AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:31 #21 Skrevet tirsdag kl. 22:31 Folk som bor i hus dere kan få store utgifter dere også. Om ting forfaller. Det beste er leiligheter som har holdt ting ved like . Å ikke får masse store utgifter samtidig . Anonymkode: 1dcf4...e65
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:24 #22 Skrevet tirsdag kl. 23:24 Gud bedre, folk må snart begynne å forstå hva det faktisk vil si å bo i et borettslag, av både fordeler og ulemper. Jeg har selv sittet i styret, det var stort vedlikeholdsetterslep. I løpet av mine perioder ble det gjennomført flere store og viktige arbeider fordi det medførte økning i fellesutgiftene, bråk og ubeleiligheter som perioder uten vann. Resultat? Kritikk, kjeft og dårlig stemning. Folk som bor i borettslag og ikke engasjerer seg bør prise seg lykkelige for at noen orker og gidder. Hvis man er så misfornøyd får man enten engasjere seg og bidra, eller flytte. Anonymkode: 66fff...a5b 14 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:42 #23 Skrevet onsdag kl. 06:42 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gud bedre, folk må snart begynne å forstå hva det faktisk vil si å bo i et borettslag, av både fordeler og ulemper. Jeg har selv sittet i styret, det var stort vedlikeholdsetterslep. I løpet av mine perioder ble det gjennomført flere store og viktige arbeider fordi det medførte økning i fellesutgiftene, bråk og ubeleiligheter som perioder uten vann. Resultat? Kritikk, kjeft og dårlig stemning. Folk som bor i borettslag og ikke engasjerer seg bør prise seg lykkelige for at noen orker og gidder. Hvis man er så misfornøyd får man enten engasjere seg og bidra, eller flytte. Anonymkode: 66fff...a5b Klart det. Men i et hus kan du gjøre ting selv. I borettslag, sameier etc må du ha innleide på alt og alle skal bli enige om ting. Utgiftene kan komme når som helst. Anonymkode: a2901...537 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:06 #24 Skrevet onsdag kl. 08:06 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo sjokkerende med 6000 i fellesutgifter hvis det ikke er noe fellesgjeld der, kan det virkelig stemme? Jeg betaler 8700, men da er det med fellesgjeld på 660000. Anonymkode: 54faa...cfa Kan legge til at det også er inkludert TV og internett, og at det er snakk om et rekkehus på 120 kvadrat. Så 6000 på en 50 kvadrat leilghet uten noe fellesgjeld er veldig mye. Jeg tror jeg ville ha tatt en god kikk på borettslagets regnskap (skal ligge som vedlegg til innkalling ved generalforsamling) for å se på hva pengene går til. Anonymkode: 54faa...cfa 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:16 #25 Skrevet onsdag kl. 08:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klart det. Men i et hus kan du gjøre ting selv. I borettslag, sameier etc må du ha innleide på alt og alle skal bli enige om ting. Utgiftene kan komme når som helst. Anonymkode: a2901...537 Du tror ikke utgifter kommer like brått på i en enebolig? I et borettslag kommer det ikke en utgiift som plutselig koster deg 100 000 eller en million, noe det lett kan gjøre i en enebolig. Anonymkode: 70345...8ae 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:19 #26 Skrevet onsdag kl. 08:19 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har bodd her i fire år, mange av naboene har bodd her siden det var nytt, så å legge dette på en av de siste som flyttet inn, er nå litt søkt. Sitter du i styret her, kanskje? Litt sent å komme inn nå, etter å ha sett de andre styre skuten rett mot grunn i 30 år? Jeg var ikke engang om bord… Anonymkode: e3f96...d83 Leiligheten din er jo ikke enestående, den har vært der like lenge som bygget så derfor må ALT vedlikeholdes. Når du velger å bosette deg slik så er det sånn det fungerer. Hvis du er misfornøyd så får du stille til styret selv og se hva det går i. Man har da utgifter i enebolig og de er som regel mye større enn hva vi noengang får i en blokk som tilhører borettslag. Vi får bedre tilbud på internett og tv, vi får bedre lån osv. Bare de kommunale avgiftene man betaler for en enebolig her hvor jeg bor er mer enn det jeg betaler for fellesutgiftene og da slipper jeg å gjøre noe som helst vedlikehold for vi har vaktmester som fikser alt. Anonymkode: dbec0...deb 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:10 #27 Skrevet onsdag kl. 10:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tror ikke utgifter kommer like brått på i en enebolig? I et borettslag kommer det ikke en utgiift som plutselig koster deg 100 000 eller en million, noe det lett kan gjøre i en enebolig. Anonymkode: 70345...8ae Ja. Hvis man velger å ikke gjøre noe vedlikehold siden 1990 på eneboligen sin, kan jeg love at det kommer en regning som er på mye mer enn 10 000kr i måneden! Fordelen med borettslag er jo at man kan dele på utgifter, og får ofte bedre pris fordi det er en større jobb. Her virker det som at styret (styrene) i mange år har prioritert lave fellesutgifter i dag høyere enn nødvendig vedlikehold. På er såpass gammelt bygg må man regne med at det må gjøres større utbedringer. Her tar endelig styret tak, og dagens styre kan ikke bebreides for tidligere styrers unnlatelsessynder. Det du kan gjøre er å selge nå, TS. Men du må opplyse om at det er ventet økninger i fellesutgifter pga større utbedringer, så det spørs om noen vil kjøpe. Men man kan ikke la være å gjøre nødvendig vedlikehold fordi det fører til økning i fellesutgiftene. Anonymkode: e5224...6c4 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:34 #28 Skrevet onsdag kl. 10:34 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Klart det. Men i et hus kan du gjøre ting selv. I borettslag, sameier etc må du ha innleide på alt og alle skal bli enige om ting. Utgiftene kan komme når som helst. Anonymkode: a2901...537 Les en gang til hva jeg skrev; fordeler og ulemper. Når man kjøper en andels i et borettslag så må man på forhånd sette seg inn i hva disse er. Folk som bor i borettslag bør ha buffer som alle andre. Disse utgiftene kommer sjeldent "når som helst". Dersom alle andelseiere møtte på generalforsamling, fulgte med og brukte sunn fornuft, ville mange færre blitt overrasket. Anonymkode: 66fff...a5b 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:00 #29 Skrevet onsdag kl. 11:00 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Les en gang til hva jeg skrev; fordeler og ulemper. Når man kjøper en andels i et borettslag så må man på forhånd sette seg inn i hva disse er. Folk som bor i borettslag bør ha buffer som alle andre. Disse utgiftene kommer sjeldent "når som helst". Dersom alle andelseiere møtte på generalforsamling, fulgte med og brukte sunn fornuft, ville mange færre blitt overrasket. Anonymkode: 66fff...a5b Hadde det enda vært så vel. I det forrige borettslaget jeg bodde i kom det 9 stykker på GF en gang (192 andeler). Her jeg bor nå er det 220 andeler og det er helt umulig å få folk til å ta ansvar og stille til styreverv - men klage det skal de! Vi må betale en profesjonelle for å sitte i styret fordi ingen vil ta verv, samtidig som beboerne klager på at det er dyrt. Vi har en andelseier som ukentlig sender mail til styret og enda oftere kontakter vaktmester med alt han vil ha ordnet. Vil at alt skal være helt perfekt hele tiden, om det er et tusjmerke på postkassa til naboen så klager han. Han har også masse forslag til tiltak han vil at styret skal gjøre. Hvert år blir han spurt om å stille til valg, men det har han ikke tid til... Anonymkode: 54faa...cfa 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:50 #30 Skrevet onsdag kl. 11:50 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hadde det enda vært så vel. I det forrige borettslaget jeg bodde i kom det 9 stykker på GF en gang (192 andeler). Her jeg bor nå er det 220 andeler og det er helt umulig å få folk til å ta ansvar og stille til styreverv - men klage det skal de! Vi må betale en profesjonelle for å sitte i styret fordi ingen vil ta verv, samtidig som beboerne klager på at det er dyrt. Vi har en andelseier som ukentlig sender mail til styret og enda oftere kontakter vaktmester med alt han vil ha ordnet. Vil at alt skal være helt perfekt hele tiden, om det er et tusjmerke på postkassa til naboen så klager han. Han har også masse forslag til tiltak han vil at styret skal gjøre. Hvert år blir han spurt om å stille til valg, men det har han ikke tid til... Anonymkode: 54faa...cfa Dette er veldig gjenkjennelig. Ham med de høye standardene og alle forslagene til forbedringer, det er klart han ikke har tid til å bidra, det er tross alt meget tid- og ressurskrevende å finne feil og mangler. Å rette opp disse bør være noen andres ansvar. Anonymkode: 66fff...a5b 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:03 #31 Skrevet onsdag kl. 12:03 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi må male hele jævla tiden da! 🤪 Har vært byttet noen vinduer og dører. Strømforbruket mitt er på rundt 12.000 kWh i året, jeg dusjer ikke hver dag og vaskemaskin/oppvaskmaskin går en gang i uken, og det er 21 grader i stuen, sitter med to ullgensere og pledd… Anonymkode: e3f96...d83 Du vet du kan melde deg som styrerepresentant? Da kan du være med og bestemme hvordan borettslaget skal styres, og hvordan pengene skal brukes. Anonymkode: 6a0de...fce
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:33 #32 Skrevet onsdag kl. 12:33 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi må male hele jævla tiden da! 🤪 Har vært byttet noen vinduer og dører. Strømforbruket mitt er på rundt 12.000 kWh i året, jeg dusjer ikke hver dag og vaskemaskin/oppvaskmaskin går en gang i uken, og det er 21 grader i stuen, sitter med to ullgensere og pledd… Anonymkode: e3f96...d83 Tenk å måtte bidra til å vedlikeholde den felles bygningsmassen. Anonymkode: 66fff...a5b 2 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:02 #33 Skrevet onsdag kl. 13:02 Hvorfor nevner alle TV og internett som en voldsom fordel? Vi har begge både mobil og internett gjennom jobben og har ingen bruk for det. TV har vi kuttet ut for flere år siden. Anonymkode: a2901...537 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:04 #34 Skrevet onsdag kl. 13:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Les en gang til hva jeg skrev; fordeler og ulemper. Når man kjøper en andels i et borettslag så må man på forhånd sette seg inn i hva disse er. Folk som bor i borettslag bør ha buffer som alle andre. Disse utgiftene kommer sjeldent "når som helst". Dersom alle andelseiere møtte på generalforsamling, fulgte med og brukte sunn fornuft, ville mange færre blitt overrasket. Anonymkode: 66fff...a5b Med eu´s krav så tror jeg maange gamle obos-blokker i bla Oslo kommer til å få et sjokk med den elendige isoleringen de har fra 60-70 tallet. Vi brukte like mye strøm på en 3-roms der som i 170 m2 hus nå. Anonymkode: a2901...537
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:48 #35 Skrevet onsdag kl. 13:48 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor nevner alle TV og internett som en voldsom fordel? Vi har begge både mobil og internett gjennom jobben og har ingen bruk for det. TV har vi kuttet ut for flere år siden. Anonymkode: a2901...537 Fordi de sikkert har nytte av det da, selv om du ikke har? 😄 Anonymkode: a1202...a34 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:25 #36 Skrevet onsdag kl. 14:25 Her er jeg glad for at styret har investert i nødvendig vedlikehold på rekkehus og blokken i borettslaget. Det har med tryggheten min synes jeg at viktig vedlikehold blir utført. Ja fellesutgiftene øker men vedlikeholdet er tross alt veldig viktig også. Anonymkode: f507b...c49 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:41 #37 Skrevet onsdag kl. 14:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor nevner alle TV og internett som en voldsom fordel? Vi har begge både mobil og internett gjennom jobben og har ingen bruk for det. TV har vi kuttet ut for flere år siden. Anonymkode: a2901...537 Fordi de aller fleste ikke har internett via jobb? Anonymkode: 1d563...5ff 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:05 #38 Skrevet onsdag kl. 15:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor nevner alle TV og internett som en voldsom fordel? Vi har begge både mobil og internett gjennom jobben og har ingen bruk for det. TV har vi kuttet ut for flere år siden. Anonymkode: a2901...537 Fordi det mest sannsynlig er nyttig for flertallet. Hva den enkelte har brukt for og ikke er underordnet. Det blir vanligere og vanligere at borettslag kutter tv fra fellesutgiftene. Anonymkode: 66fff...a5b 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:02 #39 Skrevet onsdag kl. 18:02 Så bra at borettslaget endelig tar tak, og dette kan jo ikke komme som noen overraskelse. Man får jo se regnskapet på de ordinære generalforsamlingene, og da ser man om det blir satt av noe til fremtidig vedlikehold. Jeg flyttet fra et borettslag og til enebolig fordi folk hele tiden drev å utsatte nødvendig vedlikehold. Ja, vi hadde lave fellesutgifter, men det ble ikke satt ned noe til fremtidig vedlikehold, og fellesutgiftene der kommer til å bli skyhøye den dagen alle gamlingene er døde og vedlikehold endelig kan begynne. Nå kan jeg drive med jevnlig vedlikehold på egenhånd, og slipper å vente til det brenner på dass og taket ryker. Anonymkode: 3d5b5...782 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:39 #40 Skrevet onsdag kl. 19:39 Det er de samme folka som har sittet i styret så langt bak jeg kan finne referater (2014), det er tre stk som går igjen, så har det vært noen andre innom i korte perioder. Så tydeligvis har noen tuppet dem i rævva, sitter med et inntrykk at det er boligbyggelaget. Anonymkode: e3f96...d83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå