AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:35 #1 Skrevet tirsdag kl. 22:35 Har alltid vært høyt opp på bmi skalaen. Men mamma har alltid vært tynn/slank. Min søster ble tynn i tjueårene og blitt enda slankere med årene (trener mye som 40åring og spiser bare sunt). Selv når jeg gikk ned flere kg, så var tilbake meldingen fra mamma «Du blir fin når du fortsetter slik, jeg vet du kommer til å være mye slankere til neste år». Det gjør jo noe med meg. Føler de ikke blir fornøyd før jeg er like tynn som dem, uten at jeg konkret har noe mål eller vekt på dem. Flere som har det slik? (Jeg er forresten på bmi 22). Anonymkode: cb8e6...fca 3 1
Pippi Lotta Skrevet tirsdag kl. 22:48 #2 Skrevet tirsdag kl. 22:48 Bmi 22 er jo helt normalvektig? Så du er jo ikke stor, tror heller "problemet" er at du og din søster har arvet et usunt forhold til krop av din mor. Det er ikke sunt å oppfordre normalvektige til å slanke seg! Du vill samsynligvis ikke se finere ut om du blir veldig tyn heller, når vi blir voksne så fremheves rynkene når vi blir for tyne.... Neste gang moren din kommer med en slik komentar kan du svare at du har en sund kropsvekt og ikke ønsker å endre deg! Har hun ikke noe fint å si, trenger hun ikke si noe i det helle tatt. Forstår det kansje ikke er så lett å si i fra om dette er noe du er oppvokst med, men det er moren din som oppfører seg dårlig her. 7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:07 #3 Skrevet tirsdag kl. 23:07 Med en BMI på 22 er du jo normalvektig nå, og det høres både uheldig og usunt ut hvis familiemedlemmer forventer at du skal gå ned mye mer. Og det må være særlig sårende når moren din vinkler det så tydelig mot utseendet ditt. Det er forsåvidt ikke uvanlig at folk som alltid har vært slanke mangler forståelse for hvor vanskelig vektnedgang kan være. Men de fleste oppegående mennesker bør ha fått med seg at vi alle er forskjellige og har ulike forutsetninger. Jeg vil påstå at en BMI på 19-20 er så å si umulig å opprettholde over tid for en person som tidligere har vært overvektig. Kroppen har fysiologiske mekanismer som gjør at den vil forsøke å motvirke "sultkatastrofen" den tror du har vært gjennom. Jeg vet ikke om du når gjennom til familien din med argumenter, men hvis de kommer med flere kommentarer kan du kanskje prøve å stoppe munnen deres med å si at du fokuserer på helse og en funksjonell kropp, ikke på å bli "tynn"? I verste fall dra en hvit løgn om at legen har funnet ut at du er i risikogruppen for benskjørhet, og at h*n derfor fraråder deg ytterligere vekttap. Noen ganger er det jo fristende å ty til skitne triks.. Anonymkode: 7d636...21a 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:18 #4 Skrevet tirsdag kl. 23:18 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Med en BMI på 22 er du jo normalvektig nå Nå ja, og over 25 i bmi før jeg gikk ned. Jeg kan jo gjette at min søster er rundt 19 i bmi kanskje. Slik som alle hennes venninner sikkert også ligger på. At jeg ikke er der, virker som et tegn på at Jeg ikke er god nok. At jeg ikke passer inn. Har egentlig klart å unngå å tenke så mye på det. Men da jeg begynte å gå ned i vekt, så kom disse kommentarerne oftere. Ts Anonymkode: cb8e6...fca 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:22 #5 Skrevet tirsdag kl. 23:22 Synes dere to over her har gode argumenter. Takk for tips og tilbakemelding. Jeg skal ta de med videre. Håper noen i lignende situasjon også vil dele tanker. Ts Anonymkode: cb8e6...fca
Grüner Skrevet tirsdag kl. 23:35 #6 Skrevet tirsdag kl. 23:35 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har alltid vært høyt opp på bmi skalaen. Men mamma har alltid vært tynn/slank. Min søster ble tynn i tjueårene og blitt enda slankere med årene (trener mye som 40åring og spiser bare sunt). Selv når jeg gikk ned flere kg, så var tilbake meldingen fra mamma «Du blir fin når du fortsetter slik, jeg vet du kommer til å være mye slankere til neste år». Det gjør jo noe med meg. Føler de ikke blir fornøyd før jeg er like tynn som dem, uten at jeg konkret har noe mål eller vekt på dem. Flere som har det slik? (Jeg er forresten på bmi 22). Anonymkode: cb8e6...fca Herregud, du er jo helt normal og har en sunn vekt langt fra overvekt og mitt i normalintervallet for bmi. Faktisk så er det sunnere for helsa og forbundet med høyere levealder å være i øvre del av normalintervallet enn i nedre del, så det er absolutt ikke noe å strebe etter å være på bmi 18. https://www.forskning.no/overvekt/hvor-mye-bor-du-veie/1273135 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå