Within my guitar Skrevet 1. april 2006 #1 Skrevet 1. april 2006 Festen Et mirakel av en film! Som trenger å bli sett. Fy søren så viktig den er! Og fy søren så viktig det er at folk åpner øynene! Se den. Festen. Regi: Thomas Vinterberg. Det var kveldens og årets anbefaling.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #3 Skrevet 1. april 2006 Jeg så litt av den for noen år siden, men droppet ut etter en drøy halvtime. Jeg syntes den bare var dum. Hva synes dere er så bra med den?
Anglofil Skrevet 2. april 2006 #4 Skrevet 2. april 2006 Jeg har faktisk egentlig ikke veldig lyst til å se den. Jeg så den nemlig som teaterstykke i London og det var simpelthen fantastisk! Har ikke lyst til å ødelegge den følelsen, hvis du skjønner hva jeg mener.(..) Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #5 Skrevet 2. april 2006 Jeg så litt av den for noen år siden, men droppet ut etter en drøy halvtime. Jeg syntes den bare var dum. Hva synes dere er så bra med den? ← Er jeg som skrev dette over. Nå lurer jeg på om jeg tenker på en annen film enn den dere snakker om. Den jeg så var et familieselskap hvor det var lagt opp til en haug med intriger. Er det den dere mener? Kan dere i så fall si litt om hvorfor dere synes den er så fin? Jeg er bare nysgjerrig, for det avviker så mye fra det jeg selv mener.
Anglofil Skrevet 2. april 2006 #6 Skrevet 2. april 2006 (endret) Ja, det er den, det er ihvertfall slik teaterstykket er lagt opp. Mvh Yvonne Endret 2. april 2006 av yvonne
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #7 Skrevet 2. april 2006 Ja, det er den, det er ihvertfall slik teaterstykket er lagt opp. Mvh Yvonne ← Ok, da vet jeg iallefall at vi snakker om samme film? Hvorfor syntes du teaterstykket var så godt Yvonne?
Anglofil Skrevet 2. april 2006 #8 Skrevet 2. april 2006 Det var lagt opp på en fantastisk måte. Det er vanskelig å beskrive, tror man egentlig må se det for å skjønne det. Det var bare noe med oppsettingen, skuespillerne, timingen, osv. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #9 Skrevet 2. april 2006 Ok Yvonne - takk. Noen andre som kan si hvorfor de synes filmen er så flott. Jeg lover å ikke kritisere dere, men blir bare mer og mer nysgjerrig her siden det kræsjer så mye med mitt syn.
Gjest Hippopotamus Skrevet 2. april 2006 #10 Skrevet 2. april 2006 Jeg så litt av den for noen år siden, men droppet ut etter en drøy halvtime. Jeg syntes den bare var dum. Hva synes dere er så bra med den? ← Hvis du ikke har sett filmen, synes jeg ikke du behøver å kritisere den heller. Jeg synes også at det er en helt sinnsykt bra film!
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #11 Skrevet 2. april 2006 Hvis du ikke har sett filmen, synes jeg ikke du behøver å kritisere den heller. Jeg synes også at det er en helt sinnsykt bra film! ← Nå må du kutte ut da. Makan til ordbruk det er her til tider. At jeg synes filmen var dum trenger da ikke ha noe med filmen å gjøre, kan like godt skyldes meg og min oppfattelse. Jeg synes den bare var dum - jeg skrev at jeg bare så litt av den - jeg spør om hvorfor dere synes den er så bra - jeg spør for å forstå de som mener noe annet enn meg. Som nevnt så skrev jeg at jeg syntes den var dum, men forsøker å forstå hva det er dere synes er fint med filmen. Du skriver at du opplevde at filmer var sinnsykt bra, men kommer ikke med noen info om hvorfor. Hvorfor kan du ikke skrive hvorfor du synes den er så sinnsykt bra?
Gjest Hippopotamus Skrevet 2. april 2006 #12 Skrevet 2. april 2006 Nå må du kutte ut da. Makan til ordbruk det er her til tider. At jeg synes filmen var dum trenger da ikke ha noe med filmen å gjøre, kan like godt skyldes meg og min oppfattelse. Jeg synes den bare var dum - jeg skrev at jeg bare så litt av den - jeg spør om hvorfor dere synes den er så bra - jeg spør for å forstå de som mener noe annet enn meg. Som nevnt så skrev jeg at jeg syntes den var dum, men forsøker å forstå hva det er dere synes er fint med filmen. Du skriver at du opplevde at filmer var sinnsykt bra, men kommer ikke med noen info om hvorfor. Hvorfor kan du ikke skrive hvorfor du synes den er så sinnsykt bra? ← Vet ikke hvilken "ordbruk" du reagerer på her, men dersom jeg har fornærmet deg på noen måte, beklager jeg det. (Likevel må jeg få lov til å synes det er rart at du kan dømme en film du ikke har sett som dum.) Grunnen til at jeg synes filmen er bra, er først og fremst det at det er en utrolig sterk og troverdig historie. Den har fascinerende personkarakteristikker, spennende filming og tar opp et utrolig viktig tema.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #13 Skrevet 2. april 2006 Grunnen til at jeg synes filmen er bra, er først og fremst det at det er en utrolig sterk og troverdig historie. Den har fascinerende personkarakteristikker, spennende filming og tar opp et utrolig viktig tema. ← Takk!! Og temaet var familieintriger?
Gjest Hippopotamus Skrevet 2. april 2006 #14 Skrevet 2. april 2006 Takk!! Og temaet var familieintriger? ← Tja. Sånn kan det sikkert sees. Slik jeg oppfatter det, handler filmen mest av alt om hvordan mennesker som konfronteres med ubehagelige sannheter velger å se en annen vei, og om hvor langt de er villige til å gå for å fordekke og skjule sannheten.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #15 Skrevet 2. april 2006 Oki takk - var bare sånn info jeg var ute etter. Da er min oppfattelse av filmen for egen del riktig. Jeg synes det er så deilig å slippe sånne intriger og kaos når jeg skal slappe av med en film.
Within my guitar Skrevet 2. april 2006 Forfatter #16 Skrevet 2. april 2006 Jeg kunne skrevet litt mer om filmen, men valgte å ikke gjøre det, nettopp fordi litt av spenningen ligger i overraskelsesmomentet. Sier man for mye, ødelegger man alt. Festen er den ytre handlingen. Og det absurde er,når hemmeligheter kommer til syne, så fortsetter Festen videre, og folk ignorerer det. Det er det som er det skumle. Og det er det som er så tatt på kornet syns jeg.Hvordan folk velger å se en annen vei. Skjønner at det kan være en vanskelig film å se hvis man er ute etter en underholdningsfilm å slappe av til, og ikke vil ha intriger og kaos som en skrev her. For det er tøffe ting som blir tatt opp her. Men det er viktige ting. Og menneskene og deres reaksjoner blir skildret på en helt fantastisk måte synes jeg. Skuespillerne spiller med et bredt register. Og man tvinger seeren til å åpne øynene, når gjestene på denne Festen velger å ikke gjøre det. Dette er temaer som folk ikke snakker om. Men som så absolutt trenger å bli snakket om. Og filmingen og manus og tidspunkt og klipping og den realistiske framstillingen av ekte mennesker, gjør denne filmen til en Stor film, mener jeg.
Within my guitar Skrevet 2. april 2006 Forfatter #17 Skrevet 2. april 2006 Jeg har faktisk egentlig ikke veldig lyst til å se den. Jeg så den nemlig som teaterstykke i London og det var simpelthen fantastisk! Har ikke lyst til å ødelegge den følelsen, hvis du skjønner hva jeg mener.(..) Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Behold den følelsen du. Jeg kunne f.eks heller ikke tenkt meg å se teaterstykket, når filmen gjorde så sterkt inntrykk på meg. Jeg vil ikke ødelegge den opplevelsen. Men, er filmen basert på teater, eller omvendt? Vet du det?
Within my guitar Skrevet 2. april 2006 Forfatter #18 Skrevet 2. april 2006 Og temaet var familieintriger? Jeg syns det blir litt rart å sette temaet til familieintriger. Dette er så absolutt ingen farse. Det er ikke et komisk og kaotisk selskap, der intrigene dukker opp en etter en. Så langt ifra. Intriger blir et veldig mildt ord i denne sammenhengen. Tabuer er mer riktig syns jeg. Men som sagt: Den må sees! (Hvis det er interesse for det selvsagt).Man kan ikke antyde temaer eller handling i denne filmen, uten å ødelegge opplevelsen av den. Mener jeg. B.
Gjest Gjest_SissiB_* Skrevet 2. april 2006 #19 Skrevet 2. april 2006 En utrolig god film om et viktig tema. Det er nok dessverre slik i virkeligheten også, at når noen forteller hva de har måttet gjennomgå i barndommen, så velger andre å overse det, og fortsette som om ingenting har skjedd. Ekstra skremmende med søsteren som også har vært utsatt for det samme, men som så til de grader har fortrengt det.
Anglofil Skrevet 2. april 2006 #20 Skrevet 2. april 2006 Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Behold den følelsen du. Jeg kunne f.eks heller ikke tenkt meg å se teaterstykket, når filmen gjorde så sterkt inntrykk på meg. Jeg vil ikke ødelegge den opplevelsen. Men, er filmen basert på teater, eller omvendt? Vet du det? ← Mener at Festen i utgangspunktet er et teaterstykke, ja. Mye mulig jeg tar feil, men mener å ha lest det et sted. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå