Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og samboer har barn som må i barnehagen når hun fyller 1 år, da foreldrepermisjonen går ut. Vi har ikke felles økonomi da han ikke ønsker det, men deler på fellesutgifter.

Jeg leker med tanken om å ta ulønnet permisjon et halvt år da jeg har spart opp en del penger og synes 1 år er tidlig for barnehagestart. Det eneste som holder meg igjen er dette med til en viss grad pensjon, men mest av alt sykepenger. Det er jo litt krise å skulle bli stk i denne perioden? Alternativet er å jobbe 80% . Vi har ingen avlasting fra familie og begge jobber turnus. er det noen trygg måte å gjøre dette på, eller må jeg bare ta sjansen på å ikke bli syk?

Anonymkode: b300a...764

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta den ulønnede permisjonen rett etter den lønnede?

Ang pensjonsrettigheter har man rett på pensjon tilsvarende ca 585 000 så lenge man er hjemme med barn under 6 år. Dette har alle som er hjemme med barn under 6 år rett på. https://www.nav.no/omsorgsopptjening-barn

Anonymkode: 9f6f3...162

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ang pensjonsrettigheter har man rett på pensjon tilsvarende ca 585 000 så lenge man er hjemme med barn under 6 år. Dette har alle som er hjemme med barn under 6 år rett på. https://www.nav.no/omsorgsopptjening-barn

Rett etter han er ferdig med sin foreldrepermisjon i høst? Tenkte det ja. Min går ut i April.  Vi forlenger tiden med ferieuker på slutten der for å overlappe litt med barnehagestart (både hans og min ferie om vi får det godkjent da, turnus er ikke satt enda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rett etter han er ferdig med sin foreldrepermisjon i høst? Tenkte det ja. Min går ut i April.  Vi forlenger tiden med ferieuker på slutten der for å overlappe litt med barnehagestart (både hans og min ferie om vi får det godkjent da, turnus er ikke satt enda.

Nei, mener rett etter din egen permisjon. Tror du har rett på sykepenger hvis du tar ut ulønnet permisjon rett etter din egen lønnet permisjon. Hvis du skal ha denne rettigheten må far vente med sin permisjon til etter at du har hatt ulønnet. For barnets og fars del er det en vinn-vinn situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må og ta ut ferie etter ulønnet, sånn til info

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må og ta ut ferie etter ulønnet, sånn til info

Jeg tar ut noe underveis (som ferie for 2025) nå i høst, og resten etter. Da blir det etter min eventuelt ukønnede og før hans pappaperm?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, mener rett etter din egen permisjon. Tror du har rett på sykepenger hvis du tar ut ulønnet permisjon rett etter din egen lønnet permisjon. Hvis du skal ha denne rettigheten må far vente med sin permisjon til etter at du har hatt ulønnet. For barnets og fars del er det en vinn-vinn situasjon.

Oi! Det høres jo supert ut! Vet du hvor lenge man har rett på det? Skal se om jeg finner info ved søk. Byrde vel si fra til arbeidsgiver asap i såfall, turnusønsker er jo levert inn allerede.

Skrevet (endret)

m

Endret av anonymLala
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Oi! Det høres jo supert ut! Vet du hvor lenge man har rett på det? Skal se om jeg finner info ved søk. Byrde vel si fra til arbeidsgiver asap i såfall, turnusønsker er jo levert inn allerede.

Synes det er vanskelig å se hva jeg egentlig har rett på, og det står heller ikke noe om hvor lenge? Ser ut som jeg har rett til 65% av sykepengegrunnlaget (som ikke er spesielt mye). 

og hva betyr dette? ‘’

• Hensikten faller bort: Du må kunne dokumentere at hensikten med permisjonen (omsorg for barnet) ikke lenger er mulig på grunn av sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Støtter denne! Selvfølgelig bør du ta dette halve året med ulønnet permisjon. Det er alt for tidlig for barnet å begynne i barnehagen, spesielt i disse underbemannede krisetider. Stol på morsfølelsen din!

Anonymkode: 72861...4e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Støtter denne! Selvfølgelig bør du ta dette halve året med ulønnet permisjon. Det er alt for tidlig for barnet å begynne i barnehagen, spesielt i disse underbemannede krisetider. Stol på morsfølelsen din!

Anonymkode: 72861...4e0

Jeg vil! men kan ikke stå på bar bakke om noe skulle skje. Det vil ikke barnet være tjent med heller, spesielt siden min mann er lavere lønnet enn meg og økonomien  vil bli dårligere. Betaler størsteparten av utgiftene i heimen (nesten alt relatert til barnet) allerede.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Siste barnet var desemberbarn så da måtte vi finne en løsning - da tok jeg ulønnet rett etter fars permsijon, men fant ingen løsning på å være sikret i forbindelse med sykepenger. Men da «forsørget» far de månedene. Neste barn fødes i juni, og jeg vil da vente med barnehage til januar, men har ikke luftet den tanken for far enda… sparer opp ekstra penger i tilfelle. 

Anonymkode: 233e7...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal stå på nav sine sider dette, men du må nok lete aktivt for ingenting står gratis der😅 Men man har rett på ulønnet i 12 måneder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det skal stå på nav sine sider dette, men du må nok lete aktivt for ingenting står gratis der😅 Men man har rett på ulønnet i 12 måneder. 

65% av sykepengegrunnlaget står det…blir nok bare snakk om 6 mnd, så 12er bra, men litt for stor sjans å ta uansett

AnonymBruker
Skrevet

Dette med rettighet "rett etter lønnet permisjon" gjelder rettigheten til å ta ulønnet permisjon. Og den rettigheten har man også rett etter mannens lønnede permisjon, det gjelder foreldrene som helhet! Men den faller bort hvis man tar ferie etter den lønnede permisjonen. Min arbeidsgiver sa uansett ja da, så her tok jeg perm, så mannen, så jobbet jeg 1 dag, så tok jeg alle ferie (da opptjener man seg rettigheter mens man er i ferie iallfall) og så ulønnet perm.

Man har visst noe rett til sykepenger hvis man bruker denne ulønnede foreldrepermisjonen og har en satt dato for når man skal være tilbake. Personlig fant jeg aldri helt ut om det stemte men tok sjansen likevel. Syntes det var veldig verdt det å vente med barnehagestart til barnet var 1,5 år.

Husk å sjekk at du faktisk får plass når barnet er 1,5 da, at du ikke må vente ett år til pga. fulle barnehager.

Vi har heller ikke felles økonomi men mannen var med og betalte for at jeg tok ulønnet perm. Men her måtte vi da, for hadde ikke barnehageplass før, så han kunne ikke argumentere med at det bare var noe jeg ville. Så vi sparte opp på forhånd. I praksis ble det sånn at mannen ga meg en halv månedslønn hver måned, som var nok så jeg kunne betale min halvdel til felles utgifter som vanlig sammen med litt av mine sparepenger.

Anonymkode: 11839...ec9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
anonymLala skrev (1 minutt siden):

65% av sykepengegrunnlaget står det…blir nok bare snakk om 6 mnd, så 12er bra, men litt for stor sjans å ta uansett

Jeg tenker risikoen for hvordan det er for et spedbarn å starte i barnehagen så tidlig er større enn risikoen du tar for ulønnet. 

Anbefaler bøker som Hold on to your kids... av Gabor Mate, Outsourcing av barndommen av Jens Enoksen, og boken til Erica Kommisar for gode grunner for å utsette barnehagestart.

Så kan du og se på det slik at ved å utsette barnehagestart slipper du hverdagsstress, får tid til å lage bedre mat hjemme og er mindre utsatt for sykdommer som på jobb eller fra barnehage.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker risikoen for hvordan det er for et spedbarn å starte i barnehagen så tidlig er større enn risikoen du tar for ulønnet. 

Anbefaler bøker som Hold on to your kids... av Gabor Mate, Outsourcing av barndommen av Jens Enoksen, og boken til Erica Kommisar for gode grunner for å utsette barnehagestart.

Så kan du og se på det slik at ved å utsette barnehagestart slipper du hverdagsstress, får tid til å lage bedre mat hjemme og er mindre utsatt for sykdommer som på jobb eller fra barnehage.

Regner du en ettåring som et spedbarn?

Anonymkode: 940e8...cb8

Skrevet

Far bør da faktisk betale deg noe om du tar ulønnet og går hjemme et halvt år. Du taper jo på det men selvdagt fint for barnet.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Regner du en ettåring som et spedbarn?

Anonymkode: 940e8...cb8

Spedbarn er til barnet er 1 år. Hvis man tar 100% foreldrepenger uten ulønnet må spedbarn begynne i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (15 minutter siden):

Far bør da faktisk betale deg noe om du tar ulønnet og går hjemme et halvt år. Du taper jo på det men selvdagt fint for barnet.. 

Enig! Problemet er bare at mange menn ikke ser problemet med tidlig barnehagestart. Kvinner skulle fått halve pensjonen til menn i den perioden hun tar ulønnet, eller motsatt hvis mannen er hjemme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...