Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke ordninger har kommuner for eldre som trenger pleie og ikke har pårørende? 

Her i kommunen har jeg ikke inntrykk av at de handler mat til den eldre så det må man leie inn hjelp til. Blir man dement så vil det å bruke Vipps etter hvert bli vanskelig da man glemmer koder man skal taste inn, så man får ikke vippset den som har handlet mat til deg.  Man har ingen til å kjempe for seg ovenfor kommunen så ting kan bli veldig vanskelig.  Demens er gradvis og i begynnelsen kan man ikke vente seg mye hjelp fra kommunen. 

Må man skrive flere søknader for alt mulig etter hvert som helsetilstanden gradvis forverrer seg med alderen og selv ordne med det? 

Jeg er så redd for alderdommen for har så dårlig erfaring med kommunen etter at jeg selv var pårørende og hadde et stort omsorgsansvar. Kunne ikke få barn av naturlige grunner og har ingen familiekonflikter men familemedlemmer er eldre enn meg. 

Anonymkode: a3968...113

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommunen skal følge opp eldre over en viss alder uansett, om det skjer alle steder vet jeg ikke. Jeg bor på bygda, så her pleier naboer hjelpe til, og evt varsle kommunelegen dersom man mener det er nødvendig. Her hadde du da relativt kjapt og greit fått plass på Heimen. Jeg vil tro det kanskje ikke er like lett på større steder, eller dersom man ikke kjenner naboene sine så godt. 

Anonymkode: 411cf...a7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kommunen skal følge opp eldre over en viss alder uansett, om det skjer alle steder vet jeg ikke. Jeg bor på bygda, så her pleier naboer hjelpe til, og evt varsle kommunelegen dersom man mener det er nødvendig. Her hadde du da relativt kjapt og greit fått plass på Heimen. Jeg vil tro det kanskje ikke er like lett på større steder, eller dersom man ikke kjenner naboene sine så godt. 

Jeg tror ikke kommuner har plikt å følge opp eldre uansett alder. Her jeg bor har kommunen på grunn av vanstyre ikke råd til å bygge sykehjem så det er mye tragisk som skjer blant eldre etter hva jeg hører. Det lille sykehjemmet vi har er fullt konstant og folk som trenger det får ikke plass. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke kommuner har plikt å følge opp eldre uansett alder. Her jeg bor har kommunen på grunn av vanstyre ikke råd til å bygge sykehjem så det er mye tragisk som skjer blant eldre etter hva jeg hører. Det lille sykehjemmet vi har er fullt konstant og folk som trenger det får ikke plass. 

Kommunen har plikt til å følge opp eldre innbyggere jo. Inkludert å kartlegge behov og tilby relevante tjenester. De har plikt til å ha systemer på plass som skal fange opp endringer i helsetilstand og omsorgsbehov, hos alle eldre. Dette er nedfelt i Loven om kommunale helse og omsorgstjenester.  De har også plikt til det å opprettholde det som heter «Verdighetsgaranti»  Den sier at kommune  skal legge til rette for en eldreomsorg som sikrer en god og verdig alderdom, som blant annet inkluderer respekt for den enkeltes selvbestemmelsesrett. Men igjen, tviler ikke på at dette kan variere sterkt fra kommune til kommune. Her får alle et infoskriv om dette når de fyller 67 år. Og etter 70 år blir de kontaktet av kommunen med noen års mellomrom, om de har behov for kommunale tjenester som hjemmehjelp, låne diverse hjelpemidler som dusjsstol, gåstol, trygghetsalarm osv. Dette for å fange opp de som kanskje ikke går til legen jevnlig, og hadde fått veiledning der. Eller som ikke har pårørende til å hjelpe. Men som sagt, vi er en bygdekommune der de fleste kjenner hverandre, og det er tålig grei økonomi. Ikke de store sprellene, men skole og eldreomsorg blir prioritert. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tvil om at en trenger engasjerte pårørende som gammel. Både for å hjelpe med alle de mange praktiske ting en ikke klarer selv, og for å føre fram behov overfor eldreomsorgen i kommunen. Har du en god nabo eller venn du kan alliere deg med?

Anonymkode: 5f1f8...68b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ulike ordninger i ulike kommuner. Men kommunene tilpasser tilbudet etter behov. Eldre uten nettverk har større behov enn eldre med pårørende. 

Anonymkode: 6f669...332

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Faktum er at det gjør det ikke, spesielt ikke demente eller halvveis demente. Vært pårørende selv og ble fullstendig sjokkert. Sparer opp penger til å få en ok alderdom et sted med ansatte som kan ta vare på meg. 

Anonymkode: 0a896...183

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Faktum er at det gjør det ikke, spesielt ikke demente eller halvveis demente. Vært pårørende selv og ble fullstendig sjokkert. Sparer opp penger til å få en ok alderdom et sted med ansatte som kan ta vare på meg. 

Anonymkode: 0a896...183

Nei , jeg tviler ikke på at mange kommuner bryter loven. Men de er som sagt pliktige til det, så Ideelt sett burde alle rapportere alle brudd konsekvent til statsforvalteren. men jeg forstår jo at man ikke har kapasitet til det midt oppi alt . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...