AnonymBruker Skrevet i går, 14:44 #21 Skrevet i går, 14:44 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det kan ikke være lønnen siden ingeniører i snitt tjener mer. Så hva er det som gjør at jusstudiene har milelange søknadskøer, mens landet sliter med å rekruttere nok folk til ingeniørstudiene? Anonymkode: 0d277...906 Ingeniører har knapt jobb i disse dager. Anonymkode: 7cfd9...467
piggrokken Skrevet i går, 15:09 #22 Skrevet i går, 15:09 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den første gode matte-læreren hadde vi ikke før på BI. Var litt sent da. De fleste var elendige til å forklare matte. Anonymkode: 5523f...4b5 Tror det er sånn i mange fag. Husker vi skulle lære setningsstruktur på barneskolen (sette o v og s over ordene), og læreren skjønte det ikke selv. Veit ikke om jeg hadde gode mattelærere, jeg gjorde matteleksene til søsteren min da hun var 12 og jeg var 5, så matte har jeg alltid hatt stålkontroll på. Men fotball, og racketsporter i gymtimen. Det var ukas mareritt. Var alltid glad da vi fikk beskjed om å løpe istedenfor.
AnonymBruker Skrevet i går, 15:23 #23 Skrevet i går, 15:23 Folk står i kø til jusfag, fordi det er færre studieplasser.... I 2025 var det ca 11 500 stk som søkte seg inn på ingeniør og sivilingeniør studier, og 10 100 stk som søkte jusfag på førstevalg... Det er 2100 studieplasser på jus, det er 2400 studieplasser på sivilingeniør, og 3600 studieplasser på ingeniørfag. Det er flere som søker ingeniør/sivilingeniør... Men ikke alle studieplassene fylles opp fordi det er fag som er fordelt over mange flere studiesteder, og fagretninger. Anonymkode: aeb57...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #24 Skrevet 23 timer siden Ingeniør er ikke et lengre akademisk studium, i motsetning til jus. Det hjelper litt på statusen hvis du blir sivilingeniør. Anonymkode: 8f01b...364 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #25 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingeniør er ikke et lengre akademisk studium, i motsetning til jus. Det hjelper litt på statusen hvis du blir sivilingeniør. Anonymkode: 8f01b...364 Nei, men sivilingeniør er i høyeste grad et «lengre, akademisk studium» Anonymkode: 620a1...d5e
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #26 Skrevet 23 timer siden Fordi det er dritkjipt å være ingeniør? Hilsen ingeniør. Anonymkode: 05f1d...645 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #27 Skrevet 23 timer siden Må man ikke ha typ 6.2 i snitt for å studere til ingeniør? Og det snittet skal man klare å få ved å ta de aller vanskeligste fagene på VGS, som fysikk, matte og kjemi... Skjønner godt at folk heller velger juss, da holder det med høyt snitt som stort sett består av valgfag. Anonymkode: d8ccb...e86 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #28 Skrevet 23 timer siden Kan svare for mitt kull (8 år siden vi gikk ut av vgs). Mange hadde gode karakterer og ambisjoner, de som var gode i realfag tok matematikktunge fag. De med høye ambisjoner uten å være god i realfag, noen litt opptatt av å ha en prestisjeutdanning, valgte jus. Anonymkode: e4800...444 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #29 Skrevet 23 timer siden Det er som oftest spesielle krav for å komme inn på ingeniørstudier, i motsetning til jussen. Samtidig så er ikke jeg så glad i fag, der det er to streker under svaret. Jeg liker å kunne tolke og drøfte problemstillinger. Veldig glad i juridisk metode, men hadde ikke gode nok karakterer for å komme inn på rettsvitenskap. Jeg strøk i P-matte på vgs, men kom innpå universitet basert på dispensasjon fra kravet om GENS. Fullførte både en bachelorgrad og mastergrad på nominert tid. Det jeg derimot synes var utfordrende underveis var kvantitativ metode, men jeg kom meg igjennom. Anonymkode: 153bd...a78
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #30 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Må man ikke ha typ 6.2 i snitt for å studere til ingeniør? Og det snittet skal man klare å få ved å ta de aller vanskeligste fagene på VGS, som fysikk, matte og kjemi... Skjønner godt at folk heller velger juss, da holder det med høyt snitt som stort sett består av valgfag. Anonymkode: d8ccb...e86 Nei. Flere ingeniørstudier har «Alle kom inn» som tidligere poenggrense. Men man må da hatt realfag på videregående. Det er som oftest populære ingeniørutdanninger som kybernetikk og robotikk som har høyere poenggenser Anonymkode: 153bd...a78
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #31 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jus er jo forbundet med gode jobbmuligheter og potensielt høy lønn (og status, for de som er opptatt av det). Det som er enda mer oppsiktsvekkende er at folk flokker seg til sykepleierstudiet, når det er hundrevis av sutretråder her på forumet om hvor fælt det er å være sykepleier, hvor lite de tjener, og hvor urettferdig det er at ingeniører tjener bedre. https://sykepleien.no/2025/04/massiv-soknadsmasse-til-sykepleie-men-fa-plasser Sannheten er at kvinner, til tross for massive vervekampanjer, stadig tiltrekkes til omsorgs, og -leseyrker. De gidder ikke ta seg bryet med å lære seg matte og fysikk. Det siste har vel blitt realiteten for gutta også. Anonymkode: df972...fa4 Tror du virkelig at noen av de "sykepleierne" her inne som sier slikt faktisk er utdannet sykepleiere? De aller fleste her inne besitter et kunnskapsnivå på nivå med en 7 åring og har aldri jobbet. Dette ser man særlig i det du sier om sykepleiere(og lærere) som begge har yrker hvor man jobber mye praktisk under utdannelsen. Og da oppdager man ikke 3-4 år etterpå hvor slitsomme de yrkene er, men før man er ferdig utdannet. Og når man tar master som mange skryter på seg her inne, men også bachelor, så lærer man kildebruk og henvisninger. Noe ingen bruker her inne. Når man har jobbet en stund i slike yrker bruker man også faguttrykk og formulerer seg på en korrekt akademisk måte. Noe kun et fåtall her inne gjør. Og det er heller ingen oppegående personer som ikke undersøker utdanning og yrker før man velger retning heller. Så det er i grunnen lett skille på de med livets harde skole, som prøver juge på seg status her inne. Og de som faktisk vet hva de snakker om. Gid moderatorene og administratorene faktisk hadde gjort noe med det. Men idioti og drama skaper facebook inntekter. KG har tapt seg. Og vel det jeg egentlig skulle si.. helt enig i innlegget ditt. Tror det er mye sannhet her. Anonymkode: 119a1...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #32 Skrevet 18 timer siden Pga tilleggskravene utover generell studiekompetanse siler ut endel. Anonymkode: f20b0...85e
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingeniører har knapt jobb i disse dager. Anonymkode: 7cfd9...467 Å? Mitt barn hadde 4 jobbtilbud før det var ferdig med master ved NTNU. Anonymkode: a9182...4dd
NoaideBiehtar Skrevet 7 timer siden #34 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Folk står i kø til jusfag, fordi det er færre studieplasser.... I 2025 var det ca 11 500 stk som søkte seg inn på ingeniør og sivilingeniør studier, og 10 100 stk som søkte jusfag på førstevalg... Det er 2100 studieplasser på jus, det er 2400 studieplasser på sivilingeniør, og 3600 studieplasser på ingeniørfag. Det er flere som søker ingeniør/sivilingeniør... Men ikke alle studieplassene fylles opp fordi det er fag som er fordelt over mange flere studiesteder, og fagretninger. Anonymkode: aeb57...6d3 Kom inn for å skrive dette. Så mange svar i denne tråden som bommer helt! Selvfølgelig er det mindre rift om plassene når det er flere plasser. Ingeniør kan du jo studere over alt. Men ikke alle har lyst til å bli ingeniør i Narvik og dermed står studieplasser tomme. Det betyr ikke at færre vil bli ingeniør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå