oslomaraton Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Hei! Har fått litt arv etter min avdøde tante, og får snart 460.000 kr inn på konto. Bruker vanlig sparekonto i sparebank Østlandet men vurderer å flytte pengene til kto som gir bedre rente ? fondssparing? , Har dere tips? Ønsker noe som er solid og som gir god avkastning
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden Ville redusert huslånet. Latterlig mye penger som går til renter om dagen. 😵💫 Anonymkode: 5e9d3...3db 8 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Ville og ha betalt inn på boliglånet. Anonymkode: 2d88b...dcc 3 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Jeg ville hvert fall ikke tatt imot råd fra random fremmede på KG… Anonymkode: 329b1...f7a 3 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville hvert fall ikke tatt imot råd fra random fremmede på KG… Anonymkode: 329b1...f7a Så rådet ditt er bare å ignorere? Anonymkode: 332df...a81 6 4
newman01 Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden Sjekk rentenivået på finansportalen.no. Kanskje det er noen banker som har bedre rente enn Sparebank1 Østlandet. Rentenivået for tiden ligger vel rimelig nærme 5%. Ville kanskje satt 300k der om man er forsiktig av seg, og resten i et relativt normalt globalt indeksfond. Bare husk å ikke få panikk og selg så fort børsen raser og avkastningen blir negativ. Det er slik man taper penger
Grønnsaksvaffel Skrevet 22 timer siden #7 Skrevet 22 timer siden De hadde nok fort havnet på sparing her.
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #8 Skrevet 22 timer siden Satt det i indeksfond, hver eneste krone. Jeg har penger til å betale ned boliglånet, men beholder noe i lån fordi det er økonomisk gunstig for min del. Disse 500 000 i arv hadde jo antagelig vært penger som var ren bonus, rent økonomisk, ikke penger jeg trengte for å berge meg ut av en økonomisk krise. Da kan jeg ta en viss risiko med dem. Fond gir størst sjanse for best avkastning med mindre du skal rote med ting som krever langt mer aktiv oppfølging. For min del hadde det vært en no-brainer å sette alt i fond. I hvert fall det aller, aller meste. Anonymkode: 29621...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Skrevet 22 timer siden Å, så heldig du er🤗 Jeg ville kanskje betalt inn litt på boliglån, sletta noe gjeld og hatt resten på bufferkonto. Og handla til jul med god samvittighet☺️ Anonymkode: 48f31...bc9
Magika_fra_Fyll Skrevet 22 timer siden #10 Skrevet 22 timer siden Om jeg hadde hatt gjeld så hadde jeg betalt ned den først, deretter spørs det hvor snarlig jeg har tenkt å bruke pengene. Om det er 5+ år til så hadde de gått i indeksfond, ved kortere horisont på høyrentekonto
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville hvert fall ikke tatt imot råd fra random fremmede på KG… Anonymkode: 329b1...f7a Hvorfor ikke? Hva er galt med tips om å betale ned huslån? Eller beholde litt som buffer og kanskje unnet seg litt ekstra til jul? Eller sette det i fond, reise eller spare? Har påpekt det flere ganger, KG er et sted man kan diskutere, spørre, svare eller rådføre seg. Så er det opp til TS å behandle informasjonen hen får. Anonymkode: 96d80...73f
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Kjøpt om jeg ikke allerede var på boligmarkedet. Jeg som er det hadde betalt litt ned på boliggjeld og brukt litt på oppussing/renovasjon som også ville fremmet boligens verdi. Anonymkode: aa18f...024
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Skrevet 22 timer siden Fond alt sammen. Anonymkode: bd564...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden Å spørre om hva vi ville gjort vil ikke veilede deg, for vår økonomiske situasjon og stabilitet kan være ganske annerledes enn din. selv har jeg lite lån, så jeg tror jeg ville brukt 150 k på en ferie for barna og meg, enten en skikkelig luksus ferie, eller en shopping tur. Det smarteste ville være å droppe ferie og ha pengene på høyrentekonto til barna er ferdig med å studere, å så gi de pengene når de er klare for å kjøpe bolig. Her måtte jeg vurdert og tenkt litt. hadde jeg hatt mer lån ville jeg nedbetalt boliglånet. Jeg ville ikke turt å investere så mye penger i verken fond eller aksjer. Jeg er forsiktig av meg, og har hørt for mange historier der det har gått galt (hjernen min fokuserer dessverre på disse historiene fremfor solskinnshistoriene). hadde jeg hatt samme lån som jeg har i dag, men litt høyere EK enn jeg har ville jeg brukt pengene på å kjøpe utleiebolig eller bolig som barna kunne brukt som overgangsboliger/1. leilighet som de kunne leie rimelig for å spare mer EK. Hadde min venninne fått 500 k, ville jeg rådet henne til å kjøpe ny bil (helt ny, ikke brukt) fordi hun har hatt enorme utgifter på småreparasjoner av sin gamle bil, og som aleneforelder med to små barn er det vanskelig for henne å være uten bil. En annen venninne med barn har høyt lån og lever fra hånd til munn, så det ville jeg rådet å betale ned på lånet. En tredje venninne har alt hun trenger og mer til, så da hun arvet penger for litt siden valgte hun å bruke det som egenkapital for å kjøpe hytte. som du forstår; alt avhenger av din økonomiske situasjon Anonymkode: ad944...00b 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden Jeg hadde betalt ned 400 000 på huslånet og 60 000 på reise/julegaver Anonymkode: 901fe...7eb
Portia Catonis Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden Ville satt de sammen med de forrige 500.000; i fond.
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden oslomaraton skrev (1 time siden): Hei! Har fått litt arv etter min avdøde tante, og får snart 460.000 kr inn på konto. Bruker vanlig sparekonto i sparebank Østlandet men vurderer å flytte pengene til kto som gir bedre rente ? fondssparing? , Har dere tips? Ønsker noe som er solid og som gir god avkastning Betalt billånet på ca 250K. Resten inn i boliglånet. Anonymkode: 638f5...642
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #18 Skrevet 21 timer siden Jeg fikk en god slump penger, mens jeg var i kjøpsprosess på bolig, så for meg, betydde det tilsvarende reduksjon på lån og lavere lavere kostnader. Anonymkode: b25c9...4a8
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden Kommer an på sparehorisonten din. Tenker du sikkerhet, og langsiktig sparing - fond. Er det stramt med boliglån, eller du skal kjøpe deg opp snart - boliglån. Planlegger du å bruke det på noe neste tre år - høyrente, mulig fastrenteinnskudd. Anonymkode: 35cc8...b7f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå