AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:40 #1 Skrevet onsdag kl. 16:40 Klarer meg ikke mer enn maks en dag uten sigaretter, abstinensene og humørsvingningene blir for voldsomme for meg. Men har hørt at nikotin plaster bare forlenger prosessen med abstinenser? Er dette sant? Tips? Anonymkode: baf9f...033
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:56 #2 Skrevet onsdag kl. 17:56 Det er bare til å slutte. Stålsette seg og holde ut. Anonymkode: d60a3...30a 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:03 #3 Skrevet onsdag kl. 18:03 Kjør kald kalkun. Men du må nødt til å ha lyst til å slutte, og du vet akkurat hva jeg mener. Anonymkode: 4d2a1...423 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:06 #4 Skrevet onsdag kl. 18:06 Kompisen til mannen ligger og dør av lungekreft. Det vil vel ta et par års tid, pines ihjel. Det er bare å bite tenna sammen, dette vil du ikke skal bli framtida di. En dag om gangen. Anonymkode: 5c3ef...dc6 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:08 #5 Skrevet onsdag kl. 18:08 Alt handler om viljestyrke. Jeg slutta på dagen. Anonymkode: aaa57...20b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:52 #6 Skrevet onsdag kl. 18:52 Jeg slutta også cold turkey. Jeg orka ikke nedtrapping eller liknende da jeg følte at for meg ble det selvpining. Ville heller ha en uke med vondt enn 3-4 uker. Spiste masse pastiller og tygde tyggis hver gang jeg fikk sug. For andre blir det kanskje for tøft med cold turkey og det er helt ok! Folk er forskjellige og kjenner abstinenser og sug på ulik måte. Anonymkode: 39986...062
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:08 #7 Skrevet onsdag kl. 21:08 Jeg begynte å snuse. Fant en hvit snus jeg likte smaken på, litt som godteri. Litt og litt ble det mindre interessant å røyke, begynte å kose meg med snusen i sofaen i steden. Det tok et par måneder tror jeg, så slutta jeg helt å røyke. Jeg røyka 20 om dagen, mer om det var festlig lag, og jeg rett og slett eeeelska å røyke 🥰 Men nå går det veldig bra uten, savner det faktisk ikke. (Det skal sies at jeg er storsnuser, men det er tross alt bedre enn å røyke) Anonymkode: 2033a...242
Pandis Skrevet onsdag kl. 21:17 #8 Skrevet onsdag kl. 21:17 Slutt cold turkey. Trapp heller opp enn ned før du slutter. og les «endelig ikke-røyker»
Fighter83 Skrevet onsdag kl. 21:18 #9 Skrevet onsdag kl. 21:18 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Klarer meg ikke mer enn maks en dag uten sigaretter, abstinensene og humørsvingningene blir for voldsomme for meg. Men har hørt at nikotin plaster bare forlenger prosessen med abstinenser? Er dette sant? Tips? Anonymkode: baf9f...033 Anbefaller deg å snakke med legen om dette.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:30 #10 Skrevet onsdag kl. 21:30 Pandis skrev (12 minutter siden): Trapp heller opp enn ned før du slutter. Hva mener du? Hvorfor er det bedre å trappe opp før jeg slutter? Anonymkode: baf9f...033
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:32 #11 Skrevet onsdag kl. 21:32 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg begynte å snuse. Fant en hvit snus jeg likte smaken på, litt som godteri. Litt og litt ble det mindre interessant å røyke, begynte å kose meg med snusen i sofaen i steden. Det tok et par måneder tror jeg, så slutta jeg helt å røyke. Jeg røyka 20 om dagen, mer om det var festlig lag, og jeg rett og slett eeeelska å røyke 🥰 Men nå går det veldig bra uten, savner det faktisk ikke. (Det skal sies at jeg er storsnuser, men det er tross alt bedre enn å røyke) Anonymkode: 2033a...242 Snus koster også enormt med penger i det lange løp. Og det er MINST like vanskelig å slutte med snus som med røyk. Når TS spør om det er best å bruke nikotinplaster (substitutt) eller la være og gå for cold turkey er det vel liten vits i å skulle snuse fremfor å bruke nikotinplaster? Har selv vært storrøyker og sluttet. Hadde mange røykesluttforsøk og som det nevnes lenger opp i tråden er motivasjonen avgjørende. Husk at ikke alt er mislykket om du går på en smell. Fortsett med forsøket og så klarer du det til slutt. Det vil ta lengre og lengre tid mellom hver sprekk hvis du er nok motivert. Og plaster trenger ikke brukes konstant, men om du merker enormt sug en periode kan det være til god hjelp. Det samme gjelder nikotintyggegummi. Det kan brukes mer som nødhjelp da det tar suget umiddelbart uten å måtte brukes hele tiden. Vær klar over at mange opplever hikke og sure oppstøt med nikotintyggegummi. Andre blir dessuten like avhengige av nikotintyggegummi som andre blir av snus, og da blir det dyrt i lengden. Selv syntes plaster var det som fungerte best, men da jeg omsider klarte å slutte for godt gjorde jeg det cold turkey. Det er mange år siden nå og det føles veldig godt å være røykfri selv om jeg fortsatt elsker lukten av røyk og kan snike meg bak deg ganske lenge nedover Karl Johans gate om du går og røyker. Heldigvis ikke alle eks-røykere som blir innbitte anti-røykere selv om vi har klart å slutte. Skulle ønske jeg kunne være fest-røyker, men det fungerer ikke for meg :-) Anonymkode: f8d74...564 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:34 #12 Skrevet onsdag kl. 21:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vær klar over at mange opplever hikke og sure oppstøt med nikotintyggegummi. Anonymkode: f8d74...564 Jeg hikka enormt av tyggegummien. Men så leste jeg bruksanvisningen å så at man skal ikke tygge den mer enn et par ganger før man tar den under leppa som snus. Så slutta hikken. Bare et tips om flere sliter med det der. Anonymkode: a25a4...e74 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:37 #13 Skrevet onsdag kl. 21:37 Jeg har holdt på å slutte i ca 15 år. Denne prosessen har resultert i at de røykfrie periodene blir lenger og lenger, fra to dager til fire uker til fem måneder. Bruket røyketyggis eller hvit snus, og tenker sjeldnere og sjeldnere på sigarettet. Har en liten sprekk et par ganger om året, men kjøper aldri den andre sigarettpakka etter en sprekk. Må si jeg merker det godt på helsa, aldri tungpustet eller hostete. Anonymkode: d5dd1...be2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:09 #14 Skrevet onsdag kl. 22:09 Å begynne med snus i stedet kan jeg ikke anbefale. Det er vanskeligere å slutte med og du vil neppe drive med det resten av livet heller, så da gjør du deg selv bare en bjørnetjeneste. Anonymkode: 39986...062 2
Gunstein123 Skrevet onsdag kl. 22:24 #15 Skrevet onsdag kl. 22:24 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Klarer meg ikke mer enn maks en dag uten sigaretter, abstinensene og humørsvingningene blir for voldsomme for meg. Men har hørt at nikotin plaster bare forlenger prosessen med abstinenser? Er dette sant? Tips? Anonymkode: baf9f...033 Er du vanerøyker og klarer å la være å røyke i en hel dag, så har du en enorm viljestyrke. Ta med deg den videre.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:42 #16 Skrevet onsdag kl. 22:42 Det er vel anbefalt å benytte hjelpemidler om en ikke er helt klar for dette. Og begynne med sterke nok hjelpemidler. Mye av røyken er jo vanen rundt røyk, som belønning, kos, stresse ned, til kaffen osv. Det er ikke bare nikotinavhengighet, men også en vaneavhengighet her også, altså to vaner en må bryte. Og denne ene vanen må en ofte bryte ned FØR en begynner med den reine nikotinavhengighetsbiten. Med hjelpemidler får en litt ro over denne jobben, og når ene vanen er begynt å gå ut av hjernen, er det i teorien lettere å slutte med feks ett lite plaster. Jeg kjenner folk som ble avhengig av den tyggisen under leppa også, men de kastet den også til slutt, helsemessige er det mye bedre, dessverre ikke særlig billigere. Selv ble jeg ekstremt deprimert etter 6 måneder cold turkey, det er akilleshælen i min historie med røykekutt. Endte opp med å begynte med snus, men har holdt iallefall meg borte fra røyken. Så gikk jo fra en avhengighet til en annen. Men slipper nattehosten og sparer noen tusinger i måneden som nå går rett i fond. På 2 år har det blitt endel.. Anonymkode: d5761...d19
veronica<3 Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 17.40): Klarer meg ikke mer enn maks en dag uten sigaretter, abstinensene og humørsvingningene blir for voldsomme for meg. Men har hørt at nikotin plaster bare forlenger prosessen med abstinenser? Er dette sant? Tips? Anonymkode: baf9f...033 Er du kvinne? Anbefaler deg å slutte å røyke rett før menstruasjon. Eller prøve I ulike faser av syklusen, følge med når du røyker minst. Funker gull for mange, og faktisk forsket på at man har større sannsynlighet å klare å slutte siste syklus før menstruasjon. For min del så hjalp plaster meg gjennom det verste. Brukte også nikotintyggis. Anonymkode: dfdb2...5cb
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 19.52): Jeg slutta også cold turkey. Jeg orka ikke nedtrapping eller liknende da jeg følte at for meg ble det selvpining. Ville heller ha en uke med vondt enn 3-4 uker. Spiste masse pastiller og tygde tyggis hver gang jeg fikk sug. For andre blir det kanskje for tøft med cold turkey og det er helt ok! Folk er forskjellige og kjenner abstinenser og sug på ulik måte. Anonymkode: 39986...062 Jeg kjørte hot hen. Cold turkey var ikke fristende Anonymkode: fa7bc...051
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå