Gå til innhold

Hvorfor får noen så lett sykmelding og andre ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på dette og vet at jeg ikke vet helt og holdent hva andre sliter med. I løpet av det siste året har ca 80% av mine kolleger hatt sykmeldinger i varierende grad. Noen har vært fulltidsykmeldte i flere mnd og andre sykmeldt femti prosent i kortere perioder, så jobber de fullt og deretter sykmeldes de igjen. 
Jeg vet jo ikke hvilke diagnoser disse kollegene har, men selv har jeg fått migrene diagnose nå nylig og fastlegen ønsker ikke å sykmelde meg. Jeg har tøyd strikken alt for langt og holder snart ikke ut mer av jobb i bhg. Begynte gråte av utmattelse og kastet opp av migrene på jobb i dag. Det er ikke første gang og fastlegen vet om det. 
Hvorfor får noen tilsynelatende så lett sykmelding mens min lege er tilbakeholden. Jeg har til informasjon ikke vært sykmeldt siden jeg var gravid for elleve år siden.

Anonymkode: 21bf4...864

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege! Jeg har en fantastisk fastlege som veldig lett gir sykmelding (men jeg har aldri utnyttet det - har vært sykmeldt én gang på 12 år, og det varte i 1,5 uke (kraftig influensa). Men han har vært snar med å foreslå sykmelding for veldig mange andre ting jeg har vært der med (men der jeg selv har tenkt at jeg fint kan jobbe).

Han er en av de mest populære fastlegene her i området (jeg sto på venteliste i to år før jeg fikk plass hos ham), og jeg tipper at sykmeldingspraksisen hans er en av årsakene til det 😅

Anonymkode: e8658...920

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil si rart du ikke får en sykmelding hvis du kaster opp eller svimer av pga migrene. Så hadde nok vurdert ny lege, og fått en skikkelig utredning på migrena

Siden du ikke vet hvorfor noen er sykmelding og diagnoser er, så er det farlig å spekulere. 

Anonymkode: fb225...449

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt flere leger. De fleste gir lett sykemelding. Vil tro du har en som er veldig streng på det. Bytt!

Anonymkode: 374ae...85e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet fastlege. Har fastlegen kommet med noen behandlings plan for at du ikke skal sitte å spy på jobb. 

Kan godt hende du trenger å omskolere deg hvis du fungerer i annen type arbeid. 

Anonymkode: a72e7...f94

AnonymBruker
Skrevet

Vil råde deg til å ikke spekulere rundt andres sykemeldinger. Jeg er selv gradert sykemeldt om dagen, og jeg har selv hørt at folk snakker om meg på jobb, hvor de sier at jeg er altfor frisk til å ikke jobbe fullt. Ja, jeg ser kanskje tilsynelatende helt frisk ut, men det er mye som forregår psykisk som de ikke vet om, og da er det vondt å høre slike ting om seg selv.

Anonymkode: 08334...f1f

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Som den over sier - bytt lege. 
Etter min erfaring kommer det veldig an på legen.

Jeg hoppet rundt på krykker en periode etter operasjon av en fot. Daværende fastlege ville ikke skrive sykmelding - han mente jeg jo kunne jobbe, arbeidsgiver måtte bare tilpasse og gi meg kontoroppgaver eller noe jeg kunne gjøre sittende. 
Jeg jobbet som gartner! Det var helt håpløst 🤦‍♀️

Nå er jeg i en helt annen situasjon - jobber på kontor, og har fått en kronisk sykdom. Og har en fastlege som nesten er litt for slepphendt med sykmelding. Om jeg føler meg dårlig en periode så spør han bare hvor stor sykmeldingsprosent jeg ønsker, og hvor lenge.

Anonymkode: cf79d...811

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville byttet fastlege. Har fastlegen kommet med noen behandlings plan for at du ikke skal sitte å spy på jobb. 

Kan godt hende du trenger å omskolere deg hvis du fungerer i annen type arbeid. 

Anonymkode: a72e7...f94

Har ikke fått noen behandlingsplan, hun forventer nok bare at jeg holder ut virker det som. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Migrenen vil jo ikke bli borte om du får 14 dagers sykemelding, å stort sett så varer vel de fleste anfallene i 1-3 dager, noen ganger lenger.

Når jeg jobbet så brukte jeg egenmeldinger når jeg hadde migrene, men det ble mye fravær, så det ble ordnet sånn at Nav betalte for mitt fravær grunnet migrene, å da ble det også satt inn vikarer for meg. 

Anonymkode: 815f6...903

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil si rart du ikke får en sykmelding hvis du kaster opp eller svimer av pga migrene. Så hadde nok vurdert ny lege, og fått en skikkelig utredning på migrena

Siden du ikke vet hvorfor noen er sykmelding og diagnoser er, så er det farlig å spekulere. 

Anonymkode: fb225...449

Migrenen ble nylig utredet av spesialist og fastlegen har mottatt alt hun trenger som bekreftelse på migrenen. 
Helt enig i at jeg ikke bør spekulere i andres sykmeldinger, men synes bare det er rart at det virker så «lett» om du skjønner. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Migrenen vil jo ikke bli borte om du får 14 dagers sykemelding, å stort sett så varer vel de fleste anfallene i 1-3 dager, noen ganger lenger.

Når jeg jobbet så brukte jeg egenmeldinger når jeg hadde migrene, men det ble mye fravær, så det ble ordnet sånn at Nav betalte for mitt fravær grunnet migrene, å da ble det også satt inn vikarer for meg. 

Takk for tips ang Nav, det skal jeg sette meg inn i. For meg hadde nok det beste vært 20-40 prosent sykmelding er periode som forebyggende tiltak, slik at jeg slipper så hyppige anfall og så sterk medisinering. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg lurer litt på dette og vet at jeg ikke vet helt og holdent hva andre sliter med. I løpet av det siste året har ca 80% av mine kolleger hatt sykmeldinger i varierende grad. Noen har vært fulltidsykmeldte i flere mnd og andre sykmeldt femti prosent i kortere perioder, så jobber de fullt og deretter sykmeldes de igjen. 
Jeg vet jo ikke hvilke diagnoser disse kollegene har, men selv har jeg fått migrene diagnose nå nylig og fastlegen ønsker ikke å sykmelde meg. Jeg har tøyd strikken alt for langt og holder snart ikke ut mer av jobb i bhg. Begynte gråte av utmattelse og kastet opp av migrene på jobb i dag. Det er ikke første gang og fastlegen vet om det. 
Hvorfor får noen tilsynelatende så lett sykmelding mens min lege er tilbakeholden. Jeg har til informasjon ikke vært sykmeldt siden jeg var gravid for elleve år siden.

Kan jo være så mangt folk sliter med.. 

Noen ganger handler det også om hvor tydelig en er med legen, noen tror de er SUPER tydelig, men oppfattes ikke slik i det hele tatt… 

Noen ganger må en dessverre ‘’overdrive’’ plagene voldsomt for å bli hørt… 

Men.. Noen ganger er det også legen som unngår å gi sykemelding så langt det går!! 

Om ikke du har prøvd allerede, så skriv en liste over alle plagene dine, ta gjerne med noen som kan hjelpe deg, og si rett ut at nå trenger du sykemelding! Du trenger tid ❤️

Kan jo også nevne at kiropraktoren min kan sykemelde folk!!! Kiropraktor og manuellterapeuter kan også sykemelde folk!!

Mulig de vil forstå deg bedre?

Anonymkode: 9ce4d...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege er også sånn og det koster meg masse penger fordi jeg må jo be om mer sykemelding og det tar han jo betalt for. Og jeg er sjelden syk og det vet han godt. Kollegaene mine kan gå til sin fastlege å få sykemelding på 2-4 uker eller mer. TS jeg tror vi kan ha samme type fastlege og jeg tror vi begge må bytte fastlege. 

Anonymkode: f4dc2...4c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips ang Nav, det skal jeg sette meg inn i. For meg hadde nok det beste vært 20-40 prosent sykmelding er periode som forebyggende tiltak, slik at jeg slipper så hyppige anfall og så sterk medisinering. Ts

Da må du nesten finne ut hva som trigger migrenen og gjøre tiltak deretter.

Jeg hadde migrene i 40 år, å jeg kunne ikke bruke p-piller, drikke alkohol, spise sjokolade, måtte spise regelmessig og måtte spise frokost selv om det bydde meg imot, regelmessig søvn, noen ganger kunne jeg ikke legge planer da jeg garantert endte opp med migrene den dagen. De første 20 årene så styrte migrenen livet mitt, men det roet seg etterhvert. Nå er jeg heldigvis kvitt migrenen som 60 åring. 

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege er også sånn og det koster meg masse penger fordi jeg må jo be om mer sykemelding og det tar han jo betalt for. Og jeg er sjelden syk og det vet han godt. Kollegaene mine kan gå til sin fastlege å få sykemelding på 2-4 uker eller mer. TS jeg tror vi kan ha samme type fastlege og jeg tror vi begge må bytte fastlege. 

Vi bør nok bytte ja, er utrolig frustrerende når man er kronisk syk og ikke får sykmelding. Legen vet at jeg aldri ellers ber om dette, men likevel sa hun nei da jeg spurte i forrige uke etter å ha hatt hyppige anfall. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke egenmelding?

Sykemelding for migrene høres litt rart ut i mine ører, å jeg hadde migrene i 40 år, altså hele min yrkesaktive tid. Er selvsagt klar over at noen er mer plaget enn andre, men sykemelding pga migrene høres rart ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du nesten finne ut hva som trigger migrenen og gjøre tiltak deretter.

Jeg hadde migrene i 40 år, å jeg kunne ikke bruke p-piller, drikke alkohol, spise sjokolade, måtte spise regelmessig og måtte spise frokost selv om det bydde meg imot, regelmessig søvn, noen ganger kunne jeg ikke legge planer da jeg garantert endte opp med migrene den dagen. De første 20 årene så styrte migrenen livet mitt, men det roet seg etterhvert. Nå er jeg heldigvis kvitt migrenen som 60 åring. 

Tall for gode råd og godt å høre at du endelig er bedre❤️Spesialisten som stilte diagnosen ga de samme råd til meg. Alle disse overholder jeg allerede, men jobben i bhg med svært mye støy og stress trigger anfallene. Jeg har ikke lagt en eneste plan etter jobb på to år. Migrenen kommer meg i forløpet da. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bruke egenmelding?

Sykemelding for migrene høres litt rart ut i mine ører, å jeg hadde migrene i 40 år, altså hele min yrkesaktive tid. Er selvsagt klar over at noen er mer plaget enn andre, men sykemelding pga migrene høres rart ut. 

Jeg har brukt opp egenmeldingene mine. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med en fastlege. Han var så lei. For 90% av sykemeldingene er friske mennesker.

Som tar fokus vekk fra dem som trenger det.

Jeg tror han.

Anonymkode: 984cd...b36

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Pga av legen de har.

Jeg selv har en lege som ikke gir så lett ut sykemelding, og i såfall bare noen dager, toppen en uke.

Har selv kronisk migrene, sterke smerter i en hofte og problemer med ryggen. OG jobber i et fysisk krevende yrke.

Men neida...

Anonymkode: 27a4e...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...