Gå til innhold

Hvorfor er vi nordmenn så lite interessert og nysgjerrig på andre mennesker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er interessert og nysgjerrig i andre mennesker, men samtidig er jeg oppdratt til at man ikke skal grave i andres saker. Lytter gjerne, men er litt redd for å stille for mange spørsmål.

Anonymkode: 6f8b3...f99

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med deg jeg ts, og har mange ganger tenkt at jeg ikke bor i feil land, men kanskje i feil landsdel? Jeg bor på Østlandet og merker at jeg ofte lett kommer overens med folk fra Nord-Norge. Jeg er av typen som er veldig åpen, i overkant rask til å komme inn på folk, og som synes det er genuint hyggelig å treffe og bli kjent med nye mennesker. Går det an å kalle seg skap-nordlending….? 😅

Anonymkode: fe621...c24

Noe lignende her faktisk. Merker at jeg ofte kommer best overens med folk fra Nordland, Troms og Finnmark sånn rent generelt sett og oppfatter disse som mest åpne i forhold til andre landsdeler. Møter en del folk både privat og via jobb så jeg har jo gjort meg litt erfaringer opp igjennom årene. Men så klart, mye trivelige folk i de andre landsdelene og når man først kommer inn på de.

Jeg er forøvrig fullblods østlending minst tilbake til 1700-tallet hvis opphavets slektsforskning er til å stole på.

Skrevet

Jeg har til tross for å være introvert, alltid vært den som har stilt mest spørsmål i samtaler med 1-1. De har vært villige til å snakke om seg selv, men aldri vært interessert tilbake. Jeg er ikke den som buser ut med ting om meg selv uten videre. Men det er tydeligvis slik man må være i dag.

Så jeg føler det ikke er vits å prøve lenger. Menneskeheten i 2025 er ganske fucka.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hele mitt voksent liv, så har jeg alltid vist interesse ved å lede an samtaler med mennesker, både i jobb sammenheng og i andre sosiale interaksjoner. Men jeg har nesten aldri opplevd det samme i gjengjeld. Føler nordmenn er lite interessert i andre mennesker (eller kanskje bare i meg, mulig jeg er rar) Og når folk holder samtaler, så er det ofte om kjedelige temaer eller dårlig humor involvert hvor alle "ler".(feks ved lunsjbordet på jobb). Med kjedelig temaer, så mener jeg ting som er veldig overfladisk, som feks økonomi, oppussing, baksnakking av andre osv.

Mulig jeg er veldig unorsk, eller kanskje bare veldig annerledes en folk flest. Har derimot ADHD og vet at det er lett å føle på utenforskap da, så det kan sikkert forklare noe av det, men ikke alt tror jeg. Handler også om verdier og hva man finner interessant. Virker som alle tenker likt på en måte(samme kjedelige overfladiske verdiene)

Føler meg egentlig ganske alene i dette samfunnet her. Jeg er interessert i natur og vitenskap og diskutere ting som skjer i verden relatert til dette, men her føler jeg meg nesten helt alene. Men på en annen side, så kan jeg snakke om det meste, så er langt ifra ensporet. Men savner at andre mennesker tar initiativ og viser interesse. Det får meg til å tenke at det er noe "feil" med meg, siden ingen viser interesse og er interessert i meg og hvem jeg er. Sånn har det på en måte alltid vært, så merker jeg er litt lei mennesker nå. Det gir meg ikke så mye mer å være sosial...

Anonymkode: fc235...66e

Jeg synes økonomi og oppussing er interessant, der jeg jobber er det også vanlig å snakke om nyheter, vitenskap osv. Men man spør ikke noen på felles lunsjbord om private temaer, da har man ikke sosiale antenner 

Anonymkode: 73de4...11c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke at nordmenn skulle være spesielt dårlige til å snakke om interessante ting/bry seg om andre - hvor mye erfaring har dere som påstår det fra utlandet? Mitt inntrykk er at det er ganske likt overalt. Jeg har evnen til å snakke interessant med mange typer mennesker - det skyldes nok en kombinasjon av at jeg er interessert i andre, er god på å tilpasse med den/de andre, vet hva folk flest liker å snakke om og holder meg til de temaene (jeg liker også de temaene) og gjør en innsats. Jeg kan være litt oppgitt over at en del ikke gidder å gjøre en innsats sånn som jeg gjør, og at jeg må holde samtalen i gang. Men jeg har også mange interessante samtaler og det er like ofte med nordmenn som med andre! 

Anonymkode: 469d2...8df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler mange blander forskjellige ting her. Nordmenn er ikke kalde og innesluttet, dersom du bare har blitt kjent med oss. Vi har tvert imot alltid vært avhengig av å stille opp og hjelpe hverandre, for å i det hele tatt ha muligheten til å overleve her i Norden. Forskjellige land har ulike sosiale koder. Nordmenn er fullt i stand til å snakke om alt mellom himmel og jord, og det gjør vi også. Poenget er vel bare hvem vi gjør det med. Vi respekterer andres privatliv, og setter pris på at andre respekterer vårt. Det føles veldig påtrengende å spørre noen om noe personlig, dersom man ikke kjenner de godt. Jeg blir nesten litt ubekvem av tanken. Blant venner har vel mange av oss litt for få grenser angående hva vi deler.  TS lunsjbordet er ikke stedet for å diskutere noe spesifikt som ikke flertallet er interessert i. Meld deg heller inn i en klubb eller forening der noen deler disse interessene? Eller dra på tur med DNT. Nordmannen løsner på snippen under åpen himmel, med bål og noe godt i glasset 😊

Anonymkode: ac757...1fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om "alle andre" er problemet.....da er det nok deg ts 😄

Anonymkode: cbd1c...e1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om "alle andre" er problemet.....da er det nok deg ts 😄

Anonymkode: cbd1c...e1f

Vi nordmenn er jo ganske kjente for å være kalde og introvert, bortsett fra at vi er glade i å snakke om været 😂. Ikke noe nytt, og ikke ts det er noe galt med. 

Anonymkode: b4308...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er drittfolk, rett og slett.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er enig med deg jeg ts, og har mange ganger tenkt at jeg ikke bor i feil land, men kanskje i feil landsdel? Jeg bor på Østlandet og merker at jeg ofte lett kommer overens med folk fra Nord-Norge. Jeg er av typen som er veldig åpen, i overkant rask til å komme inn på folk, og som synes det er genuint hyggelig å treffe og bli kjent med nye mennesker. Går det an å kalle seg skap-nordlending….? 😅

Anonymkode: fe621...c24

Finnes noen unntak her også altså! Tromsø, Nord-Troms og Vest-Finnmark utenom Alta burde gå greit 😁

Anonymkode: 25232...25f

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Bringer du et tema opp om noe vesentlig er det helt glassøyne på de fleste. Oppussing og penger er viktigst. Nordmenn har alltid vært reservert og dessverre også subtile i kommunikasjonen. De siste årene har det også blitt en merkelig unngåelse av kommunikasjon. Vil ikke se deg, vil ikke snakke med deg, bryr meg ikke. Trist. Er det rikdommen? Some? En kombinasjon?

Anonymkode: e9a6a...cdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hele mitt voksent liv, så har jeg alltid vist interesse ved å lede an samtaler med mennesker, både i jobb sammenheng og i andre sosiale interaksjoner. Men jeg har nesten aldri opplevd det samme i gjengjeld. Føler nordmenn er lite interessert i andre mennesker (eller kanskje bare i meg, mulig jeg er rar) Og når folk holder samtaler, så er det ofte om kjedelige temaer eller dårlig humor involvert hvor alle "ler".(feks ved lunsjbordet på jobb). Med kjedelig temaer, så mener jeg ting som er veldig overfladisk, som feks økonomi, oppussing, baksnakking av andre osv.

Mulig jeg er veldig unorsk, eller kanskje bare veldig annerledes en folk flest. Har derimot ADHD og vet at det er lett å føle på utenforskap da, så det kan sikkert forklare noe av det, men ikke alt tror jeg. Handler også om verdier og hva man finner interessant. Virker som alle tenker likt på en måte(samme kjedelige overfladiske verdiene)

Føler meg egentlig ganske alene i dette samfunnet her. Jeg er interessert i natur og vitenskap og diskutere ting som skjer i verden relatert til dette, men her føler jeg meg nesten helt alene. Men på en annen side, så kan jeg snakke om det meste, så er langt ifra ensporet. Men savner at andre mennesker tar initiativ og viser interesse. Det får meg til å tenke at det er noe "feil" med meg, siden ingen viser interesse og er interessert i meg og hvem jeg er. Sånn har det på en måte alltid vært, så merker jeg er litt lei mennesker nå. Det gir meg ikke så mye mer å være sosial...

Anonymkode: fc235...66e

Jeg og mine (nære) venner spør alltid hverandre hvordan ting går, og snakker (ofte i dybden) om dette hver gang vi møtes. Gjør du ikke det med dine venner? Vi er gjerne venner av en grunn, og har noen sammenfallende interessert også, har ikke du venner du føler det sånn med? 

Med kolleger, naboer og andre tilfeldige bekjente, så blir det jo en del 'svadaprat', men det kjennes naturlig inntil vi evt blir bedre kjent. Vi spør gjerne hvordan ting går, men da legges det ikke ut om de nære ting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Haha hvor bor du? 
for her jeg bor vet alle alt om ALLE. Mye sladder 🤣

Anonymkode: 244de...181

Hvorfor bruker du ordet "sladder"med en gang noen er personlig interessert? Jeg syns ikke folk vet forskjellen på "å bry seg om" og ""å bry seg med" . 

Anonymkode: 62c1b...6a9

Skrevet

Har diskutert dette med mine kollegaer med utenlands opprinnelse, og der er teorien at vi har så høye krav til effektivitet, sosiale og emosjonelle krav på jobb, at man får behov for å stenge verden litt ute når man kommer hjem. Vi lever i et konkurransesamfunn og det skyver oss litt fra hverandre. Det er nok mest fremtredende i byene.

Anonymkode: b0b85...fda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi nordmenn er jo ganske kjente for å være kalde og introvert, bortsett fra at vi er glade i å snakke om været 😂. Ikke noe nytt, og ikke ts det er noe galt med. 

Anonymkode: b4308...0ac

Feil. Vi er kjent for å respektere andres privatliv. 

Anonymkode: b1745...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...