Gå til innhold

Erfaringer med jerninfusjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har fått jern intravenøst som kan dele deres erfaringer? Føler man seg bedre og mer energetisk? Jeg har lest at det er noen som får dårlige reaksjoner i form av oppkast, diare, hodepine osv så jeg tviler litt...

Jeg har veldig lavt ferritin og etter 8 år med jern og vitamin D tabletter så skal legen vurdere om jeg får det intravenøst. Har cøliaki og sterke blødninger som gjør at jeg kanskje ikke har så effektiv jernopptak? Dagliglivet er vanskelig, jeg har ingen energi, eller fysisk og mental utholdenhet. Blir helt utslitt av 4 timer med jobb og føler jeg holder på å glippe fra studieløpet mitt. Er så lei av å leve slik.

Anonymkode: 9cf1c...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått jern intravenøst en gang. Merket ikke så stor forskjell etterpå, men hadde ikke så fryktelig lave nivåer heller da.

Anonymkode: 02b74...dbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har fått jern intravenøst en gang. Merket ikke så stor forskjell etterpå, men hadde ikke så fryktelig lave nivåer heller da.

Anonymkode: 02b74...dbc

Skjønner, legen sa jeg hadde "tomme jernlagre" da, så kanskje jeg merker en større forskjell hvis jeg får ta det intravenøst

Skrevet

dytter!

Skrevet

Du er ikke kandidat til blodoverføring? Jeg fikk det etter fødsel og følte meg helt fantastisk etterpå. 

Anonymkode: fa9ac...6c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke kandidat til blodoverføring? Jeg fikk det etter fødsel og følte meg helt fantastisk etterpå. 

Ingen av legene jeg hadde fortalte meg om intravenøs. Jeg har aldri vært gravid og er ganske ung så jeg visste ikke om dette til nylig. Først da jeg foreslo intravenøs sa legen at jeg måtte prøve ut hver eneste dosering med tabletter først, for å i det hele tatt vurdere det. Men det hadde jo tatt lang tid. Da jeg tok med moren min så sa hun at det var greit, sikkert fordi hun var bedre på å forklare vanskene jeg opplever i hverdagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen av legene jeg hadde fortalte meg om intravenøs. Jeg har aldri vært gravid og er ganske ung så jeg visste ikke om dette til nylig. Først da jeg foreslo intravenøs sa legen at jeg måtte prøve ut hver eneste dosering med tabletter først, for å i det hele tatt vurdere det. Men det hadde jo tatt lang tid. Da jeg tok med moren min så sa hun at det var greit, sikkert fordi hun var bedre på å forklare vanskene jeg opplever i hverdagen. 

Ugh, det er så kjipt å ikke bli tatt på alvor før man har med forsterkninger 😫 Hvor ung er du? Og hvor gammel/ung er legen din? 

Svar til HI; jeg får jerninfusjon med noen års mellomrom. Grunnet tarmsykdom kan jeg ikke ta jerntabletter, så det har aldri vært prøvd. Men etter infusjon har jeg høøøye jernlager i noen år før det går ganske raskt ned. 

Jeg har absolutt ingen bivirkninger av infusjonen! Merker ikke noen brå endring i energien etterpå, men litt over tid merker jeg at jeg orker mer enn før infusjonen ☺️ 

Anonymkode: 4a67c...72d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det hjelper lite med blodtransfusjon hvis jernlageret er tomt. Da må du ha påfyll av jern. 
Noen trenger selvfølgelig både blod og jern, men tomt jernlager = unyttig med bare blodtransfusjon. 

Anonymkode: 3a531...d4d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ugh, det er så kjipt å ikke bli tatt på alvor før man har med forsterkninger 😫 Hvor ung er du? Og hvor gammel/ung er legen din? 

Svar til HI; jeg får jerninfusjon med noen års mellomrom. Grunnet tarmsykdom kan jeg ikke ta jerntabletter, så det har aldri vært prøvd. Men etter infusjon har jeg høøøye jernlager i noen år før det går ganske raskt ned. 

Jeg har absolutt ingen bivirkninger av infusjonen! Merker ikke noen brå endring i energien etterpå, men litt over tid merker jeg at jeg orker mer enn før infusjonen ☺️ 

Anonymkode: 4a67c...72d

Jeg er 20 år! Legen er ca 40 år. Jeg har opplevd dette helt siden jeg var 12 år, sikkert fordi jeg startet menstruasjon men jeg hadde også udiagnostisert cøliaki som jeg bare fant ut av for 4 år siden. 

Og det er bra å vite! Det er akkurat det jeg trenger, jeg vil bare ha mer energi til å orke og klare ting 😔

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde svært lav blodprosent (ca 8 ) og hadde lavt jernnivå. Var innlagt på sykehus og fikk både blodoverføring og jern intravenøst. Vet ikke hva som hjalp mest, men ble i hvert fall vesentlig bedre i løpet av noen dager etterpå. Mer energi, mindre hodepine, og kunne ikke lenger høre pulsen i ørene hele tiden. Jeg er ikke helsepersonell, så vet ikke om det er rett behandling for deg, men for meg var det veldig bra. 

Anonymkode: f6172...a40

Skrevet

Jeg jobbet med ei som pga kreftbehandling hadde store stråleskader på blant annet mage og tarm, og kroppen klarte ikke lengre å effektivt ta opp næringsstoffer via tarmen. Hun var så slapp at hun svimte av i dusjen osv. Hun fikk jerninfusjon og merket bedring iløpet av få uker, altså at det var merkbart allerede etter tre uker selv om hun ikke hadde nådd "toppvirkningen" enda da. 

Anonymkode: 62538...34d

Skrevet

TS her:

blodprøveresultatenw kom tilbake og mitt ferritin lå på 17, etter 6 måneder med tabletter. Fastlegen min sier dette er innenfor normalen og derfor trenger jeg i gen infusjon, men jeg føler meg fortsatt slapp og fjern. Vet ikke hva jeg skal tenke.

Skrevet

Ligger alltid på lavt nivå på jern, b12 og vitamin d. Jern får jeg aldri skikkelig opp og slik har det vært siden jeg var 10. Så legen har ikke vært så interessert i å gjøre noe med det. ligger godt under normalnivå og aldri fått tilbud om intravanøst, er snart 42.

Anonymkode: 63691...c7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...