AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #61 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig i at di summen er galskap Vi har ganske grei økonomi i familien men det er ingen som skriver opp ting til flere tusen kr i julegave for det Ønsker tenåring noe til flere tusen så får dem søren meg spare til det selv, det er viktig at dem lære seg litt om økonomisk sans Anonymkode: 672ce...111 Å hvordan vet du de ikke lærer deg det ? Anonymkode: d2793...4d4
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #62 Skrevet 4 timer siden tussi84 skrev (38 minutter siden): Nja. Jeg som de fleste andre ungdom ønsket seg jo typisk moteklær den gangen også. Men mens moteklær kanskje kostet en 1000 kr på den tiden for en bukse feks, så var det sjeldent jeg fikk moteklær til jul eller bursdag. Jeg fikk klær ved behov, men skulle jeg ha mote klær så måtte jeg spare opp minst halvparten til det selv. Nå til dags hvor ting koster mye mer, så kommer jeg aldri til å gi barnet mitt feks en jakke til 5000 kr bare fordi det er mote når de blir ungdom. De kommer heller ikke til å få siste mobil, bare fordi det er moderne. Skal de ha noe som koster dyrt, så får de spare til brorparten av det selv i form av lommepenger, pengegaver eller småjobber. Denne tråden handler om tenåringer, som du ikke har tydeligvis . Lett å mene noe , det kan endre seg Anonymkode: d2793...4d4
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #63 Skrevet 4 timer siden Synes ikke 5000 kr i gaver er så mye for ungdom. De trenger mye og mye kan derfor gis i julegave. For 5000kr får man nesten ikke mer enn f.eks jakke og et par sko. Skal sies at våre for mye av besteforeldre så vi trenger ikke gå all inn. I fjor fikk eldste nye slalomski, briller og slalomhandsker av oss blant annet. Anonymkode: 7abb1...61e
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #64 Skrevet 4 timer siden Rett og slett bare trist å lese om de store summene her, og at voksne mennesker ikke skjønner problemet er jo helt utrolig. Anonymkode: 10224...cbb 4
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #65 Skrevet 4 timer siden Vår får alpinutstyr pluss en sekk og en jakke og noe greier. Blir sikkert 7-8000🙈 Får veldig lite ellers i året Anonymkode: e0601...116
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #66 Skrevet 4 timer siden Jeg kom inn her for å si at jeg bruker ca. 2000 og skulle bruke unnskyldningen om at hun er mitt eneste barn. Summene som listes her er jo spinnville! Anonymkode: 0b150...213 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #67 Skrevet 4 timer siden I år får han elsparkesykkel, men det er en ekstra stor og gjev gave i forhold til andre år. I fjor fikk han noen nye klær og en parfyme han ønsket seg 🙂 Anonymkode: da3e4...be0
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #68 Skrevet 4 timer siden Ca 1500 pr ungdom er det jeg har planlagt Anonymkode: c3b3b...f30
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #69 Skrevet 4 timer siden Jeg hat ei datter og hun får telefon og en jakke og prisen blir 20000 kr. Anonymkode: 6ca91...6b2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #70 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig i at di summen er galskap Vi har ganske grei økonomi i familien men det er ingen som skriver opp ting til flere tusen kr i julegave for det Ønsker tenåring noe til flere tusen så får dem søren meg spare til det selv, det er viktig at dem lære seg litt om økonomisk sans Anonymkode: 672ce...111 Tenåringen her ønsker seg ikke dyre gaver. Jeg har valgt å kjøpe en dyr gave til han. Vi har råd til det. Han er lærling i bakerfaget. Bor borte og har husleie, klarer alle sine daglige utgifter selv, sparer samtidig til egenkapital. Han er en særdeles flink gutt. Han har spurt om å få arve min Kenwood maskin, når jeg kjøper ny. Den er ikke noe å arve, går i oppløsning og vært i bruk i 25 år. Det har vært en del tilbud på disse maskinene nå, jeg valgte å kjøpe en med en del tilleggsutstyr til 5000 kr. Jeg syns han fortjener det og den kommer han til å ha glede av i mange år. Det ene trenger ikke og utelukke det andre. Man kan fint få en dyr gave av og til og samtidig utvikle økonomisk sans. Anonymkode: 33831...f12
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #71 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hat ei datter og hun får telefon og en jakke og prisen blir 20000 kr. Anonymkode: 6ca91...6b2 Hva jobber du sommmm Anonymkode: 7d480...eff
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #72 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Rundt 10.000, har tre stykker. Anonymkode: 5385a...097 Hva jobber du som Anonymkode: 7d480...eff
TypiskMann Skrevet 3 timer siden #73 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Å hvordan vet du de ikke lærer deg det ? Anonymkode: d2793...4d4 Er det en sånn hemmelig tråd ett eller annet sted der man i fellesskap plukker seg ut et offer? Hvorfor velger så mange å hakke på akkurat den kommentaren. Jeg støtter ytringen til Anonymkode: 672ce...111 fullt og helt. En dyr gave i ny og ne er helt innafor men å konsekvent bruke en formue hvert år blir å gjøre ungen en bjørnetjeneste. Dyre ting (som ikke er strengt nødvendig) er jeg helt enig i at man kan møtes på midten på, ved at tenåringen lærer seg å spare. Så kan man jo kanskje se litt på hva man gjør for tenåringen ellers i året også. Et litt morsomt sidespor fra min tenåring er at for et par år siden så skrev hun bare "banan" på ønskelisten. Jeg pakket inn en banan og la under treet. Jeg forventet stor skuffelse, men hun ble genuint kjempeglad. Hun fikk selvsagt en annen gave også, men gleden var ekte. Tenk så mye mer livsglede man kan få av å sette pris på de små tingene. 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #74 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor mye bruker du på tenåringene dine? Her har vi økt en del de siste par årene, så nysgjerrig på hva andre ligger på. Anonymkode: 15a41...72a I år er det fordelt slik 13 åringen: 3000 Kr 14 åringen: 1200 Kr 16 åringen: 1400 kr Anonymkode: 8bfd1...78d
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #75 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva jobber du som Anonymkode: 7d480...eff Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 5aee4...ee8
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #76 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 5aee4...ee8 Cuz i wanna know. En lege har jo typ mer å gi enn en vaskedame liks Anonymkode: 7d480...eff
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #77 Skrevet 3 timer siden TypiskMann skrev (19 minutter siden): Er det en sånn hemmelig tråd ett eller annet sted der man i fellesskap plukker seg ut et offer? Hvorfor velger så mange å hakke på akkurat den kommentaren. Jeg støtter ytringen til Anonymkode: 672ce...111 fullt og helt. En dyr gave i ny og ne er helt innafor men å konsekvent bruke en formue hvert år blir å gjøre ungen en bjørnetjeneste. Dyre ting (som ikke er strengt nødvendig) er jeg helt enig i at man kan møtes på midten på, ved at tenåringen lærer seg å spare. Så kan man jo kanskje se litt på hva man gjør for tenåringen ellers i året også. Et litt morsomt sidespor fra min tenåring er at for et par år siden så skrev hun bare "banan" på ønskelisten. Jeg pakket inn en banan og la under treet. Jeg forventet stor skuffelse, men hun ble genuint kjempeglad. Hun fikk selvsagt en annen gave også, men gleden var ekte. Tenk så mye mer livsglede man kan få av å sette pris på de små tingene. Standard her inne: De som gir dyre gaver har bortskjemte drittunger, bjørnetjeneste, de lærer ikke hva penger er, de kommer til å gå på en smell når de blir voksne og ser hva ting koster. Jaja, dere kjøper dyre gaver og ødelegger barna, vi synes det viktigste med jula er kos. Vi koser oss og ikke er opptatt av gaver. De som gir billige gaver koser seg mer i jula enn de som gir dyre gaver. Om man drar kortet på 100 kr eller 5000 kr gjør ingen forskjell om man koser seg i jula eller ei. Dette er den klassiske for å rettferdiggjøre eget kjøp. Når folk sier hva de bruker på gaver får man spørsmål om hva en jobber med. Alt koker ned til et hylekor der det handler om penger og hva en har råd til. Folk må få kjøpe det de vil, oppdra bara sine slik de vil. Uavhengig av hva andre har råd til. i år velger jeg å gi en større gave til mine unge voksne barn da jeg har fått en del penger i arv. Jeg ville heller hatt min far her enn pengene hans. Men slik er det. Anonymkode: 5aee4...ee8
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #78 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 5aee4...ee8 Alle kan spare og prioritere. Teit tråd Anonymkode: 5aee4...ee8
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #79 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Rett og slett bare trist å lese om de store summene her, og at voksne mennesker ikke skjønner problemet er jo helt utrolig. Anonymkode: 10224...cbb Hvorfor er det et problem hva andr3»e bruker? Anonymkode: d2793...4d4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #80 Skrevet 3 timer siden Har ikke bestemt hva de skal få ennå, for de ønsker seg ikke noe. Blir vel rundt 1000-1500 til hver, tipper jeg. Anonymkode: 97c62...d47
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå