Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #1 Skrevet 1. april 2006 Jeg fikk nettopp avslag på dagpenger fra aetat, hva skal jeg gjøre nå? Årsaken til avslaget vil jeg ikke diskutere her, da det går på økonomien min. Har ikke jobb, og prøver hardt å få en, til og med avisjobb, men det var ingenting ledig her desverre.... Er det noen andre steder jeg kan få litt pengestøtte fram til jeg får jobb? Noen som har noen tips?
liv Skrevet 1. april 2006 #3 Skrevet 1. april 2006 Får du ikke fra aetat så er det dessverre oftest sosialkontoret neste. Bor du i oslo så er jo dagsen et godt alternativ til stråjobbing - til du får noe annet.
Mini_me Skrevet 1. april 2006 #4 Skrevet 1. april 2006 Er du flyttbar....? Søk på jobber andre steder i landet...
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #5 Skrevet 2. april 2006 Jeg fikk nettopp avslag på dagpenger fra aetat, hva skal jeg gjøre nå? Årsaken til avslaget vil jeg ikke diskutere her, da det går på økonomien min.Har ikke jobb, og prøver hardt å få en, til og med avisjobb, men det var ingenting ledig her desverre.... Er det noen andre steder jeg kan få litt pengestøtte fram til jeg får jobb? Noen som har noen tips? ← Vel, dersom det betyr at du har penger, er det vel ingen krise...
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. april 2006 #6 Skrevet 2. april 2006 Dersom du får avslag hos aetat er sosialkontoret neste instans, med mindre du skaffer deg inntekt på egen hånd. Ta med alt du har av dokumentasjon på avslaget fra aetat, og på utgifter og inntekter og legg frem situasjonen din der.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #8 Skrevet 2. april 2006 Meld deg hos et vikarbyrå som Manpower . ← ...med den konsekvens at du sannsynligvis ikke hører noe fra dem på ett år.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #9 Skrevet 2. april 2006 Vel, dersom det betyr at du har penger, er det vel ingen krise... ← Det måtte jo komme en sånn kommentar.....sååå...jeg fikk ikke dagpenger fordi jeg lå akkurat under grensa for hva man måtte ha tjent året/årene før!
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #10 Skrevet 2. april 2006 ...med den konsekvens at du sannsynligvis ikke hører noe fra dem på ett år. ← Så ille kan det vel ikke være. Det har vel litt å si på hva man gjør det til selv, å selv om man melder sin interesse hos et vikarbyrå så betyr vel ikke det at man skal sitte passiv å vente på at de fikser jobb. Det stilles vel krav til egeninnsats også, å de som aktivt går inn for å få oppdrag kommer nok først i køen.
Gjest Donna Skrevet 2. april 2006 #11 Skrevet 2. april 2006 ...med den konsekvens at du sannsynligvis ikke hører noe fra dem på ett år. ← Vikarbyråer er flinke til jobbformidling. Anbefales på det varmeste. Det er for tiden stor etterpørsel etter arbeidskraft - så det å få seg et arbeid skal ikke være noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #12 Skrevet 2. april 2006 Jeg fikk nettopp avslag på dagpenger fra aetat, hva skal jeg gjøre nå? Årsaken til avslaget vil jeg ikke diskutere her, da det går på økonomien min. Har ikke jobb, og prøver hardt å få en, til og med avisjobb, men det var ingenting ledig her desverre.... Er det noen andre steder jeg kan få litt pengestøtte fram til jeg får jobb? Noen som har noen tips? ← Nå skal det MYE til at du får avslag fra a-etat om du har rettigheter. Om du har en mill i banken, så kan de ikke nekte deg om du har opparbeidet deg til det. har du sagt opp jobben selv,må du vente de første ukene. Desverre, så er sosialkontoret neste.
lillesky Skrevet 2. april 2006 #13 Skrevet 2. april 2006 Hvis du har sagt opp jobben selv, må du vente i 8 uker før du får penger. Ellers er det, som all de andre sier, sosialkontoret. Men for å få støtte der kan du ikke ha penger i banken, og alt må dokumenteres (kontoutskrift etc).
Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2006 #14 Skrevet 3. april 2006 Var i en lignende situasjon for noen år siden - hadde jobbet som vikarlærer et skoleår før. Men aetat regner i kalenderår, så jeg havnet akkurat under grensa for dagpenger. Da jeg spurte på sosialkontoret, sa de at de ikke kunne hjelpe meg ('dette er ikke et sted for sånne som deg' - jeg var verken narkoman eller asylsøker, og det var tydeligvis kravet). Det jeg fikk beskjed om, var å si opp leia på hybelleiligheten min, og flytte hjem til foreldrene mine til jeg fikk meg en jobb. Så da måtte de fø på meg i noen måneder, og da var jeg 28 år... Så ikke ha all tro på sosialkontoret, de er ikke der for å hjelpe alle. Men ta kontakt med aetat jobbservice, hvis du har det i nærheten, er et slags vikarbyrå som ikke tar provisjon, og de kan kanskje skaffe deg småjobber på dagen, vaskejobb, barnehagevikar, og slikt.
liv Skrevet 3. april 2006 #15 Skrevet 3. april 2006 Var i en lignende situasjon for noen år siden - hadde jobbet som vikarlærer et skoleår før. Men aetat regner i kalenderår, så jeg havnet akkurat under grensa for dagpenger. Da jeg spurte på sosialkontoret, sa de at de ikke kunne hjelpe meg ('dette er ikke et sted for sånne som deg' - jeg var verken narkoman eller asylsøker, og det var tydeligvis kravet). Det jeg fikk beskjed om, var å si opp leia på hybelleiligheten min, og flytte hjem til foreldrene mine til jeg fikk meg en jobb. Så da måtte de fø på meg i noen måneder, og da var jeg 28 år... ← Det har de ikke krav på. Alle har rett til livsopphold om de ikke har penger på bok eller inntekt.
Jane How Skrevet 3. april 2006 #16 Skrevet 3. april 2006 (endret) Nå skal det MYE til at du får avslag fra a-etat om du har rettigheter. Om du har en mill i banken, så kan de ikke nekte deg om du har opparbeidet deg til det. har du sagt opp jobben selv,må du vente de første ukene. Desverre, så er sosialkontoret neste. ← Hun har vel ikke rettigheter da. Jeg hadde selv tjent noen hundre under grensa en gang, veldig kjipt. Hvis man feks har spart BSU, har man ikke rett på støtte fra sosialkontoret. Dumt, for det er jo en investering i framtiden, man må jo også tilbakebetale skatt om man tar av BSU-kontoen, blir ond sirkel for man får vel ikke penger fra sosialen for å tilbakebetale skatt? (når den tid kommer) Kjenner til noen som ikke fikk støtte av sosialkontoret til husleie, fordi de mente foreldrene kunne hjelpe. Foreldrene var på grensen til å trenge støtte selv, men det holdt ikke. Endret 3. april 2006 av Jane How
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. april 2006 #17 Skrevet 3. april 2006 (endret) Så ikke ha all tro på sosialkontoret, de er ikke der for å hjelpe alle. ← Jo, de er egentlig der for å hjelpe alle, men svært mange som jobber der har ingen skrupler med å lyve folk rett opp i trynet, slik de gjorde med deg. Derfor lønner det seg å skjekke hvilke rettigheter man har, før man snakker med dem. Det man bør gjøre dersom man opplever slike ting som dette er å be om få det de sier skriftlig, og sende en klage til fylkesmannen. Man bør heller ikke finne seg i å bli avvist i skranken, men insister på at du vil levere en søknad, dette er de forpliktet til å ta imot og behandle innen 14 dager. (48 timer, dersom du søker om nødhjelp.) Endret 3. april 2006 av Varg-Menja
Jane How Skrevet 3. april 2006 #18 Skrevet 3. april 2006 Noe jeg syns er dumt, er at dagpengene regner for hvor stor prosentdel man jobber. Altså om man har gått ned i stillingsprosent og har rett på dagpenger. Da regnes dagpengene utfra hvor stor stillingsprosent du har gått ned, ikke hvor mye penger du fortsatt tjener. Kjenner ei jente som mistet jobben, tok på seg oppdrag (it-bransjen) som hun tok meget godt betalt for. Resultatet var høyere inntekt enn tidligere, pga høy deltidsinntekt + penger fra aetat.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #19 Skrevet 3. april 2006 Var i en lignende situasjon for noen år siden - hadde jobbet som vikarlærer et skoleår før. Men aetat regner i kalenderår, så jeg havnet akkurat under grensa for dagpenger. Da jeg spurte på sosialkontoret, sa de at de ikke kunne hjelpe meg ('dette er ikke et sted for sånne som deg' - jeg var verken narkoman eller asylsøker, og det var tydeligvis kravet). Det jeg fikk beskjed om, var å si opp leia på hybelleiligheten min, og flytte hjem til foreldrene mine til jeg fikk meg en jobb. Så da måtte de fø på meg i noen måneder, og da var jeg 28 år... Så ikke ha all tro på sosialkontoret, de er ikke der for å hjelpe alle. Men ta kontakt med aetat jobbservice, hvis du har det i nærheten, er et slags vikarbyrå som ikke tar provisjon, og de kan kanskje skaffe deg småjobber på dagen, vaskejobb, barnehagevikar, og slikt. ← hadde du anket denne saken , så hadde de måttet gi deg hjelp. Du kan treffe mange nek som jobber på sos.kontoret. Soskontor kan ike kreve at en på 28 sier opp sin leilighet og flytter hjem til foreldrene. Mange sluker alt de sier på soskontoret. Husk, saksbehandlers innstilling er avgjørende for saken. iKKE dermed sagt hun/han har rett. For veldig mange år siden kom jeg i en tilsvarende situasjon. Jeg hadde i tillegg barn. Jeg hadde betalt mine regninger og det var ikke noe igjen til varme sko til barna og mat. Jeg hadde bedt om utsettelse til strømregningen. Strømmen var på flere tusen pga jeg tok over leilighet og måtte betale samme som forige eier ved første regning. Blankt avslag, men kunne få låne penger til strømmen. Slik ville jeg dra på meg enda mere utg pr.mnd etterpå. Anket saken. ved neste møte, så sa samme saksbehandler at det var lettere for meg å få penger til vintersko om jeg søkte via barnevernets sine penger. Det sa jeg nei til for jeg trengte ikke hjelp fra barnevernet.Da avslo hun søknaden. Anket denne saken også, da fikk hun "refs" fra fylkesmannen. I mellomtiden var det gått hull på ungenes sko. Så da var det å bruke støvler i 7 minus på vinteren. Fikk tlf fra skolen at han ene hadde bedt om å få være inne i friminuttet pga han frøs.Det gikk uker, men jeg fikk det hadde KRAV på i denne situasjonen. Fylkesmannen skrev bla jeg hadde ikke muligheter med dagens intekt og håndtere de utgifter jeg hadde. Jeg hadde i samme periode sagt opp innboforsikring/tvlisens. ja, det er bra du prøver sa hun. hun trodde hun traff samme neket som seg selv. 2 mnd etterpå ble jeg akutt innlagt på sykehus med alvorlig sykdom. Dette skjedde i skoletiden. Sykehus kontaktet sosialkontor for å få noen til å hente unger. Ikke hadde eg fam eller andre som kunne passe barna. Fortvilelsen var stor. Så for meg barnehjem osv. Min mor som bodde noen mil unna ble oppringt. Hun hadde jobb,men de betalte henne for å komme for å passe barna. Da jeg kom hjem og mnd etterpå var jeg trekt i barnetrygd og overgstønad. Tok en tlf og spurte hva dette var.Jo, jeg ble teekt for å betale pass av barna,men eg kunne søke om barnetilsyn. skal si dere det ble rabalder med den saksbeh. heldigvis er hun ikke i en slik obb lenger.
lillesky Skrevet 3. april 2006 #20 Skrevet 3. april 2006 Da jeg spurte på sosialkontoret, sa de at de ikke kunne hjelpe meg ('dette er ikke et sted for sånne som deg' - jeg var verken narkoman eller asylsøker, og det var tydeligvis kravet). Det jeg fikk beskjed om, var å si opp leia på hybelleiligheten min, og flytte hjem til foreldrene mine til jeg fikk meg en jobb. Så da måtte de fø på meg i noen måneder, og da var jeg 28 år... Så ikke ha all tro på sosialkontoret, de er ikke der for å hjelpe alle. ← Vel, jeg vet om helt vanlige oppegående folk som hverken er narkomane eller asyksøkere som har fått hjelp ved sosialkontoret i en vanskelig situasjon. Det er jo det de er til for. Alle har rett til livsopphold om de ikke har penger på bok eller inntekt. ← Noe jeg syns er dumt, er at dagpengene regner for hvor stor prosentdel man jobber. Altså om man har gått ned i stillingsprosent og har rett på dagpenger. ← Dagpenger kan også regnes utifra de siste tre årene. Dagpenger fra Aetat er for de som har jobbet og betalt skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå