Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det dukket opp en politisk sak som jeg mener er en skikkelig glad-sak. Og det er Høyre som står bak. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-vil-la-folk-sjekke-kjaerestens-rulleblad/18318382/

Nå vil visstnok Høyre at det er kun registrert kjæreste som får tilgang til partnerens rulleblad, men jeg mener at voldssaker burde vært tilgjengelig slik at de som vil søke kan det.

Jeg mener at når mennesker blir dømt til alvorlig kriminalitet mot andre mennesker, og gjerne i vold- og voldtektssaker, så bør den dømte miste retten til at denne informasjonen er en privatsak. For så klart er tidligere voldsdommer relevante for vedkommendes nye relasjoner. 

Tilgjengelighet på informasjon kan vi hindre vold- og voldtekt særlig mot kvinner, men også enkelte menn. Og sånn kan vi forebygge at folk tyr til vold- eller voldtekt, siden det faktisk får konsekvenser resten av livet. 

Det er altfor mange, særlig kvinner, som lever med en partner som har en voldsdom uten at kvinnen vet om det. Dette er informasjon kvinner bør ha på forhånd før forhold og samliv stiftes, slik at man kan ta stilling til realiteten. 

Man må ha politiattest med plettfri vandel for mange yrker i dag. Hvorfor skal folk da få lov å gå fritt rundt og late som de er "verdens beste person" når de har et rulleblad som tilsier det motsatte, og særlig når noe så stort og privat som at sex, kjærlighet og samliv skal initieres. 

Det burde være en rett til å vite at man holder på å inngå et samliv med en tidligere volds- eller voldtektsdømt. 

Hva mener du?

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva en registrert kjæreste er? 

Jeg har selv levd med en voldelig mann som har ødelagt veldig mye for meg, men mener faktisk at dette du skisserer over her er langt over streken angående oppheving av privatliv. Det vil uansett være umulig å unngå at dette også vil ramme uskyldige mennesker.

De fleste som utøver vold mot partner har nok ikke en voldsdom, så hvor mye man får begrenset noe her er vanskelig å se. Er det noe som gjør at man føler behov for å sjekke dette, så har det nok gått for langt allerede og vil ha lite å si.

I artikkelen står også at de ønsker at en potensiell mulig partner skal kunne be om voldshistorikken til den de går og svermer for. Det er jo egentlig helt absurd.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
visp skrev (12 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hva en registrert kjæreste er? 

Jeg har selv levd med en voldelig mann som har ødelagt veldig mye for meg, men mener faktisk at dette du skisserer over her er langt over streken angående oppheving av privatliv. Det vil uansett være umulig å unngå at dette også vil ramme uskyldige mennesker.

De fleste som utøver vold mot partner har nok ikke en voldsdom, så hvor mye man får begrenset noe her er vanskelig å se. Er det noe som gjør at man føler behov for å sjekke dette, så har det nok gått for langt allerede og vil ha lite å si.

I artikkelen står også at de ønsker at en potensiell mulig partner skal kunne be om voldshistorikken til den de går og svermer for. Det er jo egentlig helt absurd.

Mulig at man er registrert på samme bostedsadresse eller noe. Vet ikke. 

Jeg synes oppheving av privatliv blir en konsekvens for enkeltperson- og samfunnssikkerhet når man har gjort noe alvorlig galt mot andre mennesker. Jeg mener at folk ofrer så mye av sine liv at de burde ha rett til å vite hvem de potensielt gir seg ut med. 

Jeg synes absolutt dette er et bra forslag. Særlig for kvinner. Og så tror jeg det kan virke forebyggende.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det bare voldssaker på rullebladet man har tilgang på?

Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om kun voldshistorikk. Ikke andre overtredelser eller annen kriminalitet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

De aller fleste som utøver vold mot partner blir ikke anmeldt, ei heller dømt. Psykisk vold er også vanskelig å bevise.

Så lenge man ikke slår kan man slippe unna med det meste.

Mange blir truet på et eller annet viset til å ikke anmelde også. Er heller ikke så stas at den anmeldte part vil få innsyn i hele offerets liv i en slik prosess.

Tror derfor Høyres forslag vil være fånyttes når det er andre lover som trenger endringer. 

Kan også nevne at hvis man har kommet så langt som samboerskap med et monster, så er det mye vanskeligere å komme seg ut. Å forlate et voldelig menneske kan ende fatalt. 

Endret av dibbi
  • Liker 7
Skrevet (endret)
dibbi skrev (9 minutter siden):

De aller fleste som utøver vold mot partner blir ikke anmeldt, ei heller dømt. Psykisk vold er også vanskelig å bevise.

Så lenge man ikke slår kan man slippe unna med det meste.

Mange blir truet på et eller annet viset til å ikke anmelde også. Er heller ikke så stas at den anmeldte part vil få innsyn i hele offerets liv i en slik prosess.

Tror derfor Høyres forslag vil være fånyttes når det er andre lover som trenger endringer. 

Men det at mange ikke blir dømt bør ikke være et mot-argument for å gjøre de som blir dømt tilgjengelige for potensielle partnere. 

At man innleder et samliv med en dømt voldsperson burde være av stor interesse for den part som skal inn i forholdet. Jeg tenker at dette kan hindre mange voldsforhold, og kanskje partnerdrap. Samtidig kan det virke forebyggende generelt sett. Kanskje folk tenker seg to ganger om før de tyr til vold, for hvem vil ha noe slikt hengende over seg i et tilgjengelig register?

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Skrevet
Sinsiew skrev (10 minutter siden):

Man har ikke tilgang til å se noe. Man kan spørre politiet om det finnes voldshistorikk. Så vil politiet gjøre en vurdering på om de skal utlevere opplysninger og hva. 

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (6 minutter siden):

Men det at mange ikke blir dømt bør ikke være et mot-argument for å gjøre de som blir dømt tilgjengelige for potensielle partnere. 

At man innleder et samliv med en dømt voldsperson burde være av stor interesse for den part som skal inn i forholdet. Jeg tenker at dette kan hindre mange voldsforhold, og iverstefall partnerdrap. Samtidig kan det virke forebyggende. Kanskje folk tenker seg to ganger om før de tyr til vold, for hvem vil ha noe slikt hengende over seg i et register?

Tror du mennesker med dyssosial personlighetsforstyrrelse bryr seg om slikt? De vil jo ikke stoppe med vold, men finne måter å bedre skjule ting på.

Har du troen på at JK har blitt en skikkelig god kjæreste og familiefar fordi han er avslørt i media og derfor ikke tørr gjøre noe voldelig?

Med egenkompetanse på området kan jeg si at de er som drømmeprinsen i starten, spesielt i forelskelsesfasen/kjærestefasen, og volden vil komme snikende når du er fanget på en eller annen måte. Være seg samboerskap, barn eller giftemål. Man er somregel ganske dypt inn i relasjonen før man merker at noe ikke stemmer, og plutselig sitter man der redd for å dra sin vei i frykt for fortsettelsesvolden, barna og fremtiden. 

Partnerdrapene skjer også somregel når man avslutter forholdet/samboerskapet.

Vi må ha et lovverk som beskytter offeret bedre, som ikke krever at offeret må utlevere alle sine helseopplysninger til tiltalte i en evt rettsak slik at tiltalte kan bruke infoen til enda mer gaslighting, bevisbyrden er lagt for mye på offeret.. Det er så mye annet lovverk som må fokuseres på enn det lovforslaget Høyre kommer med. 

• Liker 1
Skrevet
dibbi skrev (4 minutter siden):

Tror du mennesker med dyssosial personlighetsforstyrrelse bryr seg om slikt? De vil jo ikke stoppe med vold, men finne måter å bedre skjule ting på.

Har du troen på at JK har blitt en skikkelig god kjæreste og familiefar fordi han er avslørt i media og derfor ikke tørr gjøre noe voldelig?

Med egenkompetanse på området kan jeg si at de er som drømmeprinsen i starten, spesielt i forelskelsesfasen/kjærestefasen, og volden vil komme snikende når du er fanget på en eller annen måte. Være seg samboerskap, barn eller giftemål. Man er somregel ganske dypt inn i relasjonen før man merker at noe ikke stemmer, og plutselig sitter man der redd for å dra sin vei i frykt for fortsettelsesvolden, barna og fremtiden. 

Partnerdrapene skjer også somregel når man avslutter forholdet/samboerskapet.

Vi må ha et lovverk som beskytter offeret bedre, som ikke krever at offeret må utlevere alle sine helseopplysninger til tiltalte i en evt rettsak slik at tiltalte kan bruke infoen til enda mer gaslighting, bevisbyrden er lagt for mye på offeret.. Det er så mye annet lovverk som må fokuseres på enn det lovforslaget Høyre kommer med. 

Jeg er enig i at vi trenger bedre lovverk rundt psykisk vold. Men jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være imot å gjøre voldsdømte tilgjengelige for potensielle partnere. Det ene utelukker ikke det andre, og kanskje er dette en god start for å få oppmerksomhet rundt vold i nære relasjoner. Både fysisk og psykisk. 

• Liker 1
Skrevet

Høres mer ut som er lovforslag for å ta av presset rundt, og fokuset fra, å gjøre noen virkelig gode lovendringer som beskytter kvinner og barn. 

Hvor mange kvinner tror du reelt sett vil benytte seg av muligheten til å sjekke rullebladet? Hva om volden eskalerer når man sjekker opp rullebladet? Det er hverken risikofritt å konfrontere en voldsmann eller avslutte, selv i datingfasen. 

Det er jo slik at noen får se Jekyll men skjønner ikke at han er Hyde også, noen ser Hyde innimellom, noen opplever Hyde hele tiden, men er så nedbrutt at de ikke ser klart nok til å komme seg unna. 

Skrevet
dibbi skrev (6 minutter siden):

Høres mer ut som er lovforslag for å ta av presset rundt, og fokuset fra, å gjøre noen virkelig gode lovendringer som beskytter kvinner og barn. 

Hvor mange kvinner tror du reelt sett vil benytte seg av muligheten til å sjekke rullebladet? Hva om volden eskalerer når man sjekker opp rullebladet? Det er hverken risikofritt å konfrontere en voldsmann eller avslutte, selv i datingfasen. 

Det er jo slik at noen får se Jekyll men skjønner ikke at han er Hyde også, noen ser Hyde innimellom, noen opplever Hyde hele tiden, men er så nedbrutt at de ikke ser klart nok til å komme seg unna. 

Problemet er at "gode lovendringer" ligger ikke i emningen uansett, og sådan ser jeg på dette forslaget som første skritt mot en slags innskjerping som kan gagne samfunnet på sikt. Jeg tror at voldspersoner og potensielle voldspersoner holdes i tøylene av det. Omså litt. Litt betyr at mange der ute spares for vold og voldtekter. Det er jo en gevinst i seg selv. Selv bare at den ene kvinnen spares, så er det verdt det. Og så er det å håpe at forslaget gjør veien kortere mot fokus på psykisk vold. 

Jeg håper jo at denne informasjonen blir såpass lett tilgjengelig at kvinner har mulighet til å sjekke sånt uten større anstrengelser. For som sagt sier jeg at dette bør være tilgjengelig informasjon. En informasjon man kan søke på før et forhold innledes, altså i tidlig datingfase.

Det er ikke helt det Høyre foreslår, men kanskje kommer vi dit en dag også. 

For jeg mener at nå er det på tide at man slutter å beskytte voldspersonen, men heller forsøker å beskytte folk og potensielle voldsoffer. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår din tankegang, men hjernen til mishandlere fungerer ikke på samme måte som til oss normalt oppegående mennesker. 

MBH var jo klistret opp i alle media, i varetekt, og er en del av kongefamilien. Allikevel gjentok/gjentar han sine ugjerninger, og ble tatt på nytt i etterkant for det samme. 

Det vi tror vil ha avskrekkende effekt, gir de ganske enkelt faen i. 

Mer penger til krisesentrene og organisasjoner som jobber mot vold, gratis foredrag om vold og grensesetting til kvinner på ungdomsskole, vgs og ellers, endring av lovverket som allerede er der, tror jeg er veien å gå. 

Kunnskap er makt, og med mer kunnskap så vil kvinner oppdage Jekyll&Hyde raskere. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
dibbi skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår din tankegang, men hjernen til mishandlere fungerer ikke på samme måte som til oss normalt oppegående mennesker. 

MBH var jo klistret opp i alle media, i varetekt, og er en del av kongefamilien. Allikevel gjentok/gjentar han sine ugjerninger, og ble tatt på nytt i etterkant for det samme. 

Det vi tror vil ha avskrekkende effekt, gir de ganske enkelt faen i. 

Mer penger til krisesentrene og organisasjoner som jobber mot vold, gratis foredrag om vold og grensesetting til kvinner på ungdomsskole, vgs og ellers, endring av lovverket som allerede er der, tror jeg er veien å gå. 

Kunnskap er makt, og med mer kunnskap så vil kvinner oppdage Jekyll&Hyde raskere. 

Nå er eksempelet ditt en kjendis, og som vi vet finnes det alltid mennesker som beundrer kjendiser uansett hvor fæl eller ikke de kan være. 

Er helt enig i at mye flere tiltak rundt fysisk og psykisk vold bør komme på dagsorden. 

Men angående kunnskap er makt, så er det ganske treffende med tanke på å gjøre informasjonen om voldsdømte tilgjengelige for folk. Da kan enhver person i en datingssituasjon eller privat relasjon vite at vedkommende man gir seg ut med har vært voldsdømt. Det er sånn kunnskap folk bør ha før de vier livet sitt opp mot personen. Hvis ikke dette er tilgjengelig så vil man gå inn i et forhold eller en relasjon med en tidligere voldsdømt uten å vite om det. 

Er man dømt til vold mot andre mennesker så bør man miste retten til å ha dette som privatliv i møte med nye mennesker. 

Sånn hindrer og forebygger man vold. Som et slags første steg. Og så bør man kjøre parallelle tiltak rundt det for oppmerksomhet på psykisk vold også. 

Endret av Bombasi
Skrevet

Du skal få flere eksempler. 

JK er dømt til Norges strengeste straff når det kommer til partnervold og voldtekt. 21år forvaring. Det er godt beskrevet av ofrene og i media hva han har gjort.  Allikevel har han klart å  skaffe seg samboer og barn i etterkant av fengsling. 

Vi har hørt historiene før. Ei dame blir mishandlet og slipper unna. Hun advarer ny dame mot mannen. Den mishandlede damen blir sett på som gal, bitter og hevngjerrig "for han er da så snill mot meg". 

Man kan bli advart, man kan få det svart og hvitt at den andre parten er en mishandler, men det hjelper lite "fordi han er da så snill mot meg". 

Er man underdaning, dårlig på grensesetting og lar Jekyll styre på, så trenger man ikke å møte på Hyde. Det betyr ikke at de er et godt menneske selv om Jekyll skjuler Hyde.

• Liker 1
Skrevet
dibbi skrev (17 minutter siden):

Du skal få flere eksempler. 

JK er dømt til Norges strengeste straff når det kommer til partnervold og voldtekt. 21år forvaring. Det er godt beskrevet av ofrene og i media hva han har gjort.  Allikevel har han klart å  skaffe seg samboer og barn i etterkant av fengsling. 

Vi har hørt historiene før. Ei dame blir mishandlet og slipper unna. Hun advarer ny dame mot mannen. Den mishandlede damen blir sett på som gal, bitter og hevngjerrig "for han er da så snill mot meg". 

Man kan bli advart, man kan få det svart og hvitt at den andre parten er en mishandler, men det hjelper lite "fordi han er da så snill mot meg". 

Er man underdaning, dårlig på grensesetting og lar Jekyll styre på, så trenger man ikke å møte på Hyde. Det betyr ikke at de er et godt menneske selv om Jekyll skjuler Hyde.

Ja, det er sant. Men denne damen har altså tatt valget bevisst med hele sannheten. Og det er det jeg skal fram til... folk bør ha rett til å vite hvem man går inn i et forhold med. Det vil alltid være noen som velger forhold med vedkommende på tross for voldssaker, men de har iallfall visst det på forhånd. Og det er viktig. Særlig for de som overhodet ikke kunne tenkt seg å leve et liv med en tidligere voldsdømt, slik at de ikke blir "lurt" inn i det. 

Det er ikke slik at jeg ikke unner voldsdømte kjærlighet hvis de ellers har skikket seg. Men jeg unner partneren mer å vite om voldsdommene på forhånd.

Skrevet

Men hvor mange kvinner er det egentlig som innleder et forhold til en voldsdømt uten å vite noe om det? Man ser mange eksempler på det motsatte (dessverre). Og de som er veldig gode til å skjule sin sanne natur i den grad en ny partner ikke aner noe som helst, ingen røde flagg, de tror jeg faktisk sjelden har vært innom rettsvesenet for å si det sånn. 

Skrevet

Når man skriver under papirer i forbindelse med inngåelse av ekteskap så skal kommende partnet vite om kjønnssykdommer. Jeg synes vold og alvorlig økonomisk kriminalitet burde også være en del av dette. Jeg er mer usikker på om man skal ha krav på å vite dette hvis man bare er kjærester eller samboere.

Skrevet

Naivt tankegang. Noen vil alltid tenke at vold ikke vil ramme dem selv. Se nå bare på alle de som sitter i fengsel nå og får likevel mange henvendelser fra kvinner. 

Breivik, Arfan Bhatti, Jan Helge Andersen er perfekte eksempler på dette. 

Jeg vil heller ha fokus på dømte pedofile ikke kan nærme seg barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...