AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Hele mitt voksent liv, så har jeg alltid vist interesse ved å lede an samtaler med mennesker, både i jobb sammenheng og i andre sosiale interaksjoner. Men jeg har nesten aldri opplevd det samme i gjengjeld. Føler nordmenn er lite interessert i andre mennesker (eller kanskje bare i meg, mulig jeg er rar) Og når folk holder samtaler, så er det ofte om kjedelige temaer eller dårlig humor involvert hvor alle "ler".(feks ved lunsjbordet på jobb). Med kjedelig temaer, så mener jeg ting som er veldig overfladisk, som feks økonomi, oppussing, baksnakking av andre osv. Mulig jeg er veldig unorsk, eller kanskje bare veldig annerledes en folk flest. Har derimot ADHD og vet at det er lett å føle på utenforskap da, så det kan sikkert forklare noe av det, men ikke alt tror jeg. Handler også om verdier og hva man finner interessant. Virker som alle tenker likt på en måte(samme kjedelige overfladiske verdiene) Føler meg egentlig ganske alene i dette samfunnet her. Jeg er interessert i natur og vitenskap og diskutere ting som skjer i verden relatert til dette, men her føler jeg meg nesten helt alene. Men på en annen side, så kan jeg snakke om det meste, så er langt ifra ensporet. Men savner at andre mennesker tar initiativ og viser interesse. Det får meg til å tenke at det er noe "feil" med meg, siden ingen viser interesse og er interessert i meg og hvem jeg er. Sånn har det på en måte alltid vært, så merker jeg er litt lei mennesker nå. Det gir meg ikke så mye mer å være sosial... Anonymkode: fc235...66e 4 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Jeg tror nordmenn ( for å generalisere) er veldig opptatt av å respektere andres grenser og privatliv, både fysisk og personlig. Derfor foretrekker vi overfladisk småprat med mennesker vi ikke kjenner så godt. Dette for at alle skal kunne delta og føle seg komfortable, og man ikke tråkker noen på tærne eller blir for nærgående. Ideelt sett ville nok mange av oss foretrekke å slippe småprat i det hele tatt, men så må man balansere litt. Mennesker vi kjenner godt, kjenner vi ofte veldig godt, og snakker om alt mellom himmel og jord. Familie og nære venner snakker jeg med absolutt alt mulig om. Anonymkode: ac757...1fe 2 9
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Tillegg: Dersom noen spør meg om noe for personlig for tidlig, så tenker jeg ikke « så hyggelig at denne personen er interessert i vite mer om meg». Jeg tenker « Det har vel ikke du noe med??», men svarer noe svevende og unnlatende, og skifter tema 😂😂 Å diskutere feks vitenskap eller liknende er noe annet er greit nok, dersom man er i en gruppe der folk er interessert i dette 😊 Anonymkode: ac757...1fe 5 1 1
Honey Dew Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Vi har nok med oss selv og vårt eget liv. 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Jeg er så enig ts. Jeg vet ikke hva det er med nordmenn generelt. Men de færreste er interessert og nysgjerrige på andre. Men finnes heldigvis unntak. Men synd det er sånn egentlig. Anonymkode: b4308...0ac 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden Jeg har følt på mye av det samme som du beskriver. Allikevel tror jeg det handler om å finne de riktig menneskene som man «klikker» med og hvor kjemien samstemmer. Jeg synes det blir vanskeligere jo eldre jeg blir, men det er mulig jeg er rundt mennesker som er veldig ulik meg selv. Anonymkode: ca818...ad9 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Dette er en fellesnevner for alle land i kalde klimaer, så jeg tipper det har noe med saken å gjøre. Anonymkode: c3485...a50 3 3
Undrende kvinne Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Merker ofte at folk er mer interessert å snakke om seg selv, enn å bry seg om andre, dessverre. De fleste har vel nokk med seg selv og bryr seg for lite om "nye" andre folk rundt seg. Typisk Norsk!
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden Jeg er ikke egentlig enig i dette - jeg tror det mer er en fordom folk har om oss nordmenn, og at man derfor får kraftig confirmation bias. Ja, vi er mer lukket en enkelte andre kulturer. Men jeg opplever også at noen kulturer kanskje er «for» åpne - men det er sikkert fordi jeg er introvert, og gjerne vil sitte i fred på bussen istedenfor å høre om gikten din eller naboens nye barnebarn 😅 Jeg har bodd to år i et land der det var mye lavere terskel for å ta kontakt med fremmede, og jeg syntes det var utrolig slitsomt 🙈 Jeg må ha mye egentid i løpet av en dag for å ikke bli utbrent. Det sagt, tok jeg senest i dag, selv initiativ til å prate med en fremmed. Jeg skulle betale i kassen på Europris, og den afrikanske mannen bak kassen nynnet en fremmedartet sang. Jeg spurte hva han sang på, og var nysgjerrig på om det var en barnesang fra hjemlandet hans. Han kunne fortelle at det var en somalisk kamelsang(!), så da lærte jeg jo også noe nytt, jeg visste ikke at det var vanlig å synge for kameler 😀 Anonymkode: d55eb...910 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Jeg er ikke enig i at folk flest er uinteressert i andre mennesker, men vi har respekt for fremmedes grenser. En lunsjsamtale er helst et ufarlig tema hvor alle kan delta. Du kan synes det er uinterressant, men jec lærer mye om menneskene i samtalen. Jeg vet hvem som pusser opp kjøkkenet, hvem som liker å reise, hvem som gjerne deler, og hvem som helst unngår samtakene. Private samtaler holdes privat. Kontroversielle tema unngås i profesjonelle settinger. Jeg jobber mye internasjonalt, spiser kanskje 150 lunsj eller middager kombinert med internasjonale møter, og synes egentlig ikke det er noen forskjell på hvor private eller personlige samtalene er. Anonymkode: cb32d...4fc 1 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er ikke egentlig enig i dette - jeg tror det mer er en fordom folk har om oss nordmenn, og at man derfor får kraftig confirmation bias. Ja, vi er mer lukket en enkelte andre kulturer. Men jeg opplever også at noen kulturer kanskje er «for» åpne - men det er sikkert fordi jeg er introvert, og gjerne vil sitte i fred på bussen istedenfor å høre om gikten din eller naboens nye barnebarn 😅 Jeg har bodd to år i et land der det var mye lavere terskel for å ta kontakt med fremmede, og jeg syntes det var utrolig slitsomt 🙈 Jeg må ha mye egentid i løpet av en dag for å ikke bli utbrent. Det sagt, tok jeg senest i dag, selv initiativ til å prate med en fremmed. Jeg skulle betale i kassen på Europris, og den afrikanske mannen bak kassen nynnet en fremmedartet sang. Jeg spurte hva han sang på, og var nysgjerrig på om det var en barnesang fra hjemlandet hans. Han kunne fortelle at det var en somalisk kamelsang(!), så da lærte jeg jo også noe nytt, jeg visste ikke at det var vanlig å synge for kameler 😀 Anonymkode: d55eb...910 Amerikanere virker alt for slitsomme feks. på meg, falske. Anonymkode: 96ef6...4d1 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden Etter å ha lest diverse tråder her på kg tør jeg nesten ikke snakke med folk for de kan bli krenket eller fornærmet av selv helt uskyldige spørsmål. Så jeg skjønner at folk ikke er interessert og nysgjerrig på andre eller gjør noe med det om man er interessert og nysgjerrig på andre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (15 minutter siden): Etter å ha lest diverse tråder her på kg tør jeg nesten ikke snakke med folk for de kan bli krenket eller fornærmet av selv helt uskyldige spørsmål. Så jeg skjønner at folk ikke er interessert og nysgjerrig på andre eller gjør noe med det om man er interessert og nysgjerrig på andre. Nei, jeg så nettopp en tråd her om at det ikke var greit å spørre folk hvor de er fra. Tenker det er et av nordmenns topp 5 innledningsspøesmål å ty til 😂 «Å, er du fra søndre fjellvegg? Flott natur. Jeg var i militæret med noen fra nabobygda» og så er isen brutt. Anonymkode: ac757...1fe 6 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Skrevet 10 timer siden For min del: fordi jeg ikke er interessert i andre mennesker, uten de få jeg velger. Anonymkode: 902bc...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden Det har nok mye med miljø man vanker i å gjøre, er min erfaring. Ene siden av min familie er de fleste omtrent som du beskriver, Ts, med få unntak i den store familien. De er høye på seg selv, baktaler andre, generelt negative og holder tilbake (antar det også kan være fordi de er redde for at noen skal snakke stygt om dem, siden de selv snakker så mye stygt om andre). De få unntakene i familien er motsatt, åpne og inkluderende, interesserte i andre, og slik er flere på andre siden av familien også. Jeg kan ha virket lite interessert i andre da jeg var yngre, men det har aldri vært slik. Men jeg var som barn og ung veldig beskjeden og usikker, så snakket ikke særlig med andre enn de jeg allerede følte meg trygg på, selv om jeg var oppriktig interessert i andre. Som voksen har jeg jobbet for å bli trygg i meg selv, og har oppdaget at jeg ikke var introvert, som jeg trodde, men jeg var bare beskjeden. Da jeg ble tryggere på meg selv viste det seg at jeg egentlig er ekstrovert, og blir i dag gjerne trukket frem av andre som en som er god på å snakke med andre, se andre, la andre få oppmerksomhet, at ingen skal bli glemt blant flere. Som hun som over her lærte om kamelsanger i dag, så kan jeg også i dag lett slå av en slik kort samtale i en kø. Min erfaring er at folk setter pris på det, og flere har også takket meg for det. De som ikke setter pris på det, de ser jeg det på, så der holder jeg selvfølgelig tilbake. Anonymkode: c64bd...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden Jeg er enig med deg jeg ts, og har mange ganger tenkt at jeg ikke bor i feil land, men kanskje i feil landsdel? Jeg bor på Østlandet og merker at jeg ofte lett kommer overens med folk fra Nord-Norge. Jeg er av typen som er veldig åpen, i overkant rask til å komme inn på folk, og som synes det er genuint hyggelig å treffe og bli kjent med nye mennesker. Går det an å kalle seg skap-nordlending….? 😅 Anonymkode: fe621...c24 1 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Skrevet 9 timer siden ja altså etter å ha vært ganske åpen så er jeg blitt ganske lukket... jeg har vært så uheldig med folk som liksom alltid skal la alt gå i favør til seg selv sånne pinlige folk, egentlig... som anklager andre for det ene og det andre men som er sånn 100 ganger verre selv. Anonymkode: 15eb2...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Skrevet 9 timer siden Haha hvor bor du? for her jeg bor vet alle alt om ALLE. Mye sladder 🤣 Anonymkode: 244de...181
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hele mitt voksent liv, så har jeg alltid vist interesse ved å lede an samtaler med mennesker, både i jobb sammenheng og i andre sosiale interaksjoner. Men jeg har nesten aldri opplevd det samme i gjengjeld. Føler nordmenn er lite interessert i andre mennesker (eller kanskje bare i meg, mulig jeg er rar) Og når folk holder samtaler, så er det ofte om kjedelige temaer eller dårlig humor involvert hvor alle "ler".(feks ved lunsjbordet på jobb). Med kjedelig temaer, så mener jeg ting som er veldig overfladisk, som feks økonomi, oppussing, baksnakking av andre osv. Mulig jeg er veldig unorsk, eller kanskje bare veldig annerledes en folk flest. Har derimot ADHD og vet at det er lett å føle på utenforskap da, så det kan sikkert forklare noe av det, men ikke alt tror jeg. Handler også om verdier og hva man finner interessant. Virker som alle tenker likt på en måte(samme kjedelige overfladiske verdiene) Føler meg egentlig ganske alene i dette samfunnet her. Jeg er interessert i natur og vitenskap og diskutere ting som skjer i verden relatert til dette, men her føler jeg meg nesten helt alene. Men på en annen side, så kan jeg snakke om det meste, så er langt ifra ensporet. Men savner at andre mennesker tar initiativ og viser interesse. Det får meg til å tenke at det er noe "feil" med meg, siden ingen viser interesse og er interessert i meg og hvem jeg er. Sånn har det på en måte alltid vært, så merker jeg er litt lei mennesker nå. Det gir meg ikke så mye mer å være sosial... Anonymkode: fc235...66e Jeg får ikke tak i hva du mener? Du klager iver at folk ikke vil vite noe om DEG - jeg synes smalltalk er dødskjedelig, og kan ikke komme på noe mer intetsigende enn å høre hvor folk er fra, hvor de bor, om de har elbil, hvor mange barn de har etc. Hvem bryr seg? Men jeg vil gjerne diskutere vitenskap, natur etc, men det er jo det motsatte av å måtte høre på deg fortelle om deg selv? Anonymkode: e6691...975 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Undrende kvinne skrev (4 timer siden): Merker ofte at folk er mer interessert å snakke om seg selv, enn å bry seg om andre, dessverre. De fleste har vel nokk med seg selv og bryr seg for lite om "nye" andre folk rundt seg. Typisk Norsk! Enig, folk snakker mye om seg selv og sitt. Anonymkode: f30e4...326
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå