Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en skilt familie. 
Mor feirer jul første juledag, far feirer julaften. 
Jeg er det eneste barnet, og da har det eneste barnebarnet i familien. Selv er jeg skilt og deler omsorg 50/50. Denne julen skulle vi feire med far sin familie på julaften, og mor sin del første juledag. Dette ble avtalt for 7-8 mnd siden. 
Jeg fikk en litt uggen følelse og sendte min far en melding der jeg påpekte at alle min fars side skal feire jul her på julaften, og at vi gleder oss til det. Han svarer da med at dette hadde han glemt (enda hans stebarn ikke har glemt, hans egen mor ikke har glemt, og ei heller barnebarnet). Han og stemor tenkte de skulle på tur til utlandet. Jeg skrev hvor skuffet jeg ble og da med tanke på mitt barn, hans barnebarn. Han svarte med at skuffelse var en del av livet (med en latter emoji). 
Etter dette sendte jeg han en lang melding om avtalen vi hadde, det med tilstedeværelse i barnebarnet sitt liv osv. Han har ikke svart. 

jeg er nå blitt rådet til å kutte all kontakt med han (dette er ikke første gang han har oppført seg slik, mange hendelser under barndommen og voksenlivet). Jeg er lei av å bli skuffet, og nå skal barnet mitt bli skuffet. Der går min grense. 

Mitt spørsmål er, hva ville dere gjort? 

Anonymkode: efd05...814

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kuttet kontakt. Der er ditt barns biologiske familie. Men ta hele fyren med et lass med salt og ikke forvent eller stol på noe. Han bare er sånn. 

Nyt kvelden med de andre. Kanskje du til og med kan invitere din mor? 

Anonymkode: d8770...fc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal kutte kontakt med din far fordi et voksent par velger å reise bort i jula, og dermed etterlater deg og barnebarnet med flere andre å feire jul med? 

Det synes jeg høres relativt koko ut, men du gjør jo som du vil.

Jeg hadde blitt irritert over glemt avtale og gitt uttrykk for det, deretter feiret jul uten å tenke nevneverdig mer på det. 

Anonymkode: 353ae...5e6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke kuttet kontakt. Der er ditt barns biologiske familie. Men ta hele fyren med et lass med salt og ikke forvent eller stol på noe. Han bare er sånn. 

Nyt kvelden med de andre. Kanskje du til og med kan invitere din mor? 

Anonymkode: d8770...fc4

Jeg er usikker.. haha ja kanskje. Mor kommer dagen etter. Han kommer ikke uansett - fra bestemor har jeg hørt han angrer seg, men han verken ringer eller sender melding. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal kutte kontakt med din far fordi et voksent par velger å reise bort i jula, og dermed etterlater deg og barnebarnet med flere andre å feire jul med? 

Jeg hadde blitt irritert over glemt avtale og gitt uttrykk for det, deretter feiret jul uten å tenke nevneverdig mer på det. 

Handler om at han klager over lite kontakt med barnebarnet (som nå er 12) men ikke stiller opp når han sier han skal. 

Skrevet
itiswhatitis skrev (5 minutter siden):

Jeg er usikker.. haha ja kanskje. Mor kommer dagen etter. Han kommer ikke uansett - fra bestemor har jeg hørt han angrer seg, men han verken ringer eller sender melding. 

Uff! For en dott!
Forstår at du er skuffet!

Kan du feire jul med bestemoren din? 

Nå blir det to år til neste gang du skal feire med faren din, hvis det fremdeles er aktuelt. 

Jeg tenker at jeg ikke hadde kuttet kontakten fullstendig med faren på grunn av dette.
Med mindre dette bare er toppen av et isfjell, og den siste dråpen som fikk begeret til å renne over. 

• Hjerte 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå):

Uff! For en dott!
Forstår at du er skuffet!

Kan du feire jul med bestemoren din? 

Nå blir det to år til neste gang du skal feire med faren din, hvis det fremdeles er aktuelt. 

Jeg tenker at jeg ikke hadde kuttet kontakten fullstendig med faren på grunn av dette.
Med mindre dette bare er toppen av et isfjell, og den siste dråpen som fikk begeret til å renne over. 

Jeg skal ha alle her, både julaften og første juledag - så kiddo kan få nyte maks ♥️ 

det er dessverre toppen av isfjellet… 

• Hjerte 1
Skrevet

Barnebarnet kan fint se morfar en annen gang, ikke haus dette så veldig opp. 

Faren din har rett, livet er fullt av skuffelser , bare å venne seg til det, og til å respektere andres valg, og at du faktisk ikke er hovedperson i alle andres liv, kun i noens. 

Så la det gå, inviter til middag etter nyttår, og si unnskyld for at du overreagerte. 

Anonymkode: bde32...9d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faren din har rett, livet er fullt av skuffelser , bare å venne seg til det, og til å respektere andres valg, og at du faktisk ikke er hovedperson i alle andres liv, kun i noens. 

Så la det gå, inviter til middag etter nyttår, og si unnskyld for at du overreagerte. 

Dessverre så er det slik at barnebarnet ikke ser sin bestefar noe særlig ellers, og ble veldig lei seg da dette med jul ble informert til henne. Jeg kommer ikke til å si unnskyld, men takk som svarer ♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror du heller må lese litt mellom linjene her. Hun er vel skuffet og lei seg over at han først glemmer å informere henne om at avtalen de har ikke blir noe av, som betyr nok mye for hun/barnet. Og i tillegg avfeier følelsene hennes helt. Dette er en ren avvisning og en ufin måte å si at man ikke bryr seg. 

I tillegg, ikke første gang. 

Han høres jo veldig lite interessert og ganske selvopptatt/egoistisk. Hvorfor bruke tid og energi på slike folk? Familie eller ei, han oppfører seg ikke som en far. 

Anonymkode: 6102c...c41

• Hjerte 1
Skrevet
itiswhatitis skrev (Akkurat nå):

Jeg skal ha alle her, både julaften og første juledag - så kiddo kan få nyte maks ♥️ 

det er dessverre toppen av isfjellet… 

Så fint og raust av deg! 

Jeg synes du skal gi det litt tid og tenke deg godt om.

Hvis det beste for deg er å kutte ham helt ut - så kutt ham helt ut. 
Da har du i hvert fall tatt et veloverveid valg. 

Når man kutter ut noen i familien ut av livet sitt så påvirker det som oftest «alle andre» også. 

Det blir gjerne større forviklinger enn om man bare kutter kontakten ned til et minimum. 

Skrevet
itiswhatitis skrev (9 minutter siden):

Handler om at han klager over lite kontakt med barnebarnet (som nå er 12) men ikke stiller opp når han sier han skal. 

Neste gang han klager så får du bare si at han selv legger opp til lite kontakt når han bryter avtaler og skuffer barnebarnet sitt. Avtaler han noe- så ikke fortell barnet ditt om dette, får fremstille det som spontant istedet for at barnet blir skuffet over brutte avtaler. Når han bryter avtalen så slipper barnet å bli skuffet. Du må gjerne fortelle han at du gjør det slik fra nå av pga han ikke kan stoles på og ønsker å skåne følelsene til barnet- så får han selv kjenne på segselv om det er på tide å skjerpe seg.

Anonymkode: a9d01...162

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

Så fint og raust av deg! 

Jeg synes du skal gi det litt tid og tenke deg godt om.

Hvis det beste for deg er å kutte ham helt ut - så kutt ham helt ut. 
Da har du i hvert fall tatt et veloverveid valg. 

Når man kutter ut noen i familien ut av livet sitt så påvirker det som oftest «alle andre» også. 

Det blir gjerne større forviklinger enn om man bare kutter kontakten ned til et minimum. 

Takk som svarer med så gode og fine ord ♥️ tar til meg alt du skriver 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Seriøst?? 😅😅😅 høres ut som at du er av samme ulla som faren ja! Å så si unnskyld av alle ting da gitt 🤣 dagens!

Anonymkode: a9d01...162

• Liker 1
Skrevet

Du må begynne å tilpasse innsatsen din. Slutt å forvente noe fra han og ikke bruk opp ressurser for å få til masse kontakt. 

Gjemt, men ikke glemt er det noe som heter.

Jeg ville ikke tatt noe mer kontakt om dette med julaften og ville heller ikke tatt initiativ til kontakt om noe annet på en stund. 

Jeg ville ikke kuttet 100% med mindre det var nødvendig for din/deres psykiske helse. For det påvirker flere enn deg/dere. Og det gjør at man ofte blir bedt om å heve seg over, fordi man er familie. Bedt om å være raus, vise forståelse og tilgi, fordi man er familie.

Man risikerer å selv bli sett på som vrang og vanskelig fordi man ikke (lenger) finner seg i dårlig oppførsel.

Så mitt tips er å holde kontakten minimal, og hold det hemmelig! 

Ikke legg til rette for han eller anstreng deg ekstra. Dette er et mønster som ikke endrer seg.

For all del, fortsett å invitere i større lag og feiringer. Si gjerne ja, hvis han tar initiativet, men stol på at han har vist deg hvem han er og hva han prioriterer.

Anonymkode: 93248...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...