AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:55 #1 Skrevet tirsdag kl. 17:55 og foreløpig er det ikke gjort NOE-men fremover vil de ta alt-kledning, oppdatering av fasader, etterisolere, ventilasjon, bygge om alt av trapper, bytte rekkverk, bytte rør…. Fellesgjeld vil gå fra 0 til over en million for min del, med fellesutgifter som nærmer seg 10.000. For en rekkehusleilighet på 55 kvadrat med anslått verdi på 2.5 mill. Byggeår 1990. Jeg betaler pr i dag 7000 i lån, har rett under en million igjen, og 6000 i fellesutgifter. I de 6000 er tv/internett, ingen varmtvann, sentralvarme etc. Jeg regner med det har haglet inn med klager til styret, det kom innkalling til generalforsamling i dag. Spørsmålet er om jeg bare burde selge og komme meg vekk herfra? Styret påstår dette vil gi en verdiøkning, 10.000 i mnd for fellesutgifter og man må male selv i tillegg til alle dugnadene er jo ikke akkurat salgsfremmende?! Anonymkode: e3f96...d83 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:58 #2 Skrevet tirsdag kl. 17:58 Huff ikke greit. En av av grunnene til at jeg sitter på gjerdet fra enebolig til leilighet. Anonymkode: b379a...4f8
Brunello Skrevet tirsdag kl. 17:59 #3 Skrevet tirsdag kl. 17:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): og foreløpig er det ikke gjort NOE-men fremover vil de ta alt-kledning, oppdatering av fasader, etterisolere, ventilasjon, bygge om alt av trapper, bytte rekkverk, bytte rør…. Fellesgjeld vil gå fra 0 til over en million for min del, med fellesutgifter som nærmer seg 10.000. For en rekkehusleilighet på 55 kvadrat med anslått verdi på 2.5 mill. Byggeår 1990. Jeg betaler pr i dag 7000 i lån, har rett under en million igjen, og 6000 i fellesutgifter. I de 6000 er tv/internett, ingen varmtvann, sentralvarme etc. Jeg regner med det har haglet inn med klager til styret, det kom innkalling til generalforsamling i dag. Spørsmålet er om jeg bare burde selge og komme meg vekk herfra? Styret påstår dette vil gi en verdiøkning, 10.000 i mnd for fellesutgifter og man må male selv i tillegg til alle dugnadene er jo ikke akkurat salgsfremmende?! Anonymkode: e3f96...d83 Ja, idiotene vil nok stoppe styret som endelig tok tak i forsømmelsen fra tidligere styrer. De forstår garantert ikke at det bare blir enda dyrere å utsette de uunngåelige vedlikeholdsarbeidene. 13 16
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:00 #4 Skrevet tirsdag kl. 18:00 Er desverre slikt som er problemet når en kjøper boliger med fellesutgifter. Plutselig kan ting øke pga dim må gjøres osv Derfor glad vi har enebolig, da kan en bestemme slikt selv. Hva som må gjøres og hvor mye en har mulighet å legge i det Anonymkode: b075c...2fe
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:01 #5 Skrevet tirsdag kl. 18:01 Det er kjent problemstilling i mange borettslag og sameier. Styret utsetter nødvendig vedlikehold for å holde felleskostnadene lave. Men en dag smeller det.. Anonymkode: b590a...725 7 7
Gliffy Skrevet tirsdag kl. 18:08 #6 Skrevet tirsdag kl. 18:08 Hvis fellesgjelden er 0 er det ganske ille da, det betyr vel at ingenting av større ting er gjort på veldig lenge så da blir det jo mye som kommer på en gang. 9 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:09 #7 Skrevet tirsdag kl. 18:09 Det er jo sjokkerende med 6000 i fellesutgifter hvis det ikke er noe fellesgjeld der, kan det virkelig stemme? Jeg betaler 8700, men da er det med fellesgjeld på 660000. Anonymkode: 54faa...cfa 3 1
Brunello Skrevet tirsdag kl. 18:10 #8 Skrevet tirsdag kl. 18:10 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er desverre slikt som er problemet når en kjøper boliger med fellesutgifter. Plutselig kan ting øke pga dim må gjøres osv Derfor glad vi har enebolig, da kan en bestemme slikt selv. Hva som må gjøres og hvor mye en har mulighet å legge i det Anonymkode: b075c...2fe Man kan jo ikke alltid det. Lekker taket på eneboligen din må du reparere det. Det samme gjelder mye annet. Å forsømme vedlikeholdet er det same som at boligens verdi synker drastisk. 11 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:11 #9 Skrevet tirsdag kl. 18:11 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): og foreløpig er det ikke gjort NOE-men fremover vil de ta alt-kledning, oppdatering av fasader, etterisolere, ventilasjon, bygge om alt av trapper, bytte rekkverk, bytte rør…. Fellesgjeld vil gå fra 0 til over en million for min del, med fellesutgifter som nærmer seg 10.000. For en rekkehusleilighet på 55 kvadrat med anslått verdi på 2.5 mill. Byggeår 1990. Jeg betaler pr i dag 7000 i lån, har rett under en million igjen, og 6000 i fellesutgifter. I de 6000 er tv/internett, ingen varmtvann, sentralvarme etc. Jeg regner med det har haglet inn med klager til styret, det kom innkalling til generalforsamling i dag. Spørsmålet er om jeg bare burde selge og komme meg vekk herfra? Styret påstår dette vil gi en verdiøkning, 10.000 i mnd for fellesutgifter og man må male selv i tillegg til alle dugnadene er jo ikke akkurat salgsfremmende?! Anonymkode: e3f96...d83 Det er ikke gjort noe, fordi borettslaget ikke har økonomi til det... 10 000 i fellesutgifter er ikke akkurat salgsfremmende nei, men ett borettslag som har gitt faen i vedlikehold, og har lite kontroll på økonomien er enda mindre salgsfremmende. Fellesutgifter på 6000 dekker tv, men ikke varme eller varmtvann. Greit nok. Hva med kommunale avgifter? Brøyting? Strøing? Husforsikring? Anonymkode: 1d563...5ff 7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:12 #10 Skrevet tirsdag kl. 18:12 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er desverre slikt som er problemet når en kjøper boliger med fellesutgifter. Plutselig kan ting øke pga dim må gjøres osv Derfor glad vi har enebolig, da kan en bestemme slikt selv. Hva som må gjøres og hvor mye en har mulighet å legge i det Anonymkode: b075c...2fe Hvis man ikke har fikset kledning, etterisolert, fikset rør eller noe annet større vedlikehold på 35+ år, så er det begrenset hvor mye lengre dere kan utsette det... Anonymkode: 1d563...5ff 11 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:19 #11 Skrevet tirsdag kl. 18:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fellesutgifter på 6000 dekker tv, men ikke varme eller varmtvann. Greit nok. Hva med kommunale avgifter? Brøyting? Strøing? Husforsikring? Anonymkode: 1d563...5ff Husforsikring må de jo ha, og det kommer en pickup innom og brøyter der det er plass til en bil. Resten må vi ta selv, sammen med gressklipp på fellesområdene etc. Alle har hvert sitt bosspann for restavfall som hentes hver uke, der kunne de nok spart mye på å sette opp en container i stedet. Det er nå satt ut felles for matavfall, papp, glass og metall. Kommunale avgifter på en enebolig er ca 2000 i mnd her, så jeg mener jo vi får lite for pengene for disse 6000 pr i dag. Anonymkode: e3f96...d83
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:20 #12 Skrevet tirsdag kl. 18:20 Forøvrig har jeg selv sittet i et styre hvor de andre nektet å få gjort nødvendig vedlikehold fordi det var for dyrt og det var så kjekt med lav husleie. Da jeg skjønte tegningen la jeg ut leiligheten for salg, fikk en bra pris, men synes synd på nye eiere i fremtiden. Menmen, sånn er nå livet. Anonymkode: b590a...725 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:25 #13 Skrevet tirsdag kl. 18:25 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis man ikke har fikset kledning, etterisolert, fikset rør eller noe annet større vedlikehold på 35+ år, så er det begrenset hvor mye lengre dere kan utsette det... Anonymkode: 1d563...5ff Vi må male hele jævla tiden da! 🤪 Har vært byttet noen vinduer og dører. Strømforbruket mitt er på rundt 12.000 kWh i året, jeg dusjer ikke hver dag og vaskemaskin/oppvaskmaskin går en gang i uken, og det er 21 grader i stuen, sitter med to ullgensere og pledd… Anonymkode: e3f96...d83
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:51 #14 Skrevet tirsdag kl. 18:51 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Husforsikring må de jo ha, og det kommer en pickup innom og brøyter der det er plass til en bil. Resten må vi ta selv, sammen med gressklipp på fellesområdene etc. Alle har hvert sitt bosspann for restavfall som hentes hver uke, der kunne de nok spart mye på å sette opp en container i stedet. Det er nå satt ut felles for matavfall, papp, glass og metall. Kommunale avgifter på en enebolig er ca 2000 i mnd her, så jeg mener jo vi får lite for pengene for disse 6000 pr i dag. Anonymkode: e3f96...d83 Så de 6000 dekker altså brøyting, husforsikring og kommunale avgifter, ikke bare tv? Hvor mye koster brøytingen pr år? De kunne spart? Du mener dere? Du har vel kanskje vært på noen generalforsamlinger og fremmet forslag om containere? Er det stemt ned? Før du klager på at styret har gjort dårlige valg, så er det litt interessant å vite hvor aktiv du er på generalforsamlingene? Legger du inn forslag for endringer du ser som kan spare dere for litt? Har du foreslått tidligere å begynne spare for vedlikehold? Har du foreslått fordele dette vedlikeholdet ut over mer tid? Anonymkode: 1d563...5ff 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:27 #15 Skrevet tirsdag kl. 20:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så de 6000 dekker altså brøyting, husforsikring og kommunale avgifter, ikke bare tv? Hvor mye koster brøytingen pr år? De kunne spart? Du mener dere? Du har vel kanskje vært på noen generalforsamlinger og fremmet forslag om containere? Er det stemt ned? Før du klager på at styret har gjort dårlige valg, så er det litt interessant å vite hvor aktiv du er på generalforsamlingene? Legger du inn forslag for endringer du ser som kan spare dere for litt? Har du foreslått tidligere å begynne spare for vedlikehold? Har du foreslått fordele dette vedlikeholdet ut over mer tid? Anonymkode: 1d563...5ff Jeg har bodd her i fire år, mange av naboene har bodd her siden det var nytt, så å legge dette på en av de siste som flyttet inn, er nå litt søkt. Sitter du i styret her, kanskje? Litt sent å komme inn nå, etter å ha sett de andre styre skuten rett mot grunn i 30 år? Jeg var ikke engang om bord… Anonymkode: e3f96...d83 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:26 #16 Skrevet tirsdag kl. 21:26 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har bodd her i fire år, mange av naboene har bodd her siden det var nytt, så å legge dette på en av de siste som flyttet inn, er nå litt søkt. Sitter du i styret her, kanskje? Litt sent å komme inn nå, etter å ha sett de andre styre skuten rett mot grunn i 30 år? Jeg var ikke engang om bord… Anonymkode: e3f96...d83 Nei jeg sitter ikke i styret der... Men jeg har sittet i styret i borettslag, og sett hvor mange som klager over styrets arbeid, og ikke engang gidder møte opp på generalforsamlingen... Som klager over fellesutgifter uten å se på hva de inneholder... Litt sent å komme inn nå? Nei, du har faktisk like mye rett til å komme med forbedringsforslag selv om du ikke har bodd der fra byggeårene.... Men hvis alle har den holdningen "jeg har bare bodd her * år, så jeg har ikke ansvar for noe som helst" så kommer aldri noe til å bli gjort. Endringer blir til ved at noen foreslår dem. Du har ingen problemer med å klage, detmed bør du heller ikke ha noe problem med å foreslå forbedringer. Men du må rette forbedringsforslagene dine, som containere, mot de som faktisk kan ordne det. Anonymkode: 1d563...5ff 9 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:55 #17 Skrevet tirsdag kl. 21:55 For å være ærlig, så har jeg styret langt oppe i halsen. Jeg varslet om rotter. Fikk beskjed om å kontakte skadedyrbekjemper selv, på borettslagets regning. Da det gikk rotter i fellene, ringte jeg firmaet og ga beskjed slik at de fikk tømt dem. Da fikk jeg kjeft etterpå, da beboere ikke selv skulle kontakte skadedyrfirmaet… Jeg varslet om en vegg som så dårlig ut, det viste seg det hadde rent vann innvendig i kledning pga konstruksjonsfeil fra byggingen, og gulvet i 2 etg hadde sunket 10-15 cm ned fra gulvlisten. Beboer oppe hadde ikke merket det, før sakkyndige flyttet en kommode på befaring. Hele badet til beboeren under måtte rives, hun måtte flytte ut i 6 uker. Bare flaks at jeg oppdaget det og ikke hun nede fikk hele taket inkl beboer og møblene hans i hodet. Og hva var takken? En endeløs rekke mailer fra styret der de hang seg opp i boblebadet mitt, de var redd for at damp skulle trekke opp fra luftingen nederst på kledningen, samtidig som de var redd for at klor og kjemikalier fra dampen skulle føre til råte og algevekst, pålegg om at alt måtte stå en meter fra husvegg etc. Da jeg svarte de fikk ta seg en runde hos alle naboene og få dem til å trekke frem putekasser og blomsterkasser som er tilsvarende plassert, samtidig som en byggmester jeg snakket med gjerne kunne skrive en erklæring på både plassering og deres engstelse for vanndamp og evt kjemikalier. Da svarte de med å forlange egen kurs på det elektriske og dokumentasjon på dette. På et boblebad som på daværende tidspunkt ikke hadde vært operativt på 9 mnd… Spurte dem om installering av elbillader, fikk svadasvar om å byttelåne plass med nabo som har lader men ikke bil. Da bensinbilen min stod utenfor boenheten min med en ledning fra min utekontakt inn bakdøren, kom det mail etter 30 min om at det var forbudt å lade elbil slik og jeg fikk flytte meg til en hurtiglader. De svarte ikke da jeg påpekte at ingen elbiler lades gjennom bakdøren og jeg fylte bensin på den sist den var tom… Det toppet seg med bilde tatt fra naboens terrasse av brødskivene mine da jeg var inne en tur for å hente meg drikke, de kunne tiltrekke seg rotter… Sånne folk orker ikke jeg forholde meg til mer enn høyst nødvendig! Anonymkode: e3f96...d83 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:09 #18 Skrevet tirsdag kl. 22:09 Det skjedde her også, men verre: 20% økning i husleia to år på rad + to kapitalinnkrevinger på 3000kr. Det er dessverre ikke uvanlig, men sånt som skjer med tafatte styrer som utsetter vedlikeholdsarbeid til det blir akutt. Men det kan også skje uforutsette hendelser så klart som gjør at felleskostnadene må øke mye. Anonymkode: e7795...114 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:20 #19 Skrevet tirsdag kl. 22:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bodd her i fire år, mange av naboene har bodd her siden det var nytt, så å legge dette på en av de siste som flyttet inn, er nå litt søkt. Sitter du i styret her, kanskje? Litt sent å komme inn nå, etter å ha sett de andre styre skuten rett mot grunn i 30 år? Jeg var ikke engang om bord… Anonymkode: e3f96...d83 Det virker ikke som du vet så mye om hva det innebærer å bo i et sameie! Det er sånn det er for alle. Det er ikke du som urettferdig behandlet her. Det spiller ingen rolle om du flyttet inn i går eller for 30 år siden. Vedlikehold må gjøres med jevne mellomrom og noen ganger er det flere ting som må gjøres samtidig fordi det har hopet seg opp og det blir akutt. Det er også regler og pålegg om sånt f.eks bytting av rør, bytting av vinduer m.m. Det er andre regler enn for en enebolig Anonymkode: e7795...114 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:24 #20 Skrevet tirsdag kl. 22:24 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): For å være ærlig, så har jeg styret langt oppe i halsen. Jeg varslet om rotter. Fikk beskjed om å kontakte skadedyrbekjemper selv, på borettslagets regning. Da det gikk rotter i fellene, ringte jeg firmaet og ga beskjed slik at de fikk tømt dem. Da fikk jeg kjeft etterpå, da beboere ikke selv skulle kontakte skadedyrfirmaet… Jeg varslet om en vegg som så dårlig ut, det viste seg det hadde rent vann innvendig i kledning pga konstruksjonsfeil fra byggingen, og gulvet i 2 etg hadde sunket 10-15 cm ned fra gulvlisten. Beboer oppe hadde ikke merket det, før sakkyndige flyttet en kommode på befaring. Hele badet til beboeren under måtte rives, hun måtte flytte ut i 6 uker. Bare flaks at jeg oppdaget det og ikke hun nede fikk hele taket inkl beboer og møblene hans i hodet. Og hva var takken? En endeløs rekke mailer fra styret der de hang seg opp i boblebadet mitt, de var redd for at damp skulle trekke opp fra luftingen nederst på kledningen, samtidig som de var redd for at klor og kjemikalier fra dampen skulle føre til råte og algevekst, pålegg om at alt måtte stå en meter fra husvegg etc. Da jeg svarte de fikk ta seg en runde hos alle naboene og få dem til å trekke frem putekasser og blomsterkasser som er tilsvarende plassert, samtidig som en byggmester jeg snakket med gjerne kunne skrive en erklæring på både plassering og deres engstelse for vanndamp og evt kjemikalier. Da svarte de med å forlange egen kurs på det elektriske og dokumentasjon på dette. På et boblebad som på daværende tidspunkt ikke hadde vært operativt på 9 mnd… Spurte dem om installering av elbillader, fikk svadasvar om å byttelåne plass med nabo som har lader men ikke bil. Da bensinbilen min stod utenfor boenheten min med en ledning fra min utekontakt inn bakdøren, kom det mail etter 30 min om at det var forbudt å lade elbil slik og jeg fikk flytte meg til en hurtiglader. De svarte ikke da jeg påpekte at ingen elbiler lades gjennom bakdøren og jeg fylte bensin på den sist den var tom… Det toppet seg med bilde tatt fra naboens terrasse av brødskivene mine da jeg var inne en tur for å hente meg drikke, de kunne tiltrekke seg rotter… Sånne folk orker ikke jeg forholde meg til mer enn høyst nødvendig! Anonymkode: e3f96...d83 Du vet du kan stille mistillitsforslag mot styret gjennom ekstraordinær generalforsamling? Anonymkode: e7795...114 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå