AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Nå høyrest eg sikkert ut som mega surpromp grinch berre så det er sagt. Eg er ikkje særlig glad i jul, eigentlig synest eg det er styr og for mykje. Men har etter eg fekk barna starta på nytt og funnet fram til ekte juleglede. Det går eigentlig veldig fint nå. Eg har valgt ut det som er koselig og blåst i resten. Det som derimot er slitsomt er at eg føler eg står for alt. I år kjem svigers hit. Vi har veldig god kontakt. Ingen skrekkhistorie. Eg aner ikkje korleis eg skal løysa jula. Føler alt faller på meg. Skal eg berre melda meg ut og sjå kva som skjer? Det kan jo bli interessant? Eg har fiksa kalender til barna. Alle har fått gåver. Alt av juleting knytt til barna blir ordna. Kjem til å skaffa nisse. Det som er igjen - Pynte - Skaffa juletre (ekte) - Henga opp julelys (ikkje så nøye) - Alt knytt til mat (god tid) - Diverse handling. - Vaska heile huset nøye, dvs julevask. Kva skjer om eg berre driter I omtrent alt? Kanskje eg også berre ikkje kom på noko som helst? Travelt på jobb vettu.. Til dykk som hevde eg burde prate med han, vel burde ikkje han prata med meg? Sist jul stressa eg og "maste". Det gidder eg ikkje lenger. Det er ikkje mitt ansvar, han får be meg dasse ut i butikken 23.des for å prøva finna pinnekjøtt. Han får be meg om å ordna alt mulig. Då gjer eg det selvfølgelig. Kan nokon prata meg ut av denna elendige planen? Anonymkode: 45646...85c 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Det er stort sett jeg som må ta det 3. Skiftet hos oss, men det holder at jeg "kaller inn" til en samtale og legger frem listen. Så fordeler vi arbeidsoppgaver og setter frister. Jeg tror hvis jeg var deg at jeg ville "kalt inn" til en slik samtale, og sagt at "i say this only once". Lagt frem listen og sagt at hvis han ønsker at foreldrene og barna sine skal få en fin jul, må han ta initiativ, og du vil bidra med din del hvis han delegerer oppgaver til deg, men du tok jobben i fjor, da er det hans tur i år. Tar han ikke ballen, blir julen der etter. Du kommer i alle fall ikke til å forfølge dette hvis ingenting skjer. Nå vet jeg ikke hvor gamle barna er, og eventuelt hvor trist de vil oppfatte en jul uten juletre, rent hus og julemat. Det er jo viktig å ikke blande barna inn i en disputt om dette. Anonymkode: a3b39...389 2 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Juletre og mat er viktig - drit i resten. Evt si at han kan gjøre det av resten han syns er viktig. Si barna kan pynte som de vil, de må bare tørke støv samtidig- det kommer de til å elske og du slipper å vaske der 😂 Anonymkode: f5788...e2e 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden Enda flere uker igjen. Rekker endel. Anonymkode: f5e01...9de 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Lag en gruppechat med alle som kommer og list opp det som er mulig for noen utenfor husstanden av det over, så sier du at det hadde vært supert om noen ville hjelpe til med noe av det, lys, pynt, matlaging og at du tenkte noen kanskje liker noen av tradisjonene bedre enn andre og kan foreslå selv om det er noe de kunne tenke seg å ta🤷♀️😊 vi deler ofte på oppgavene hvis vi samler store deler av familien til aktiviteter som er litt prosjekt, alle er jo travle, men alle rekker litt 😊 Anonymkode: 626ae...f22 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden Den nedvasken av hele huset i alle kriker og kroker, skuffer, skap, boder og gudene vet hva, kan jeg ikke fatte at folk driver på med før jul. Anonymkode: 4140f...fe5 2 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er stort sett jeg som må ta det 3. Skiftet hos oss, men det holder at jeg "kaller inn" til en samtale og legger frem listen. Så fordeler vi arbeidsoppgaver og setter frister. Jeg tror hvis jeg var deg at jeg ville "kalt inn" til en slik samtale, og sagt at "i say this only once". Lagt frem listen og sagt at hvis han ønsker at foreldrene og barna sine skal få en fin jul, må han ta initiativ, og du vil bidra med din del hvis han delegerer oppgaver til deg, men du tok jobben i fjor, da er det hans tur i år. Tar han ikke ballen, blir julen der etter. Du kommer i alle fall ikke til å forfølge dette hvis ingenting skjer. Nå vet jeg ikke hvor gamle barna er, og eventuelt hvor trist de vil oppfatte en jul uten juletre, rent hus og julemat. Det er jo viktig å ikke blande barna inn i en disputt om dette. Anonymkode: a3b39...389 Takk for tips. Då kaller eg inn til julemøte med han, legger fram saklig korleis eg tenkje. Siste poeng er veldig viktig. Dei er 3 og 7 år og ønskjer "masse gåver" og av ein eller anna grunn kvit pølse (blir kjøpt). Begge er spent på om Nissen kjem. Største er ikkje heilt sikker på om Nissen finnest. Juletre er viktig for dei. Vi har eit i plast på loftet som kan vere plan B. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Juletre og mat er viktig - drit i resten. Evt si at han kan gjøre det av resten han syns er viktig. Si barna kan pynte som de vil, de må bare tørke støv samtidig- det kommer de til å elske og du slipper å vaske der 😂 Anonymkode: f5788...e2e 🤣 Anonymkode: 45646...85c
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden Jeg hadde gjort det aller mest nødvendige, og latt resten seile sin egen sjø. Hvem bestemmer at dere «må» ha nyvasket hus, henge opp lys og pynte så mye? Når mannen ikke gjør noe betyr det vel at han ikke bryr seg. Anonymkode: 078ec...978 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden Hvis du alltid har stått for alt - så vil det komme litt brått på hvis du dropper alt, uten å orientere ham. Ta et familiemøte. Lag liste over hva som må gjøres, innen når. Lag en ansvarsfordeling. Lag handlelister sammen. Lag gavelister sammen. Osv. Jula er ikke ditt ansvar alene. Det er ikke ditt ansvar alene å ta initiativ til organisering. Men han vil kanskje mene at «du kunne jo bare ha sagt noe». Hvis dere har en dynamikk hvor dere ikke snakker ordentlig om ting så blir det vanskelig å bryte et gammelt mønster.
