Mammatilbarnamine Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Hei. Har ei datter på 14 som kjenner ei annen jente i samme alder. De har kjent hverandre siden de var små, men dattera mi har tatt veldig avstand fra henne i det siste, som jeg forsåvidt skjønner når jeg hører hva hu driver med om dagen. Hun jenta er ei veldig kaotisk jente, altså konstant rotete rom, huset også har jeg fått høre fra dattera mi at aldri er reint eller ryddig osv.. Får også høre at foreldrene til hun jenta er unormalt strenge på unødvendige ting. Hun har blant annet blitt tatt for å snike inn folk i et hus de eier, mitt på natta. Men annet en det veit ikke foreldrene. Jeg har derimot fått vite at hu her jenta stjeler drikke fra foreldre, sniker seg ut, legger seg aldri før minst 03:00 på skolenetter, dukker aldri opp stelt på skolen (bustete hår, gammel sminke osv..) grunnen til dette er jo fordi foreldrene ikke passer på godt nok. Jeg fikk høre at i fjord fikk denne jenta advarsel om nedsatt orden fordi hun kom for seint for mange ganger. Dette var visstnok fordi foreldre lot henne sove i dette huset som de eide, og hun sovna da ikke før utpå morgenkvisten som gjorde at hun ikke klarte å stå opp. Nå har jeg hørt alt det her alt for mange ganger fra dattera mi, og syns synd på henne jenta. Bør jeg melde i fra? Foreldrene her tar jo helt tydelig ikke ansvar.. Tenker at hun jenta fortjener ikke det her selvom hun kanskje ikke skjønner det selv.
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Det går an å spørre barnevernet. Bedre enn å spørre KG Anonymkode: 1c8f2...f2b 4
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Nei, du skal ikke melde fra. Tenker du ungdomsinstitusjon er redningen for en fjortenåring? Hun har sløve foreldre, men ikke mishandlet. Anonymkode: 9440c...28f 3 4
kjærring Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Mammatilbarnamine skrev (6 minutter siden): Hei. Har ei datter på 14 som kjenner ei annen jente i samme alder. De har kjent hverandre siden de var små, men dattera mi har tatt veldig avstand fra henne i det siste, som jeg forsåvidt skjønner når jeg hører hva hu driver med om dagen. Hun jenta er ei veldig kaotisk jente, altså konstant rotete rom, huset også har jeg fått høre fra dattera mi at aldri er reint eller ryddig osv.. Får også høre at foreldrene til hun jenta er unormalt strenge på unødvendige ting. Hun har blant annet blitt tatt for å snike inn folk i et hus de eier, mitt på natta. Men annet en det veit ikke foreldrene. Jeg har derimot fått vite at hu her jenta stjeler drikke fra foreldre, sniker seg ut, legger seg aldri før minst 03:00 på skolenetter, dukker aldri opp stelt på skolen (bustete hår, gammel sminke osv..) grunnen til dette er jo fordi foreldrene ikke passer på godt nok. Jeg fikk høre at i fjord fikk denne jenta advarsel om nedsatt orden fordi hun kom for seint for mange ganger. Dette var visstnok fordi foreldre lot henne sove i dette huset som de eide, og hun sovna da ikke før utpå morgenkvisten som gjorde at hun ikke klarte å stå opp. Nå har jeg hørt alt det her alt for mange ganger fra dattera mi, og syns synd på henne jenta. Bør jeg melde i fra? Foreldrene her tar jo helt tydelig ikke ansvar.. Tenker at hun jenta fortjener ikke det her selvom hun kanskje ikke skjønner det selv. En bekymringsmelding skal sendes når man er bekymret. Er du bekymret, så sender du. Det er opp til barnevernet å vurdere om bekymringen er reell og om tiltak skal iverksettes 5 2
kjærring Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du skal ikke melde fra. Tenker du ungdomsinstitusjon er redningen for en fjortenåring? Hun har sløve foreldre, men ikke mishandlet. Anonymkode: 9440c...28f Selvfølgelig skal hu melde ifra! Dette er jo helt klart omsorgssvikt 3 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden I første omgang ville jeg tatt det opp med foreldrene dersom jeg fikk informasjon om at en fjortenåring drikker og sniker seg ut. Anonymkode: f8074...fae 2 1
Mammatilbarnamine Skrevet 21 timer siden Forfatter #7 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, du skal ikke melde fra. Tenker du ungdomsinstitusjon er redningen for en fjortenåring? Hun har sløve foreldre, men ikke mishandlet. Anonymkode: 9440c...28f Nei, men som beskrivet så er ikke foreldrene helt fullt klar over det selv. Tenkte jo kanskje at hvis BV kunne steppa inn og tatt noen grep og gjort foreldrene klare over konsekvensene av det. Hun er ikke i en så alvorlig situasjon at hu må flyttes ut!
Mammatilbarnamine Skrevet 21 timer siden Forfatter #8 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I første omgang ville jeg tatt det opp med foreldrene dersom jeg fikk informasjon om at en fjortenåring drikker og sniker seg ut. Anonymkode: f8074...fae Hadde egt tenkt til det ja, men ønsker heller ikke at dattera mi skal få noe tilbake for å si ifra. Tenker jo at hu ikke skal ende opp med å bli redd for å si ifra, spesielt ikke nå som de er så unge..
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Mammatilbarnamine skrev (Akkurat nå): Hadde egt tenkt til det ja, men ønsker heller ikke at dattera mi skal få noe tilbake for å si ifra. Tenker jo at hu ikke skal ende opp med å bli redd for å si ifra, spesielt ikke nå som de er så unge.. Hvordan tenker du det vil være annerledes om du kontakter barnevernet? Anonymkode: f8074...fae
Rødvinsfilosofen Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden Mammatilbarnamine skrev (12 minutter siden): Hei. Har ei datter på 14 som kjenner ei annen jente i samme alder. De har kjent hverandre siden de var små, men dattera mi har tatt veldig avstand fra henne i det siste, som jeg forsåvidt skjønner når jeg hører hva hu driver med om dagen. Hun jenta er ei veldig kaotisk jente, altså konstant rotete rom, huset også har jeg fått høre fra dattera mi at aldri er reint eller ryddig osv.. Får også høre at foreldrene til hun jenta er unormalt strenge på unødvendige ting. Hun har blant annet blitt tatt for å snike inn folk i et hus de eier, mitt på natta. Men annet en det veit ikke foreldrene. Jeg har derimot fått vite at hu her jenta stjeler drikke fra foreldre, sniker seg ut, legger seg aldri før minst 03:00 på skolenetter, dukker aldri opp stelt på skolen (bustete hår, gammel sminke osv..) grunnen til dette er jo fordi foreldrene ikke passer på godt nok. Jeg fikk høre at i fjord fikk denne jenta advarsel om nedsatt orden fordi hun kom for seint for mange ganger. Dette var visstnok fordi foreldre lot henne sove i dette huset som de eide, og hun sovna da ikke før utpå morgenkvisten som gjorde at hun ikke klarte å stå opp. Nå har jeg hørt alt det her alt for mange ganger fra dattera mi, og syns synd på henne jenta. Bør jeg melde i fra? Foreldrene her tar jo helt tydelig ikke ansvar.. Tenker at hun jenta fortjener ikke det her selvom hun kanskje ikke skjønner det selv. Min erfaring med tenåringer er at det er vanskelig å si hva som er reelt, hva som er overdrivelser og hva som er rykter og oppdiktet. Du kan ringe barnevernstjenesten i kommunen din og fortelle dem om bekymringen din. De vil kunne veilede deg i hvordan du leverer en bekymringsmelding. Tenker at det er bedre å melde i fra én gang for mye enn én gang for lite. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden kjærring skrev (8 minutter siden): En bekymringsmelding skal sendes når man er bekymret. Er du bekymret, så sender du. Det er opp til barnevernet å vurdere om bekymringen er reell og om tiltak skal iverksettes Dette synes jeg var et godt råd. Anonymkode: 9480c...ce9 1
Mammatilbarnamine Skrevet 21 timer siden Forfatter #12 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan tenker du det vil være annerledes om du kontakter barnevernet? Anonymkode: f8074...fae Tenker at hun jenta kunne fått litt orden. Kunne slippet å få 3-4 timer søvn hver dag, kunne sluppet å bo i et helt kaos møkkete hus og kanskje til og med klart å komme forbered til skolen. Husk at hun er bare 14.. det er ikke vanlig å begynne å drikke seg helt drita da. BV kan hjelpe de voksene med det. 1
kjærring Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette synes jeg var et godt råd. Anonymkode: 9480c...ce9 Det er slik det skal være det heter ikke bekymringsmelding for at man skal kun sende når man vet med sikkerhet at det er noe bekymringsfullt
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, du skal ikke melde fra. Tenker du ungdomsinstitusjon er redningen for en fjortenåring? Hun har sløve foreldre, men ikke mishandlet. Anonymkode: 9440c...28f Dette er jo ikke opp til deg å vurdere i det hele tatt. Er ts bekymret men usikker på om det er «nok» bekymring, kan hun ringe barneverntjenesten å drøfte saken før hun melder. Anonymkode: 32a2f...cb6
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, du skal ikke melde fra. Tenker du ungdomsinstitusjon er redningen for en fjortenåring? Hun har sløve foreldre, men ikke mishandlet. Anonymkode: 9440c...28f Slutt å skrem folk fra å melde fra/ta kontakt med BV. Det er ikke slik at ungdommen automatisk havner på institusjon. De aller fleste familier som får hjelp av BV, får hjelpetiltak i hjemmet. BV er ikke bare for alvorlig vold og omsorgssvikt, men også i vanskelige livssituasjoner som er midlertidige. Anonymkode: 63827...b29 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden Mammatilbarnamine skrev (7 minutter siden): Tenker at hun jenta kunne fått litt orden. Kunne slippet å få 3-4 timer søvn hver dag, kunne sluppet å bo i et helt kaos møkkete hus og kanskje til og med klart å komme forbered til skolen. Husk at hun er bare 14.. det er ikke vanlig å begynne å drikke seg helt drita da. BV kan hjelpe de voksene med det. Jeg mener hvordan tenker du det vil gi andre konsekvenser for din datter enn om du snakker med foreldrene? Jeg synes det er direkte rart å gå rett til en offentlig instans fremfor foresatte når det man er bekymret for i hovedsak er fremtoningen og oppførselen til en fjortenåring. Anonymkode: f8074...fae 3
Mammatilbarnamine Skrevet 20 timer siden Forfatter #17 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener hvordan tenker du det vil gi andre konsekvenser for din datter enn om du snakker med foreldrene? Jeg synes det er direkte rart å gå rett til en offentlig instans fremfor foresatte når det man er bekymret for i hovedsak er fremtoningen og oppførselen til en fjortenåring. Anonymkode: f8074...fae Kan jo begynne med at foreldrene fikk en detaljert advarsel i slutten av forrige skoleår. Har fått vite av flere av vennene til dattera mi at hun har gjentatte ganger fått mld hjem fra lærere, men siden lærere kun ser at hun kommer for seint er det ikke noe mere de kan si. Selv ikke dette har blitt noe bedre. Jeg tror at de er for opptatte til å bry seg eller ta det på alvor.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden Mammatilbarnamine skrev (2 minutter siden): Kan jo begynne med at foreldrene fikk en detaljert advarsel i slutten av forrige skoleår. Har fått vite av flere av vennene til dattera mi at hun har gjentatte ganger fått mld hjem fra lærere, men siden lærere kun ser at hun kommer for seint er det ikke noe mere de kan si. Selv ikke dette har blitt noe bedre. Jeg tror at de er for opptatte til å bry seg eller ta det på alvor. Hæ? Jeg skjønner ikke helt hva det har med konsekvenser for din datter å gjøre. De fikk en detaljert advarsel om hva? Fra skolen? Om forsentkomminger? Det er ikke nødvendigvis barnevernsmat at en på fjorten sovner sent og kommer for sent på skolen, liksom. Summen av alt du nevner kan være det, men det er vanskelig å få helt tak på hva du vet, hva du synser om og det samme for det du har fra datteren. F.eks er det vanskelig å si noe om hvorvidt et hjem er skittent/rotete ut fra hva en fjortis vurderer. Jeg tenker fortsatt en naturlig start er å prate med foreldrene. Anonymkode: f8074...fae 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden Andrehåndsinformasjon skal du være litt forsiktig med. Hvis deres barn har vært venner hele livet kjenner du de vel? Det er naturlig at du snakker med foreldrene om dette. For alt du vet kan din datter fortelle venninner at du er for streng eller for slakk. At hun har røyka vaip eller smakt alkohol. At en 14 åring sniker seg ut er vel ikke første gang i historien. Ved å melde fra kan barnet bli flyttet på en institusjon og bli introdusert til narko. Hvis du tenker det er bedre. For ja slik er virkeligheten. Du nevner ikke vold, overgrep eller mishandling. Din bekymring går på mulig omsorgssvikt. Jeg ser ingen omsorgssvikt under du beskriver. Om jenta har møtt på skolen med gammel sminke eller ustelt hår får ikke foreldrene gjort så mye med. Anonymkode: 86231...26e 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden kjærring skrev (6 timer siden): Selvfølgelig skal hu melde ifra! Dette er jo helt klart omsorgssvikt Jeg er enig at man skal melde fra ved mistanke om omsorgssvikt,men andre hånd informasjon fått av sin 14 år gamle datter vil ikke være i nærheten av nok for barnevernet til å eventuelt foreta et tilsyn. Anonymkode: e10c6...a8c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå