AnonymBruker Skrevet i går, 21:07 #1 Skrevet i går, 21:07 Hei! Er vordende førstegangsmor med termin om 7 uker og begynner så smått med fødselsforberedelsen. Jeg har lest at det er vanlig at man er to døgn på barselavdeling/hotell etter fødsel. Jeg skal føde på KK på Haukeland, og jeg har fått beskjed fra jordmor om at de har god kapasitet i midten av januar til at barnefar får være med på barselhotellet. Men, det første som slår meg er jo... må jeg ligge på barsel såpass lenge? ...VIL man ligge på barsel såpass lenge? Når jeg har søkt opp hva som faktisk skjer på barsel her på Kvinneguiden, kommer det opp poster der mødre forteller om at man stort sett er overlatt til seg selv, og hvordan man må halte opp i kantina med babyen på trill for å mekke seg mat. Har som sagt ingen andre barn eller forpliktelser hjemme som jeg ønsker å nyte husmorferie fra, bor ca. 30 minutter fra sykehuset. Jeg har lavrisikosvangerskap med baby som måler på gjennomsnittet i størrelse, og jeg er i slutten av 20-årene. Blir automatisk plassert på fødeavdelingen der man i utgangspunktet ikke får smertelindring (men har skjønt at man kaaan få epidural dersom det er helt krise). Tatt i betraktning at fødselen går veldig fint, at jeg føler meg "nogenlunde sprek" og at jeg (eller baby) ikke får medisinske behov for å bli igjen utover tiden det tar for kontroller og undersøkelser å gjennomføres, er det ikke like greit å bare reise hjem etter å ha hvilt seg noen timer? Er jeg supernaiv? Hvilke erfaringer har dere? Anonymkode: 27fa7...d65
AnonymBruker Skrevet i går, 21:17 #2 Skrevet i går, 21:17 Jeg reiste hjem ca. 5 timer etter fødsel. Både jeg og babyen var i fin form😀 Dro først og handlet vogn, så kjørte jeg hjem med babyen. Var utrolig godt å komme hjem, selv om jeg kun hadde vært på sykehuset i 7-8 timer. Anonymkode: e0c1d...f04 2 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:21 #3 Skrevet i går, 21:21 Fikk første barn for ett år siden og ble 7 døgn pga gulsott og stor vektnedgang på baby. Jeg var i god form og kunne klart meg hjemme, men synes det var veldig trygt å vite at amming/koppmating var etablert godt nok til å klare oss alene. Etter 3 døgn visste vi omtrent hvor mye han fikk gjennom amming og hvor mye han trengte av erstatning. Da var det nydelig å komme hjem! Anonymkode: 1812b...c5b 2
AnonymBruker Skrevet i går, 21:21 #4 Skrevet i går, 21:21 Som førstegangsfødende er det greit å komme i gang med ammingen før man drar hjem. Anonymkode: d109e...c03 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 21:22 #5 Skrevet i går, 21:22 For vår del var det også godt å slippe tilbake til sykehuset for blodprøver og hørselstest 48 timer etter fødsel, men vi har noe lengre reisevei enn deg Anonymkode: 1812b...c5b
AnonymBruker Skrevet i går, 21:22 #6 Skrevet i går, 21:22 Vi ble igjen på Haukeland i 5 dager. Det er veldig fint at alle får familierom på nye KK, så far kan være der hele tiden. Kantina der er også fin, syntes jeg, og inne på avdelingen så det er ikke noe problem å komme seg dit med mindre man har pådratt seg noe skader. Men det er lov å spise på rommet, og far kan hente mat til deg om du ikke har ork til å gå dit for servering. Det er jo selvsagt frivillig å være innlagt, man er ikke i fengsel. For egen del syntes vi det var fint å ha litt faglig støtte der når det gjaldt å bli kjent med babyene. Siden vi hadde to, hjalp de oss i tillegg på natten så vi fikk noen timer sammenhengende søvn. Jeg er ikke enig i at de ikke hadde tid overhodet, selv om ting alltid kan være bedre, selvsagt. Vi dro hjem da jeg følte meg klar. Vi bor 20 min unna Haukeland, så nærmere enn deg. Anonymkode: 27bc7...b3a
AnonymBruker Skrevet i går, 21:52 #7 Skrevet i går, 21:52 Greit å komme skikkelig i gang med ammingen slik at du ikke sitter hjemme og føler deg alene om det. Men om du føder om morgenen og du på kvelden får til ammingen er det jo ingenting i veien for å reise hjem. Jeg husker jeg følte det trygt å bli 2 døgn, men jeg mistet også mye blod. Med andre reiste jeg hjem etter 1 natt. Da følte jeg det holdt Anonymkode: c574b...2b0 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:57 #8 Skrevet i går, 21:57 Det bestemmer du helt selv, du må ingenting Etter første fødsel ble jeg værende i 6 dager etter eget ønske, både fordi jeg var i dårlig form og hadde en del vondt - men også fordi jeg syns det var driiitskummelt å bli sendt hjem 🤭 Pleierne var bare innom en gang per vakt, men det var så trygt å ha dem bare et tastetrykk unna 😅 Etter andre fødsel dro jeg hjem 48 timer etter fødsel, ventet såpass lenge egentlig bare pga nyfødtscreeningen (har lang reisevei så orket ikke reise tilbake for det). Denne gangen ville sykehuset ha meg lenger pga komplikasjoner som oppstod med meg, men jeg følte meg nokså frisk og helt trygg både på meg selv og i rollen, og ville bare hjem til storebror, eget bad og egen seng. Angret ikke et sekund Anonymkode: b6a9c...219 1
AnonymBruker Skrevet i går, 22:07 #9 Skrevet i går, 22:07 Med nr 1 var jeg sjeleglad for at jeg var ekstra på sykehuset, men det var mye grunnet hard fødsel og at kroppen gikk inn i et slags panikkmodus. Med nr 2 kunne jeg egentlig bare dusjet raskt av meg og trillet ungen hjem i vogna (minuset er st vi bor over 2 timer unna sykehuset, men formen var på topp). Så ikke bestem deg for noe. Det er ingen som nekter deg å dra (med mindre det er til fare for deg eller babyen da). Du må bare tilbake senere for å ta div prøver. Anonymkode: 208cd...ebe
AnonymBruker Skrevet i går, 22:18 #10 Skrevet i går, 22:18 Vi var ett døgn ekstra på grunn av baby på nyfødtintensiv, og da var jeg veldig klar for å reise hjem. Mest fordi jeg følte at jeg ikke fikk mulighet til å bli ordentlig kjent med henne, siden hun var på nfi. Veldig godt at noen sjekket til meg og så om det gikk bra, undersøkte sting osv. Er nok lurt som flere sier- å være til du føler ammingen er greit (hvis du ønsker å amme). Vi fikk ingen god start på det prosjektet og endte opp med ikke å amme. Anonymkode: 4cd1b...edb
AnonymBruker Skrevet i går, 22:41 #11 Skrevet i går, 22:41 Lurt å være der til du har fått dreisen på ammimgen. Det er jo viktig at du klarer å få i baby nok mat. Før jeg fikk min første trodde jeg at det bare var å legge baby til brystet og så ville instinktene hans sørge for resten. Sånn var det ikke, gitt. Og så er det noen undersøkelser som skal tas når baby er to dager gammel. Hvis du har reist hjem allerede så må du jo dra tilbake for disse testene, kan være litt stress å farte fram og tilbake. Jeg ble i 6 dager etter begge fødslene. Jeg mistet så mye blod at formen var helt elendig. Anonymkode: b17e8...e3b
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden Jeg fikk ikke lov fordi barnet kom på ettermiddagen. Måtte vente til legesjekk og noe greier dagen etterpå. Anonymkode: 3f46f...cbd
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Skrevet 22 timer siden Jeg har valgt å være på barsel i rundt 5 dager med både første og andre barn. Bor på bygda, så her er det god kapasitet og oppfølging. Jeg synes det har vært fint å vite at man har hjelp i nærheten om det er noe, få etablert ammingen, og slippe å gjøre noe annet enn å bli kjent med og ta vare på babyen. Hvis det er en halvtime til nærmeste sykehus, og dårlig oppfølging på barsel, skjønner jeg godt at man heller vil hjem. Vi er forskjellige og har forskjellige utgangspunkt Men å reise hjem etter noen timer er nok ikke realistisk eller smart for de fleste, spesielt ikke førstegangsfødende. Synes også det høres rart ut at du skal på en fødeavdeling uten smertelindring, om det ikke er ditt eget ønske? Anonymkode: 05cb3...c48
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Med de tre første syns jeg det var nice å være på sykehuset noen dager. Men var da også alenemor. Men med sistemann nå reiste jeg hjem etter 6 timer. Syns det var digg. Har flere barn å ta vare på og mindre er 2 år, og mannen min hater sykehus.. og barselhotellet her vi bor er så bedritent og jordmødre som jeg tror aldri har smilt, og virker lei av jobben sin, og masete, og pluss jeg ammer heller ikke. Vi dro bare tilbake 48 timer etterpå, har 20 min til sykehuset så ingen problem for oss. Vi fødte på en fredag, så å komme hjem å tilvenne seg og lillemann, og 2 åringen to dager før rutinene hans er tilbake var kjempe jackpot for meg.. men du som er første gangs, anbefaler jeg hvertfall et døgn for å komme deg, og lande litt. Det er fryktelig mye hormoner og følelser i sving etter fødsel også. Det er ting du ikke kan styre. Og hvis du skal amme, er det ikke nødvendigvis en easy fiks. Så greit å få råd og hjelp rundt det hvertfall. Vet ikke hvordan det er i Bergen, men denne gangen fikk mannen og jeg både toast og kaffe servert etter fødsel.. hun jordmor som fulgte meg opp i svangerskapet hadde kveldsvakt på føden samme dag vi fødte, vi fødte tidlig formiddag 😂. Så hun kom å serverte oss for hun syns at alle mødre og fedre skal ha det godt etter fødsel. Hun virkelig elsker jobben sin og pasientene sine... Og tok skikkelig godt vare på oss selv om vi har en drøss med barn og ganske drevne. Så føltes det ganske godt de timene etter fødsel å bli i varetatt.. selv om det beste var å komme hjem i egen seng og dusj og store håndkler 😂😂😂😂! lykke til med siste innspurt 😍.. du har et eventyr foran deg på godt og vondt 😋 Anonymkode: 7ef63...ee4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden Jeg tror du er naiv. Vi var veldig glade for å få være i to dager, og jeg var egentlig veldig skeptisk til å reise hjem etter 2 dager men det gikk fint. Man skjønner ikke hvor stor omveltning det er å få et barn før man selv er der. Jeg hadde så mange spørsmål og var veldig glad for å ha barnepleiere der som kunne svare på spørsmål. Oppstart av amming gikk fint for meg (flaks!), men jeg revnet under fødsel(grad 2 bare) så hadde mye smerter i stingene. Da var det også veldig greit å ha jordmor og nærheten for å sjekke at alt grodde riktig. Anonymkode: 2a2fa...89b 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden Som seksbarnsmor, anbefaler jeg at du planlegger for både tidlig og sen avreise. Det eneste som er sikkert, er at ingen fødsel/barseltid er lik, så en må ta det som det kommer❤️ Anonymkode: 0d7b4...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Jeg anbefaler at du er der til ammingen er godt etablert. Det er en grunn til at mange sliter med amming og ppd og det er fordi liggetiden er kuttet betraktelig. Ikke minst skal far avlaste mor på barsel, fremfor pleierne som jobber der. Jeg ser noen dro hjem etter 5 timer, men det er ren dumskap i et land som Norge. Jeg fikk en stor blødning 6-7 timer etter fødsel pga rester og hadde jeg dratt hjem etter 5 timer hadde det gått galt. Vet at land som Nederland har 6 timer, men disse har og pleiere som hjelper hjemme på en helt annen måte enn det ene besøket man får i Norge. Anonymkode: ff994...9fe 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden På Haukeland så bor man vel ikke på barselhotell lengre? Er man ikke på eget rom på barselavdelingen der det også er en seng til far?? Anonymkode: 5bb8d...7bf
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden Jeg måtte bli to dager pga. medisinsk oppfølging, men skulle gjerne blitt lenger. Som nevnt over her er det ikke bare sånn at man legger babyen inntil puppen også er amming i gang, iallfall ikke for oss. Jeg måtte øve på å legge til, og babyen øve på grep, og vi trengte hjelp med det. Etter to dager fikk jeg så sinnsykt brystspreng at vi hadde ikke sjans lenger, da fikk vi hjelp med brystskjold og oxytocin-nesespray. Glad jeg ikke satt hjemme alene da. Anonymkode: d6c9d...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): På Haukeland så bor man vel ikke på barselhotell lengre? Er man ikke på eget rom på barselavdelingen der det også er en seng til far?? Anonymkode: 5bb8d...7bf Stemmer det👍🏻 Anonymkode: 27bc7...b3a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå