AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:51 #1 Skrevet tirsdag kl. 11:51 Offentlige skoler har gjerne altfor mange barn per voksen og jeg har hørt mye dårlig om miljøene (dette gjelder Skien). Er det noen som har valgt privatskole av denne årsak? Spesielt interessert i å høre fra de som bor i Skien Anonymkode: d43b0...d5d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:57 #2 Skrevet tirsdag kl. 11:57 Hvor har du det fra at det er så dårlige skoler i Skien? Jeg jobber i skoleverket og har kjennskap til mange av skolene (i tillegg til å ha fem skolebarn selv). Mange barn pr voksen er et nasjonalt problem. Det finnes både små og store skoler som løser dette helt fint. Hvilket nivå tenker du? De private alternativene er vel toppidrett på høyere nivå og kristne skoler på lavere nivå, begge varianter har sine ulemper. Jeg hadde aldri valgt noen av disse. Anonymkode: 67e72...a9a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:00 #3 Skrevet tirsdag kl. 12:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor har du det fra at det er så dårlige skoler i Skien? Jeg jobber i skoleverket og har kjennskap til mange av skolene (i tillegg til å ha fem skolebarn selv). Mange barn pr voksen er et nasjonalt problem. Det finnes både små og store skoler som løser dette helt fint. Hvilket nivå tenker du? De private alternativene er vel toppidrett på høyere nivå og kristne skoler på lavere nivå, begge varianter har sine ulemper. Jeg hadde aldri valgt noen av disse. Anonymkode: 67e72...a9a Samboeren min er lektor og har jobbet i diverse skoler i Skien de siste 10 årene. Det er hans erfaring som er grunnlag for tråden min. Tenker først og fremst barneskolen da våre barn går i barnehagen fortsatt Hva er galt med kristen skole? Det betyr ikke at alt av opplegg er lagt opp rundt religion Anonymkode: d43b0...d5d 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:35 #4 Skrevet tirsdag kl. 12:35 Jeg er også lektor og har jobbet i byen i 20 år. Jeg har hatt barn på Moflata og Lunde barneskole, anbefaler sistnevnte av dem. Ellers er det jo noen mindre skoler som er gode, for eksempel Venstøp. Det er ikke religionen jeg er mest skeptisk til når det kommer til de kristne skolene, det er holdningene. Om homofili og abort, for eksempel. Jeg vil at ungene mine skal være tolerante voksne. Anonymkode: 67e72...a9a 4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:37 #5 Skrevet tirsdag kl. 12:37 Har barn på barneskolen i Skien, er stort sett fornøyd med skolen, både faglig og sosialt. Er ikke noe "bedre" tilstander ved andre barneskoler blant de jeg kjenner med barn i andre kommuner ihvertfall. Anonymkode: fa958...1a8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:48 #6 Skrevet tirsdag kl. 12:48 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er også lektor og har jobbet i byen i 20 år. Jeg har hatt barn på Moflata og Lunde barneskole, anbefaler sistnevnte av dem. Ellers er det jo noen mindre skoler som er gode, for eksempel Venstøp. Det er ikke religionen jeg er mest skeptisk til når det kommer til de kristne skolene, det er holdningene. Om homofili og abort, for eksempel. Jeg vil at ungene mine skal være tolerante voksne. Anonymkode: 67e72...a9a Så for å være tolerant kan en ikke mene at barnet i mors mage har egenverdi? Fritt drap på barn i magen er det som gjelder for å være tolerant (som SV ønsker)? Anonymkode: 68fb9...f55
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:53 #7 Skrevet tirsdag kl. 12:53 Jeg kjenner noen som har barn på en kristen privatskole ( ikke Skien), de er ikke spesielt kristne selv. Det er ikke noe lukket sekt aktig, men minner mer om vanlig skole fra 80-90-tallet. De følger vanlig pensum i alle fag, men bruker litt mer tid på kristendommen i Religions og livssynsstimene. Så synger de for maten, og fremfører juleevangeliet på juletrefesten , og lærer om Jesus død og oppstandelse før påskeferien. Utenom dette er det ingen forskjell. Men de er færre i klassene, og lite uro generelt. De har lærere som er både gift, samboere, enslige og homofile. Ang abort vet jeg ikke, har aldri hørt at det har vært et offisielt tema i noen relevant sammenheng. Anonymkode: 73f3e...799 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:05 #8 Skrevet tirsdag kl. 13:05 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så for å være tolerant kan en ikke mene at barnet i mors mage har egenverdi? Fritt drap på barn i magen er det som gjelder for å være tolerant (som SV ønsker)? Anonymkode: 68fb9...f55 Man kan mene at barnet har verdi likevel, altså. Og SV ønsker ikke «fritt drap» (men var dette diskusjonen?!). Anonymkode: 67e72...a9a 4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:14 #9 Skrevet tirsdag kl. 13:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er galt med kristen skole? Det betyr ikke at alt av opplegg er lagt opp rundt religion Anonymkode: d43b0...d5d De lærer at man skal tro på noe som er uvitenskapelig i stedet for å forholde seg til vitenskap. Det fører til en lite hesiktmessig tilnærming til livet i det lange løp. Man blir mer sårbar for annen form for indoktrinering senere, både politisk og religiøst. Holdninger: konservative holdninger, dobbeltmoral og hykleri. Anonymkode: 1ec5f...abe 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:15 #10 Skrevet tirsdag kl. 16:15 Bor i Skien og har valgt å ha barna på Skauen kristne skole. Det er en veldig bra skole. Ikke for store klasser, men store nok til at det er flere venner å velge blant. Flinke lærere, barna følges veldig godt opp og alle blir sett. Jeg er veldig fornøyd med det faglige. Skolen har fokus på å jobbe mot mobbing. Kristendom er en sentral del av skolehverdagen, men jeg har ikke opplevd det som noe negativt. Ungene er som unger flest, men det er klart mindre munnbruk i form av banning og stygge ord. Så det forplanter seg noe positivt i ganske mye når det gjelder hvordan barna omgås. Opplever at mange av familiene er ressurssterke, spesielt i form av at de er flinke til å følge opp barna sine. Anonymkode: b68bb...819
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:20 #11 Skrevet tirsdag kl. 16:20 Det er også en montessoriskole i Skien, men den ligger i utkanten av kommunen. I Porsgrunn er det internasjonal skole som går for å være bra. Og det er også to montessoriskoler der. Anonymkode: b68bb...819
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Har ikke erfaring derfra men f eks wang ung så bytter over halve klassen tilbake til vanlig skole for å få ro- det viste seg at alle «ressurssterke « foreldre med barn som var for urolige søkte dit og de fikk dominere helt - foreldrene betalte seg vekk fra krav og oppdragelse og ungdommene herjet villt. Litt det samme med steiner- de som sliter i vanlig skole søker seg dit så blir det en overopphopning av litt annerledes barn. kristen skole sliter gjerne med at ungene får fordommer mot de som ikke tror det samme som dem + støy etter det vi hører her Anonymkode: 9df54...1c1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå