AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #1 Skrevet 25. november 2025 Heisann Jeg var hos legen i fjor for å sjekke om jeg hadde peroral dermatitt. Selvfølgelig vistes ikke mye på timen, men jeg hadde mye blemmer i begge munnviker like før og det fortsatte etterpå. Hun skrev ut Rosazol under tvil, for hun hadde jo ikke sett det ordentlig, men ville la meg prøve. Den hadde ikke særlig effekt, men når våren kom og jeg var mer ute så forsvant det liksom 🧐 Vel, nå er jeg for lengst vinterblek igjen, og det er tilbake for fullt. Rosazol har ingen effekt nå heller, og jeg er så lei å stadig måtte til legen for nye forsøk- har strevd med å finne riktig behandling for en annen kronisk sykdom også, så det blir i overkant mange timer. Prøver alle triks, som ingen annen rens enn vann, ingen fete kremer, ikke sminke osv. Intet nytter, og det KLØR når blemmene dukker opp. Klin umulig å ikke klø på dem, for halvparten av tiden klør jeg meg bare uten å være klar over at nye blemmer har oppstått. Er det noen som har hatt dette og vært mer heldig med behandling? Hva brukte dere? Anonymkode: 4461a...f31
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #3 Skrevet 25. november 2025 Castor oil Anonymkode: 4bca5...6cd
Ugline Skrevet 25. november 2025 #4 Skrevet 25. november 2025 Værsåsnill IKKE hør på brukeren over. Olje er det verste om det faktisk er PD. Hos meg var det sånn "oil cleansing method" som uløste det (for lenge siden, da det var en hype). Jeg måtte gå 3 måneder på tetracyclin for å bli kvitt det husker jeg. Hvis ikke legen tar det seriøst, ville jeg brukt de (sure) pengene det koster å gå til en privat hudlege. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #5 Skrevet 25. november 2025 IKKE bruk castor oil. Ta bilder når du har utbrudd, som du viser til legen. Min erfaring er at jeg ikke fikk så god hjelp med dette hos fastlege. Gikk til hudlege, det kostet, men var verdt det. Måtte ha antibotikakur og brukte Rozex. Nå bruker jeg Finacea forebyggende og for en annen hudtilstand - bonus at denne generelt bidrar til forbedret hudkvalitet. Nå er det under kontroll, men det hender det blusser litt opp og da bruker Rozex med en gang. Ellers har jeg en hudrutine med oppmerksomhet på barriere, altså gjenoppbyggende og styrkende ingredienser, og ingredienser som gir fukt og beskytter. Anonymkode: 79ecd...ac7 1
itiswhatitis Skrevet 25. november 2025 #6 Skrevet 25. november 2025 La Roche-Posay Toleriane Kerium DS Concentrate 40ml den skal gjøre under for peroral-dermatitt ! 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #7 Skrevet 25. november 2025 itiswhatitis skrev (1 minutt siden): La Roche-Posay Toleriane Kerium DS Concentrate 40ml den skal gjøre under for peroral-dermatitt ! Hvis man har skikkelig utbrudd er det sannsynlig at man har behov for behandling med reseptbelagte kremer og/eller antibiotika. Anonymkode: 79ecd...ac7 2
itiswhatitis Skrevet 25. november 2025 #8 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man har skikkelig utbrudd er det sannsynlig at man har behov for behandling med reseptbelagte kremer og/eller antibiotika. Anonymkode: 79ecd...ac7 Ville heller prøvd denne først. Antibiotika eller f.eks. kortison er ikke bra for huden i lengden - ei heller bra å bli avhengig av.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #9 Skrevet 25. november 2025 itiswhatitis skrev (Akkurat nå): Ville heller prøvd denne først. Antibiotika eller f.eks. kortison er ikke bra for huden i lengden - ei heller bra å bli avhengig av. Kortison skal absolutt ikke brukes ved pd, og kan faktisk bidra til at man får det og forverre det. En lavdose kur med antibiotika over tid kan være en god investering for å bli kvitt det. Når pd kommer til et visst punkt, stadig kommer tilbake, oppleves sjenerende, er plagsomt og de vanlige "triksene" ikke fungerer, bør man oppsøke lege (helst hudlege). Anonymkode: 79ecd...ac7 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #10 Skrevet 25. november 2025 Ugline skrev (15 minutter siden): Værsåsnill IKKE hør på brukeren over. Olje er det verste om det faktisk er PD. Hos meg var det sånn "oil cleansing method" som uløste det (for lenge siden, da det var en hype). Jeg måtte gå 3 måneder på tetracyclin for å bli kvitt det husker jeg. Hvis ikke legen tar det seriøst, ville jeg brukt de (sure) pengene det koster å gå til en privat hudlege. Nei, såpass har jeg heldigvis fått med meg og bruker kun en mild skumrens om jeg må bruke mer enn vann 😅 Det ekstra sure er at jeg var til privat hudlege også i fjor, men da var ikke dette synlig. Hun skrev ut a-vitaminkrem for andre problemer, men jeg har lest meg til at så mange aktive ingredienser ikke anbefales på dette, så jeg bruker ikke den rundt munn/ hake. Tetracyclin er vurdert, men forsto det som at de brukte det som en absolutt siste løsning og dermed vil de ha meg til å prøve utallige kremer først. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): IKKE bruk castor oil. Ta bilder når du har utbrudd, som du viser til legen. Min erfaring er at jeg ikke fikk så god hjelp med dette hos fastlege. Gikk til hudlege, det kostet, men var verdt det. Måtte ha antibotikakur og brukte Rozex. Nå bruker jeg Finacea forebyggende og for en annen hudtilstand - bonus at denne generelt bidrar til forbedret hudkvalitet. Nå er det under kontroll, men det hender det blusser litt opp og da bruker Rozex med en gang. Ellers har jeg en hudrutine med oppmerksomhet på barriere, altså gjenoppbyggende og styrkende ingredienser, og ingredienser som gir fukt og beskytter. Anonymkode: 79ecd...ac7 Jeg gjorde det også i fjor, men hun så ikke nok av de hvite toppene blemmene gjerne får. De var der selvfølgelig dagen før, men jeg hadde klødd hull 🙈 Har du rosachea? Jeg har fått begge de kremene du nevner for det før, men ingen hjalp meg. Før det igjen fikk heg Epiduo av en lege, og den gjorde underverker første gang jeg brukte den. Nå er sikkert huden eldre og tåler mindre, så det ble nesten som brannsår i ansiktet. Av fuktighetskrem bruker jeg en dagkrem og ved behov en nattkrem fra La Rosche- Pasay som ble anbefalt i en artikkel om rosachea. Hvis det fortsetter å utvikle seg får jeg be om en kur med tetracyclin da ser det ut for. Anonymkode: 4461a...f31
itiswhatitis Skrevet 25. november 2025 #11 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kortison skal absolutt ikke brukes ved pd, og kan faktisk bidra til at man får det og forverre det. En lavdose kur med antibiotika over tid kan være en god investering for å bli kvitt det. Når pd kommer til et visst punkt, stadig kommer tilbake, oppleves sjenerende, er plagsomt og de vanlige "triksene" ikke fungerer, bør man oppsøke lege (helst hudlege). Anonymkode: 79ecd...ac7 Sikker rett! Men skader ikke å prøve en salve fra apoteket kan hende den fungerer like godt!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #12 Skrevet 25. november 2025 Takrolimus salve er det eneste som har fungert på min PD og rosacea. Prøvd «alt». Tror jeg reagerer på enkelte matvarer, men klarer ikke å finne ut av hvilke 😣 Anonymkode: 8b426...ee8
Trolltunge Skrevet 25. november 2025 #13 Skrevet 25. november 2025 Det er mange tråder her om PD fra før. Det kompliserte med PD er at man da reagerer på NOE, og dette noe kan være ulikt fra person til person. Det er rett og slett en betennelsesreaksjon som utløses og gir likt utslett hos alle dem som utvikler en slags allergi, men akkurat som annen allergi kan utløses av ulike ting, og gi samme fysiske reaksjon, så kan dette utslettet utløses av ulike ting hos ulike mennesker, men gi samme reaksjon. Fordi det er kroppens reaksjon på å ikke tåle noe. Hos meg utløses det av bakterier som utvikles ved uren hud og svette. Helt normale bakterier å ha på huden, som man egentlig skal tåle, men min hud tåler dem dårlig. For min del er derfor nøye rens av huden, spesielt når jeg har svettet, svært vesentlig for å holde dette borte. Andre kan få PD av diverse kjemikalier eller oljer, eller helt andre bakterier enn det som utløser det hos meg. Derfor er det heller ingen standard behandling, og hver og en må finne ut hva som trigger PD hos dem, og hva som holder det borte. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #14 Skrevet 25. november 2025 Ugline skrev (29 minutter siden): Værsåsnill IKKE hør på brukeren over. Olje er det verste om det faktisk er PD. Hos meg var det sånn "oil cleansing method" som uløste det (for lenge siden, da det var en hype). Jeg måtte gå 3 måneder på tetracyclin for å bli kvitt det husker jeg. Hvis ikke legen tar det seriøst, ville jeg brukt de (sure) pengene det koster å gå til en privat hudlege. Jeg gikk selv til privat hudlege og fikk Tetracyclin i tillegg til en krem jeg skulle smøre på. Fjernet det til slutt. Fins foresten private hudleger på nett som er billigere hvor man kan sende inn bilder av problemet, så skriver de ut resept på det som trengs. Anonymkode: 5e0d8...bee 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #15 Skrevet 25. november 2025 Jeg har PD men har ikke hørt om at det gir blemmer... Så forskjellige kan vi altså være. Jeg har hatt ett skikkelig utbrudd en gang. Fastlegen gjorde ingenting! Jeg kunne nesten ikke åpne munnen til slutt. Så helt spedalsk ut 😆. Da hadde jeg rød eksem over hele underleppe/hakeparti, ved siden av nesen og i øyekrokene. Dro til hudlege og fikk resept på antibiotika, en krem å smøre på og ble anbefalt la roche posay fra nå av, I tillegg til å stresse ned og unngå sol... Har ikke hatt lignende utbrudd siden heldigvis. Men jeg får litt tendenser av og til og da må jeg unngå sol, sminke og alt annet enn la roche posay. Anonymkode: 8ddd2...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #16 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, såpass har jeg heldigvis fått med meg og bruker kun en mild skumrens om jeg må bruke mer enn vann 😅 Det ekstra sure er at jeg var til privat hudlege også i fjor, men da var ikke dette synlig. Hun skrev ut a-vitaminkrem for andre problemer, men jeg har lest meg til at så mange aktive ingredienser ikke anbefales på dette, så jeg bruker ikke den rundt munn/ hake. Tetracyclin er vurdert, men forsto det som at de brukte det som en absolutt siste løsning og dermed vil de ha meg til å prøve utallige kremer først. Jeg gjorde det også i fjor, men hun så ikke nok av de hvite toppene blemmene gjerne får. De var der selvfølgelig dagen før, men jeg hadde klødd hull 🙈 Har du rosachea? Jeg har fått begge de kremene du nevner for det før, men ingen hjalp meg. Før det igjen fikk heg Epiduo av en lege, og den gjorde underverker første gang jeg brukte den. Nå er sikkert huden eldre og tåler mindre, så det ble nesten som brannsår i ansiktet. Av fuktighetskrem bruker jeg en dagkrem og ved behov en nattkrem fra La Rosche- Pasay som ble anbefalt i en artikkel om rosachea. Hvis det fortsetter å utvikle seg får jeg be om en kur med tetracyclin da ser det ut for. Anonymkode: 4461a...f31 Det er viktig at du tar bilder når det er på sitt verste, men også hvordan det utvikler seg. Hvor lenge har du brukt Rozex og Finacea? Jeg har ikke rosacea, men melasma, som sistnevnte krem hjelper mot. Du sier at du bruker en skumrens - denne ville jeg vurdert å nytte ut med noe som ikke skummer. Ingredienser som skummer kan trigge. jeg bruker denne: https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/ansiktsrens/cerave-ceravecerave-hydrating-hydrating-cleanser2,5007168 Anonymkode: 79ecd...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #17 Skrevet 25. november 2025 itiswhatitis skrev (10 minutter siden): Sikker rett! Men skader ikke å prøve en salve fra apoteket kan hende den fungerer like godt! Eh, jo, det er jo nettopp det det kan. Det viktigste med pd er å fjerne alt man kan av hudpleie. Anonymkode: 79ecd...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #18 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takrolimus salve er det eneste som har fungert på min PD og rosacea. Prøvd «alt». Tror jeg reagerer på enkelte matvarer, men klarer ikke å finne ut av hvilke 😣 Anonymkode: 8b426...ee8 Glemte å nevne at jeg også har brukt Takrolimus (ikke i kombinasjon med Rozex eller Finacea)de gangene huden har slått seg helt vrang. Anonymkode: 79ecd...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #19 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er viktig at du tar bilder når det er på sitt verste, men også hvordan det utvikler seg. Hvor lenge har du brukt Rozex og Finacea? Jeg har ikke rosacea, men melasma, som sistnevnte krem hjelper mot. Du sier at du bruker en skumrens - denne ville jeg vurdert å nytte ut med noe som ikke skummer. Ingredienser som skummer kan trigge. jeg bruker denne: https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/ansiktsrens/cerave-ceravecerave-hydrating-hydrating-cleanser2,5007168 Anonymkode: 79ecd...ac7 Rozex er så mange år siden at jeg ikke husker, men vet at det iallfall strakk seg over nær ett år. Null effekt, Finacea fikk jeg i forfjor, men det gjorde alt verre. Jeg har rosachea type 2/ får blemmer av den, og de kom i hopetall da. Prøvde å fortsette, men da jeg hadde gått 2 mnd lengre enn det som sto som anbefalt i bruksanvisning om man ikke hadde ønsket effekt så måtte jeg bare gi opp. Det var litt etter det jeg var til privat hudlege og kom ut med A- vitamin. Tankene hennes var at om den lykkes i å krympe porene så minker kanskje blemmene av rosachea. Jeg tenker å gi den en stund til før jeg tar kontakt igjen, men foreløpig virker ikke det heller. Skumrensen er uten såpe og parfyme og har vært den eneste huden ikke blir enten fet eller tørr som papir av 😅 Anonymkode: 4461a...f31
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #20 Skrevet 25. november 2025 For meg har det hjulpet med salisylisk olje. Anonymkode: e75cb...c8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå