Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg har et barn på to år. Barnet var høyt ønsket av begge, men siden barnet ble født har samboer forandret seg veldig. Etter to år med å forsøke å tilrettelegge, endre meg, ta hensyn, gå på eggeskall, please han og komme med forslag til løsninger som bare blir avvist begynner jeg å tenke at jeg ikke orker å stå i dette så veldig mye lengre. Samboer kan selv ikke komme med noe konstruktivt til hvordan vi kan få forholdet på rett kjøl og han nekter samtaler på Familievernkontoret. Han er en god far for barnet vårt, men ingen god partner og jeg føler hele situasjonen er fastlåst.

Selv om det knuser meg hadde jeg på en måte begynt å venne meg litt til tanken på å skulle ha 50/50 og at vi skulle kunne klare å være samarbeidsforeldre helt greit. Så slapp han plutselig bomben. En kveld sa han at dersom det blir slutt mellom oss kommer han til å flytte tilbake til der han er fra. Det er så langt unna der vi bor at jeg i prinsippet ville blitt alenemor. Barnet hadde i beste fall sett han annenhver jul/påske/sommerferie etc. (kanskje 3-4 ganger i året). (Dette ble ikke sagt som en "trussel", jeg vet at han mener det.)

Jeg føler meg utrolig låst. Jeg tviler mer og mer på at vi kommer til å få det til å fungere når jeg er den eneste som er villig til å gjøre en innsats, samtidig innser jeg at det å gå vil gjøre at barnet vårt nærmest mister kontakten med faren sin og det gir meg en enorm skyldfølelse. Jeg vet jeg ville klart meg helt fint økonomisk, men er redd for å stå i alt med barnet alene slik man selvfølgelig må som aleneforelder (både gleder, sorger og bekymringer).

Jeg frykter at jeg vil forsøke og forsøke i et par år til med samme resultat til slutt uansett. Jeg er fortvilet, såret og skuffet over at han ikke bryr seg nok om barnet til at han synes det er greit å miste kontakten. Samtidig føler jeg på et press til å gå før barnet evt. husker for mye av denne tiden der vi er sammen. Å "miste pappa" blir vel bare verre og verre jo eldre barnet blir.

Fortvilet mamma takker for innspill ❤️

Anonymkode: 36b81...d07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du virkelig vurderer å gå, så synes jeg du bør gå så fort som mulig av hensyn til barnet. 

Hva far gjør har du ingen kontroll over, og det skal du ikke klandre deg selv for. Det er faktisk hans valg, og han sitt tap.

Selvfølgelig vil det være vanskelig i begynnelsen, men man må vurdere og tenke hva som blir best for dere begge i det lange løp. 

Han virker veldig ustabil med tanke på det han uttrykker. Det er ikke bra. Er det noe barn trenger så er det stabile omsorgspersoner rundt seg. Aleneforeldre kan være gode foreldre de også.

Hilsen stolt alenemor ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Man er virkelig ingen god far om man tar lett på å ikke se barnet sitt i hverdagen. 

Anonymkode: 75569...de6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man er virkelig ingen god far om man tar lett på å ikke se barnet sitt i hverdagen. 

Anonymkode: 75569...de6

Jeg skulle til å skrive det samme. En god pappa tar ikke lett på å flytte fra et lite barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At DU får skyldsfølelse hvis barnet mister kontakt med far? Det er da HAN som flytter vekk?? Så legg bort den skyldfølelsen i dette hvertfall. Lykke til med valget 

Anonymkode: 75f3a...61e

• Liker 2
Skrevet

Han har kanskje innsett at farsrollen ikke var noe for han derav oppførselen hans. Så jeg råder deg til å tenke på deg selv og barnet. Ikke han for det er hans valg og hans tap. Som han kanskje vil innse om noen år og da kan ting ha forandret seg. Barnet har fått "ny far" eller vil ikke ha kontakt med han fordi han "stakk".

Anonymkode: 19244...a8e

• Liker 1
Skrevet

Tenk på hva som er best for deg og barnet. Barnefar kan du ikke tenke på i denne situasjonen. 

Det er enklest for barnet å forholde seg til dette dess raskere du drar. Dess mer barnet husker fra at dere har bodd sammen, dess vaskeligere vil det bli. 

Anonymkode: 25540...5d0

• Liker 1
Skrevet

Er det så ille så har du vel lite å tape på å snakke ordentlig med han om det. 

At han vurderer å flytte fra barnet sitt sier mer om han enn deg. Det er ikke ditt ansvar å få han til å være en god far. 

Anonymkode: 3505e...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...