Gå til innhold

Sykepleier som ikke klarer å bestemme seg for arbeidstider

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns turnus er helt ok, selvfølgelig et herk å jobbe helger og helligdager, men en kveld i uka gjør meg ingenting. Har alltid hatt lyst på en dagjobb, men blir litt skremt av tanken på å jobbe 5 dager hver uke og bli låst. Har dere erfaringer med fordeler og ulemper?

Anonymkode: e93cd...209

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det der og hatet det! Er vpl og gikk fra bolig til dagsenter. Følte meg så låst. Ukene føltes forferdelig lange. Kommer ikke på noen fordeler egentlig. Var dårligere lønn også, siden jeg mistet tilleggene. Ble utrolig vanskelig med alt av lege/tannlege/fysio/oppfølging av barn. Jeg sluttet etter 1 år. 

Anonymkode: 1f2c0...eb7

• Liker 2
Skrevet

Skal man ha dagjobb må man ha noe fleksitid tenker jeg. 

Anonymkode: e894d...933

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde ALDRI jeg skulle si at jeg gleder meg til å jobbe turnus igjen!

Har nå jobbet 2,5 år i dagstilling (med jobb hver 6.helg). De to fridagene jeg fikk før og etter helg ble enda mer hellig enn fridagene var tidligere. Syns også helg ble enda mer herk å jobbe siden det var såpass sjeldent at jeg aldri kom inn i en god rutine. 

Siden min forrige turnusjobb har jeg fått barn i tillegg, og selv om jeg syns helg og røde dager er grusomt å jobbe, ser jeg nå flere fordeler med turnusarbeid enn før. Som at jeg kan gjøre husarbeid når er jeg alene hjemme, ungene kan leveres sent og hentes tidlig når jeg har kveldsvakt eller turnusfri. Jeg kan til og med ta de fri fra barnehagen en ukedag for å finne på noe hyggelig, hvis jeg vil. 

Jeg syns det var tungt med dagstilling fordi alt av husarbeid og andre gjøremål må gjøres på kveld eller helg. Jeg hadde heller ikke noe fleksitid eller langfri. Da jeg jobbet turnus hadde jeg langfri hver 6.uke. 
Er stor sannsynlighet for at jeg ikke vil bli værende i en turnusstilling i 30 år til, men da vil jeg i såfall finne meg en jobb med litt fleksitid. 

Anonymkode: 7dbcb...775

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg trodde ALDRI jeg skulle si at jeg gleder meg til å jobbe turnus igjen!

Har nå jobbet 2,5 år i dagstilling (med jobb hver 6.helg). De to fridagene jeg fikk før og etter helg ble enda mer hellig enn fridagene var tidligere. Syns også helg ble enda mer herk å jobbe siden det var såpass sjeldent at jeg aldri kom inn i en god rutine. 

Siden min forrige turnusjobb har jeg fått barn i tillegg, og selv om jeg syns helg og røde dager er grusomt å jobbe, ser jeg nå flere fordeler med turnusarbeid enn før. Som at jeg kan gjøre husarbeid når er jeg alene hjemme, ungene kan leveres sent og hentes tidlig når jeg har kveldsvakt eller turnusfri. Jeg kan til og med ta de fri fra barnehagen en ukedag for å finne på noe hyggelig, hvis jeg vil. 

Jeg syns det var tungt med dagstilling fordi alt av husarbeid og andre gjøremål må gjøres på kveld eller helg. Jeg hadde heller ikke noe fleksitid eller langfri. Da jeg jobbet turnus hadde jeg langfri hver 6.uke. 
Er stor sannsynlighet for at jeg ikke vil bli værende i en turnusstilling i 30 år til, men da vil jeg i såfall finne meg en jobb med litt fleksitid. 

siterer meg selv her: i tillegg har jeg stort behov for egentid, og det er  lettere å få til med turnus. 
Bortsett fra å jobbe helg og røde dager vil jeg si at en av de store ulempene er at jeg får en dårlig døgnrytme, for jeg sliter med å sovne etter kveldsvakter. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde valgt turnus over dagstilling. Jeg har opplevd det som ganske låst med dagstilling i helsevesenet.

Digg med fri på dagtid av og til, eller fri midt i uka. Jeg har ikke barn.

Anonymkode: d4323...3ed

Skrevet

Jeg gikk fra tredelt turnus til dagtid. Var helt grusomt. Turnus var mye bedre, selv med barn 

Anonymkode: 54df9...484

Skrevet

Turnus har jo sine fordeler og ulemper, men vil si det nok mest kommer an på turnusen. Har jobbet turnuser som jeg har følt meg like fast i og som har gitt lite fleksibilitet og aldri muligheten til langhelg og jeg har jobbet turnus hvor arbeidsgiver var så fleksibel at jeg kunne jobbe intenst i perioder for å ha lengre friperioder. 

Skrevet

Er ikke sykepleier, men miljøterapeut. Byttet fra dagarbeid til skift for et år siden, og angrer ikke et sekund.

Fordeler med turnus: Mer fri, kan legge tannlegebesøk/legebesøk til fridager, handle og shoppe når det er få folk på butikken, bedre lønn(tillegg), mulighet for ekstravakter, hellidagstillegg, går som regel greit å bytte vakter og at man av og til kan sove lenge. 

Ulemper: Tungt å gå fra kveld til dag og helgejobbing.

Anonymkode: 79471...bc5

Skrevet

Hvorvidt man foretrekker turnus eller kun dagjobb er nok forskjellig fra person til person, livssituasjon osv., men jeg har møtt flere sykepleiere som ikke likte å jobbe kun dagtid. 
I turnus jobber man færre timer i uken i snitt, og det er jo en fordel. Man får også mer egentid dersom man har barn som går på skole, og har mulighet til å ta en fridag med barna i blant, dersom de går i barnehagen. Noen har turnus med perioder med langfri, og man har mulighet til å bytte vakter. 

Noen syntes det er en ulempe å jobbe helger og røde dager. Andre syntes det er helt ok, både pga. tilleggene og det at det gir fri en annen dag, slik at de slipper å legge innkjøp og andre ting til tidspunkt hvor det er mye kø og masse folk over alt. 

Anonymkode: 1f19b...721

Skrevet

Dagtidsjobber vokser jo ikke akkurat på trær? Bare her på KG er det vel hundrevis av sykepleiere som slåss om hver eneste en. «alle» vil bort fra turnus.

Anonymkode: e5284...083

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 11.51):

Fordeler med turnus: Mer fri, kan legge tannlegebesøk/legebesøk til fridager, handle og shoppe når det er få folk på butikken, bedre lønn(tillegg), mulighet for ekstravakter, hellidagstillegg, går som regel greit å bytte vakter og at man av og til kan sove lenge. 

Og en ting til som betyr mye for meg..... man kan benytte seg av lavpriser på reiser, kan finne billigtibud og billigreiser. 

Anonymkode: 822f7...455

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...