AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Jeg skal bestille varer gjennom jobben og har fått videredelegert oppgaven med å opprette kundekonto og bestille fra en leverandør. Å opprette kundekonto gikk greit, men så viser det seg at skal man bestille varer som bedrift, må man lage bestillingen i excel-skjema og sende på epost. Jeg er helt elendig på excel og aner ikke hvordan jeg skal lage enkelt bestillingsskjema i excel! Jeg har lett etter maler både i Excel og på nett, men har ikke funnet noen maler for varebestilling, bare utallige andre fine maler for alt annet. Sjefen er ny og overarbeidet, og jeg tror en av grunnene til at jeg har fått videredelegert ansvaret er fordi hen ikke er sikker på dette selv heller. Derfor nytter det lite å spørre om hjelp der. Har noen tips til hvor jeg kan finne en enkel og grei mal for varebestilling? Den må kunne inneholde kundenummer og fakturareferanse + at jeg må kunne skrive inn artikkelnummer, varenavn, antall, enhetspris og totalpris i tabellen. Og så bør jo kolonnen med totalpris kunne regne sammen sum for varene selv utifra tallene i enhetspris-kolonnen. Som sagt: jeg er helt idiot på dette, så jeg trenger virkelig hjelp her! Noen som kan hjelpe meg? På forhånd tusen hjertelig takk Anonymkode: ccfa8...cd9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg skal bestille varer gjennom jobben og har fått videredelegert oppgaven med å opprette kundekonto og bestille fra en leverandør. Å opprette kundekonto gikk greit, men så viser det seg at skal man bestille varer som bedrift, må man lage bestillingen i excel-skjema og sende på epost. Jeg er helt elendig på excel og aner ikke hvordan jeg skal lage enkelt bestillingsskjema i excel! Jeg har lett etter maler både i Excel og på nett, men har ikke funnet noen maler for varebestilling, bare utallige andre fine maler for alt annet. Sjefen er ny og overarbeidet, og jeg tror en av grunnene til at jeg har fått videredelegert ansvaret er fordi hen ikke er sikker på dette selv heller. Derfor nytter det lite å spørre om hjelp der. Har noen tips til hvor jeg kan finne en enkel og grei mal for varebestilling? Den må kunne inneholde kundenummer og fakturareferanse + at jeg må kunne skrive inn artikkelnummer, varenavn, antall, enhetspris og totalpris i tabellen. Og så bør jo kolonnen med totalpris kunne regne sammen sum for varene selv utifra tallene i enhetspris-kolonnen. Som sagt: jeg er helt idiot på dette, så jeg trenger virkelig hjelp her! Noen som kan hjelpe meg? På forhånd tusen hjertelig takk Anonymkode: ccfa8...cd9 Spør leverandøren hvordan de vil ha det? Anonymkode: 3aea5...5bf
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Leverandøren kan ikke gi deg malen de vil at du skal bruke? Anonymkode: fbb92...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spør leverandøren hvordan de vil ha det? Anonymkode: 3aea5...5bf De regner vel med at man vet hvordan man lager en varebestilling i Excel... Anonymkode: ccfa8...cd9
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De regner vel med at man vet hvordan man lager en varebestilling i Excel... Anonymkode: ccfa8...cd9 Men da tar de feil. Alternativt er jo å ikke få bestillingen fra dere……… Kan du ikke bare spørre? Kanskje Randi (61) ler litt av deg, men so what? Anonymkode: 3aea5...5bf
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De regner vel med at man vet hvordan man lager en varebestilling i Excel... Anonymkode: ccfa8...cd9 Det finnes ikke én måte å gjøre dette på. Kan ikke se at det er en fordel for dem å motta ørten ulike varianter av varebestillinger. Anonymkode: fbb92...e9c
skeiv-ostepop Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden Dette spør du leverandøren om. Om de ikke kan, eller vil, gi deg en mal du kan bruke er de lite serviceinnstilt. Uansett kan du da be de om å fortelle deg hvilke opplysninger du trenger. Deretter forer du dette inn i ChatGPT og så får du garantert en ferdig mal du kan bruke. Og dersom leverandøren klager ber du de holde kjeft da de frasa seg sin mulighet til å mene noe om hvordan bestillingen såg ut når de sa nei til å gi deg et eksempel på hva de såg etter. 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har noen tips til hvor jeg kan finne en enkel og grei mal for varebestilling? Den må kunne inneholde kundenummer og fakturareferanse + at jeg må kunne skrive inn artikkelnummer, varenavn, antall, enhetspris og totalpris i tabellen. Og så bør jo kolonnen med totalpris kunne regne sammen sum for varene selv utifra tallene i enhetspris-kolonnen. Som sagt: jeg er helt idiot på dette, så jeg trenger virkelig hjelp her! Noen som kan hjelpe meg? På forhånd tusen hjertelig takk Anonymkode: ccfa8...cd9 Bestil 1 time kurs/praktisk veiledning her, da lærer du på 1 time både å jobbe med Excel og å lage Excel til varebestilling. Anonymkode: d25fa...ac2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden Jeg har sendt epost og spurt om de har noen mal de foretrekker, eller om de har spesielle krav/preferanser hvor hvordan bestillingen skal se ut. Venter i spenning på svar. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men da tar de feil. Alternativt er jo å ikke få bestillingen fra dere……… Kan du ikke bare spørre? Kanskje Randi (61) ler litt av deg, men so what? Anonymkode: 3aea5...5bf Randi (61) ja "Ungdommen på noenogførti nå til dags" aner jo ikke hvordan man bruker Excel AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det finnes ikke én måte å gjøre dette på. Kan ikke se at det er en fordel for dem å motta ørten ulike varianter av varebestillinger. Anonymkode: fbb92...e9c Jeg tenker jo det samme. Tror ikke de blir veldig fornøyde om jeg sender inn min egen "mal". Jeg får vente og se hva de sier, om det er noen hjelp å få. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bestil 1 time kurs/praktisk veiledning her, da lærer du på 1 time både å jobbe med Excel og å lage Excel til varebestilling. Anonymkode: d25fa...ac2 Jeg synes heller leverandøren burde velge en mer oppdatert måte i ta imot bestillinger på. Bestiller man som privatperson derfra, bestiller man jo enkelt på nett. Det er jo helt tullete at man ikke kan bestille på nett og få tilsendt faktura også som bedrift. De fleste andre bedrifter klarer jo å tilby såpass oppdaterte og enkle løsninger. Kanskje jeg burde skrive ut excel-arket og sende det på fax til dem Jeg pleier som oftest å finne lett ut av ulike programmer, men akkurat Excel synes jeg er lite intuitivt og vanskelig å bruke. Anonymkode: ccfa8...cd9
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden Kan du ikke bare lage den sånn her? Så får du oversende også kan de eventuelt gi tilbakemelding på hvordan de vil ha det, eller ikke ha det. For å få totalpris i E-kolonnen trykker du på boksen under totalpris, =D6*C6 For å få totalsum for alle varer i E4 Tar du bare å bruker autosummer Anonymkode: a1bbc...761
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du ikke bare lage den sånn her? Så får du oversende også kan de eventuelt gi tilbakemelding på hvordan de vil ha det, eller ikke ha det. For å få totalpris i E-kolonnen trykker du på boksen under totalpris, =D6*C6 For å få totalsum for alle varer i E4 Tar du bare å bruker autosummer Anonymkode: a1bbc...761 Takk for tips og god forklaring! Hvis jeg ikke får en konkret mal fra dem, så skal jeg prøve dette Anonymkode: ccfa8...cd9
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tips og god forklaring! Hvis jeg ikke får en konkret mal fra dem, så skal jeg prøve dette Anonymkode: ccfa8...cd9 Hvis du ikke får fra de vil jeg ærlig talt syns det er dårlig kundeservice 😅 Obs: Husk å lagre alle bestillings filer du lager/sender til de, og at du/dere krysser det mot det dere mottar. Er borti leverandører som har endret på listene fordi de ikke hadde X antall tilgjengelig så de leverer mindre uten å varsle og fakturer for det som er bestilt, ikke det som er levert, nettopp fordi de hadde veldig gammeldags system. 😄 Anonymkode: a1bbc...761 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvis du ikke får fra de vil jeg ærlig talt syns det er dårlig kundeservice 😅 Obs: Husk å lagre alle bestillings filer du lager/sender til de, og at du/dere krysser det mot det dere mottar. Er borti leverandører som har endret på listene fordi de ikke hadde X antall tilgjengelig så de leverer mindre uten å varsle og fakturer for det som er bestilt, ikke det som er levert, nettopp fordi de hadde veldig gammeldags system. 😄 Anonymkode: a1bbc...761 Takk for tips, jeg skal lagre og følge godt med Anonymkode: ccfa8...cd9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå