AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:52 #1 Skrevet tirsdag kl. 15:52 Hvem sendte du post til i dag (eller nylig) eller hvem skal du sende post til? Hva sendte/sender du? (brev, postkort, en pakke/gave, ? ) Og hvorfor? (bursdag, bevis, pga flytting/ny jobb/ ?, ensomhet, for moro skyld osv.) (Ikke nevn navn! Men skriv personens rolle eller type selskap osv) F.eks: Jeg skal sende et postkort til bestemor for bursdagen hennes. Hun bor langt unna, vi skal på besøk om to uker. Eller: Jeg sender min 8 år gamle nevø Donald Duck i posten fordi han er syk. Han har vært syk lenge og føler seg litt ensom. Eller: Jeg har en brevvenn i Tyskland; vi har kjent hverandre i 14 år. Jeg sender henne et brev og bilder. Bare fordi det er gøy. Eller: Jeg sender et brev til forsikringsselskapet, det er bevis i forbindelse med et krav. Anonymkode: c69aa...375 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Håndskrevne brev eller gratulasjons- eller julekort i brev er det sikkert noen som fortsatt sender, men mon tro om det er folk som sender postkort i 2025 der bare portoen koster 25 kroner, og et analogt postkort omtrent det samme ...? Postkort som samleområde fra "gamle dager" er riktignok populært, men ingen jeg kjenner, har sendt et postkort i alle fall de siste ti årene; har på følelsen av at det å sende postkort idag er blitt like moderne som videoutleiebutikken. Anonymkode: 376ac...38f 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Jeg sender julegaver til onkler og tanter som bor langt vekk. Anonymkode: cd01b...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Håndskrevne brev eller gratulasjons- eller julekort i brev er det sikkert noen som fortsatt sender, men mon tro om det er folk som sender postkort i 2025 der bare portoen koster 25 kroner, og et analogt postkort omtrent det samme ...? Postkort som samleområde fra "gamle dager" er riktignok populært, men ingen jeg kjenner, har sendt et postkort i alle fall de siste ti årene; har på følelsen av at det å sende postkort idag er blitt like moderne som videoutleiebutikken. Anonymkode: 376ac...38f Jeg sender fortsatt julekort og postkort, ja det er latterlig dyrt, men dette er tradisjon og koselig, så jeg står for det. Anonymkode: 6d5c0...b73 1 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden I dag skriver jeg brevene og kortene og gjør dem klare, så kan jeg sende dem i morgen. Et brev til min brevvenninne i Finland. Vi har hatt kontakt i mange år gjennom brev. Et postkort til Tyskland med en håndlaget julegave. Til noen som har støttet meg de siste månedene. Og et Postcrossing-kort, men jeg vet ikke hvilket land det skal til ennå. Anonymkode: c69aa...375 1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg sender fortsatt julekort og postkort, ja det er latterlig dyrt, men dette er tradisjon og koselig, så jeg står for det. Anonymkode: 6d5c0...b73 Interessant å høre, og flott at du gjør det. At julekort er en tradisjon, er forståelig, men i hvilken sammenheng sender du postkort? Der man tidligere (på begynnelsen av 1900-tallet) brukte postkort som en slags lynmeldingstjeneste i et samfunn der bare noen få hadde telefon og man tømte postkassene flere ganger om dagen, ble postkort senere noe man sendte fra ferien med motiver fra stedet eller landet man reiste til, som fødselsdagshilsen, eller annen type hilsen til venner og kjente. Dette ble først erstattet med SMS/e-post ved årtusenskiftet, og senere med sosiale medier eller annen type kommunikasjon på nett, så grunnlaget for selve postkortet er nå blitt borte hvis man ser dette rent praktisk. Men postkort er både flotte å se på og lærerike; postkort fra for eksempel Oslo som viser byen slik den så ut før i tiden, er gull verdt for historieinteresserte, og jeg har selv en diger bunke med postkort jeg kjøpte i en mer analog tid som skulle brukes, før man fant ut at det rett og slett ikke er bruk for dem lenger. Anonymkode: 376ac...38f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): At julekort er en tradisjon, er forståelig, men i hvilken sammenheng sender du postkort? Der man tidligere (på begynnelsen av 1900-tallet) brukte postkort som en slags lynmeldingstjeneste Jeg er ikke ....b73 du stiller spørsmålet til, men... Du kan gjøre det fortsatt på samme måte. At du har telefon, sms, epost osv betyr ikke at du er forpliktet til å kommunisere alt på den måten. Du kan også skrive noe, halvparten eller ingenting via sms, telefon eller epost og resten eller alt i brevet eller på postkortet. Jeg har en brevvenninne i Finland. Via e-post sender vi noen ganger bilder eller en kort oppdatering om været, eller at et brev er på vei. Og i brevet skriver jeg om ting jeg har opplevd, en reaksjon på det forrige brevet, planer for de kommende ukene osv. Anonymkode: c69aa...375 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg er ikke ....b73 du stiller spørsmålet til, men... Du kan gjøre det fortsatt på samme måte. At du har telefon, sms, epost osv betyr ikke at du er forpliktet til å kommunisere alt på den måten. Du kan også skrive noe, halvparten eller ingenting via sms, telefon eller epost og resten eller alt i brevet eller på postkortet. Anonymkode: c69aa...375 🥰 Anonymkode: 21445...d4b
Tvist Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Jeg har også en brevvenn, synes det er koselig. Selv om jeg kunne skrevet det i en mail. 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Jeg tror at mange ikke vet hva de går glipp av. Anonymkode: c69aa...375
piggrokken Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Håndskrevne brev eller gratulasjons- eller julekort i brev er det sikkert noen som fortsatt sender, men mon tro om det er folk som sender postkort i 2025 der bare portoen koster 25 kroner, og et analogt postkort omtrent det samme ...? Postkort som samleområde fra "gamle dager" er riktignok populært, men ingen jeg kjenner, har sendt et postkort i alle fall de siste ti årene; har på følelsen av at det å sende postkort idag er blitt like moderne som videoutleiebutikken. Anonymkode: 376ac...38f Portopris gjennom årene for postkort, justert for inflasjon: 1855 13 kr (4 skilling, 13 øre) 1945 3 kr (15 øre) 1981 5 kr (1,25 kroner) 1991 7 kr (3,20 kroner) Kilde: Har noen på skrivebordet mitt her. Har skrevet det på andre forumtråder, posten/staten priser seg ut, folk bruker de mindre, staten reagerer og kutter mer. Du kunne sende 8 postkort I 1945 for samme pris som et idag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå