Gå til innhold

Dyrke grønnsaker i kasser oppå asfalt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et stykke ubrukt asfalt i hagen som jeg lurer på hva vi kan gjøre med uten å måtte hogge det opp. Jeg kunne tenke meg å etablere pallekarmer oppå, og dyrke grønnsaker - lettere å beskytte mot snegler, ikke ugress opp fra bunnen. 

Men jeg har to usikkerheter - asfalt drenerer vel dårlig? Leca i bunnen oppå asfalten, kanskje også borre hull nederst? 
Og hva med helsa, røtter suger næring nedenfra, og asfalt inneholder vel diverse kjemisk som ikke er ideelt å spise. Kan man legge en barriere, og hvilken? Burde egentlig være helt tett, da, og da er vi tilbake til det med drenering. Men hvis asfalt uansett ikke drenerer, så... 

Blomster hadde selvfølgelig vært enklere, men jeg hadde satt pris på grønnsaker, poteter og sånt. 

Anonymkode: 2d11e...e51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har (pga dårlig rygg) laget pallekarmer på bein. Tre karmer oppå hverandre for å få dyp jord. Jeg lagde bunn med noen hull i, kledde kassene med byggplast som jeg også lagde hull i i bunnen. Et godt lag med leca før jord oppå. 

Anonymkode: 23656...189

Skrevet

Lag en bunn i pallekarmen og legg duk. Så renner ikke jorden ned på asfalten. Og da har ikke jorda kontakt med asfalten

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!

Er det noen som har noen andre ideer til ting man kan bruke asfaltflater i hagen til? Det er ganske mye asfalt😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips!

Er det noen som har noen andre ideer til ting man kan bruke asfaltflater i hagen til? Det er ganske mye asfalt😅

Parkering? 

Anonymkode: 317da...fc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tips!

Om arealet er flatt, så kan det jo brukes til å legge platting eller noe sånt på. Bygge lysthus, lage utekjøkken/grillområde.

Er det med tilgang til vei, så er jo parkeringsplass ganske vanlig. 

Område for barn til leke, hoppe paradis, tegne med kritt, sykle... 

Anonymkode: 36bec...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Parkering? 

Anonymkode: 317da...fc1

Det går ikke, huset og alt er bygget om så nå er denne asfaltdelen utilgjengelig fra veien🙃 Så jeg ser etter andre ideer til bruk uten å måtte fjerne den. Vi har mye gress andre steder i hagen, så ikke noe krise å la asfalten ligge, men hadde jo vært kjekt å bruke den til noe fornuftig

AnonymBruker
Skrevet

Om arealet er flatt, så kan det jo brukes til å legge platting eller noe sånt på. Bygge lysthus, lage utekjøkken/grillområde.

Er det med tilgang til vei, så er jo parkeringsplass ganske vanlig. 

Område for barn til leke, hoppe paradis, tegne med kritt, sykle... 

Anonymkode: 36bec...d39

Helt flatt, ja. Ingen tilgang til vei, så parkering er ikke et alternativ. 

Vi har tenkt å bruke en del av det til paradis og krittegning og sånt, egentlig kjekt å ha sånt i hagen så slipper de å stå ute i veien. Men det er en ganske lang bit, så det er plass til mye mer. 

Platting kunne vært en ide, men vi har allerede to plattinger ved de to verandadørene. 

Lysthus kunne vært en ide, utekjøkken blir litt langt fra plattingene vi har, som har de gode solforholdene. Grillområde kunne vært noe, ha en bålpanne og bygge noen benker eller noe sånt. 

Vi har tenkt litt på dukkestue også. 

Skrevet

Pallekarmer kan du jo bare sette på paller med et lag duk duk oppå pallen før du setter på karmene. Å ha asfalt rundt der hvor du har pallekarmene er jo bare en fordel i form av mindre ugress i gangveiene rundt karmene. Ellers så kan du sette opp drivhus der og dyrke i diverse plantekar inne i drivhuset? Evt. kombinert lysthus og drivhus. 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (54 minutter siden):

Pallekarmer kan du jo bare sette på paller med et lag duk duk oppå pallen før du setter på karmene. Å ha asfalt rundt der hvor du har pallekarmene er jo bare en fordel i form av mindre ugress i gangveiene rundt karmene. Ellers så kan du sette opp drivhus der og dyrke i diverse plantekar inne i drivhuset? Evt. kombinert lysthus og drivhus. 

Drivhus kunne vært en ide, og lage jordkasser og ha potter, ja. 

Jeg likte også ideen med å bruke paller som underlag, da blir det drenering 🤗

AnonymBruker
Skrevet

Masse flotte ideer her :)

Jeg tipper størrelsen på asfaltstykket er omtrent 20x5 meter, så det er ganske god plass til ulike soner med ting. Den ene enden skal bli til barnelek, kritttegning og evt. dukkehus, men det er fortsatt masse plass nedover. Jeg tenker kanskje en pall/drivhus seksjon, og så en form for oppholdsone med et eller annet i retningen lysthus/grillhytte/bålpanne eller noe sånt. 

Noen tanker om rekkefølgen på ulike soner her?

Skrevet

Masse flotte ideer her :)

Jeg tipper størrelsen på asfaltstykket er omtrent 20x5 meter, så det er ganske god plass til ulike soner med ting. Den ene enden skal bli til barnelek, kritttegning og evt. dukkehus, men det er fortsatt masse plass nedover. Jeg tenker kanskje en pall/drivhus seksjon, og så en form for oppholdsone med et eller annet i retningen lysthus/grillhytte/bålpanne eller noe sånt. 

Noen tanker om rekkefølgen på ulike soner her?

Hvis det er mulig ville jeg ha plassert drivhus/pallekarmer slik at de får mest mulig sol fra soloppgang. Det gjør at plantene/drivhuset varmes opp av sola og blir litt mindre utsatt for nattefrost når den plutselig slår til igjen om våren. Om det får litt skygge midt på dagen går fint, men gjerne sol ut over ettermiddagen og kvelden.

Og husk at du bør plassere pallekarmene slik at du kan gå rundt dem på alle fire sider. Det gjør det mye lettere å følge med på utøy, ugress etc. uten å samtidig gjøre det til en slitsom yogaøkt. To høyder holder til de fleste typer planter. 

Barnelek bør nok foregå lengst mulig unna drivhus/pallekarmer. Baller som fyker av gårde etc. kan fort gjøre skade og det er jo ingen grunn til å legge opp til uhell. 

Jeg ville altså ha hatt planter i morgensol så evt. bålplass og så lekeplass. Noe ut over det er vanskelig å si siden jeg ikke vet hvordan det ser ut hos deg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Basket eller Tennis. Ypperlig på asfalt. Skateboarde....

Anonymkode: 3faaf...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...