Smørblomsten Skrevet 2. april 2006 #1 Skrevet 2. april 2006 Nå forvirrer småen meg grundig... Før: la han ca 21-22 og da var det aldri protest. Sov til han skulle ha nattmat. Nå: legger han til samme tid, når han virker trøtt (men ikke overtrøtt), etter at han har fått mat, ny bleie og masse kos. Nå: skriker med en gang han blir lagt i senga, og skriker til han blir tatt opp og blir så helt stille og vil bare bli bært/sitte/ligge på fanget. Har forsøkt å la han ligge og skrike noen minutter, men orker ikke høre på det mer enn 3-4 min før jeg/vi går og tar han opp. Går heller ikke å bare prate rolig og stryke han over kinnet mens han ligger i senga, han SKAL opp. Han ligger på vårt soverom, i sin egen seng. Han er snart 4 mnd gammel...Når han så til slutt sovner, etter lang tid på fanget - da sover han til han skal ha mat. :klø: :klø: :klø: Hva skal jeg gjøre!??! Til å bli gal av...
Lemming Skrevet 2. april 2006 #2 Skrevet 2. april 2006 (endret) Hørtes meget kjent ut du! Jeg er ikke helt sikker på årsaken til dette, men med min virket det som om han etter hvert som han ble større nådde et nytt "bevissthetsnivå" eller hva jeg skal kalle det.. Etter hvert som han ble større ble han mer bevisst på hva han selv ville - og det var ikke å sove iallefall. Han kunne være aldri så trøtt - men hadde ikke lyst å sove. Mye mere kos å bli bært av mamma, eller sitte på et fang! Da han begynte med dette prøvde jeg bare gang på gang å legge han. Jeg la han, og han begynte å skrike. Så prøvde jeg å vugge og synge for å se om han roet seg. Hadde en vekkeklokke på nattbordet, og hvis han ikke hadde roet seg innen 2-3 min tok jeg han opp, bar litt, pratet rolig til jeg kjente han slappet av og ble "tung" i kroppen, så prøvde jeg å legge han igjen. Som regel måtte mange slike runder til, men han sovnet til slutt. Så en vakker dag skjedde det noe nytt - han lot seg faktisk roe mens han lå i senga si, av at jeg sang og vugget. Etter hvert var det nok at jeg sang, så ble det nok at jeg bare satt ved siden av vugga litt, og til slutt kunne jeg bare legge han og gå min vei, for han sovnet helt av seg selv. Men det var ganske slitsomt når det stod på som verst, tror det gikk 2mnd fra han begynte med å skrike seg til å bli tatt opp til han sovnet helt uten problemer. I starten kunne det opp til 2 timer å få han til å sove... Men når han først begynte å sovne helt uten problemer var det verdt det, for min del iallefall... Endret 2. april 2006 av Lemming
pondusa Skrevet 2. april 2006 #3 Skrevet 2. april 2006 Kan du ikke bare gi han pupp på sengekanten da?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #4 Skrevet 2. april 2006 Saken er den at du bare ikke må gi deg! Jeg har vært gjennom det samme md mine barn. Med min første var vi skikkelig dumme og vente han til at vi lå ved hans side til han sovnet. det uvanen fikk han av vår desperasjon for ro i heimen . De to andre har vi vært knall harde med. Det er vondt og høre de grine sånn, men det må til... et par kvelder med sånn grining så er det over... han vet nok allerede at han har overtaket på dere. Lykke til klem fra Maiia
Moonchild Skrevet 2. april 2006 #5 Skrevet 2. april 2006 Tja. Tror alt sånt går i faser jeg. Micro vil helst sovne med nesen i armkroken min, når jeg legger ham. Når pappaen legger ham, så holder det at han ligger ved siden av, med hånden på magen hans, så sovner han. Når moren min legger ham, så godtar han at hun legger ham rett i sengen, med koseteppe opp mot det ene kinnet. Når valget er tre minutter (armkrok) eller halvannen time (legges i sengen), så vet jeg hva jeg velger... Etterhvert som han har blitt eldre, så godtar han faktisk innimellom å bli lagt i sengen, bare han er trøtt nok. Når de runder tre-fire måneder blir de mer bevisste. Noen blir også "redde" for å sovne. Så lenge dere finner en metode som dere ikke syns er slitsom, så ser jeg ingen grunn til at dere skal la babyen skrike. Men nå det er sagt - noen barn må gråte litt før de sovner. Ingen barn er like. Men jeg ville nok skilt mellom klagegråting og sår, frustrert gråting. Den ene er til å leve med (som mamma) den andre orker man ofte ikke å høre på, med mindre man ikke har noe valg.
Gjest LoisLane Skrevet 2. april 2006 #6 Skrevet 2. april 2006 Med min første var vi skikkelig dumme og vente han til at vi lå ved hans side til han sovnet. det uvanen fikk han av vår desperasjon for ro i heimen . Dette har vi gjort med alle våre fire. Synes ikke jeg er dum av den grunn. Men man må være innstilt på å gjennomføre det, det passer nok ikke alle, akkurat som skrikemetoder ikke passer for alle. han vet nok allerede at han har overtaket på dere. ← Jeg er ikke med på at en baby på fire måneder tenker sånn.
jeg og ;) Skrevet 2. april 2006 #7 Skrevet 2. april 2006 Min var sånn rundt 4mnd alder, og vi lurte alltid på hvorfor det var greitt å sove i fanget men så snart vi la han i sengen så våknet han og "alarmen" gikk. I mitt tilfelle var det et behov for nærhet og kjenne varmen fra meg når han skulle sove.. Vi prøvde å la han skrike men syns det var alt fortidlig med en hestekur rundt 4mnd. Så vi måtte gjennom en periode der det var soving i fang før seng og oppvarming av soverom og dyne før vi la han ned i sengen.. En ting som hjalp meg var å legge han tidligere 2 timer ca.. fordi min var overtrett, gi han mat og bade han så han ble døsig. Videre dette er sikkert individuelt men når sønnen min er grinete så kan jeg bare glemme å prøve å legge han. Er han i godt humør og "fyr og flamme" så koser han seg når han kommer i sengen sin og under dynen og ligger og pludrer til han sovner.
Smørblomsten Skrevet 2. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2006 Takk for mange gode svar folkens! "Godt" å lese at det ikke bare er her i heimen...I kveld var det også skriking med en gang vi la han, så opp på fanget, litt pupp, og så sovnet han i fanget...nå er han båret over i senga si Har lyst å la han skrike litt og håpe at 2-3 dgr er det som skal til for å fikse saken, men når skrikene står på som verst gir man etter hver gang...
vips Skrevet 3. april 2006 #9 Skrevet 3. april 2006 Hvordan legger han seg på dagtid? Det har hjulpet oss å gjøre alle legginger like, dag og kveld, så langt det går. Syns også det er lettere å gjøre sovetrening på dagtid da jeg er mer opplagt til å høre på litt skriking.
Gjest Gamle Alex Skrevet 3. april 2006 #10 Skrevet 3. april 2006 Det er nok litt tidlig med skrike metoden. Helsestasjonen annbefaler den fra 6 mnd. Kan dere ikke la han ligge i sengen, men vugge og styrke han til han roer seg ?
Murmelmy Skrevet 3. april 2006 #11 Skrevet 3. april 2006 Nå har ikke jeg lest de andre svarene her, men kommer med mitt bidrag likevel: Min far og samboer har en datter på et halvt år og hadde det samme problemet som du beskriver for noen måneder tilbake siden. De ringte helsestasjonen og fikk snakke med en jordmor. De beskrev problemet og hun halt ut informasjon de aldri hadde tenkt på kunne være problemet. De også la søs ved ni-ti-tiden på kvelden. Fikk så streng beskjed om å legge henne tidligere. Hun er trøtt selv om det ikke synes like godt. De starter nå kveldsstellet 18.30-19.00 med bad, skift, mat, og litt kos før hun så blir lagt senest halv åtte. Dette fungerer visst supert! Jeg passer henne en gang i blant og går etter deres rutiner. Kan hende hun skriker litt når hun legges, men da går jeg bare inn på rommet hennes og snakker i en rolig tone. Dytter smukken inn igjen og plasserer bamsene slik hun liker det, og går ut igjen. Etter max fem ganger med inndytting av smukk sover hun godt. LYKKE TIL!
Gjest Gamle Alex Skrevet 4. april 2006 #12 Skrevet 4. april 2006 Murmelmy hr et godt poeng. Synes kanskje den lille blir lagt litt sent. På helsestajonen sier de at når de er over 3 mnd, kan de godt legges rundt kl 2000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå