Gå til innhold

Flytte til distriktet for jobb. Redd for å bli ensom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her spiller kjønn inn mye. Er du kvinne så er det mange enslige menn på slike steder. Om du er mann blir du bare en av mange.

Anonymkode: 2c6fe...38a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

1500 innbyggere er lite.

Bygdedyret er stort på slike plasser. 

Anonymkode: 1a40b...909

Kjære vene! Det er jo et lite øyeblikk av livet hennes. Hopp i det, ts!

Anonymkode: 0e045...9de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! Jeg studerer for å bli lærer og er nesten ferdig med utdanningen. Litt sånn halvveis for moro skyld har jeg søkt på noen jobber flere steder, og overraskende mange distriktskommuner virker å være veldig interesserte. Jeg har fått tilbud om et 100 % vikariat for en 5. klasse i en liten distriktskommune med rundt 1500 innbyggere. Jeg har lyst til å ta jobben, men samtidig er jeg usikker på om jeg kommer til å passe inn og om jeg kanskje blir ensom. 

Jeg tenker at jobben kan være gøy og gi meg viktig erfaring, både for videre jobber og for utdanningen min. Det er et 100 % vikariat i 6 måneder, med kontaktlæreransvar.

Har dere noen råd eller tanker?

Anonymkode: 76e02...7fc

Flytt i så fall til et sted hvor du får slettet deler av studiegjelden din

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempesmart om det betyr at du kan avslutte studiene med arbeidserfaring og ligge godt an til å velge og vrake i jobber som ferdig utdannet. Bare pass på å faktisk fullføre utdanningen!!!

Anonymkode: f9264...85e

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (7 timer siden):

Flytt i så fall til et sted hvor du får slettet deler av studiegjelden din

Eller forhandle deg frem til en kompensasjon lik sletting av studiegjelden..

DistriktsNorge er desperat etter nye innbyggere

Anonymkode: 81372...e55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke meg du spør, men der jeg vokste opp så var det ikke så mye å velge i på interesser. 

Røde kors.

Fotball.

Husfliden?

Norske Kvinners Sanitetsforening.

Folk gikk fjellturer, men ikke noe organisert. 

Sitte på kafe.

Anonymkode: 79825...acf

Høres ut som der jeg kommer fra. Men jeg liker fjellturer da, så gikk greit😌

Anonymkode: e5607...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt takket ja :) Du får erfaring og en fot innenfor, som igjen kan gi deg andre muligheter.

Da jeg var ferdig utdannet fikk jeg tilbud om jobb i et lite havgap i Finnmark. Takket ja, pakket bilen og dro avgårde. Jobben var helt super, naturen storslått og det var et interessant år, på godt og vondt. Slet litt med å passe inn og det å få et nettverk på fritiden, men jobberfaring og det at det var et godt arbeidsmiljø veide opp. Å få oppleve noe nytt og annerledes er også en erfaring jeg alltid vil ha med meg.

Etter 1 år der oppe fikk jeg et godt jobbtilbud i en større by og jeg flyttet. Men jeg angrer absolutt ikke på det året jeg tok. Jeg lærte masse, også om meg selv, jeg ble utfordret, fikk være med på mye i jobben og jeg ble kjent med mange morsomme, interessante, fasinerende og merkelige mennesker. Og jeg fikk med meg mange flotte naturopplevelser :)

Anonymkode: 37ae5...ea0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ville takket ja, kort tidsrom, pg arbeidserfaring. Dessuten har mange småkommuner fadderordninger for nyinnflyttere, som hjelper deg med en fot innafor. De er også veldig glad i, og avhengig av, frivillighet, ofte mange foreninger du kan engasjere deg i, og få kontakter innenfor ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken del av landet?

Anonymkode: 1caa5...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 20.53):

Veldig stor fordel med å jobbe i en distrikskommune som lærer, du har ofte mindre klasser, mer tid til å følge opp og potensielt færre elever med utfordringer. 

Anonymkode: 144ef...90b

Ikke min erfaring. Mange små kommuner har elendig økonomi og sparer ved å kjøre store klasser, slår sammen aldersgrupper og har null kompetanse på utfordrende elever. Spesialskoler finnes jo heller ikke på bygda så alle går på nærskolen. 

Kommer du til en kraftkommune med god økonomi er situasjonen en annen. 

Anonymkode: 10588...6a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...