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden Det burde ikke være sånn, men jeg delegerer oppgaver 🙂. En ting om gangen, det funker best for menn 😄. Hater å handle inn til jul, så det er hans oppgave i desember. Har samme lista hvert år, som jeg printer ut og legger på kjøkkenet. Da vet han at han skal ta med litt fra den hver gang han er i butikk i desember. Lurt med handleliste til jul på pc. Der står alt av mat og drikke, tannkrem, folie til å pakke rundt mat, fakler, dopapir...alt som må være i hus før jul. Ellers, så har vi vært sammen i 30 år, så fordeling av oppgaver er ganske innarbeidet. Jeg gjør nok mest til jul, men han har sine faste ting, pluss at han tar i mot ordrer fra meg. Middager i jula lager faktisk han. Til vanlig lager han vel bare middag et par ganger i mnd, så helt rettferdig at han tar jul, romjul og nyttår. Anonymkode: 7f1c4...2bb
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Å vaske huset gullende rent FØR juleselskap er helt unødvendig - etter et sånt selskap må du bare ta jobben en gang til 🤣 Men at det ser ryddig og fint ut (bad og toaletter er vasket, huset er støvsuget og kanskje vasket gulv) er hyggelig for alle 😊 Hilsen hun som har måttet klore ned HELE doen (gulvet og toalettet) fordi det STINKET tiss der etter en sammenkomst… Angående arbeidsfordeling, så ville jeg absolutt laget en liste, slik andre sier. Og snakk med mannen om dine forventninger til han, og at hvis han vil ha det hyggelig må han også gjøre en del. Anonymkode: a0fba...f18
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Hva skjer med å snakke med mannen sin? Har dere like dårlig kommunikasjon om alt eller kun jul? dere må jo snakke sammen, og fordele oppgaver. Anonymkode: e5f0c...4ff
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Skriv opp alt som er ordnet i år og spar lista til fremtidige år. Stryk gjerne det du ser i ettertid egentlig er unødvendig. Del den på to og gi mannen den ene, det er jobben hans i overskuelig fremtid, inkludert det som gjenstår i år, inkludert å finne ut hvordan det skal gjøres, ikke bare låne hjernen din. Fordel gjerne etter interesser og evner. Er det ikke ordnet så blir det ikke noe (det er bare mat og til dels gaver, i hvert fall til ungene, som er essensielt). Ha en felles liste over mat som må skaffes (det finnes vel div. apper), så krysser dere av etter hvert som ting er kjøpt inn (om man kommer over et godt tilbud på ribbe f.eks.). Ha en separat liste over ferskvarer som må kjøpes rett før julaften. Om du ikke elsker å kjøpe gaver og vil ta hele jobben må han også fikse gaver til "sine", så fikser du til "dine" (de er selvfølgelig deres når dere er sammen, men for å gjøre det enkelt, ev. del etter kjønn på slekta, om det er bedre). Helt unødvendig med full dypvask, det kan dere ta til våren. Blir masse fett og støv under feiringen uansett, vanlig renhold holder masse. Pynte gjør jeg med ungene i starten av desember, da går alt opp (jeg bor alene med dem da). Jeg syned desember er så mørk at jeg gjerne vil ha alt av lys opp tidlig. Lys ute tar du etter hva du føler for, kan også bare kjøpe et par fakler og sette ut på julaften, kanskje en julestjerne i vinduet. Jeg liker jul, men orker ikke masse stress. Jeg har handlet julegaver gjennom div. Black day/week/month-tilbud på nett, er stort sett ferdig nå. Resten tar jeg litt som det kommer. Har kunstig tre så det ligger i boden. Mat deler jeg på å handle inn med eksen (vi feirer fortsatt sammen). Tenker ikke et sekund på gaver til hans side, det får han fikse som han føler for (de bor langt unna, jeg ble aldri veldig god kjent med andre enn foreldrene). Anonymkode: d85a2...f84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå