Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I mannen min sin familie er det ikke "definert" en grense på hvor lenge man kjøper gaver til nieser/nevøer (tante/onkelbarn). Det vil si at vi holder på med dette inn i uendeligheten.... Hans nieser og nevøer er nå mellom 28-33 år, og har selv begynt å få barn. Disse må det også kjøpes gaver til selvsagt. Vi treffes i bursdager, men vi blir ikke bedt i bursdager til de små barna som nå har begynt å komme, og vi blir bare bedt til runddager til nieser og nevøer (da de var yngre var vi bedt i alle bursdager). Ellers treffes vi til familiemiddag i jula, og noen få ganger ellers i året. Jeg synes dette med julegavene er helt hinsides all fornuft, men jeg er selv enebarn og har ikke dette "problemet", så jeg er muligens ikke rett person til å uttale meg. Disse små barna kjenner oss knapt, og jeg syns det er rart at det forventes at vi kjøper julegaver til dem? Og også til nieser/nevøer i 30-årsdalderen. Eller?

Jeg har hørt andre folk si at de ofte har en grense på enten konfirmert eller 18 år når det gjelder gaver til nieser og nevøer. Hva gjøres rundt om i kvinneguidens tusen hjem? Og hvordan kan jeg "komme meg ut" av dette? Mannen min er helt enig med meg, men så vil vi liksom ikke bare slutte å kjøpe julegaver heller da, det virker jo veldig rart liksom. (Og han er konfliksky😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både i min og mannens familie er det vanlig å slutte med julegaver fra 18 år, bursdagsgaver fra konfirmasjon. 

Anonymkode: f2544...c81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Til de får barn selv. Da kjøper jeg til barnet og ikke til de voksne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper fremdeles til mi nevø som er 25. Han er student og kommer hjem til jul, så da skal han selvfølgelig få gave.

Tenker grensen for meg kommer når de stifter egen familie og starter en ny fase i livet. Å slutte å gi etter konfirmasjon eller når de blir 18 er bare trist. De er fremdeles barn og går på skole da. 

Anonymkode: 9e6dc...595

• Nyttig 1
Skrevet
Aneane77 skrev (Akkurat nå):

Til de får barn selv. Da kjøper jeg til barnet og ikke til de voksne. 

Samme her. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kun har to stk og det ikke blir flere kommer jeg til å forsette og fortsette. Når de får barn tror jeg at jeg kommer til å gi familie til den nevøens/niesens familie. Noe de kan kose seg med e.l.

Anonymkode: 4b14a...0de

AnonymBruker
Skrevet
Dåsen skrev (6 minutter siden):

I mannen min sin familie er det ikke "definert" en grense på hvor lenge man kjøper gaver til nieser/nevøer (tante/onkelbarn). Det vil si at vi holder på med dette inn i uendeligheten.... Hans nieser og nevøer er nå mellom 28-33 år, og har selv begynt å få barn. Disse må det også kjøpes gaver til selvsagt. Vi treffes i bursdager, men vi blir ikke bedt i bursdager til de små barna som nå har begynt å komme, og vi blir bare bedt til runddager til nieser og nevøer (da de var yngre var vi bedt i alle bursdager). Ellers treffes vi til familiemiddag i jula, og noen få ganger ellers i året. Jeg synes dette med julegavene er helt hinsides all fornuft, men jeg er selv enebarn og har ikke dette "problemet", så jeg er muligens ikke rett person til å uttale meg. Disse små barna kjenner oss knapt, og jeg syns det er rart at det forventes at vi kjøper julegaver til dem? Og også til nieser/nevøer i 30-årsdalderen. Eller?

Jeg har hørt andre folk si at de ofte har en grense på enten konfirmert eller 18 år når det gjelder gaver til nieser og nevøer. Hva gjøres rundt om i kvinneguidens tusen hjem? Og hvordan kan jeg "komme meg ut" av dette? Mannen min er helt enig med meg, men så vil vi liksom ikke bare slutte å kjøpe julegaver heller da, det virker jo veldig rart liksom. (Og han er konfliksky😅

Syns det beste er å ha en avtale på det i familien! Så alle vet det! Så er det ingen som føler seg dumme! Men liker å kjøpe og syns det er trist når de er konfirmert eller 18år ikke får gaver men søsken får masse! Men 18år syns jeg  er greit! Konfirmertert er de enda ung!

Anonymkode: 4abc2...df0

AnonymBruker
Skrevet

Aldri skjønt hvorfor man skal slutte når de er 15 eller 18, kjøper til de for barn selv hverfslll og da får barna også 

Anonymkode: 2ec11...374

• Liker 2
Skrevet

Vi gir uavhengig av alder og om de har fått barn. Eldste vi gir til er 34 år. Enn så lenge så er det ikke kommet så mange barn. Men vi gir til de som har kommet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøper fremdeles til mi nevø som er 25. Han er student og kommer hjem til jul, så da skal han selvfølgelig få gave.

Tenker grensen for meg kommer når de stifter egen familie og starter en ny fase i livet. Å slutte å gi etter konfirmasjon eller når de blir 18 er bare trist. De er fremdeles barn og går på skole da. 

Hadde jeg hatt kun én nevø hadde jeg sikkert fortsatt inn i evigheten jeg også. ;) 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi sluttet med bursdags- og julegaver til nieser og nevøer etter de fylte 18. De fikk en skikkelig bursdagsgave det året, og så var det slutt.

Feirer vi sammen, gir vi allikevel gave.

Nå er det ikke noen nieser og nevøer som har fått barn ennå, men da tenker jeg at vi gir til de vi har tett kontakt med men ikke til de vi sjelden ser.

Min erfaring er at endringer i hvem man gir julegave til, hvem man feirer julaften med osv, bør diskuteres / annonseres ved påsketider. Da har man god tid til å innrette seg og ingen har allerede kjøpt gaver, billetter osv. Og det er heller ikke i / rett etter pågående feiring, slik at det virker som en reaksjon på denne (at man ikke sier første juledag "neste år feirer vi alene, og gir ingen julegaver" ...)

I mannens del av familien er det også regel at man ikke gir gave til foreldrene når man gir til barna.  Så søsken av mannen min som har barn under 18, får ikke gave av oss, men søsken som ikke har barn, får gave.

Det meste går greit, så lenge det planlegges / gis beskjed om i riktig tid, og at endringene ikke gjøres slik at noen faller veldig uheldig ut. 

Anonymkode: 774aa...39f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie slutter vi ved 18 år. 

I min mann sin familie vet jeg ikke helt hva det blir til. Mer vanlig med gaver der, så tror det blir litt senere. Godt mulig jeg må ta initiativ til å stoppe siden vi har de eldste barna.

Selv følte jeg det ble ubehagelig da jeg fikk julegave fra min tante og onkel da jeg var 18-19 år. Følte jeg burde kjøpe tilbake til de, og det hadde jeg ikke lyst til. Hadde nesten ingen kontakt med de. Var bare lettet da det året etter ikke kom noen gave.

HI: Disse niesene og nevøene + barn, gir de julegaver til dere også?

Anonymkode: 3abe7...1ee

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del tanter og onkler, og dermed mange fettere og kusiner. Jeg opplevde vel egentlig at gaver til oss sluttet onkler og tanter med en gang rundt da vi ble voksne og flyttet hjemmefra. 
Altså at så lenge vi var "barn" og bodde hjemme, så kom det gaver fra onkler og tanter til jul, og vi sendte gaveesker til mine onkler/tanter, som inneholdt gaver til fettere og kusiner.
Det skal da sies at vi nok sluttet å gi gaver til alle søsken samtidig. Så det var ikke slik at 20-åringen på julebesøk hjemme ikke fikk gave, mens 15-åringen fikk. Det faset seg liksom ut naturlig. 

For egen del, så har jeg liten familie. Og jeg vil tro at det vil være naturlig at vi har ganske tett kontakt med alle 3 nieser og nevøer også etter at de er voksne. Og jeg tenker jeg da kommer til å gi dem gave i flere år til. 
Vil egentlig anta at det faser seg ut når de får barn, men at vi da vil begynne å gi til barna. 

Anonymkode: b635e...9bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg hatt kun én nevø hadde jeg sikkert fortsatt inn i evigheten jeg også. ;) 

Har ikke bare en har seks, brukte bare den eldste som et eksempel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

HI: Disse niesene og nevøene + barn, gir de julegaver til dere også?

Anonymkode: 3abe7...1ee

Nei nei, det gjør de ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper til de er konfirmert (både jule og bursdagsgave) og så får alle vi feirer med en gave. Vi har ikke feiret med min side på flere år, så da er det mannen sin side som får de årene vi drar dit.

Jeg tenker vår løsning er veldig enkel. Man får gave når man møtes til feiring enten det er jul eller bursdag. 

Anonymkode: 93eae...a3b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Dåsen skrev (26 minutter siden):

Fortsetter å gi gaver så lenge jeg lever ❤️ 

Anonymkode: 08996...5b2

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

18 år. Deretter en trøstegave til jenter hvis de ikke er gift når de fyller 30. Ellers sørger vi for at alle som er til stede får minst en liten ting på juleaften.

Anonymkode: 2042e...f58

Skrevet

På min mann sin side av familien har vi blitt enige om at vi gir oss med jule -og bursdagsgaver etter fylte 18 år, bortsett fra hvis man inviterer til bursdagsfeiring selvsagt eller hvis man feirer julaften sammen - da kjøper vi en liten ting til de eldste. På min siden har vi ikke avtalt noe sånt. Tenker vi fortsetter som vi gjør så lenge vi er såpass tette som vi er. 

Skrevet

Vi gir til de fyller 30. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...