AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #21 Skrevet 9 timer siden Be han handle snusen i Sverige. Så sparer han 15000… Anonymkode: b15a1...44b
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #22 Skrevet 8 timer siden Mezzosoprena skrev (19 minutter siden): Du har overhodet ingen vaner eller ønsker eller behov som koster 2500 kr per måned? Det er en sum man som voksen burde kunne ha til fri bruk. Mannen (og ts) gjør sikkert andre ting også som koster penger. Snus kommer i tillegg til annet personlig forbruk. Folk snakker som om snusing er det eneste han gjør. Anonymkode: 9d6c4...731
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #23 Skrevet 8 timer siden Hvor mye bruker du på frisør? Sminke? Dette blir jo bare for dumt… du virker ganske kontrollerende? Anonymkode: 1cc67...baf 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #24 Skrevet 7 timer siden Nok en tråd der TS forsvinner etter HI. Anonymkode: 3c161...b81 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Skrevet 6 timer siden Jeg skjønner deg så godt, TS. Jeg fordrar ikke lukten, snusleppe bulen og smattinga. Da jeg var ung var jeg helt bestemt på at jeg ikke skulle få meg kjæreste som røykte. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg nok sagt det samme om snus. Jeg verken var eller er noen festbrems, men røyk og snus har alltid utgått. Det er bare ekkelt. Anonymkode: 86003...bac 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #26 Skrevet 5 timer siden Så lenge han betaler snusen sin selv så kan han gjøre hva han vil. Min mann røyker. Han har prøvd uendelig mange ganger å slutte, men får det ikke til. Jeg synes ikke noe om røykingen, men samtidig så kan ikke jeg bestemme hva han skal bruke pengene sine på. Om han vil bruke pengene sine på røyk så må han få lov til det, på lik linje som jeg kan bruke mine penger på det jeg vil. Vi deler på alt av faste utgifter, mat, ting til barna osv. Og det som er til overs av lønna er jo opp til hver enkelt å bestemme. Anonymkode: aa1f1...b46
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #27 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS, anbefaler at dere har deres egne bankkontoer med «lommepenger» i tillegg til en felleskonto. vi gjør dette, setter inn penger på fellesen hver mnd etter lønn, og beholder 8000 av egen lønn hver selv til eget forbruk. Min mann kjøper vinylplater og drikker øl og går på konserter, jeg prioriterer å spare til jenteturer. Da slipper du å henge deg opp i hva mannen din bruker pengene sine til Anonymkode: ad5b2...fb6 8000 til forbruk hver måned HVER i måneden? Anonymkode: 9df4b...c39 2
Snok1 Skrevet 3 timer siden #28 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 8000 til forbruk hver måned HVER i måneden? Anonymkode: 9df4b...c39 Litt smått, synes du ikke?
Thyra Skrevet 3 timer siden #29 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet du, alle har sine laster. Han bruker penger på snus ja, men du bruker nok like mye i hudpleie, klær osv. generelt bruker kvinner langt mer penger «unødvendig» enn menn, så det blir ikke rett å tenke slik som du gjør. Sydentur kan dere jo spare til. Legg av penger hver mnd og spar til dere har nok. Anonymkode: 0e266...347 Her antar du mye. Det er slett ikke alle kvinner som bruker sånne beløp på hudpleie og klær. Jeg tror heller ikke at kvinner bruker mer enn menn på unødvendige ting. Ja, kvinner på gruppenivå bruker kanskje mer enn menn på hudpleie, sminke klær og interiør enn menn. Men menn på gruppenivå bruker mer på dyr elektronikk, båt, motorsykkel og slike ting. Men for ts sin situasjon spiller det liten rolle hvor mye menn og kvinner bruker på gruppenivå. Det interessante er hva de bruker hjemme hos dem. Jeg vet ikke hvor flink ts er med penger og hvilke dyre vaner hun eventuelt har. Men det er få enkeltfaktorer som koster like mye som tobakksvarer. Jeg kjenner på det samme som ts. Har en samboer som hele tiden klager over at vi har dårlig råd. Men han røyker minst en pakke for dagen. Det går sikkert 5000 i måneden bare på røyk. Ikke er han så fornuftig med penger ellers heller. Og ja, jeg kunne sikkert også vært flinkere og tenkt meg nøyere om hver gang jeg bruker kortet. Men mine "unødvendigheter" kommer ikke opp i nærheten av slike summer. Og ja, sydentur kan spares til. Men skal man legge av penger hver måned må man ha noe å legge av. Om mannen til ts slutter å røyke, må de legge av de pengene hver måned, slutter hun med andre dyre vaner, må de legge av de pengene hver måned. Ellers vil jo pengene fort gå til andre ting. Om noen har det trangt økonomisk og slutter med snus eller røyk, vil det bety mye for økonomien og spareevnen. 1
Thyra Skrevet 3 timer siden #30 Skrevet 3 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (9 timer siden): Hva bruker du de 30.000,- som du ikke bruker på snus da? Har du spart de 210.000 til ferier? Jeg er ikke ts, men enten tjener hun vel mindre eller hun betaler mer til felles en i det daglige.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #31 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så lenge han betaler snusen sin selv så kan han gjøre hva han vil. Min mann røyker. Han har prøvd uendelig mange ganger å slutte, men får det ikke til. Jeg synes ikke noe om røykingen, men samtidig så kan ikke jeg bestemme hva han skal bruke pengene sine på. Om han vil bruke pengene sine på røyk så må han få lov til det, på lik linje som jeg kan bruke mine penger på det jeg vil. Vi deler på alt av faste utgifter, mat, ting til barna osv. Og det som er til overs av lønna er jo opp til hver enkelt å bestemme. Anonymkode: aa1f1...b46 "Betaler selv", ja. Min mann "betaler selv" han også. Snus, røyk, øl for mange tusen i måneden. Poenget er at da blir han fort blakk, og jeg ender med å måtte betale større andel av regninger, jeg må stå for alle julegaver. Hadde jeg også røykt, snuser og drukket mye øl hadde vi for lengst vært konk. Anonymkode: 5a3bf...094 1
Sicktrip Skrevet 3 timer siden #32 Skrevet 3 timer siden (endret) Her røykes det (dessverre da) fra begges side. Ut i fra tidligere innlegg om lønninger, så innser jeg at vi ligger langt under ! Straks gjeldsfri, og har vært på en rekke utenlandsturer gjennom siste 24 år. Er visst mulig.... Endret 3 timer siden av Sicktrip
Thyra Skrevet 3 timer siden #33 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nok en tråd der TS forsvinner etter HI. Anonymkode: 3c161...b81 Kanskje ts sovna. Men uansett synes jeg alle her er veldig krasse med ts (som vanlig på kg). Det er ikke rart ts blir frustrert over slike pengesluk. Har tidligere sett mange her inne uttale at de ikke ville blitt sammen med en røyker/snuser både fordi det stinker, fordi vedkommende ikke tar vare på helsa si og fordi det er en økonomisk belastning. Men i denne tråden synes visst alle at den "stakkars" mannen må få ha snusen sin i fred... 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #34 Skrevet 2 timer siden I Norge er det så mange som snuser, så derfor sier dere «han må få kose seg med snusen sin» som om dette er helt ufarlig. Jeg regner med at dette ikke hadde blitt sagt hvis han brukte samme sum på chips i året som han bruker på snus, og om han derfor hadde fedme. Snus er helseskadelig, og kan føre til forskjellige kreftformer, hjerte og karsykdommer, i tillegg til varige skader på tenner og tannkjøtt. Det kan ikke sammenlignes med frisørtimer og kleskjøp. Anonymkode: 29bf4...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #35 Skrevet 2 timer siden Mannen handler kun snus i Sverige men går noen kroner likevel. Tenker så lenge han har egen lønn så kan man ikke bestemme over ett voksent menneske🤔 Da må dere finne andre måter å spare inn penger på. Eventuelt om han kan halvere forbruket sitt for å spare noen penger. Sett opp ett budsjett og gå igjennom økonomien deres. Anonymkode: 9ca44...a87
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #36 Skrevet 1 time siden Sicktrip skrev (1 time siden): Her røykes det (dessverre da) fra begges side. Ut i fra tidligere innlegg om lønninger, så innser jeg at vi ligger langt under ! Straks gjeldsfri, og har vært på en rekke utenlandsturer gjennom siste 24 år. Er visst mulig.... Her snuser begge... Har også litt under gjennomsnittet lønn begge to, men har likevel råd til å kjøpe det meste vi ønsker oss og trenger - og har ingen utfordringer med å reise på ferie ut over at det må planlegges litt (men trenger ikke spare i årevis) Så ja, det går an 🤷🏽♀️ TS: du får gå fra han da. Du får han nok ikke til å slutte fordi du har lyst til syden, det hadde ikke vært god nok motivasjon for meg alle fall.. Men på den andre siden er kun svangerskap god nok motivasjon for meg, kun da jeg greier å holde meg unna. Og bare en sidenote; to ganger har jeg vært snusfri i tett på et år. Fikk ikke spart de pengene likevel, de forsvant i det sorte hullet (altså familieøkonomien) åkke som. Anonymkode: c9154...f23
AnonymBruker Skrevet 54 minutter siden #37 Skrevet 54 minutter siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS, anbefaler at dere har deres egne bankkontoer med «lommepenger» i tillegg til en felleskonto. vi gjør dette, setter inn penger på fellesen hver mnd etter lønn, og beholder 8000 av egen lønn hver selv til eget forbruk. Min mann kjøper vinylplater og drikker øl og går på konserter, jeg prioriterer å spare til jenteturer. Da slipper du å henge deg opp i hva mannen din bruker pengene sine til Anonymkode: ad5b2...fb6 Dette gjorde vi også. Men så syntes mannen min at røyken var så dyr og det gikk utover "lommepengene" hans 🤦🏻♀️Han røkte for en tusenlapp i uka. Så når vi var på matbutikken sørget han for å handle inn røyk av matpengene. Jeg ble så forbanna irritert at jeg begynte å kjøpe for like mye i uka til meg selv: kjoler, vesker, sminke, hudpleie osv. Det gikk selvfølgelig utover andre viktige regninger, som strøm og sånt. Så da måtte vi ty til kreditt og ting ballet seg på. Istedenfor å snakke om det, så satt vi hver for oss og økonomien gikk adundas. Han hadde egentlig ikke råd til å røyke og jeg hadde egentlig ikke råd til å shoppe. Konflikten ble ikke tatt tak i og vi ble skilt. Anonymkode: 1cf2d...902 1
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #38 Skrevet 25 minutter siden Hva sier han når dere snakker om det? Og hvordan tar du det opp? Som tidligere snuser så vet du også at dette valget må den det gjelder ta selv, du kan ikke tvinge frem motivasjon eller beslutning. Mas fungerer nesten motsatt. Det å bli gravid er helt annerledes enn å bare slutte for seg selv, det går utover andre enn deg, du har praktisk talt ingen valg. Da fjerner du også det manipulative støyet når når urhjernen forsøker å overbevise deg om at dette vil du ha. Anbefaler boken this naked mind, nicotine. Hvis han er up for it. Han trenger ikke slutte før han leser denne, men han må lese med åpent sinn. Tror du at du kan få han til å lese den/lytte på den? Lærerik bok, tankesettet kan brukes i mange situasjoner. Anonymkode: 31dfa...f25
AnonymBruker Skrevet 4 minutter siden #39 Skrevet 4 minutter siden Min manns snusing tærer på ekteskapet, eventuelt Mannens snusing tærer på vårt ekteskap Anonymkode: 5a501...44d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå