AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Er det noen her som har arrangert begravelse der det forventes svært lav deltakelse? Min søster har mistet sin mann, og jeg skal være med henne til begravelsesbyrået. Midt oppe i sorgen er hun også lei seg og "skammer seg" litt for at de begge hadde så lite nettverk, og at det vil komme meget få i begravelsen. De er barnløse og hans foreldre er døde. Han var enebarn og hadde begrenset kontakt med egne søskenbarn, som også bor på andre kanten av landet. Vår mor lever, men er såpass dement og skrøpelig at det ikke vil fungere med henne i en begravelse halvannen time unna. Det blir meg, min mann og våre to barn, min søsters ene venninne. Kanskje et par stykker fra jobben hans hadde møtt opp. Han hadde ingen venner han fremdeles hadde kontakt med, det er mulig et par barndomskamerater hadde stilt hvis det dreide seg om i samme kommune, men det vil for dem gå med en hel dag. Min søster og jeg har et par søskenbarn vi har hatt en del kontakt med, men igjen er det snakk om reisevei. Selvfølgelig er dette opp til min søster å bestemme, men hun står midt i et kaos nå. Vil det være best å avholde dette i stillhet, slik at hun vet det kommer 7 stykker, liksom, eller er det best å ha åpen begravelse og se om flere vil dukke opp? Anonymkode: 91511...56f 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Ha åpen begravelse. Du vet aldri hvem som kan dukke opp. Anonymkode: 18942...9a3 7
piggrokken Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Om ingen kommer til begravelsen min, er ikke det viktig for meg. Jeg merker ikke noe likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Åpen begravelse i lite kapell/lokale hvis det er mulig. Hadde også hatt. Alle hjertelig velkommen eller kom som du er. Anonymkode: aa99f...e33 4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden piggrokken skrev (30 minutter siden): Om ingen kommer til begravelsen min, er ikke det viktig for meg. Jeg merker ikke noe likevel. Nei, det er jo klart, men her er det den (eneste) nære etterlatte som føler på det. Hvis man har åpen begravelse og det ikke kommer flere enn de 6-7 stykkene man forventer, føles det kanskje verre på en måte, enn hvis man er forberedt? Vi har for øvrig opplevd begge deler, både at det kom langt flere enn forventet, og at oppmøtet ble mye "dårligere" enn antatt - men likevel langt fler enn her. Anonymkode: 91511...56f
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Ha åpen begravelse. Jeg ble utrolig overrasket over hvor mange som møtet opp i mammas begravelse som jeg ikke hadde tenkt på. Anonymkode: ca358...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Ville definitivt vurdert åpen begravelse, men kanskje i et mindre kapell/lokale, som en annen nevner over her? Ellers prøv å spre dødsbudskapet så "langt" som mulig, man vet jo ikke hvem som ønsker/har mulighet til å møte opp. Bor de i kommunen dere vokste opp, eller er innflyttere? I så fall så kan man ordne med dødsannonse både i lokalavisen der man bor og eventuelt i den der han kommer fra. Kan være verdt å legge ut dødsannonsen på FB også. Anonymkode: bdca7...a89
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville definitivt vurdert åpen begravelse, men kanskje i et mindre kapell/lokale, som en annen nevner over her? Ellers prøv å spre dødsbudskapet så "langt" som mulig, man vet jo ikke hvem som ønsker/har mulighet til å møte opp. Bor de i kommunen dere vokste opp, eller er innflyttere? I så fall så kan man ordne med dødsannonse både i lokalavisen der man bor og eventuelt i den der han kommer fra. Kan være verdt å legge ut dødsannonsen på FB også. Anonymkode: bdca7...a89 De er innflyttere, bor et stykke fra både hans og hennes hjemsted. Kirken i deres bydel er, så vidt jeg vet, ganske stor. Anonymkode: 91511...56f
Daria Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Mange kirker har et lite kapell i tillegg, som man sim vanlig kirkegjenger ikke nødvendigvis er klar over. Jeg ville hatt åpen begravelse - hun er jo uansett forberedt på at det ikke kommer så mange, da vil enhver som kommer være en hyggelig bonus. Jeg har flere ganger blitt overrasket over hvem og hvor mange som kommer - naboer, gamle kollegaer, bekjentskaper ingen har tenkt på.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen her som har arrangert begravelse der det forventes svært lav deltakelse? Min søster har mistet sin mann, og jeg skal være med henne til begravelsesbyrået. Midt oppe i sorgen er hun også lei seg og "skammer seg" litt for at de begge hadde så lite nettverk, og at det vil komme meget få i begravelsen. De er barnløse og hans foreldre er døde. Han var enebarn og hadde begrenset kontakt med egne søskenbarn, som også bor på andre kanten av landet. Vår mor lever, men er såpass dement og skrøpelig at det ikke vil fungere med henne i en begravelse halvannen time unna. Det blir meg, min mann og våre to barn, min søsters ene venninne. Kanskje et par stykker fra jobben hans hadde møtt opp. Han hadde ingen venner han fremdeles hadde kontakt med, det er mulig et par barndomskamerater hadde stilt hvis det dreide seg om i samme kommune, men det vil for dem gå med en hel dag. Min søster og jeg har et par søskenbarn vi har hatt en del kontakt med, men igjen er det snakk om reisevei. Selvfølgelig er dette opp til min søster å bestemme, men hun står midt i et kaos nå. Vil det være best å avholde dette i stillhet, slik at hun vet det kommer 7 stykker, liksom, eller er det best å ha åpen begravelse og se om flere vil dukke opp? Anonymkode: 91511...56f Min mor ønsket bare at hennes egne barn skulle være til stede i begravelsen hennes. Vi valgte å trosse dette og inviterte to av hennes venner, broren hennes og barna hans. Vi tok også med oss en venn hver. Vi var under 10 stykker og hadde likevel en full begravelse med alt det innebar. Jeg tror det er ekstremt mange som har begravelser med få tilstede. Til og med uten at noen deltar i det hele tatt. Det finnes frivillige som dukker opp i begravelser der det ikke kommer noen andre. Anonymkode: e26ab...2a4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De er innflyttere, bor et stykke fra både hans og hennes hjemsted. Kirken i deres bydel er, så vidt jeg vet, ganske stor. Anonymkode: 91511...56f Diskuter med begravelsesbyrå og prest, denne problemstillingen er de nok borti oftere enn du tror. De kan ha flere alternativer som dere ikke er klar over. Ikke anta, spør! Anonymkode: 09dc4...c22 2
Teardrop Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ha åpen begravelse. Du vet aldri hvem som kan dukke opp. Anonymkode: 18942...9a3 Enig i dette ❤️ Selvom det er noen han ikke hadde kontakt med, kan det være noen som ønsker å komme å ta farvel og som kanskje angrer på at h*n ikke hadde mer kontakt. Tenker også selv ofte at jeg burde gjenopptatt kontakt med den og den, men tiden og liver skjer og det koker bort i kålen. Jeg hadde dukkert opp i begravelse feks.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Vi hadde tenkt å ha lukket begravelse for svigerfar, nettopp fordi han ikke var en mann med omgangskrets i det hele tatt i tillegg til at han ikke var en spesielt god mann, så vi trodde ingen ville komme. Begravelsesagenten anbefalte at vi hadde en åpen begravelse uansett, så det ble slik. Det dukket faktisk opp ganske mange, veldig mange som vi ikke trodde kom til å komme og mange vi ikke ante hvem var. For de etterlatte hadde det ingen betydning, da vi uansett ikke hadde noen følelser rundt dette, men tror det betydde noe for en del av de som møtte opp. Jeg har selv kjent på sorg over å ikke få gått i begravelsen til en jeg hadde et veldig godt forhold til, der familien bestemte seg for å holde lukket begravelse som kun ble annonsert i etterkant. Anonymkode: fdc66...132 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Jeg sier som flere av de andre; håper dere går for åpen begravelse. (Vi brukte forresten kapellet ved mors begravelse og det ble en rørende seremoni i et vakkert rom.) Anonymkode: 52509...567
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå