Rødvinsfilosofen Skrevet 12 timer siden #41 Skrevet 12 timer siden Oi! Trodde dette skulle bli en tråd om hvorvidt man skulle gi til de nieser og nevøer man ikke feirer sammen med, eller om man kanskje kan slutte å gi gaver etter at barna er konfirmert eller 18 år. Hvis dere er en bitteliten og nær familie så er det kanskje naturlig å gi gaver i det uendelige, men hvis det ikke er tilfellet - så er det kanskje på tide å avvikle ordningen?
Gaia Skrevet 12 timer siden #42 Skrevet 12 timer siden Aneane77 skrev (4 timer siden): Til de får barn selv. Da kjøper jeg til barnet og ikke til de voksne. Det er min plan også, men mine nevøer har ikke fått barn enda. så derfor får de fremdeles. 1
Forenkle Skrevet 12 timer siden #43 Skrevet 12 timer siden Jeg kommer iallefall til å kjøpe til og med 18, for da bor de hjemme og går på videregående osv. Men jeg ser absolutt for meg at jeg kommer til å kjøpe videre. Hvem vet.. kanskje de blir både 25 og 30 før jeg gir meg 😉 Jeg har en tante som kjøpte gave til meg frem til jeg fikk barn. Og nå kjøper hun til barna mine og sier hun vil gjøre det "fram til konfirmasjon". Det synes jeg er kjempehyggelig.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #44 Skrevet 12 timer siden Vi har bare seks nieser/nevøer, og kommer ikke på noe tidspunkt å stoppe med å kjøpe gave til de. Anonymkode: 21e86...c93 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #45 Skrevet 12 timer siden Jeg tror jeg alltid kommer til å gi. Men vi er en veldig liten familie, så jeg har ikke mange å kjøpe til i utgangspunket Anonymkode: 12296...8d5 1
enkefru Skrevet 12 timer siden #46 Skrevet 12 timer siden Tja... eldste er vel 25 nå, blir vel å fortsette noen år til tenker jeg...
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #47 Skrevet 12 timer siden Jeg har ingen nieser og nevøer med blodsbånd. Min mann har 9. De gir julegave til barna blir 18. Gir ikke bursdagsgaver. De bor spredt over hele Norge, og møtes ikke ofte. Han har 4 søsken, og de gir kun gaver til hverandre på runde dager. Anonymkode: d3de2...217
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #48 Skrevet 11 timer siden Vi kjøper til tantebarn over 18 men ikke til foreldrene deres. Tidligere år når vi har feiret sammen har mine barn også fått noen småtterier de kan dele på av hun som var over 18. Det var trivelig. Vet ikke hvor lenge vi kommer til å drive med det. Nå er nestemann fylt 18. Hvis hun gir en liten ting til våre barn (kan gjerne spleise med søsteren), så kommer vi til å tenke på henne også neste år. Vi gir til våre foreldre fordi de kjøper til våre barn (men de kjøper ikke til oss voksne). Jeg gir til min bror som ikke selv har noen barn, men om han en vakker dag skulle få barn så vil jeg gi til dem istedenfor. Anonymkode: 0f324...16e
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #49 Skrevet 8 timer siden Vi stopper visst aldri, de kommer nok til å få gave til de er 100% Anonymkode: 54221...583 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #50 Skrevet 5 timer siden Kuttet ut når de ble konfirmerte, som er en tradisjon i vår familie. Anonymkode: f8be6...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #51 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Med nieser/nevøer på 30+ år må dere være omkring 50 år? Jeg er litt yngre, men det er da "hundre år" siden jeg sluttet bry meg om folk, deriblant søsken og svigerfamilie, synes jeg er rar. Hvorfor skal det "tas opp i familien" i det hele tatt. Er da bare å fortelle de velvoksne "barn" at dere har valgt å slutte. Hva resten gjør er opp til dem. Anonymkode: d7695...5bb Jeg har ett tantebarn som er 35 og jeg er 38😉 Så man må ikke være omkring 50 år for å ha et tante/onkelbarn på 30+ Anonymkode: f8be6...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #52 Skrevet 5 timer siden Vi har stoppet når di har fylt 18 Anonymkode: eed2d...54f
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #53 Skrevet 5 timer siden Folk jeg kjøper gaver til, fortsetter jeg å kjøpe gaver til, med mindre vi mister kontakten eller denslags. Jeg slutter også med gaver når noen foreslår "ingen gaver til voksne", hvor de mener at jeg skal kjøpe til barna deres isteden. Anonymkode: dcf65...421 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #54 Skrevet 5 timer siden De får til de får egne barn. Da får de . Begynner å synes det er litt tåpelig . Ser de engang i året kanskje. Anonymkode: 3680e...345 1
Fru Uperfekt Skrevet 5 timer siden #55 Skrevet 5 timer siden Dåsen skrev (12 timer siden): I mannen min sin familie er det ikke "definert" en grense på hvor lenge man kjøper gaver til nieser/nevøer (tante/onkelbarn). Det vil si at vi holder på med dette inn i uendeligheten.... Hans nieser og nevøer er nå mellom 28-33 år, og har selv begynt å få barn. Disse må det også kjøpes gaver til selvsagt. Vi treffes i bursdager, men vi blir ikke bedt i bursdager til de små barna som nå har begynt å komme, og vi blir bare bedt til runddager til nieser og nevøer (da de var yngre var vi bedt i alle bursdager). Ellers treffes vi til familiemiddag i jula, og noen få ganger ellers i året. Jeg synes dette med julegavene er helt hinsides all fornuft, men jeg er selv enebarn og har ikke dette "problemet", så jeg er muligens ikke rett person til å uttale meg. Disse små barna kjenner oss knapt, og jeg syns det er rart at det forventes at vi kjøper julegaver til dem? Og også til nieser/nevøer i 30-årsdalderen. Eller? Jeg har hørt andre folk si at de ofte har en grense på enten konfirmert eller 18 år når det gjelder gaver til nieser og nevøer. Hva gjøres rundt om i kvinneguidens tusen hjem? Og hvordan kan jeg "komme meg ut" av dette? Mannen min er helt enig med meg, men så vil vi liksom ikke bare slutte å kjøpe julegaver heller da, det virker jo veldig rart liksom. (Og han er konfliksky😅) Aldri,til jul, men når de er over 18 er det kun hjemmelaget snop o.l Bursdag frem til 18 ellers kun når vi er invitert
Fru Uperfekt Skrevet 4 timer siden #56 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med nieser/nevøer på 30+ år må dere være omkring 50 år? Jeg er litt yngre, men det er da "hundre år" siden jeg sluttet bry meg om folk, deriblant søsken og svigerfamilie, synes jeg er rar. Hvorfor skal det "tas opp i familien" i det hele tatt. Er da bare å fortelle de velvoksne "barn" at dere har valgt å slutte. Hva resten gjør er opp til dem. Anonymkode: d7695...5bb Hmm jeg ble grandtante alt i 30 årene... (Moren til barnet var i slutten av 20 årene) 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #57 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med nieser/nevøer på 30+ år må dere være omkring 50 år? Jeg er litt yngre, men det er da "hundre år" siden jeg sluttet bry meg om folk, deriblant søsken og svigerfamilie, synes jeg er rar. Hvorfor skal det "tas opp i familien" i det hele tatt. Er da bare å fortelle de velvoksne "barn" at dere har valgt å slutte. Hva resten gjør er opp til dem. Anonymkode: d7695...5bb Jeg er 6 år eldre enn den eldste jeg er tante til, så det må ikke nødvendigvis være så stor aldersforskjell nei. Anonymkode: b7c31...ff5 1
-Missi- Skrevet 3 timer siden #58 Skrevet 3 timer siden For alltid var min første tankem men så er vi liten familie jeg har bare en niese og en nevø. Nå er de enda små barn så selvsagt slik som flere nevner hvordan relasjonen utvikler seg, når den tiden kommer at de får barn etc vil påvirke Men i utgangspunktet tenker jeg slik av mine tanter og onkler sluttet de når jeg var konfirmant men mange ga aldri noe. Den generasjonen er veldig mange men vår er få. Har en tante ikke biologisk som også er min gudmor jeg fortsatt får gave av og gir til. Det synes jeg er koslig hun er barnløs og har ikke så mange i livet sitt. Hun gikk fra min onkel da jeg enda var et barn men vi har fortsatt å ha en relasjon. Nærmere enn jeg har med mine biologiske tanter og onkler ☺️ Så nei jeg setter ingen grense.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #59 Skrevet 3 timer siden En 18 åring som fortsatt bor hjemme, går på skole, forstår ikke hvorfor man slutter å gi gaver til de? De er jo fortsatt ung og «barn» på mange måter. Datteren min f.eks., er eldste i vår storfamilie og fylt 18år nå i oktober. Vi skal feire med mine søsken og alle søskenbarn i julen. Tenk om hun skulle sitte der og kun få gaver av meg, mens alle andre søskenbarna skal få fult av gaver av familien? Nei, jeg gir gaver til tantebarna så lenge de ikke har flyttet hjemmefra, giftet seg, stiftet familie, har inntekt med mer. Kanskje rundt 25 kan være en ok alder om man absolutt skal slutte å gi en liten oppmerksomhet. Anonymkode: 5846b...41f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå