Gå til innhold

Barn med adhd og dårlig oppførsel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Absolutt it takes a village, men det beste landsbyen kan gjøre for foreldrene er å støtte, forstå og ha empati og tålmodighet

Dette er et veldig godt poeng. 

Anonymkode: b52b2...be3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å være åpen om diagnosen(e) til barnet hvis det medfører utagerende eller voldelig atferd. Det finnes utrolig mye empati for det å være annerledes blant barn, hvis de får en forklaring. Dette har jeg sett utallige ganger i min lærergjerning. 

Det må heller ikke stikkes under en stol at barn med diagnoser er utrolig sårbare, og ofte blir utsatt for mobbing av andre barn. Gjerne i form av ord de vet vil såre, slik at eleven med diagnose tar igjen fysisk og får skylda for det h*n har gjort. Andre barn greier å legge bånd på seg og tar igjen muntlig eller bare går sin vei, men dette er så utrolig vanskelig for de barna som lett fyres opp. 

Det som er så vanskelig for et barn med slik atferd er å vite at man har såret andre barn. Enten ved å si stygge ting som bare plumper ut, fordi man er veldig spontan, eller fordi man selv blir provosert og det kommer ut fysisk i stedet for at man tar igjen muntlig.Barn som gjør sånne ting trenger ofte trøst og ikke kjeft, men det er lite kompetanse om mekanismene blant barn med blant annet ADHD, og hva man bør gjøre som lærer i slike situasjoner, dessverre.

Det er lite om diagnoser når man tar vanlig allmennpedagogikk. Jeg har spesialpedagogikk som fag, og mener at alle lærere burde hatt minst et halvt år spes.ped. inn i utdanningen sin. Det som fungerer for elever som trenger tilrettelegging, vil også fungere for elever uten disse behovene. Man har mye å lære av spesialpedagogikk. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...