AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #21 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, de kan ikke ta det svart om dette er jobben deres. Men noen vaskehjelper har det jo som en liten ekstrainntekt. Her vasket lillesøstra til mannen en liten periode. Svart og lovlig. Anonymkode: 3786f...a48 Det er ikke svart når det er innenfor regelverket. Anonymkode: bf7a3...632 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #22 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man har vel lov å betale noen som jobber i ditt hjem svart opptil 6000,- i året? Anonymkode: 3786f...a48 Da heter det ikke svart,da heter det skattefritt. Og du kan ikke bruke den hvis de har som hovedjobb å være renholder. Anonymkode: 5b813...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #23 Skrevet 19 timer siden Bruker City Maid Anonymkode: ef3f1...698
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #24 Skrevet 19 timer siden Hadde det før, da jeg var single. Betalte svart. Fant henne via en bekjent. Anonymkode: bbe49...6dd
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #25 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 300 per måned mente jeg. Anonymkode: cbe2c...29d Så kvalmt å utnytte noen på den måten. Anonymkode: 7520c...df2
Irja Skrevet 18 timer siden #26 Skrevet 18 timer siden Alt du ser og hører om av svart vaskehjelp, er ikke nødvendigvis svart. Man har lov til å betale noen opptil 6.000,- i året for å gjøre en jobb for deg. Hvis du f.eks lønner noen 500,- hver måned for vask (la oss si de vasker 2,5 time) 200,- rett i lomma pr time er gode penger for en uten utdannelse f.eks. Lovlig er det også.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #27 Skrevet 18 timer siden Betaler 1500 for rydding og vasking ca 4-5t pr gang. 1-2 ganger i måneden. Har kognitiv svikt som gjør at jeg ikke klarer det selv. Velger praktisk hjelp heller enn terapi. Rettferdiggjør det som selvivaretakelse, rett og slett. Er en utbrent alenemor. Anonymkode: 5faaa...f70 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #28 Skrevet 18 timer siden Vi har hatt vaskehjelp på og av de siste 10 årene. Aldri svart! Vi har brukt freska (ikke så fornøyd), vi har hatt en dame ansatt hos oss. Husker ikke %, men var vel 5 timer hver tredje uke. Så hadde hun mange ulike arbeidsgivere. Det fungerte greit i noen år, betalte jo da sykepenger når hun var syk og feriepenger, så var litt styr. Nå i det siste har vi brukt en dame som har et eget firma. Fungerer fint, betaler 500 kr timen. Anonymkode: 8ad9a...48a
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #29 Skrevet 18 timer siden Syns det er å utnytte mennesker. Ser flere betale 200 i timen for svartarbeid av denne sorten. Samtidig sitter de med store dyre hus og flotte biler. Så kommer en eller annen renholder i en sliten gammel bil for å jobbe hardt i 2-4t for å sitte igjen med en så liten sum. Slitasje på egen kropp, manglende opptjening til pensjon, ingen forsikringer og sikkerhet for 200 i timen? For at disse velstående menneskene skal vise frem sine fine hus? Skikkelig, skikkelig usmakelig. Hilsen renholder som nekter å jobbe svart. Anonymkode: c7bb0...25a 4 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #30 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke svart når det er innenfor regelverket. Anonymkode: bf7a3...632 Sant det 😂 Mente selvsagt skattefritt. Anonymkode: 3786f...a48
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #31 Skrevet 18 timer siden Jeg synes det er helt innenfor å betale svart for vaskehjelp. Hvorfor skal det være forskjell på folk. Når tidligere statsminister Jens Stoltenberg har brukt svart arbeidskraft så kan vel vanlige folk og? https://www.nrk.no/norge/ministere-betalte-dagmamma-svart-1.1134461 Anonymkode: 51b92...004
Mezzosoprena Skrevet 18 timer siden #32 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette gjelder egentlig bare om personen bare har avtale med deg, eller noen få andre på liten skala. Om ikke så driver personen næring, og må da uansett betale skatt. Anonymkode: bc357...f47 Ja, det trodde jeg var så åpenbart så jeg konkretiserte ikke akkurat det 😉 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så kvalmt å utnytte noen på den måten. Anonymkode: 7520c...df2 Siden den du siterer rettet på noe hun skrev tidligere, er det nok bare en 0 som er glemt i rettelsen 😉
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #33 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes det er helt innenfor å betale svart for vaskehjelp. Hvorfor skal det være forskjell på folk. Når tidligere statsminister Jens Stoltenberg har brukt svart arbeidskraft så kan vel vanlige folk og? https://www.nrk.no/norge/ministere-betalte-dagmamma-svart-1.1134461 Anonymkode: 51b92...004 Nei, det er aldri greit å benytte seg av svart arbeid. Anonymkode: bf7a3...632 1
Leo Skrevet 17 timer siden #34 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg synes det er helt innenfor å betale svart for vaskehjelp. Hvorfor skal det være forskjell på folk. Når tidligere statsminister Jens Stoltenberg har brukt svart arbeidskraft så kan vel vanlige folk og? https://www.nrk.no/norge/ministere-betalte-dagmamma-svart-1.1134461 Anonymkode: 51b92...004 Saken er fra 2006 og forholdet det er snakk om ligger enda mye lenger tilbake i tid, så hvorfor straffe de som skal utføre renhold i 2025 for noe som hendte for en drøy mannsalder siden? De går glipp av så mange rettigheter i velferdssamfunnet at hvis noen evt. ønsker svart betaling så bør man takke nei og gjøre dem oppmerksom på hva det egentlig innebærer. 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #35 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg synes det er helt innenfor å betale svart for vaskehjelp. Hvorfor skal det være forskjell på folk. Når tidligere statsminister Jens Stoltenberg har brukt svart arbeidskraft så kan vel vanlige folk og? https://www.nrk.no/norge/ministere-betalte-dagmamma-svart-1.1134461 Anonymkode: 51b92...004 Vil du synke så lavt som en politiker? Anonymkode: c7bb0...25a 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #36 Skrevet 17 timer siden Har vaskehjelp, men betaler selvsagt hvitt. Gjør meg ikke til kjeltring for småpenger og synes det er forkastelig at folk unnlater å følge loven. Det handler også om sikkerhet for de som gjør jobben for deg. Anonymkode: 876b9...d57
Rødvinsfilosofen Skrevet 17 timer siden #37 Skrevet 17 timer siden Jeg har i alle år betalt hvitt for et firma. Det har vært vanskelig å få tak i, har måttet benytte firmaer fra andre byer, og har betalt deretter. Det er vanskelig å få tak i seriøse firmaer hvor de ansatte snakker norsk, holder avtaler, fakturerer rett, osv. Har flere ganger opplevd at folk ikke dukker opp, ikke gir beskjed, avlyser uten å avtale nytt møte, roter med fakturaer, osv. Noe jeg synes er spesielt fra firmaer som tar 500-850,- i timen. Etter at jeg flyttet til et annet sted så har jeg begynt å betale «grått», til ei jeg kjenner privat. Hun er arbeidsufør, har varierende helse, varierende kapasitet og tar det når det passer helsa. Når formen er god så er hun et ordentlig rivjern og en arbeidsmaur. Hun er flink og veldig grundig. Jeg betaler det samme til henne som jeg har gjort til andre firmaer. Jeg hadde ikke benyttet meg av andre enn henne til det samme. Da hadde jeg heller måttet se meg etter et nytt firma. Hun driver ikke næringsvirksomhet, og det er snakk om mindre enn 6.000,- i året, så det blir vel ikke per definisjon å regne som «svart arbeid». Tror det er en ganske vanlig løsning mange benytter seg av.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #38 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Føler flere og flere har vaskehjelp, og alle betaler svart. Er dette virkelig noe som begynner å bli helt normalt og som "alle" gjør? Kjenner nå fem forskjellige par som alle har vaskehjelp. Anonymkode: 04b31...df6 Nei, betaler IKKE svart. Vil ikke bidra til slikt. Anonymkode: aa21f...f00
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #39 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så kvalmt å utnytte noen på den måten. Anonymkode: 7520c...df2 Du forstod sikkert sånn egentlig, at jeg mente 3000 kroner for i underkant av 4 timers arbeid, og at den manglende nullen var en trykkfeil, aom allerede påpekt. Anonymkode: cbe2c...29d
Eric_B Skrevet 16 timer siden #40 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er helt innenfor å betale svart for vaskehjelp. Hvorfor skal det være forskjell på folk. Når tidligere statsminister Jens Stoltenberg har brukt svart arbeidskraft så kan vel vanlige folk og? https://www.nrk.no/norge/ministere-betalte-dagmamma-svart-1.1134461 Anonymkode: 51b92...004 Litt som at det er greit å tafse på kvinner som ikke ønsker det, fordi det er politikere som er domfelt for det da. Eller.. er lover for å følges selv om andre bryter de? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå