Gå til innhold

Vanskelig valg; liten eller stor jul?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 15 som bor 100% hos meg, og en sønn på 19 som studerer i en annen by. 
I år skal storfamilien samles, og vi blir da 25 stk på juleaften. 
15 åringen gruer seg og synes det blir et fryktelig mas, mens 19 åringen gleder seg og ønsker stor jul. 

Alternativet med å bare feire oss 3 har jeg enda ikke luftet for 19 åringen, men mistenker at det blir en stor nedtur for ham. 
Hvem skal jeg ta hensyn til? 

Mitt eget ønske er at storfamilien kunne delt seg i 2, men det er det ingen andre som vil. Optimalt er min jul rolig og kun med 5-10 gjester. 

Anonymkode: 4975c...021

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med guttene og kom til enighet ut fra det. 

Anonymkode: 0ceb7...945

AnonymBruker
Skrevet

Ja, snakk med begge.

Del dere, la den ene feire med storfamilien og ta en rolig jul med den andre? 

Hvorfor skal 19 åringen føye seg etter lillebror? Han er vel stor nok til å bestemme helt hvordan han selv ønsker å feire jul.

Anonymkode: 1e432...9b9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med de. 
Kan det vær et alternativ å delta på deler av feiringen? Er det et sted 15.åringen kan trekke seg tilbake?

Anonymkode: 1897b...664

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor jul. 15-åringen må også kunne ta hensyn av og til. Neste år blir det kanskje roligere. 

Anonymkode: 79a18...2d5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stor jul. 15-åringen må også kunne ta hensyn av og til. Neste år blir det kanskje roligere. 

Hvorfor må 15 åringen ta hensyn "av og til"? Hva vet du om denne ungdommen resten av året? 

Selv hadde jeg blitt hjemme, da jeg var 15 år, kunne ingen tvinge meg til noe jeg ikke ønsket.

Heller alene julaften enn i stort selskap. 

Anonymkode: 1e432...9b9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg gått for stor jul på juleaften for 19åringen (og resten av familien) sin del, også hatt det rolig i romjulen av hensyn til 15åringen.

Tenker det er viktig læring at man ikke alltid kan bestemme, og at man må "tåle" spesielle dager. Kommer selv fra stor familie og selv om jeg syns små feiringer er mer avslappende så stiller jeg opp med et smil på høytidsdager, hvertfall annenhvert år.

Anonymkode: bcfc1...69a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke liten jul i år da? Det blir jo feil at femtenåringen må vente år etter år fordi neste jul kanskje blir liten!

Anonymkode: 2ebcf...715

AnonymBruker
Skrevet

Om dere bor nærme, går det å dele opp kvelden. Det har hendt at vi har gjort. Julemiddag hjemme å dra bort på kaffe og gaver.

Anonymkode: 48d8b...151

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en sønn på 15 som bor 100% hos meg, og en sønn på 19 som studerer i en annen by. 
I år skal storfamilien samles, og vi blir da 25 stk på juleaften. 
15 åringen gruer seg og synes det blir et fryktelig mas, mens 19 åringen gleder seg og ønsker stor jul. 

Alternativet med å bare feire oss 3 har jeg enda ikke luftet for 19 åringen, men mistenker at det blir en stor nedtur for ham. 
Hvem skal jeg ta hensyn til? 

Mitt eget ønske er at storfamilien kunne delt seg i 2, men det er det ingen andre som vil. Optimalt er min jul rolig og kun med 5-10 gjester. 

Anonymkode: 4975c...021

Vi har barn med diagnoser, og det blir fort krevende ned tics og div med store lange besøk. Og feier kun oss kjernefamilien de fleste juler, men noen med andre. Vi liker alle en rolig jul, og noen gjester kan fort bli veldig lenge og bli veldig "mye"! Ikke lett å trekke seg tilbake heller! Snakk med begge barna dine. Kanskje feire julaften alene og en annen plass en av de andre dagene?

Anonymkode: d7453...0fe

Skrevet

Støtter forslaget om at dere tre setter dere ned og blir enige sammen. Kanskje de klarer å finne en løsning som er OK for alle? Det er uansett en fin ting å involvere ungdommene i beslutningen og de ulike vurderingene. 

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig med å bite tennene sammen og gjøre ting på julaften fordi andre vil. Det er julaften! Jeg kan bite hardt og gjøre noe jeg ikke egentlig vil på f.eks. andre juledag eller en annen dag i romjula, men akkurat julaften er ikke en sånn dag.

Det er flere ting å tenke på: 

- Hvordan er det resten av året? Hvor mye må hver av dem ofre seg?

- Kan dere dele dele deler av dagen?

- Hva forventer 15-åringen av dagen? Er det greit å delta på middag og gaveåpning, og å kunne trekke seg tilbake med støydempende hodetelefoner og julefilm ellers?

Anonymkode: f9c08...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det ellers i året? Får 15 eller 19 åringen alltid viljen sin? Bor dere langt unna den store festen? Er det mulig å spise middag på stor fest, så kan 19 åringen være igjen og du og 15 åringen dra hjem? Kan dere ha stor fest på julaften og rolig i romjulen? Hvordan pleier julaften å være for dere? 

Jeg hadde angst som 15 åring, men som den eldste av 5 søsken måtte jeg alltid føye meg for de andres ønser. Jeg ble helt dårlig i mange dager etter å ha vært med storfamilien, selv om jeg er glad i dem og sånt. Men nervesystemet mitt var helt kjørt, og jeg ble så godt som aldri tatt hensyn til. 

Anonymkode: 6afdd...0af

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg latt 19 åringen feiret med storfamilien, så får du være med 15 åringen.

Anonymkode: 69d96...1dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor ikke liten jul i år da? Det blir jo feil at femtenåringen må vente år etter år fordi neste jul kanskje blir liten!

Anonymkode: 2ebcf...715

Fordi han mener det blir mas. En 15-åring tåler at det er masete jul, han vil kanskje heller sitte hjemme og spille PC. Har selv en sønn som helst takker nei til det meste, men av og til må man skjerpe seg og treffe familien likevel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

19 åringen er voksen og kan jo feire med storfamilien alene om h*n vil. Det må jo være helt opp til 19 åringen selv og ikke noe du skal bestemme.

Du og 15 åringen kan ha en rolig julefeiring hjemme.

Anonymkode: f8283...550

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det bare er fordi 15.åringen ikke gidder, og heller vil være hjemme i nærheten av PC.. da hadde jeg dratt han med på feiring med storfamilien. Er de noen diagnose der, så hadd jeg vært hjemme med 15.åringen og sagt til 19.åringen at han står helt fritt til å velge selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om det bare er fordi 15.åringen ikke gidder, og heller vil være hjemme i nærheten av PC.. da hadde jeg dratt han med på feiring med storfamilien. Er de noen diagnose der, så hadd jeg vært hjemme med 15.åringen og sagt til 19.åringen at han står helt fritt til å velge selv. 

Skal ikke være punktum etter 15! Da blir det «femtendeåringen». Feil! 

Anonymkode: 47b26...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal dere være? Mulighet for å trekke seg litt unna? Gå en tur? Dra hjem litt tidligere?

Anonymkode: 3146a...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Hva ønsker du, hvis det var helt likegyldig for begge guttene? 
Jeg ville valgt stor jul. Det er én kveld, og det er familie og slekt og vertskap som ønsker dere der. Når dere kun er to i hverdagen, blir slike møter desto mer verdifulle.

Anonymkode: 1cfa8...619

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...