Gå til innhold

Hva forventes på det sosiale planet? Jobb i helsevesenet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i ny jobb som sykepleier for ca. 6 måneder siden. Føler meg fortsatt litt usikker på arbeidsmiljøet og lurer på om jeg passer inn. Det er et ganske 2-delt miljø, altså flere av kollegene er stille folk som forteller lite privat, mens resten er utadvendt og forteller mye om privatlivet. Lurer derfor på hva som forventes. Skal jeg si mye om hva jeg gjør utenom jobb? Fortelle mye om familien min, samboer og barn? En av kollegaene er ganske fjollete og ler for annenhver setning. Hvordan tolke dette? Mulig noen bare flirer hele tiden, men hvorfor? 🙈

Anonymkode: 61f51...5fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du selv bestemmer hvor mye du vil dele med dine kolleger. Det er normalt at man har tettere kontakt med noen kollegaer enn andre, slik at man forteller gjerne mer til noen enn til andre. Noen blir man gjerne venner med på fritiden også hvis man kommer godt overens. Alle mine nærmeste venner er fra tiden jeg jobbet i sykehus.

Har du litt utfordringer med sosiale relasjoner, eller hvordan er det for deg? 

Hvorfor noen er fjollete som du skriver er vel litt vanskelig å svare på. Kanskje vedkommende er i godt humør det meste av tiden på jobb? En ting man bør lære seg når man jobber i sykehus med veldig mange kollegaer, er å lære seg å ha litt takhøyde for at folk er ulike. 

Anonymkode: 7bb83...f10

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær deg selv 😄 Del det som føles naturlig i øyeblikket med den/de du er på vakt med, men trenger ikke dele altfor personlige ting. Noen er sosiale vesener som liker å prate om både løst og fast, mens andre syns det er greit med litt overfladisk/lett prat. Det er normalt å bli tett knyttet til enkelte kolleger, men det er viktig å ha (eller forsøke å ha) en god tone med alle. 

Har en kollega som egentlig er ganske privat av seg/snakker ikke så mye, som jeg har jobbet med i 4 år. Plutselig glimrer hun til med ting som; "Jeg hadde med meg ei venninne til legen for vaginal undersøkelse fordi jeg ville ikke reise på det alene, hun svarte på alle spørsmål for meg og sa til legen at jeg ligger med mange forskjellige når legen spurte om jeg er seksuelt aktiv hehe". Det syns jeg blir for mye og barnslig/kleint når vi i utgangspunktet snakket om hvor lang tid man bruker hos legen 😅

Anonymkode: d5499...506

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du selv bestemmer hvor mye du vil dele med dine kolleger. Det er normalt at man har tettere kontakt med noen kollegaer enn andre, slik at man forteller gjerne mer til noen enn til andre. Noen blir man gjerne venner med på fritiden også hvis man kommer godt overens. Alle mine nærmeste venner er fra tiden jeg jobbet i sykehus.

Har du litt utfordringer med sosiale relasjoner, eller hvordan er det for deg? 

Hvorfor noen er fjollete som du skriver er vel litt vanskelig å svare på. Kanskje vedkommende er i godt humør det meste av tiden på jobb? En ting man bør lære seg når man jobber i sykehus med veldig mange kollegaer, er å lære seg å ha litt takhøyde for at folk er ulike. 

Anonymkode: 7bb83...f10

Takket for svar! Jeg vil beskrive meg som normalt sosial, men jeg er ikke den som roper høyest eller deler mest om personlige ting på jobben.

Ts

Anonymkode: 61f51...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær deg selv, ellers blir det slitsomt for deg i lengden. Du trenger ikke å dele om livet ditt helt ufiltrert, men bare være sånn som du er med folk ellers. Du deler hva du vil, men folk som ikke deler noe, er litt kjipe. Jobber i hjemmetjenesten selv og det er ikke mange samtaleemner vi ikke diskuterer, men alle er ikke like delaktige. Sånn er det bare. Har ei som bare tuller og ler i hver setning vi også. 

Anonymkode: 10de8...855

AnonymBruker
Skrevet

Del det du selv vil. Mange snakker mye. Jeg forteller ikke så mye om meg selv til de fleste, så mange synes jeg er mystisk. Det får de bare synes. Jeg er ikke der for at de skal kjenne livshistorien min og hvem jeg har vært sammen med og hvordan huset mitt ser ut og hva slags interiør jeg liker osv. Men vi er på jobb først og fremst drop jobbe, og jeg snakker mye for det. 

Anonymkode: 7d3bd...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...