AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #21 Skrevet 16 timer siden Vi har mange nevøer og nieser, de er godt spredt i alder. Noen har vi mye kontakt med, noen veldig lite. I svigerfamilien gir man ikke gaver til voksne, slik at vi aldri har fått selv (og vi har heller ikke barn). Vi har vel i utgangspunktet tenkt at vi slutter ved 18, men gir forholdsvis mye til konfirmasjon, og en større gave til 18-årsdagen. (Denne julen er for øvrig første jul med denne problemstillingen, da eldste akkurat har fylt 18). Jeg kan uansett ikke se for meg at vi kommer til å gi gaver til barna til våre nevøer og nieser når de kommer. Anonymkode: 3b595...19e
Cera Skrevet 16 timer siden #22 Skrevet 16 timer siden I vår familie har vi en avtale at vi slutter med både bursdag og julegave når de fyller 18. Syns det er veldig greit. Men det kommer kanskje an på hvor stor familie man er også.
lillesnillelilla Skrevet 16 timer siden #23 Skrevet 16 timer siden Jeg slutter ikke, men så har jeg bare to. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #24 Skrevet 16 timer siden Etter 18 kun hvis vi ses til julen. Anonymkode: 449cb...ac8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #25 Skrevet 15 timer siden Det vanlige er å slutte med konfirmasjonen. Jeg fortsetter å kjøpe til mine nevøer/nieser for det er ikke så mange. Men, nei, du må "selvfølgelig" ikke kjøpe til deres barn. Mine nevøer/nieser har nå også begynt å få egne barn og der har jeg satt grensen. Jeg kjøper ikke til dem. Anonymkode: ae2de...7c7 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #26 Skrevet 15 timer siden Jeg gir meg når de er 20 år. Da er se voksne og det er naturlig å kutte ned på gavene. Jeg fikk ikke av mine tanter ig onkler etter jeg var konfirmert. Jeg har 19 tantebarn i alle aldre, så vi skap nok få holde på noen år til😊 Anonymkode: d038b...aad
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #27 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men, nei, du må "selvfølgelig" ikke kjøpe til deres barn. Mine nevøer/nieser har nå også begynt å få egne barn og der har jeg satt grensen. Jeg kjøper ikke til dem. Signerer denne! Og her sluttet vi det år de fyller 18. feirer vi sammen, noe som er sjelden, så gir vi en liten ting. Anonymkode: 2d9b2...a24
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #28 Skrevet 15 timer siden Dåsen skrev (1 time siden): Og hvordan kan jeg "komme meg ut" av dette? Mannen min er helt enig med meg, men så vil vi liksom ikke bare slutte å kjøpe julegaver heller da, det virker jo veldig rart liksom. (Og han er konfliksky😅) Det er bare å springe ut i det. «Vi har besluttet oss for at vi vil nyte julen uten gavestress. Ønsker dere en fin høytid!» Dåsen skrev (1 time siden): Hans nieser og nevøer er nå mellom 28-33 år, og har selv begynt å få barn. Disse må det også kjøpes gaver til selvsagt. Nei. Anonymkode: d7695...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #29 Skrevet 15 timer siden Må man slutte? Hehe, synes det er koselig. Jeg er jo fortsatt tante ❤️ Anonymkode: 806eb...151 2 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #30 Skrevet 15 timer siden Hos oss var det til konfirmasjonen. Vi er MANGE da, så mulig det hadde vært frem til 18 hvis vi var færre. Anonymkode: 8970e...438
Daria Skrevet 14 timer siden #31 Skrevet 14 timer siden Da jeg var barn, sluttet den ene siden av familien da vi fylte 18, den andre da vi fylte 20 - med mindre vi feirer sammen. Min eldste niese fyller 18 nå og jeg har ingen planer om å slutte å gi gave med det første, men jeg har bare tre tantebarn. Kanskje blir det naturlig å slutte når de blir eldre, det kommer jo an på hvordan kontakten blir.
Dåsen Skrevet 13 timer siden Forfatter #32 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vanlige er å slutte med konfirmasjonen. Jeg fortsetter å kjøpe til mine nevøer/nieser for det er ikke så mange. Men, nei, du må "selvfølgelig" ikke kjøpe til deres barn. Mine nevøer/nieser har nå også begynt å få egne barn og der har jeg satt grensen. Jeg kjøper ikke til dem. Anonymkode: ae2de...7c7 Jeg mener "selvfølgelig" ikke at jeg må det, men svigerfamilien mener det. Hvis vi ikke gjør det, så blir vi de "rare". Min mann har 3 søsken, 6 nieser/nevøer og disse niesene/nevøene har nå fått 3 barn tilsammen. Vi har prøvd å forsiktig ta det opp, men de andre vil ikke være med på noen aldergrense. Skal bli interessant å se da om noen år. Våre barn et de yngste (min mann er yngst i flokken), og det er noen år til de kommer til å få barn. Men når de nå en dag gjør det, så regner jeg jo med at de får julegaver av gammeltante Olga.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #33 Skrevet 13 timer siden Mine er over 30 og får julegaver av meg, og jeg av dem. Mannen sluttet å gi gaver til sine da de var rundt 20. Jeg tror ikke han hadde noen fast grense. Han gir ikke gaver til nieser og nevøers barn. Våre barn, som også er voksne, får gaver av den ene broren min. Jeg vet ikke om de kjøper gaver til ham, men de utveksler gaver med de søskenbarna de omgås mest med. Anonymkode: 459c6...45b
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #34 Skrevet 12 timer siden Dåsen skrev (32 minutter siden): Jeg mener "selvfølgelig" ikke at jeg må det, men svigerfamilien mener det. Hvis vi ikke gjør det, så blir vi de "rare". Min mann har 3 søsken, 6 nieser/nevøer og disse niesene/nevøene har nå fått 3 barn tilsammen. Vi har prøvd å forsiktig ta det opp, men de andre vil ikke være med på noen aldergrense. Skal bli interessant å se da om noen år. Våre barn et de yngste (min mann er yngst i flokken), og det er noen år til de kommer til å få barn. Men når de nå en dag gjør det, så regner jeg jo med at de får julegaver av gammeltante Olga. Så får dere bli de rare, da. Dere kan ikke livet etter hva andre vil synes, dere må stå for egne valg og være dere selv. Anonymkode: ae2de...7c7
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #35 Skrevet 12 timer siden De eldste jeg er tante til er nå rundt 30. Jeg kjøper enda til dem. De har begynt å få barn nå, men jeg kjøper ikke til barna deres. Vi er en stor familie og det blir for mange mange gaver. Jeg kunne nok ha droppet å kjøpe til de voksne og heller gitt til barna, men ungene får mer en nok gaver og jeg synes det er stusselig at voksne ikke skal få noe. Anonymkode: b7c31...ff5 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #36 Skrevet 12 timer siden Dåsen skrev (46 minutter siden): Jeg mener "selvfølgelig" ikke at jeg må det, men svigerfamilien mener det. Hvis vi ikke gjør det, så blir vi de "rare". Min mann har 3 søsken, 6 nieser/nevøer og disse niesene/nevøene har nå fått 3 barn tilsammen. Vi har prøvd å forsiktig ta det opp, men de andre vil ikke være med på noen aldergrense. Med nieser/nevøer på 30+ år må dere være omkring 50 år? Jeg er litt yngre, men det er da "hundre år" siden jeg sluttet bry meg om folk, deriblant søsken og svigerfamilie, synes jeg er rar. Hvorfor skal det "tas opp i familien" i det hele tatt. Er da bare å fortelle de velvoksne "barn" at dere har valgt å slutte. Hva resten gjør er opp til dem. Anonymkode: d7695...5bb
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #37 Skrevet 11 timer siden Vi er en liten familie på begge sider her i Norge. Mannen har stor familie i et annet land, og de kjøper vi ikke til. Vi gir gave til min nevø, samboer og barn. Så gir vi til mannen sin onkel og tante her i Norge pluss kusinen og mannen. Vi har gitt til barna deres og i mange år, men ikke de siste. Litt godt i gaven til foreldrene blir det. Anonymkode: b0c2c...208
exictence Skrevet 11 timer siden #38 Skrevet 11 timer siden (endret) Slutet da de var 15 Endret 11 timer siden av exictence
moomino Skrevet 11 timer siden #39 Skrevet 11 timer siden Selv kun fått fra en tante og det ble slutt da jeg fikk barn. Vi gir til de 4 vi er tante/onkel til. 2 av de feirer vi med. Sluttet med bursdag da de ble 20. Får hvis vi er bedt på kaffe hos dem. Mannen fikk fra en tante så lenge ho levde der fikk jeg og barna gave og, de andre tantene til han ble konfirmert 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #40 Skrevet 11 timer siden Jeg har ikke satt noen grense. Eldste niese er 24 og tobarnsmor, hun får gave både til seg selv og barna. Mulig jeg nedtoner til henne etter hvert. Nestemann fyller atten om et år, kommer nok fortsatt til å få gave så lenge vi har god kontakt. Anonymkode: fd2ce...66a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå