AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:35 #1 Skrevet onsdag kl. 18:35 Jeg har sagt til læreren at barnet vårt ikke har noen problemer med å høre etter på f eks fritidsaktiviteter, og at jeg synes det er frustrerende at hen oppfører seg anderledes i klasserommet. Læreren svarer at hun hadde sjekket med andre innenfor fritidsaktiviteter barnet går på, og fått bekreftet at barnet "hørte der". Er dette lov? Hvorfor ikke bare stole på oss foreldre...? Bør jeg ta det videre til ledelsen? Anonymkode: edcec...7c6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:36 #2 Skrevet onsdag kl. 18:36 Om hun spør andre elever, så kan vel svaret bli hva som helst...?? Anonymkode: edcec...7c6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:42 #3 Skrevet onsdag kl. 18:42 Stole på foreldre? Aner du hvor lite selvinnsikt foreldre har hva gjelder egne barn? Skjønner godt at lærer har spurt jeg. Innafor? Sikkert ikke. Men veldig forståelig. Anonymkode: bf9eb...1a9 18 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:47 #4 Skrevet onsdag kl. 18:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stole på foreldre? Aner du hvor lite selvinnsikt foreldre har hva gjelder egne barn? Skjønner godt at lærer har spurt jeg. Innafor? Sikkert ikke. Men veldig forståelig. Anonymkode: bf9eb...1a9 Når en lærer spør andre om et barns fungering på fritidsaktiviteter er det brudd på taushetsplikten. Slutt å hets ts om manglende selvinnsikt, det vet du ingenting om. Det som er klart her er at lærer har brutt taushetsplikten sin og stigmatisert et barn. Mulig du har lite mentaliseringsevne og lite selvinnsikt som spyr på foreldre her inne Anonymkode: 5728b...795 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:53 #5 Skrevet onsdag kl. 18:53 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har sagt til læreren at barnet vårt ikke har noen problemer med å høre etter på f eks fritidsaktiviteter, og at jeg synes det er frustrerende at hen oppfører seg anderledes i klasserommet. Læreren svarer at hun hadde sjekket med andre innenfor fritidsaktiviteter barnet går på, og fått bekreftet at barnet "hørte der". Er dette lov? Hvorfor ikke bare stole på oss foreldre...? Bør jeg ta det videre til ledelsen? Anonymkode: edcec...7c6 Nei. Taushetsplikt! Anonymkode: 80fcf...e03
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:55 #6 Skrevet onsdag kl. 18:55 Hvorfor er dette så farlig? Høres jo ut som opplysningen lærer har fått kommer barnet til gode? Virker som du er ute etter å ta læreren bare for å ta den. Og når det er sagt, ikke sikkert lærer har spurt andre en gang. Barn og noen enkelte foresatte deler gjerne helt uprovosert om andre barn. Anonymkode: dc6a8...bb9 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:58 #7 Skrevet onsdag kl. 18:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Taushetsplikt! Anonymkode: 80fcf...e03 Mener du at de som har svart har taushetsplikt? Hvorvidt lærer kan stille spørsmål komner an på hvordan spørsmålene er stilt, konteksten og om spørsmålene vare gjelder ett identifisert barn. Anonymkode: ebbb2...8cf 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:58 #8 Skrevet onsdag kl. 18:58 Kan jo hende lærer har plukket det opp av andre elever? Mulig lærer har spurt elev(er) som forteller at hun/ han opplever dette barnet som bråkete, om det går bedre å være sammen med eleven på fotballen/ håndballen? Anonymkode: e8feb...140 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:59 #9 Skrevet onsdag kl. 18:59 Hvorfor synes du det er problematisk? Har læreren fortalt andre om hvordan ditt barn er i klassen? Det har ikke vedkommende lov til. Men å prøve å danne seg et bilde om andre foreldre kommenterer ditt barn, er nok for å prøve å hjelpe barnet ditt. Anonymkode: 6277b...94e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:00 #10 Skrevet onsdag kl. 19:00 Du kan spørre lærer hvordan hun vet, og si du syns det var litt ubehagelig. Men så må du bli ferdig med den saken. Virker som du prøver å vri deg unna det egentlige problemet. Anonymkode: 11cdc...c7d 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:00 #11 Skrevet onsdag kl. 19:00 Kontekst. Er spørsmålet stilt foran en hel klasse så alle hører på, synes jeg det kan være invaderende og "uthengende". Er det stilt i en samtale i friminuttet "Hvordan går det med deg og Ole på hockeytreningen, da?" bærer det jo mer preg av small talk. Ikke noe unaturlig, i alle fall ikke dersom begge allerede har nevnt hobbyen de driver med. Anonymkode: 5513b...fe7 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:02 #12 Skrevet onsdag kl. 19:02 Og hvor gamle er elevene? Er dette småskolebarn, så kan det jo hende at barna av eget initiativ lufter hvem de synes bråker, og hvem som (ikke) hører etter. Anonymkode: 5513b...fe7
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 19:07 #13 Skrevet onsdag kl. 19:07 Er problemet at ungen ikke gidder å høre etter i klasserommet? Hvis dere bor på et lite sted hvor alle kjenner alle så snakker folk kanskje sammen? Folk har «flere hatter». Du kan alltids klage på læreren for brudd på taushetsplikten, men løser det noe som helst? At unger og tenåringer har selektiv hørsel er jo ganske vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:13 #14 Skrevet onsdag kl. 19:13 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Når en lærer spør andre om et barns fungering på fritidsaktiviteter er det brudd på taushetsplikten. Slutt å hets ts om manglende selvinnsikt, det vet du ingenting om. Det som er klart her er at lærer har brutt taushetsplikten sin og stigmatisert et barn. Mulig du har lite mentaliseringsevne og lite selvinnsikt som spyr på foreldre her inne Anonymkode: 5728b...795 Det er ingen taushetsplikt som er brutt her, kjære deg. Det er ikke å vente taushetsplikt å stille spørsmål til andre. Det står ingen plass her at lærer gar snakket OM ts sitt barn. Jeg hetse ts? Herregud hvor lettlrenlet deg er mulig å være. Jeg har ikke hetset ts en plass. Men du har kommet med personangrep på meh, så vet ikke hvem av oss to som er ille jeg? Anonymkode: bf9eb...1a9 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:14 #15 Skrevet onsdag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen taushetsplikt som er brutt her, kjære deg. Det er ikke å vente taushetsplikt å stille spørsmål til andre. Det står ingen plass her at lærer har snakket OM ts sitt barn. Jeg hetse ts? Herregud hvor lettkrenket det er mulig å være. Jeg har ikke hetset ts en plass. Men du har kommet med personangrep på meg, så vet ikke hvem av oss to som er ille jeg? Anonymkode: bf9eb...1a9 *rette skrivefeil Anonymkode: bf9eb...1a9
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Skrevet 8 timer siden Merkelig oppførsel av lærer Anonymkode: ad53e...164
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 20.13): Det er ingen taushetsplikt som er brutt her, kjære deg. Det er ikke å vente taushetsplikt å stille spørsmål til andre. Det står ingen plass her at lærer gar snakket OM ts sitt barn. Jeg hetse ts? Herregud hvor lettlrenlet deg er mulig å være. Jeg har ikke hetset ts en plass. Men du har kommet med personangrep på meh, så vet ikke hvem av oss to som er ille jeg? Anonymkode: bf9eb...1a9 Det er vel neppe etisk korrekt oppførsel. Skulle jeg spørre andre barn/foreldre om hvordan min pasient oppfører seg på fritiden slik at jeg kan danne meg et bilde av om den gitte oppførselen kun oppstår i behandlingssituasjonen? Jada, forskjellen er at jeg ikke kan “røpe” hvem som er pasient hos meg, men om det hadde vært lov, så hadde det likevel vært uprofesjonelt og etisk problematisk om jeg hadde gjort noe slikt. Anonymkode: cf81c...234 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden Jobber med barn, og kunne aldri falt med inn å spørre andre hvordan barna er på aktiviteter og fritid. Bare ved å nevne det har han sagt mye uten å si noen derfor har vi svært streng taushetsplikt. Mange er så sleivete og pratsom. Taushetsplikten brytes hele tiden, mellom ansatte og instanser lekker det som ei sil Anonymkode: 5728b...795
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 19.35): Jeg har sagt til læreren at barnet vårt ikke har noen problemer med å høre etter på f eks fritidsaktiviteter, og at jeg synes det er frustrerende at hen oppfører seg anderledes i klasserommet. Læreren svarer at hun hadde sjekket med andre innenfor fritidsaktiviteter barnet går på, og fått bekreftet at barnet "hørte der". Er dette lov? Hvorfor ikke bare stole på oss foreldre...? Bør jeg ta det videre til ledelsen? Anonymkode: edcec...7c6 Ja, det er alvorlig. Det hadde jeg tatt opp med ledelsen. Anonymkode: 5b74d...3d9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå