AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Helt siden to venninner av meg for noen år siden fant ut at de var sammen med hver sin narsissist - eller det som virker som en narsissist, så har jeg vært interessert i informasjon om dette, og ser i alle fall en video i uken fortsatt hvor det snakkes om narsissister. Med narsissister mener jeg folk som patologisk går inn for å skade deg mens de opprettholder en fin fasade utad i en sånn grad at du sliter med å bli trodd når du forteller hva som skjer hjemme. Du blir den "gale" og de får sympatien. Og som behandler deg som i filmen Gaslight, de får deg til å tvile på din egen oppfatning av hva som skjer. Jeg visste ikke noe om disse typene før dette. Jeg kjente andre som snakket om psykopater, men jeg viftet det bare bort som en måte å legge skylden på andre på. Mens nå ser jeg klart de narsissisitiske/psykopatiske trekkene på offentlig omtalte personer før jeg finner ut at vedkommende faktisk har en diagnose. Men det som er litt rart, er at jeg selv har aldri blitt utsatt for en psykopat/narisissist. Manipulerende mennesker med narsissistiske trekk, ja, men rene narsissister, aldri. Jeg har ikke kommet ut for noen som har gått aktivt inn for å ødelegge meg slik som det blir beskrevet av de som har vært sammen med narsissister og psykopater. Men likevel er jeg så interessert i å forstå hva dette er? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så interessant for meg. Noen som har noen ideer? Er det andre som er "besatt" av dette feltet? Anonymkode: 099e1...815
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Du trenger ikke tilbringe mye tid på nettfora for å se at det et en hel bråte av dere. Folk kaster rundt seg med diverse - ofte feilstavede - narsissismepåstander. Åpenbart noe som har trendet et sted. Anonymkode: fd396...8f7 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Jeg tror det er fåtallet som er borti narsissister, men man hører om det overalt Det er mange som bare er manipulative og har dårlig selvtillit og lar det gå utover andre, og også mennesker med unngående tilknytningsstil (avoidant) som det endelig begynner å prates mer om. Men det er veldig interessant! Kom i prat med en diaognisert narsissist for ikke så lenge siden, og det er veldig fascinerende hva som rører seg i hodet på dem. Totalt uten skyld. Kjenner seg ikke igjen. Det må være forferdelig å gå rundt sånn også. Men har null empati med dem så lenge de lar det gå utover andre mennesker. Men det er komplekst. Anonymkode: c2a9e...79c 1
Tiuren Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Aner du hvor sjeldne ekte narsissister og psykopater egentlig er i en populasjon? 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Tiuren skrev (2 minutter siden): Aner du hvor sjeldne ekte narsissister og psykopater egentlig er i en populasjon? I en gruppe på 50 finner du ca 1 stk. Anonymkode: 885e3...3a7 1 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Tiuren skrev (4 minutter siden): Aner du hvor sjeldne ekte narsissister og psykopater egentlig er i en populasjon? Psykopater ja, men narsissister og folk med borderline skaper mye kvalm og er slett ikke få. Anonymkode: b120e...034 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror det er fåtallet som er borti narsissister, men man hører om det overalt Det er mange som bare er manipulative og har dårlig selvtillit og lar det gå utover andre, og også mennesker med unngående tilknytningsstil (avoidant) som det endelig begynner å prates mer om. Men det er veldig interessant! Kom i prat med en diaognisert narsissist for ikke så lenge siden, og det er veldig fascinerende hva som rører seg i hodet på dem. Totalt uten skyld. Kjenner seg ikke igjen. Det må være forferdelig å gå rundt sånn også. Men har null empati med dem så lenge de lar det gå utover andre mennesker. Men det er komplekst. Anonymkode: c2a9e...79c Ja det er fascinerende hvordan de tenker og fungerer. Det er kanskje det som er så interessant, at det ikke virker som de er som oss i det hele tatt. TS Anonymkode: 099e1...815
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt siden to venninner av meg for noen år siden fant ut at de var sammen med hver sin narsissist - eller det som virker som en narsissist, så har jeg vært interessert i informasjon om dette, og ser i alle fall en video i uken fortsatt hvor det snakkes om narsissister. Med narsissister mener jeg folk som patologisk går inn for å skade deg mens de opprettholder en fin fasade utad i en sånn grad at du sliter med å bli trodd når du forteller hva som skjer hjemme. Du blir den "gale" og de får sympatien. Og som behandler deg som i filmen Gaslight, de får deg til å tvile på din egen oppfatning av hva som skjer. Jeg visste ikke noe om disse typene før dette. Jeg kjente andre som snakket om psykopater, men jeg viftet det bare bort som en måte å legge skylden på andre på. Mens nå ser jeg klart de narsissisitiske/psykopatiske trekkene på offentlig omtalte personer før jeg finner ut at vedkommende faktisk har en diagnose. Men det som er litt rart, er at jeg selv har aldri blitt utsatt for en psykopat/narisissist. Manipulerende mennesker med narsissistiske trekk, ja, men rene narsissister, aldri. Jeg har ikke kommet ut for noen som har gått aktivt inn for å ødelegge meg slik som det blir beskrevet av de som har vært sammen med narsissister og psykopater. Men likevel er jeg så interessert i å forstå hva dette er? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så interessant for meg. Noen som har noen ideer? Er det andre som er "besatt" av dette feltet? Anonymkode: 099e1...815 Du virker litt spes selv som er så besatt av dette Anonymkode: 35c75...f6b 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Ikke alle av de har sadistiske trekk. Man kan bli utnyttet for halve leia, for en pen fasade, for sex eller andre egoistiske behov. Kan vel være du finner feltet psykologi interessant. For oppegående mennesker så føles det jo helt utenkelig at slike mennesker eksisterer, men de gjør, og i dagens samfunn så "formerer" de seg som kaniner. Anonymkode: be29f...793
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du virker litt spes selv som er så besatt av dette Anonymkode: 35c75...f6b Jeg er nok det. Har du en teori? TS Anonymkode: 099e1...815
Tiuren Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykopater ja, men narsissister og folk med borderline skaper mye kvalm og er slett ikke få. Anonymkode: b120e...034 Nei, ser man nå oppgir xxxx-trekk, og er da på 1-2% nivå. Men når jeg hører om EXer i en venninnegjeng skulle man tro det var 50% eller mer... 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er nok det. Har du en teori? TS Anonymkode: 099e1...815 ADHD eller autisme🤪 Anonymkode: be29f...793 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ADHD eller autisme🤪 Anonymkode: be29f...793 Ja det har jeg faktisk lurt på selv, mulig jeg er på spekteret et sted. TS Anonymkode: 099e1...815
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Jeg har dilla på å lese om det, og jeg er autist😇 Anonymkode: 885e3...3a7
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du trenger ikke tilbringe mye tid på nettfora for å se at det et en hel bråte av dere. Folk kaster rundt seg med diverse - ofte feilstavede - narsissismepåstander. Åpenbart noe som har trendet et sted. Anonymkode: fd396...8f7 Det er et sug uten like etter å påstå at man har vært sammen med 99% narsissister og 9 av 10 av de man kjenner er det også. Selvsagt er disse folkene helt i lodd selv, og har en egen evne til å bedømme alle disse andre...🙄 Anonymkode: 07939...a79 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt siden to venninner av meg for noen år siden fant ut at de var sammen med hver sin narsissist - eller det som virker som en narsissist, så har jeg vært interessert i informasjon om dette, og ser i alle fall en video i uken fortsatt hvor det snakkes om narsissister. Med narsissister mener jeg folk som patologisk går inn for å skade deg mens de opprettholder en fin fasade utad i en sånn grad at du sliter med å bli trodd når du forteller hva som skjer hjemme. Du blir den "gale" og de får sympatien. Og som behandler deg som i filmen Gaslight, de får deg til å tvile på din egen oppfatning av hva som skjer. Jeg visste ikke noe om disse typene før dette. Jeg kjente andre som snakket om psykopater, men jeg viftet det bare bort som en måte å legge skylden på andre på. Mens nå ser jeg klart de narsissisitiske/psykopatiske trekkene på offentlig omtalte personer før jeg finner ut at vedkommende faktisk har en diagnose. Men det som er litt rart, er at jeg selv har aldri blitt utsatt for en psykopat/narisissist. Manipulerende mennesker med narsissistiske trekk, ja, men rene narsissister, aldri. Jeg har ikke kommet ut for noen som har gått aktivt inn for å ødelegge meg slik som det blir beskrevet av de som har vært sammen med narsissister og psykopater. Men likevel er jeg så interessert i å forstå hva dette er? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så interessant for meg. Noen som har noen ideer? Er det andre som er "besatt" av dette feltet? Anonymkode: 099e1...815 Folk sauser sammen en del begreper. Folk stiller diagnoser på ekser, og venninners ekser. Etter et brudd sitter skjellsordene løst. Narsissist. Psykopat. Osv. Før gikk det mer i mer folkelige begreper som «egoist» og «drittsekk». Jeg har møtt tre personer som har fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og to som har fått diagnosen dyssosial-/antisosial personlighetsforstyrrelse. ( Møtt disse utenom jobbsammenheng. Har ingen taushetsplikt ) Felles for de alle har vært at de alle har hatt helt jævlige oppvekster. Selvopptattheten har blitt til en overlevelsesstrategi. Hvis ikke de har passet på seg selv så har det ikke vært noen andre som har gjort det. Men den selvopptattheten som små barn ofte har, hvor de tolker verden ut fra seg selv, kun ser og kjenner sine egne behov - så har ikke disse menneskene «vokst det fra seg». De utviklet aldri de sosiale ferdighetene som kreves for å se andre, og for å få til et sunt samspill. De har også til felles at «noen regler gjelder for alle andre - bare ikke for meg». Så de har både vært ekstremt sjalue og kontrollerende…og utro… nettopp mot den personen de har vært sjalu og kontrollerende overfor. Min oppfatning av de er at når de er ondskapsfulle og manipulative så er de ikke bevisste på at det er nettopp det de er. De oppfatter ikke situasjonen slik. I bøker, i TV-serier og i filmer fremstår de som supersmarte, onde «masterminds», med brilliante egenskaper, flinke til å manipulere andre mennesker, og som lager kompliserte psykologiske spill. Det har jeg sett veldig lite av i virkeligheten. Ingen av de jeg har møtt i virkeligheten har vært suksessfulle business-menn som har vært CEOer over store milliardkonsern. Livet deres er mer preget av kaotiske familie- og vennskapsrelasjoner, hyppig jobbytte, hvis de klarer å stå i jobb, store konflikter på jobb, rus- og alkoholmisbruk, rotete økonomi, inn og ut av fengsel, osv. Flere av de sliter mer alvorlig depresjon og selvmordstanker, noe man kanskje skulle tenkt at var et paradoks, når man er så ekstremt selvsentrert og selvopptatt. De opplever seg ofte som misforstått, urettferdig behandlet, at ting går i mot dem, at folk «rotter seg sammen» mot dem. De blir i det hele tatt ganske så alene i livet. Anonymkode: 02a04...37a 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Folk sauser sammen en del begreper. Folk stiller diagnoser på ekser, og venninners ekser. Etter et brudd sitter skjellsordene løst. Narsissist. Psykopat. Osv. Før gikk det mer i mer folkelige begreper som «egoist» og «drittsekk». Jeg har møtt tre personer som har fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og to som har fått diagnosen dyssosial-/antisosial personlighetsforstyrrelse. ( Møtt disse utenom jobbsammenheng. Har ingen taushetsplikt ) Felles for de alle har vært at de alle har hatt helt jævlige oppvekster. Selvopptattheten har blitt til en overlevelsesstrategi. Hvis ikke de har passet på seg selv så har det ikke vært noen andre som har gjort det. Men den selvopptattheten som små barn ofte har, hvor de tolker verden ut fra seg selv, kun ser og kjenner sine egne behov - så har ikke disse menneskene «vokst det fra seg». De utviklet aldri de sosiale ferdighetene som kreves for å se andre, og for å få til et sunt samspill. De har også til felles at «noen regler gjelder for alle andre - bare ikke for meg». Så de har både vært ekstremt sjalue og kontrollerende…og utro… nettopp mot den personen de har vært sjalu og kontrollerende overfor. Min oppfatning av de er at når de er ondskapsfulle og manipulative så er de ikke bevisste på at det er nettopp det de er. De oppfatter ikke situasjonen slik. I bøker, i TV-serier og i filmer fremstår de som supersmarte, onde «masterminds», med brilliante egenskaper, flinke til å manipulere andre mennesker, og som lager kompliserte psykologiske spill. Det har jeg sett veldig lite av i virkeligheten. Ingen av de jeg har møtt i virkeligheten har vært suksessfulle business-menn som har vært CEOer over store milliardkonsern. Livet deres er mer preget av kaotiske familie- og vennskapsrelasjoner, hyppig jobbytte, hvis de klarer å stå i jobb, store konflikter på jobb, rus- og alkoholmisbruk, rotete økonomi, inn og ut av fengsel, osv. Flere av de sliter mer alvorlig depresjon og selvmordstanker, noe man kanskje skulle tenkt at var et paradoks, når man er så ekstremt selvsentrert og selvopptatt. De opplever seg ofte som misforstått, urettferdig behandlet, at ting går i mot dem, at folk «rotter seg sammen» mot dem. De blir i det hele tatt ganske så alene i livet. Anonymkode: 02a04...37a Min mor, faktisk en klassisk narsissist, brukte oss opp på en slik måte, att alle ungene til slutt måtte bryte med ho. Det tok år å skjønne hva ho egentlig drev med. Ho satte hele familien opp mot hverandre til en slik grad att alle mislikte hverandre. Selv satt ho i utkanten av kaoset og koste seg over alt ho fikk til. Det var løgn som var tidvis helt hinsides, eller ho sa ting som var halveis sant, men ikke hele bildet så en fikk helheten. Dette elsket ho, og levde og åndet for det. Vi beit på, vi var godt oppdratt. Ho var dronningen i maurtua. Alt sirkulerte rundt ho. Navnekallingen, sarkasmen, volden, forakten ho hadde for en, var intens og evigvarende. Ho kunne også vere sjarmerende og snill, men det var kun for å få deg rundt lillefingeren igjen, så ho kunne begynne påan igjen. Når ho fant seg en ny mann, skulle vi barna hankes inn igjen, fordi han ville jo lure på hvorfor ungene aldri kom på besøk eller ringte. Vi ble jo alltid "de grusomme ungene!" som var så slem mot sin mor. Så ble det slutt og spriten kom på bordet. Ett halvår etterpå var det en ny flamme. Ho ender opp med å ta selvmord. Etterlater seg ett brev der der står "nå kunne vi se hva vi hadde drevet ho til" jeg finner det . Dette har jeg aldri fortalt mine søsken, for vet iallefall en av de ville blitt fryktelig sår over en slik beskjed. Først da fant vi søsken tilbake til hverandre, og ble tettere en noen sinne. Vi fant roen i kroppen, fred i sinnet. Min bror som alltid har vært en litt mutt type, begynte å smile. Men den dag i dag er det mennesker som skuler på minst en av oss fordi vi var så grusomme mot ho. De skulle bare vist terrorveldet vi vokste opp i. Jeg velger å ignorere, og har sluttet å prøve å forklare. Jeg er totalt ferdig med det mennesket. Jeg mistet empatien for ho, men heldigvis ikke for meg selv og mine medmennesker. Vi er blitt bra folk trossalt, med litt humper i veien fordi vi aldri lærte oss hvordan vi skulle oppføre oss mot andre på en skikkelig måte. Heldigvis hadde vi evnen og innsikt i å lære og de verden med nye øyne. Om 100 år er alt glemt. Anonymkode: 97b64...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Jeg orker ikke å lese meg opp om det emnet. Men nå er jeg sikker på at min mor var psykopat. Jeg har aldri fått en klem, sitte på et fang, fått trøst. Aldri fått et eneste positivt ord. Det har vært psykisk og fysisk mishandling. Hun fikk og pappa til å kutte kontakt med sine 2 barn, og alt av familie og venner. Og lagt skylden på alle de. Også hans barn, som var små barn da de møttes. Jeg ble nok ekstra hatet, fordi jeg er ekstremt sta, og mamma klarte aldri og kontrollere meg. Og jeg kom meg vekk, og kuttet henne ut da jeg var 16 år. Men hun har prøvd å skade meg på alle tenkelige måter, helt fram til hun døde. Og til de få vennene hun hadde, så er jo jeg helt grusom. Jeg var både rusmisbruker, kriminell og hore. Og jeg har aldri prøvd dop, aldri gjort noe kriminelt, og aldri solgt meg selv. Jeg har og en eldre søster, som ikke helt tror på alt jeg opplevde. Men det er fordi hun gjorde alt for å glede vår mor, og oppførte seg perfekt i følge vår mor. Så hun opplevde aldri fysisk mishandling, og psykisk mishandling i mye mindre grad. Hun fikk og noen gode ord av vår mor. Og den psykiske mishandlingen av meg var konstant, kunne jo vare i timevis hver dag. Anonymkode: 8dccf...efa
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Tiuren skrev (3 timer siden): Aner du hvor sjeldne ekte narsissister og psykopater egentlig er i en populasjon? AnonymBruker skrev (3 timer siden): I en gruppe på 50 finner du ca 1 stk. Anonymkode: 885e3...3a7 Vil bare legge til at en enkelt narsissist kan gjøre utrolig stor skade for offeret/ofrene sine og samtidig innynde seg i omgivelsene rundt. Det er helt jævlig hvordan narsissister får lov til å holde på uten konsekvenser fra omgivelsene. Det er vanskelig for ofre å fortelle om hva de faktisk opplever da det oftest blir til at det er ofrene som er vanskelige eller overreagerer siden folk i omgangskretsen ikke evner å forstå at det faktisk er en narsissist eller psykopat man har å gjøre med. Narsissister og psykopater er gode på å velge ut sine ofre og dessverre er disse ofrene langt oftere utsatt for samme grenseoverskridende atferd fordi de selv ofte ikke er gode nok på å sette grenser. De er rett og slett for snille og lettere å lure for en narsissist eller psykopat som livnærer seg på å ødelegge livene for andre. Det er helt grusomt å se hvordan de forsøker å manipulere og kontrollere omgivelsene til offeret/ofrene sine når de ikke lenger klarer å kontrollere eller manipulere ofre direkte. Jo mer de viser sin sanne natur i form av trusler, sjikane, notoriske løgner og omgjøring av realitetene (les gaslighting), jo mer innyndende, snill og sjarmerende utgir de seg for å være overfor omgivelsene rundt. Ingen kan tro hvor ille narsissisten eller psykopaten faktisk er mot den/de det gjelder før de opplever det selv. "Du ser det ikke før du tror det" heter Thorkildsens bok relatert til vår neglekt når det kommer til overgrep og vold mot barn. Tenker det samme gjelder i vårt møte med narsissister og psykopater. Og jo verre atferd narsissister og psykopater utsetter sine ofre for, jo mer sjarmerende og overbevisende opptrer de i omgivelsene rundt. Offeret/ofrene risikerer mye dersom de våger å fortelle sannheten. Om de likevel våger dette vil narsissisten eller psykopaten lett spille på andres empati og fremstille seg selv som et brutalt såret offer og spre løgner om hvor slem offeret er som våger å anklage for de faktiske hendelsene (som selvsagt påstås at aldri har funnet sted). Det er et spill som kvalifiserer for Oscar-nominasjon i hovedrollen som offeret. Det er i grunn helt utrolig at det lar seg gjøre å sjonglere så mange usannheter og psykisk voldelige utbrudd samtidig uten at flere avslører spillet. Til dere som aldri har vært utsatt for en narsissist eller psykopat kan jeg garantere at dere kommuniserer med de daglig. Dere har bare ikke vært offer for vedkommende enda. Er dere i tvil om hvorvidt noen er en manipulerende og utspekulert narsissist eller psykopat er det i grunn ganske lett å lære personen å kjenne på ekte. Sett grenser. Si nei. Vis tydelig at du ikke er enig eller vil innfinne deg med det du presenteres for. Normale folk vil da akseptere et nei eller muligens argumentere respektfullt videre dersom saken er viktig for dem. En narsissist vil gå fullstendig av hengslene ved å få satt grenser. Enda verre om man stiller spørsmål ved "sannhetene" de presenterer. Det finnes ikke kompromiss eller mulighet for å være uenig med en narsissist. Du er med de eller mot de. Venn eller bitter fiende. Er du det siste har du avslørt personens sanne jeg og helvetet er dessverre løs. Klaerr du å trekke deg vekk og holde avstand vil personen forsøke å kontrollere omgivelsene dine. De gir seg aldri. De endrer seg aldri. De glemmer aldri og de beklager heller aldri. Personer rundt ofrene kan håpe på endring og at det skal skje et under, men det vil nok snø i helvete lenge før den tid. Vi har alle et samfunnsansvar for å stå opp mot narsissister og dyssosiale personligheter som sosiopater og psykopater. Vi skylder ofrene å løfte blikke og spisse ørene om vi får en forståelse av at noe ikke stemmer. Vi skylder å sette ned foten og ikke akseptere urett på andres vegne. Vi skylder å sette de grensene som er vanskelige for enkelte å sette og som gjør at grenseoverskridende personer med vitende vilje trakasserer, manipulerer og bryter ned gode mennesker. Fagbegrepene er i grunn ikke så viktig, men vi skylder alle som lider under disse idiotene at vi er villig til å se hva som faktisk foregår. du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Du skal heller ikke tåle så inderlig vel den urett som begås av folk du liker. Ofte vet vi innerst inne hvem som er offer og hvem som er overgriper, men vi lar likevel overgriperen få fortsette med sitt. Overgriperne bør stoppes og vi bør være langt flere som faktisk ser og forstår hva som foregår. Det holder ikke å si at "det er så få av dem" all den tid de er mange nok til å ødelegge så mye som de faktisk gjør. Det er virkelig på tide å våkne! Anonymkode: de816...709
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #20 Skrevet 50 minutter siden Tiuren skrev (6 timer siden): Aner du hvor sjeldne ekte narsissister og psykopater egentlig er i en populasjon? Det vet man faktisk ikke helt, mtp at disse sjeldent blir diagnostisert. Men, en viktig ting å tenke på ang narcissister, er at de faktisk ikke eier følelser. De blir ikke såret, eller lei seg, hvis noe skjer med dem. De kan bli såret hvis noe truer deres selvbilde. De aller fleste som jeg selv kjenner som har fått dette stempelet, er som regel veldig opptatt av egne følelser. Det heller mer mot antisosial personlighetsforstyrrelse og mest sannsynlig kun trekk fra disse, ikke en egentlig PF. Anonymkode: fe5bf...ba3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå