klassisk, unge i dag har ikke assosiasjoner til KlaraKlok eller kua i Disney.

Ønsker du forslag til navn dere kan vurdere i stedet for Juda?

Gjerne, men at det er ulovlig kan jeg ikke helt forstå. Fant ut at det var noen helt få som hadde det som etternavn, men det er vel ganske mange etternavn som også kan brukes som fornavn? 

Skrevet

Juda var spesielt. Klara er bedre

Anonymkode: b98a2...aa4

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde Juda var et guttenavn. Hva med Juna? 

Anonymkode: a1f99...697

• Liker 2
Skrevet
bleiebaron skrev (50 minutter siden):

Gjerne, men at det er ulovlig kan jeg ikke helt forstå. Fant ut at det var noen helt få som hadde det som etternavn, men det er vel ganske mange etternavn som også kan brukes som fornavn? 

Om det bare er registrert som etternavn i Norge så blir det automatisk avslått når dere sender inn navnesøknad. Hvis det er et navn som er registrert som både fornavn og etternavn så kan det gå. Det er ekstra vanskelig om navnet er et beskyttet etternavn. Norge har en relativt streng navnelov på visse punkter. 

Om dere har veldig lyst på Juda, så kan dere sende mail til Ivar Utne. Han er navneforsker. Mulig han kan finne dokumentasjon som gjør det mulig å få Juda godkjent. 

Hva er det med Juda og Klara som dere liker? A-ending? Kun to stavelser?

Andre forslag om Juda ikke går:

Jude (unisex)
Judah (mannsnavn)
Juni
Junie
Jane
Jana
Juno

Skrevet

Tenkte alltid Klara Ku før i tiden da det navnet ikke var like vanlig som i dag..nå tror jeg ikke de er mange som tenker sånn lenger. 

Anonymkode: d3962...6a3

Skrevet

Juda må være noe av det verste jeg har hørt på lenge! Håper for gudskyld det ikke blir godkjent! 

Anonymkode: 05f5d...7fe

• Liker 6
Skrevet

Juda er uansett et guttenavn, så lite aktuelt når det dreier seg om en jente.

Skrevet

Forslag:

Laura

Lara

Juna

Una

Tara

Louisa

Anonymkode: 3858c...699

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Juda må være noe av det verste jeg har hørt på lenge! Håper for gudskyld det ikke blir godkjent! 

Anonymkode: 05f5d...7fe

Må du gi deg. Juda er ikke et fælt navn, helt uproblematisk at ei jente eller en gutt heter det. Jeg hadde ikke reagert om jeg møtte et barn eller en voksen med dette navnet

Skrevet
bleiebaron skrev (1 time siden):

Vi faila med å si til familien hvilke navn vi kunne tenkt oss, og de kom også med en overraskende negativ respons på Juda. Hvilket suger, vi bestemte oss for å ikke ta det opp med noen før navnet er bestemt. Siden slike responser gjør det kjipt om en likevel går for det. Da vet vi hva svigermor tenker....

Dere kunne ikke vurdert Jonah istedet?

Gjest bleiebaron
Skrevet
11 minutter siden, Brunello said:

Juda er uansett et guttenavn, så lite aktuelt når det dreier seg om en jente.

Det er ment til gutt (vi vet ikke kjønn)

Gjest bleiebaron
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta said:

Dere kunne ikke vurdert Jonah istedet?

Vi har vurdert det, men det er en veldig merkelig profet i bibelen ved samme navn.

Skrevet
bleiebaron skrev (Akkurat nå):

Vi har vurdert det, men det er en veldig merkelig profet i bibelen ved samme navn.

Kunne Judah vært aktuelt, eller ødelegger h-en litt for dere? 

Gjest bleiebaron
Skrevet
1 minutt siden, Mymlen said:

Kunne Judah vært aktuelt, eller ødelegger h-en litt for dere? 

Tror Hén kan være grei altså. Det gir litt balanse i navnet også. 

Skrevet

Jeg personlig hadde tenkt "stakkars barn" mtp. assosiasjoner til Judas, men hadde selvfølgelig aldri sagt noe høyt. Sånn sett kanskje greit at svigermor satt ord på noe mange kommer til å tenke, så kan dere ta det med i vurderingen. Men Clara/Klara er det mange som heter for tiden 😊

Anonymkode: 30f29...c4e

• Liker 3
Skrevet
bleiebaron skrev (8 minutter siden):

Er ikke alle profetene litt weirde da? Men uansett er vel det og et guttenavn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...