Gå til innhold

Bordplasseringen igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For at damen skal kunne sitte på mannens høyre side hele veien, og man sitter i hestesko, betyr det at man må ha menn rett ovenfor hveranre, og damer rett ovenfor hverandre. Hvis ikke begynnerman skjevt slik at damen kommer på mannens venstre side på to av sidene i hesteskoen. Hvordan har dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Husker ikke hvilke kjønn som ble sittende ovenfor hverandre, men er det så nøye da?

Ingen andre enn du ofrer det en tanke - hvis du ikke er kongelig da. :)

Det viktigste er å plassere folk så de kan ha det hyggelig sammen.

Gjest Gjest
Skrevet
Ingen andre enn du ofrer det en tanke - hvis du ikke er kongelig da. :)

Det viktigste er å plassere folk så de kan ha det hyggelig sammen.

Helt enig. Ikke tenk så mye på om dette går opp. Plasser gjestene slik at de sitter med andre gjester de passer sammen med. Syns det er viktigere.

I mitt bryllup var det dessuten noen flere kvinner og menn. Jeg syns det var helt uproblematisk at det derfor satt flere kvinner ved siden av hverandre.

Skrevet

Vi skal ha småbord med 8 stk på hver. Vi satser selvfølgelig på å få en jevn kjønnsfordeling på bordene, men jeg tror ikke par skal sitte sammen.

Viktigste er at de som sitter sammen kommer godt overens, og har det morsomt. Tror ingen av gjestene tenker på det egentlig... jeg har aldri gjort det som gjest selv

Skrevet

Jeg vet at det nok bare e rjeg som tenker på det, men jeg er perfeksjonist - og tenker på det ;) Så vil gjerne løse det så bra som mulig for min egen del, så er det enda en ting jeg kan være helt 100% fornøyd med hele veien.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet at det nok bare e rjeg som tenker på det, men jeg er perfeksjonist - og tenker på det ;) Så vil gjerne løse det så bra som mulig for min egen del, så er det enda en ting jeg kan være helt 100% fornøyd med hele veien.

Ta en runde på hva som er viktigst- gjestenes trivsel eller din perfeksjonisme. :)

Bruk samme plassering i forhold til kjønn rundt hele bordet.

Skrevet (endret)
Ta en runde på hva som er viktigst- gjestenes trivsel eller din perfeksjonisme. :)

Jeg tenker alltid ut fra gjestenes behov. Når jeg ser at jeg har fått det så bra til som mulig for gjestenes skyld, DA er jeg fornøyd. Derfor prøver jeg meg frem på litt forskjellig, undersøker osv. Jeg har tid til det, og kjeder meg noe helt fantastisk idag, så kan likegreit plukke med dette ;)

Skjønte ikke helt hva du mente?

Endret av kitekatt
Gjest Gjest
Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente?

Det var svar på spørsmålet ditt. :)

For at damen skal kunne sitte på mannens høyre side hele veien, og man sitter i hestesko, betyr det at man må ha menn rett ovenfor hveranre, og damer rett ovenfor hverandre. Hvis ikke begynnerman skjevt slik at damen kommer på mannens venstre side på to av sidene i hesteskoen. Hvordan har dere gjort det?

Dame på høyre side rundt hele bordet, hvis det betyr at samme kjønn blir sittende rett ovenfor hverandre, så blir de sittende rett ovenfor hverandre da. Bedre forklart?
Skrevet
Vi skal ha småbord med 8 stk på hver. Vi satser selvfølgelig på å få en jevn kjønnsfordeling på bordene, men jeg tror ikke par skal sitte sammen.

Viktigste er at de som sitter sammen kommer godt overens, og har det morsomt. Tror ingen av gjestene tenker på det egentlig... jeg har aldri gjort det som gjest selv

Eh.. mulig jeg misforstod, men skal dere splitte parene?? :overrasket:

Ellers er jeg enig i det siste du skrev, jeg har heller aldri tenkt på bordplassering som gjest :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ble du overrasket over det? Er ikke mer uvanlig det, enn at par sitter sammen. :)

Gammel tradisjon hvor hensikten var at gjestene skulle bli litt bedre kjent med hverandre på tvers av de to familiene.

Skrevet

Ellers er jeg enig i det siste du skrev, jeg har heller aldri tenkt på bordplassering som gjest :)

ja, vi skal nok splitte par. Var selv i et bryllup i sommer der parene ble splittet.

Da satt vi på bord med 8 stk på hver, mange som ikke kjente hverandre fra før.

Ingen par satt sammen. Var veldig velykket. Da blir du kjent med nye mennesker.

Det er faktisk en tradisjon/regel som sier at par skal splittes :)

Hørtes det feil ut for deg?

Skrevet

Skikk og bruk sier vel at man skal splitte gifte men ikke samboende?

Vi kommer til å splitte alt som er. ;)

Gjest Gjest_MarianneHR_*
Skrevet

Småbord med 8 høres veldig bra ut.

Hvis man splitter par er det viktig at alle kjenner hvertfall noen av dem de sitter sammen med.

Jeg var i et bryllup der de hadde småbord, parene satt på samme bord, men ikke ved siden av hverandre - veldig vellykket.

Men tror ikke det er mer vanlig å splitte par enn at par sitter sammen. Jeg tror at brudeparene kjenner sine gjester så godt at de vet hva de enkelte gjestene ville være komfortable med, og det viktigste er jo at alle har det bra.

Hvis man ikke splitter par ville jeg satt damen til høyre for mannen hele tiden, så er man ikke i tvil om hvem som er bordkavalerer.

Skrevet
Småbord med 8 høres veldig bra ut.

Hvis man splitter par er det viktig at alle kjenner hvertfall noen av dem de sitter sammen med.

Jeg var i et bryllup der de hadde småbord, parene satt på samme bord, men ikke ved siden av hverandre - veldig vellykket.

Man må ta hensyn til hvem man plasserer sammen, og helst plassere alle på bord med minst en person man kjenner.

Man snakker jo med "gubben" hver dag, så å sitte sammen med noen nye i de få timene middagen varer burde jo ikke være umulig! :ler:

Man får jo mulighet til å være sammen med kjæresten både under vielsen, og etter middagen :)

Skrevet

Har flere venner der "partneren" nesten ikke kjenner noen andre enn oss og samboeren sin.

Diss ville nok følt seg veldig utafor dersom de ble plassert langt fra noen de kjente.

Det er jo meningen at folk skal ha det hyggelig, så da er det bedre å plassere dem så nært at de kan snakke sammen, om vi ikke lar dem sitte i par da.

Skrevet

Nå har jeg ikke tenkt så mye på "skikk og bruk" men har selv styrt litt med bordplasseringen i dag. Jeg beholder par sammen ( og de som har barn får dem tett oppi ) på motsatt side av bordet setter jeg par slik at damen sitter over mannen på andre siden og motsatt. På den måten får de en av annet kjønn rett over seg.

Men det er ikke helt enkelt altså, fikk feks en onkel da som får en ung gutt ved siden av seg og en "stum" tante rett over seg. Ikke ideelt, så får jobbe videre med saken.

Vi blir totalt ca 8 barn fra 5-11 år, må nesten ha de rundt bordet de også.

Skrevet
Skikk og bruk sier vel at man skal splitte gifte men ikke samboende?

Vi kommer til å splitte alt som er. ;)

Tradisjonen sier nå vell at man skal splitte gifte, men ikke forlovede par. Er man ikke enten gift eller forlovet, så er man jo ikke å regne som er par :ironi:

Nå har jo tiden endret seg litt, og jeg tenker selv på å splitte par, og lurer på hvilken definisjon jeg skal gå for (forlovet/ikke forlovet, gift/ikke gift, eller bare splitte alle). Heldigvis har jeg over et år på å bekymre meg, så jeg kommer vel frem til noe.

Skrevet

Nei, nå tenker du speilvendt. Hvis damen sitter på mannens høyre side hele veien, så får alle noen av motsatt kjønn på motsatt side.

Slik:

X=mann

O=dame

|=bordet

X|O

O|X

X|O

O|X

osv

Skrevet
Nei, nå tenker du speilvendt.  Hvis damen sitter på mannens høyre side hele veien, så får alle noen av motsatt kjønn på motsatt side.

Slik:

X=mann

O=dame

|=bordet

X|O

O|X

X|O

O|X

osv

Du har rett! Herreguuud, at jeg ikke så det da. Med litt justeringer ble bordplasseringen bra nå. Alle får sine respektive damer til høyre for seg. Litt greit når de faktisk sitter som par også, så det ikke oppstår mange misforståelser. Takk :)

Skrevet

Må bare slenge inn at det er kjipt å splitte par hvis ikke begge "kjenner noen".

Jeg var i bryllup og satt riktignok på motsatt side av bordte som min kjæreste men det var likevel for langt til at vi kunne snakke sammen....jeg kjente INGEN av dem som satt rundt meg og som jeg "måtte snakke med" og det syns jeg var litt trist og veeeeeeldig kjedelig.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...